Leatherman Knifeless Rebar - lovlig?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Markbk
Newbie
Newbie
Interesser: Multitools
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Leatherman Knifeless Rebar - lovlig?

Indlæg af Markbk » 14. okt 2022, 10:49

Hej med jer,

Jeg har som ung altid gået med en lommekniv, men det blev ændret med knivloven, så det kun er på mine ture i naturen nu. Men nu faldt jeg over en Leatherman Knifeless Rebar, og er nysgerrig på om I tilfældigvis ved i hvilket omfang det er tilladt at bruge som every day carry i Danmark? - Hvor grænsen evt. går (hvis der er en).

Min egen forestilling er, at siden den ikke har en kniv, er den er tilladt at medbringe overalt - men der er måske en undtagelse af nattelivet, hvor den teoretisk set kan bruges som et våben. Der er sav og syl i.

Jeg er ny i forummet, så hej med jer - og bær over med mig, hvis jeg har overset noget el. andet :-)

Mvh Mark
Vedhæftede filer
12719913.jpg
12719913.jpg (23.22 KiB) Vist 2441 gange

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1073 times

Re: Leatherman Knifeless Rebar - lovlig?

Indlæg af Agamemnon » 14. okt 2022, 11:13

Markbk skrev:
14. okt 2022, 10:49
Hej med jer,

Jeg har som ung altid gået med en lommekniv, men det blev ændret med knivloven, så det kun er på mine ture i naturen nu. Men nu faldt jeg over en Leatherman Knifeless Rebar, og er nysgerrig på om I tilfældigvis ved i hvilket omfang det er tilladt at bruge som every day carry i Danmark? - Hvor grænsen evt. går (hvis der er en).

Min egen forestilling er, at siden den ikke har en kniv, er den er tilladt at medbringe overalt - men der er måske en undtagelse af nattelivet, hvor den teoretisk set kan bruges som et våben. Der er sav og syl i.

Jeg er ny i forummet, så hej med jer - og bær over med mig, hvis jeg har overset noget el. andet :-)

Mvh Mark
Hej og :welcome:

Det villle hjælpe forummets øvrigt medlemmer, hvis du kunne poste et billede eller et link, så alle slipper for at slå den pågældende "kniv" op.

Jo bedre info du giver, jo bedre svar får du. :razz:

Edit:
Nu kom jeg til at gøre det for dig.😊
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Markbk
Newbie
Newbie

Indlæg af Markbk » 14. okt 2022, 11:30

Tak og ja du har ret :-)

Brugeravatar
S - S - S
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Fyns Land
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af S - S - S » 14. okt 2022, 19:14

Et endegyldigt svar på dit spørgsmål findes umiddelbart ikke.

Som følge af det brede anvendelsesområde for almindelige små̊ foldeknive, herunder multiværktøjer, vil der i praksis være en formodning for, at knive af denne type skal anvendes til et anerkendelsesværdigt formål, medmindre der er konkrete omstændigheder, som dokumenterer det modsatte.

Hvad vil du skulle bruge den til og hvor henne?

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1073 times

Indlæg af Agamemnon » 14. okt 2022, 19:37

S - S - S skrev:
14. okt 2022, 19:14

Som følge af det brede anvendelsesområde for almindelige små̊ foldeknive, herunder multiværktøjer, vil der i praksis være en formodning for, at knive af denne type skal anvendes til et anerkendelsesværdigt formål, medmindre der er konkrete omstændigheder, som dokumenterer det modsatte.

Nu er der slet ikke nogen kniv, i den pågældende model, hvorfor politiets praksis, i forhold til vurdering af anerkendelsesværdige formål næppe finder anvendelse.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 14. okt 2022, 19:50

Det kommer så an på, hvordan politi og evt. anklagemyndighed vil vurdere sylen. Forvent ikke nødvendigvis logik. Selv ville jeg dog nok kunne finde på at bære den, hvis jeg følte behovet. Har en model med knivblad i, i min bil.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Markbk
Newbie
Newbie

Indlæg af Markbk » 14. okt 2022, 21:18

Ja det er en af de meget få multiværktøjer på markedet uden en kniv i, så den er formentlig ikke under knivloven. Men jeg forestiller mig, at grænsen går hvis man kommer i tumult i nattelivet, og udpeges som aggressiv, og politiet kommer og så finder den i lommen på én, at det kunne blive et issue, fordi den teoretisk kunne bruges som våben. Formentlig også ved visitering på fx et stadion, vil de ikke gå med til den.
Men stoppes man tilfældigt på gaden, tror jeg den slipper igennem (er min tolkning af loven).

Brugeravatar
S - S - S
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Fyns Land
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af S - S - S » 14. okt 2022, 21:23

Agamemnon skrev:
14. okt 2022, 19:37
S - S - S skrev:
14. okt 2022, 19:14

Nu er der slet ikke nogen kniv, i den pågældende model, hvorfor politiets praksis, i forhold til vurdering af anerkendelsesværdige formål næppe finder anvendelse.
Jamen så skal vedkommende da bare tage den med på druk næste gang. 👏🏻

Besvar