http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-05-1 ... -at-stoppe
Det undrer mig i øvrigt at der står at der benyttes salonriffel.

Peter
30-06... Eller en boltpistol.Centurion skrev:"Det undrer mig i øvrigt at der står at der benyttes salonriffel."
Hvad synes du man ellers skulle bruge?
Det kommer da så sandelig an på hvad vi taler om. Hvis man f.eks. skyder en Texel vædder i panden med en 22 LR. vil den måske fnyse, sandsynligvis virre med hovedet, muligvis angribe dig, men den vil ikke dø. En gris er en anden snak.Elbæk skrev:.22LR er perfekt til markslagtninger; den larmer ikke ret meget, våbnet er ofte let og håndterbart og da aflivning oftest vil være lig hovedskud på klods hold, leverer .22LR rigeligt med knald til den opgave.
Jeg har overværet - og deltaget i - flere markslagtninger, hvor det blev aflivet med .22LR. Ikke én gang har jeg oplevet at det ikke gik som det skulle.
Med en større kaliber eksisterer risikoen for gennemskud, hvilket hverken er ønskværdigt eller nødvendigt ved en kontrolleret aflivning foretaget under forhold som skitseret ovenfor - ligesom mundingsknaldet vil stresse de andre tilstedeværende dyr.
Aflivning er ikke jagt, så kravet er en forsvarlig og human aflivning. Der er ikke specifikke krav til kuglevægt og hastighed/joule.
Tak for link - det er dog en imponerende håndværker - jeg vil næsten sige kunstnerMartensit skrev:30-06... Eller en boltpistol.Centurion skrev:"Det undrer mig i øvrigt at der står at der benyttes salonriffel."
Hvad synes du man ellers skulle bruge?
Der er som jeg ser det intet i vejen for at slagte dyr på et landbrug under ordnede forhold.
Det kan man i New Zealand.
https://www.youtube.com/watch?v=vB9Zsqo9K3w
Skærmdump fra filmen: Det er da et firmanavn der vil blive lagt mærke til på landevejene når han kommer kørende med den trailerMartensit skrev: Det kan man i New Zealand.
https://www.youtube.com/watch?v=vB9Zsqo9K3w
Som jeg læser problematikken handler det på ingen måde om dyrevelfærd, kun om en mulig ringere hygiejne ved markslagtning.Agamemnon skrev:Så lige denne samling optagelser af markslagtninger og jeg kan bestemt ikke se problemet. Dyrene dør hurtigt og de resterende dyr virker (med det jeg kender til kreaturer) ikke stressede over situationen.
https://youtu.be/ixFWI5otLqM
Var jeg et dansk slagtedyr, er der mange andre måder jeg kunne frygte at komme herfra på.
Woooops... My bad.Bofhenator skrev:Som jeg læser problematikken handler det på ingen måde om dyrevelfærd, kun om en mulig ringere hygiejne ved markslagtning.Agamemnon skrev:Så lige denne samling optagelser af markslagtninger og jeg kan bestemt ikke se problemet. Dyrene dør hurtigt og de resterende dyr virker (med det jeg kender til kreaturer) ikke stressede over situationen.
Var jeg et dansk slagtedyr, er der mange andre måder jeg kunne frygte at komme herfra på.
nej du har fuldstændig ret og ikke misset nogetAgamemnon skrev:Woooops... My bad.Bofhenator skrev:Som jeg læser problematikken handler det på ingen måde om dyrevelfærd, kun om en mulig ringere hygiejne ved markslagtning.Agamemnon skrev:Så lige denne samling optagelser af markslagtninger og jeg kan bestemt ikke se problemet. Dyrene dør hurtigt og de resterende dyr virker (med det jeg kender til kreaturer) ikke stressede over situationen.
Nu er jeg jo ikke bromatolog. Men jeg kan ikke lige se hvordan hygiejnen kan være et problem, hvis dyrekroppen ellers er intakt og rengøres før den resterende del af slagteprocessen.
De bliver vel næppe (under almindelig slagtning) vasket før aflivning.... Men jeg har sikkert misset noget mere.
Tja, jeg har oplevet eleverne stå og synge for de de dyr der skulle skydes dagen efter, ude på mit gamle arbejde... Såee...Agamemnon skrev:Woooops... My bad.Bofhenator skrev:Som jeg læser problematikken handler det på ingen måde om dyrevelfærd, kun om en mulig ringere hygiejne ved markslagtning.Agamemnon skrev:Så lige denne samling optagelser af markslagtninger og jeg kan bestemt ikke se problemet. Dyrene dør hurtigt og de resterende dyr virker (med det jeg kender til kreaturer) ikke stressede over situationen.
Nu er jeg jo ikke bromatolog. Men jeg kan ikke lige se hvordan hygiejnen kan være et problem, hvis dyrekroppen ellers er intakt og rengøres før den resterende del af slagteprocessen.
De bliver vel næppe (under almindelig slagtning) vasket før aflivning.... Men jeg har sikkert misset noget mere.
Njae, mon ikke også at den manglende omsætning på de store fabrikker spiller ind?Bofhenator skrev:Som jeg læser problematikken handler det på ingen måde om dyrevelfærd, kun om en mulig ringere hygiejne ved markslagtning.Agamemnon skrev:Så lige denne samling optagelser af markslagtninger og jeg kan bestemt ikke se problemet. Dyrene dør hurtigt og de resterende dyr virker (med det jeg kender til kreaturer) ikke stressede over situationen.
Det tvivler jeg på.K_Nielsen skrev:Njae, mon ikke også at den manglende omsætning på de store fabrikker spiller ind?Bofhenator skrev:Som jeg læser problematikken handler det på ingen måde om dyrevelfærd, kun om en mulig ringere hygiejne ved markslagtning.Agamemnon skrev:Så lige denne samling optagelser af markslagtninger og jeg kan bestemt ikke se problemet. Dyrene dør hurtigt og de resterende dyr virker (med det jeg kender til kreaturer) ikke stressede over situationen.
Hvad afliver man så sådan en tykpandet vædder med? Er der kun boltpistolen tilbage i arsenalet?Bobo skrev:Det kommer da så sandelig an på hvad vi taler om. Hvis man f.eks. skyder en Texel vædder i panden med en 22 LR vil den måske fnyse, sandsynligvis virre med hovedet, muligvis angribe dig, men den vil ikke dø. En gris er en anden snak.Elbæk skrev:.22LR er perfekt til markslagtninger; den larmer ikke ret meget, våbnet er ofte let og håndterbart og da aflivning oftest vil være lig hovedskud på klods hold, leverer .22LR rigeligt med knald til den opgave.
Jeg har overværet - og deltaget i - flere markslagtninger, hvor det blev aflivet med .22LR. Ikke én gang har jeg oplevet at det ikke gik som det skulle.
Med en større kaliber eksisterer risikoen for gennemskud, hvilket hverken er ønskværdigt eller nødvendigt ved en kontrolleret aflivning foretaget under forhold som skitseret ovenfor - ligesom mundingsknaldet vil stresse de andre tilstedeværende dyr.
Aflivning er ikke jagt, så kravet er en forsvarlig og human aflivning. Der er ikke specifikke krav til kuglevægt og hastighed/joule.
Jeg troede at det gjalt om IKKE at stresse dyreneTimber skrev:Tja, jeg har oplevet eleverne stå og synge for de de dyr der skulle skydes dagen efter, ude på mit gamle arbejde... Såee...![]()
"Problemet" er jo netop at det fra at være en en undtagelse, nu blevet så almindelig en metode, at den ikke længere defineres som en undtagelse.PSindrup skrev:Det tvivler jeg på.K_Nielsen skrev:
Njae, mon ikke også at den manglende omsætning på de store fabrikker spiller ind?
Mon ikke det drejer sig om så få individer at det næppe spiller ind i det store billede?
Peter
Jeg kan altså ikke se at skulle bunde i brødnid fra de danske slagterier. Der bliver slagtet 500.000 kreaturer og 17 mio svin om året. Antallet af markslagtninger er ikke noget der truer de stor slagterier. Så skulle det være de små lokale, men det er formentligt dem der får opgaven alligevel.K_Nielsen skrev:
"Problemet" er jo netop at det fra at være en en undtagelse, nu blevet så almindelig en metode, at den ikke længere defineres som en undtagelse.
Havde det været hygiejne der var problemet, ville det ikke været tilladt i få tilfælde heller, og det samme gælder nok også hvis det drejer sig om dyrevelfærd.
Hvordan fungerer det egenligt med dyrlægekontrol af slagtedyrene på hhv. slagteriet vs landmandens mark?
Nogen der ved lidt om det?
Man skyder den bag øret i stedet, hvis man virkelig gerne vil æde den.PSindrup skrev:Hvad afliver man så sådan en tykpandet vædder med? Er der kun boltpistolen tilbage i arsenalet?
Peter
Du skal have en dyrlæge ud og kigge på de dyr der skal skydes.. Så skriver han en erklæring der gælder 24 timer, som du så skal sende med dyret til slagteriet..K_Nielsen skrev:"Problemet" er jo netop at det fra at være en en undtagelse, nu blevet så almindelig en metode, at den ikke længere defineres som en undtagelse.PSindrup skrev:Det tvivler jeg på.K_Nielsen skrev:
Njae, mon ikke også at den manglende omsætning på de store fabrikker spiller ind?
Mon ikke det drejer sig om så få individer at det næppe spiller ind i det store billede?
Peter
Havde det været hygiejne der var problemet, ville det ikke været tilladt i få tilfælde heller, og det samme gælder nok også hvis det drejer sig om dyrevelfærd.
Hvordan fungerer det egenligt med dyrlægekontrol af slagtedyrene på hhv. slagteriet vs landmandens mark?
Nogen der ved lidt om det?
Timber skrev:
Du skal have en dyrlæge ud og kigge på de dyr der skal skydes.. Så skriver han en erklæring der gælder 24 timer, som du så skal sende med dyret til slagteriet..
Og hvis slagteren, eller hvem der nu skal skyde dyret, ikke når det inden for de 24 timer, så skal man have lavet en ny, for ellers tager de ikke imod det på slagteriet..
Det var så lidt.. Vi prøvede det ude på mit gamle arbejde at skytten blev forsinket, så vi skulle lave en ny erklæring.. Det var nok de nemmeste tjente kroner for dyrlægen den dag.. Han gik dog ud af bilen, trods alt...K_Nielsen skrev:Timber skrev:
Du skal have en dyrlæge ud og kigge på de dyr der skal skydes.. Så skriver han en erklæring der gælder 24 timer, som du så skal sende med dyret til slagteriet..
Og hvis slagteren, eller hvem der nu skal skyde dyret, ikke når det inden for de 24 timer, så skal man have lavet en ny, for ellers tager de ikke imod det på slagteriet..![]()
Tak for den forklaring