Jeg spekulerer på om jeg på nogen måde kan havne i juridisk unåde, hvis jeg renser/reparerer våben på stuebordet i mit eget hjem og så naboen tilfældigvis kigger over hækken, igennem mit stuevindue?
Jeg tænker, at hvis jeg stod nøgen så var det blufærdighedskrænkelse, selv om jeg er i mit eget hjem. Gælder noget lignede for våben ?
"blufærdighedskrænkelse" ved rensning af våben
-
- Bronze Member
- Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
- Geografisk sted: Fionia
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 14 times
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Re: "blufærdighedskrænkelse" ved rensning af våben
Renser du tit dine våben mens du er nøgen?
Bare for en sikkerheds skyld, så er det her en 'boresnake'

Bare for en sikkerheds skyld, så er det her en 'boresnake'

Never confuse verbosity with veracity.
-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 20 times
Du kan måske risikere at få besøg af 14 patruljevogne
http://ekstrabladet.dk/112/kampklaedt-p ... ol/6501380

-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Herning
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times

What?tak-tik-tak skrev:Jeg spekulerer på om jeg på nogen måde kan havne i juridisk unåde, hvis jeg renser/reparerer våben på stuebordet i mit eget hjem og så naboen tilfældigvis kigger over hækken, igennem mit stuevindue?
Jeg tænker, at hvis jeg stod nøgen så var det blufærdighedskrænkelse, selv om jeg er i mit eget hjem. Gælder noget lignede for våben ?

Er rimelig sikker på at lige meget hvor nøgen du er i dit eget hjem, og ligegydligt hvilke remedier du bruger til at "rense piben" på stuebordet, så er det 100% dit nabos problem hvis han føler sin krænket.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Det er ikke ulovligt at blive set nøgen på sin ejendom - det er ulovligt at krænke andre med sin nøgenhed. Der er ikke en fast grænse mellem de to. Men for at tage et eksempel:
1. Det er ikke ulovligt at jeg solbader nøgen i min have, uanset at naboen kan se mig når han kigger over hækken.
2. Det er ulovligt at jeg stiller mig op og fremviser min penis til naboen, når jeg observere denne kigge over hækken.
I praksis vil politiet i de fleste tilfælde tage ud og tale med dig som reaktion på en anmeldelse - og hvis de umiddelbart ikke kan se at der skulle ligge nogen bevidst krænkelse bagved dit valg om at være nøgen, så slutter samtalen givetvis med; "Ha' en god dag, vi siger til din nabo at der ikke var noget at bekymre sig om".
Ligeledes; det er ikke ulovligt (men måske uhensigtsmæssigt, alt efter situationen og nabolaget) at nogen observerer dig med våben (lovlige forstås) på din ejendom. Det er derimod ulovligt hvis du udviser truende adfærd med våben på din ejendom (lovligt nødværge undtaget) - og her er vi ude i en gråzone. For, hvad der for min ene nabo (som også er jæger, superflink og som jeg har hilst på flere gange) sagtens kan opfattes som; "Elbæk som er ude og boresigte sin nymonterede riffel - den skal jeg da lige se." kan sagtens, af en af de andre naboer, opfattes som "Fuck! Nu render ham den nye tykke nabo med skægget og hang til camotøj rundt med et gevær, hvad skal han med det?! Vi må heller ringe til politiet!"
Hvad der så sker når/hvis der bliver ringet til politiet, afhænger af uendeligt mange variabler - men uanset, så bliver det ikke en god oplevelse.
Jeg har prøvet et par gange at hilse på naboer, hvor jeg har skudt med luftgevær i haven eller været ude for at boresighte en riffel - jeg plejer altid, i den situation, at hilse som jeg plejer og forklare hvad jeg foretager mig. Ikke fordi jeg på nogen måde er forpligtet til det, men fordi det kan være forskellen på godt naboskab og en rigtig træls situation.
1. Det er ikke ulovligt at jeg solbader nøgen i min have, uanset at naboen kan se mig når han kigger over hækken.
2. Det er ulovligt at jeg stiller mig op og fremviser min penis til naboen, når jeg observere denne kigge over hækken.
I praksis vil politiet i de fleste tilfælde tage ud og tale med dig som reaktion på en anmeldelse - og hvis de umiddelbart ikke kan se at der skulle ligge nogen bevidst krænkelse bagved dit valg om at være nøgen, så slutter samtalen givetvis med; "Ha' en god dag, vi siger til din nabo at der ikke var noget at bekymre sig om".
Ligeledes; det er ikke ulovligt (men måske uhensigtsmæssigt, alt efter situationen og nabolaget) at nogen observerer dig med våben (lovlige forstås) på din ejendom. Det er derimod ulovligt hvis du udviser truende adfærd med våben på din ejendom (lovligt nødværge undtaget) - og her er vi ude i en gråzone. For, hvad der for min ene nabo (som også er jæger, superflink og som jeg har hilst på flere gange) sagtens kan opfattes som; "Elbæk som er ude og boresigte sin nymonterede riffel - den skal jeg da lige se." kan sagtens, af en af de andre naboer, opfattes som "Fuck! Nu render ham den nye tykke nabo med skægget og hang til camotøj rundt med et gevær, hvad skal han med det?! Vi må heller ringe til politiet!"
Hvad der så sker når/hvis der bliver ringet til politiet, afhænger af uendeligt mange variabler - men uanset, så bliver det ikke en god oplevelse.
Jeg har prøvet et par gange at hilse på naboer, hvor jeg har skudt med luftgevær i haven eller været ude for at boresighte en riffel - jeg plejer altid, i den situation, at hilse som jeg plejer og forklare hvad jeg foretager mig. Ikke fordi jeg på nogen måde er forpligtet til det, men fordi det kan være forskellen på godt naboskab og en rigtig træls situation.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Jeg boresighter og laver sigteøvelser på banen, alternativt gennem nedrullede persienner da det netop let kan misforstås hvis det ses af andre.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Samme her...Raptor357 skrev:Jeg boresighter og laver sigteøvelser på banen, alternativt gennem nedrullede persienner da det netop let kan misforstås hvis det ses af andre.

Selvom det hverken er ulovligt, anstødeligt eller noget at skamme sig over skilter jeg ikke overfor mine naboer med at jeg har våben. Hvad de ikke kan se kan de ikke misforstå eller have ondt af. Så når jeg renser, laver sigteøvelser, bore-sighter, piller-roder-rager eller lign. gør jeg det på en måde så jeg er sikker på at mine naboer ikke kan se det.
Der er et gammelt latinsk ordsprog, som med lidt god vilje også kan bruges her: ”Bene vixit, qui bene latuit” (den der har levet skjult har levet godt).

Oscar123
On scene - but unseen
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Jeg renser altid mine geværer i nøgen tilstand
Det kan nogen gange give problemer, når det er på skydebanen :shame:

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Folk er sgu så sarte...C-X skrev:Jeg renser altid mine geværer i nøgen tilstand![]()
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor