Hvor mange grov våben må jeg have?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Geografisk sted: København
Has thanked: 104 times
Been thanked: 146 times

Hvor mange grov våben må jeg have?

Indlæg af Glockster » 24. mar 2013, 17:33

Hej Alle
i dag blev jeg konfronteret med en udtalelse om at jeg ikke kunne købe en kal. 45acp pistol da jeg allerede har 2 (9mm) pistoler. Derudover har jeg en revolver i 357.

Er der nogen der med udgangspunkt i gældende regler, kan kaste lys over om jeg kan søge på en pistol mere (i kal.45acp) uden at skulle afhænde min ene 9mm?
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Hvor mange grov våben må jeg have?

Indlæg af Kelle » 24. mar 2013, 17:39

Så vidt jeg ved må du have 2 i hver kal.

2 - .22
2 - 9mm
2 - .357 mag

Osv.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

S
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Indlæg af S » 24. mar 2013, 17:56

Du kan som udgangspunkt kun få tilladelse til seks grovvåben. Da du allerede har to 9mm du kan bruge i GPA klasserne vil du næppe få tilladelse til en 45. halvautopistol - heller ikke selv om du eksempelvis søger den til IPSC eller andre discipliner, da man i systemet sandsynligvis vil mene at du er dækket ind med de to 9mm halvautoer du har i forvejen. Havde det derimod drejet sig om en revolver i kal. 45ACP eller Long Colt burde der ikke være noget problem, da du jo kun har ét våben til GR klassen og derfor godt kan ansøge om et til. Her vil man jo så også af gode grunde ikke kunne argumentere for at du kan anvende dine 9'ere, da de i sagens natur ikke er godkendte i GR klasserne.

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 24. mar 2013, 17:58

S skrev:Du kan som udgangspunkt kun få tilladelse til seks grovvåben. Da du allerede har to 9mm du kan bruge i GPA klasserne vil du næppe få tilladelse til en 45. halvautopistol - heller ikke selv om du eksempelvis søger den til IPSC eller andre discipliner, da man i systemet sandsynligvis vil mene at du er dækket ind med de to 9mm halvautoer du har i forvejen.
Argumentet kunne være at man ikke kan skyde Major i IPSC med 9mm, mon så ikke den går?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

S
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time

Indlæg af S » 24. mar 2013, 18:46

Lycon skrev:
S skrev:Du kan som udgangspunkt kun få tilladelse til seks grovvåben. Da du allerede har to 9mm du kan bruge i GPA klasserne vil du næppe få tilladelse til en 45. halvautopistol - heller ikke selv om du eksempelvis søger den til IPSC eller andre discipliner, da man i systemet sandsynligvis vil mene at du er dækket ind med de to 9mm halvautoer du har i forvejen.
Argumentet kunne være at man ikke kan skyde Major i IPSC med 9mm, mon så ikke den går?

Ja Major havde jeg ikke tænkt på at man jo kunne bruge som argument, så der var måske en mulighed. Hvis det drejer sig om en 1911 ville det jo ligge lige til højre benet at søge om den til Classic (Major) divisionen, hvis der ellers er mulighed for at skyde i denne division i Danmark? Ellers skal det vel næsten være til Standard klassen da denne har en begrænsning på kuglediameter på 10mm, og en powerfaktor på 170. I Open er der ingen minimum kuglediameter i Major, men kun krav om en powerfaktor på 160 (om dette kan opnås ved hjemmeladet 9mm er der måske nogle IPSC guruer der kan svare på?).

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 24. mar 2013, 19:23

S skrev:I Open er der ingen minimum kuglediameter i Major, men kun krav om en powerfaktor på 160 (om dette kan opnås ved hjemmeladet 9mm er der måske nogle IPSC guruer der kan svare på?).
Jo, der er en minimum kuglediameter, også i Open:
The minimum cartridge case dimension for handguns to be used in IPSC matches is 9x19mm. The minimum bullet diameter is 9mm (.354 inches).
Men ja, man kan godt lade en 9x19 op til Major i Open.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 24. mar 2013, 19:34

kelle skrev:Så vidt jeg ved må du have 2 i hver kal.
2 - .22
2 - 9mm
2 - .357 mag
De eneste du mangler, for at gøre listen komplet, er:
2 - .32

Altså ialt 8 stk skydere.
Forståelig smutter, .32 er ikke den mest almindelige kaliber.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 24. mar 2013, 19:38

Glockster skrev:Er der nogen der med udgangspunkt i gældende regler, kan kaste lys over om jeg kan søge på en pistol mere (i kal.45acp) uden at skulle afhænde min ene 9mm?
Det kan du - men det kræver at du har en sportslig begrundelse. Tidligere i tråden er nævnt nogle eksempler på sportslige begrundelser. Hvis du har søgt en .45 til samme disciplin som du allerede har 2 9mm til, så er det nok der de har løftet brynene.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af japh » 24. mar 2013, 19:42

Det interessante er:
våbencirkulæret skrev:
§ 20. Til aktivt skydende medlemmer af skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund kan der gives våbentilladelse til pistoler, hvis
...
3) som er godkendt af Rigspolitiet efter forhandling med de organisationer, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 4. Ved ansøgninger om tilladelse til pistoler, hvor ansøgeren i forvejen har tilladelse til minimum to pistoler med samme eller tilsvarende kaliber som det våben, der ansøges om tilladelse til, skal ansøgeren afkræves en begrundelse for, at ansøgeren har behov for endnu en pistol. Tilladelse kan kun meddeles, hvis der foreligger særlige grunde, navnlig af sportslig karakter.
Stk. 5. Ved ansøgninger om tilladelse til pistoler med større kaliber end 7,65 mm (. 32) skal ansøgeren herudover have minimum 6 måneders erfaring med skydning med pistol med samme eller tilsvarende kaliber som det våben, der søges om tilladelse til.
Stk. 6. Tilladelse til flere end 6 pistoler med større kaliber end 5,6 mm (. 22) kan kun gives undtagelsesvis, og hvis der foreligger ganske særlige omstændigheder. Dette gælder dog ikke forladepistoler som nævnt i stk. 8.
Dvs. max 6 i alt (normaltvis), max 2 i hver kaliber (pistol/revolver OG disciplin underordnet).
-jens

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator

Indlæg af Glockster » 25. mar 2013, 08:50

Lad mig starte med at slå fast jeg ikke har søgt endnu. Tanken var at søge på en Glock21 (45ACP) da jeg er håbløst glad for mit Combat Tupperware ;-)

Når jeg læser regelsættet leveret af japh kan jeg umiddelbart kun læse=

Max 6 pistoler og max 2 i samme kaliber...alt ud over det skal der søges/begrundes specielt i!!

Har 2 i 9mm og ønsker 1 i 45ACP i alt 3

Alt det med klasser osv. træder kun i kraft hvis du ønsker mere end 2 i samme kaliber eller ønsker mere end 6 pistoler samlet?
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af japh » 25. mar 2013, 08:57

Glockster skrev:Har 2 i 9mm og ønsker 1 i 45ACP i alt 3

Alt det med klasser osv. træder kun i kraft hvis du ønsker mere end 2 i samme kaliber eller ønsker mere end 6 pistoler samlet?
Jep, det med klasser begynder først at blive interessant når man skal komme med de sportslige begrundelser. (.. og de 6 pistoler er forøvrigt uden .22)
-jens

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 25. mar 2013, 09:14

Glockster skrev:Alt det med klasser osv. træder kun i kraft hvis du ønsker mere end 2 i samme kaliber eller ønsker mere end 6 pistoler samlet?
Ja, i samme eller tilsvarende kaliber. Hvis du eksempelvis skriver terrænpistol på din oplysningsseddel, hvor både 9mm og .45 ACP skyder i GPA kan man sagtens forestille sig at de vil blive betragtet som tilsvarende kalibre.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator

Indlæg af Glockster » 25. mar 2013, 12:08

Jeg er nødt til at være lidt firkantet ;-)

Hvordan kan en 9mm kaldes "samme eller tilsvarende kaliber"? (prøv at kig ind i løbet på begge...der er sørme synlig forskel som selv en halvblind vil kunne se)

Ordlyden er da ret klar i regelsættet og det er først ved "mere end 6 stk pistoler" vi taler om at skulle levere særlige sportslige begrundelser!

Kan det tænkes at det er os selv der er lidt for effektive i vores "selvstrammer" kultur her?

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 43 times

Indlæg af Grendel » 25. mar 2013, 12:14

Glockster skrev:Jeg er nødt til at være lidt firkantet ;-)

Hvordan kan en 9mm kaldes "samme eller tilsvarende kaliber"? (prøv at kig ind i løbet på begge...der er sørme synlig forskel som selv en halvblind vil kunne se)
Det kan den under DGI, fordi den kommer ind under klassen GPA (Grov pistol andet,(eller alle andre kaliber end .32)) og så kigges der ikke på diameter på piber mere.
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Kelle » 25. mar 2013, 13:44

Et sjovt eksempel jeg har oplevet var følgende:

Jeg havde på et tidspunkt en 9mm pistol og en .357 mag revolver, da jeg forsøgte og købe en 9mm mere skulle jeg forklare hvorfor jeg skulle bruge en pistol mere, da jeg allerede havde 2 "9mm" som de så smukt udtrykte det på politigården. Jeg havde selvfølgelig en god begrundelse og fik lov til og købe en 9mm mere....

Lige pt. har jeg så ingenting af nogen ting :-( damn SVI leveringstid....

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 25. mar 2013, 13:50

kelle skrev:Jeg havde på et tidspunkt en 9mm pistol og en .357 mag revolver, da jeg forsøgte og købe en 9mm mere skulle jeg forklare hvorfor jeg skulle bruge en pistol mere, da jeg allerede havde 2 "9mm" som de så smukt udtrykte det på politigården. Jeg havde selvfølgelig en god begrundelse og fik lov til og købe en 9mm mere....
Næh, det er vist en anden regel?
Når man har ET grovvåben af en given kaliber, og ønsker et mere, skal man udfylde og vedlægge en oplysningsseddel.
Arh, jeg kan sgu ikke huske hvordan reglen helt præcist er, men det er noget med at hvis man kun har en grovpistol og en grovrevolver, så behøver man ikke oplysningsskema. Men når man vil have nr. 2 grovpistol eller grovrevolver, så SKAL det medsendes.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator

Indlæg af Glockster » 25. mar 2013, 14:00

Igen kan vi så ikke forholde os til regelsættet:
våbencirkulæret skrev:

§ 20. Til aktivt skydende medlemmer af skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund kan der gives våbentilladelse til pistoler, hvis
...
3) som er godkendt af Rigspolitiet efter forhandling med de organisationer, der er nævnt i stk. 1.
Stk. 4. Ved ansøgninger om tilladelse til pistoler, hvor ansøgeren i forvejen har tilladelse til minimum to pistoler med samme eller tilsvarende kaliber som det våben, der ansøges om tilladelse til, skal ansøgeren afkræves en begrundelse for, at ansøgeren har behov for endnu en pistol. Tilladelse kan kun meddeles, hvis der foreligger særlige grunde, navnlig af sportslig karakter.
Stk. 5. Ved ansøgninger om tilladelse til pistoler med større kaliber end 7,65 mm (. 32) skal ansøgeren herudover have minimum 6 måneders erfaring med skydning med pistol med samme eller tilsvarende kaliber som det våben, der søges om tilladelse til.
Stk. 6. Tilladelse til flere end 6 pistoler med større kaliber end 5,6 mm (. 22) kan kun gives undtagelsesvis, og hvis der foreligger ganske særlige omstændigheder. Dette gælder dog ikke forladepistoler som nævnt i stk. 8.

Syntes stadig det virker som om vi fabler om man vist nok det ene og vist nok det andet men regelsættet er da rimelig klart. Det er mig bekendt udelukkende fortolkningen af "samme eller tilsvarende kaliber" der er interessant.

Har man så fra DDS valgt at fortolke den sætning som at "samme kaliber" betyder "kan anvendes i samme klasse", ja så er der da tale om en "selvstrammer".

Beklager jeg er så vedholdende men indtil videre er det "uklart" for mig om vi taler regler eller om hvordan "nogen" har valgt at fortolke og danne egen praksis for håndtering!

"Han blev skudt men en 9mm eller en tilsvarende kaliber nemlig en 45ACP" :alcohol:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 25. mar 2013, 14:07

Glockster skrev:Syntes stadig det virker som om vi fabler om man vist nok det ene og vist nok det andet men regelsættet er da rimelig klart. Det er mig bekendt udelukkende fortolkningen af "samme eller tilsvarende kaliber" der er interessant.
Bestemt. Og her er du nok en af dem som bryder nyt land. Du får næppe her på NVF det endegyldige svar, da det mig bekendt er en ny problematik hvordan "eller tilsvarende" skal fortolkes. Der har eksempelvis været den praksis at tolke 9x19, .38 Super og 9x23 som "tilsvarende kalibre", men de har jo også stort set samme projektildiameter.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 25. mar 2013, 15:22

Fast Fumble skrev:
kelle skrev:...skulle jeg forklare hvorfor jeg skulle bruge en pistol mere, da jeg allerede havde 2 "9mm" ...
Når man har ET grovvåben af en given kaliber, og ønsker et mere, skal man udfylde og vedlægge en oplysningsseddel.
Nej, det jeg her refererer til, kan du ikke finde i våbenlov, bekendtgørelse eller cirkulære. Der er ikke tale om en regel som er bestemmende for om du kan få tilladelse til det ansøgte, kun om en forvaltningspraksis som hjælper de behandlende myndigheder med sagsgangen.

Et andet eksempel på noget tilsvarende: Jeg har en kammerat som fik returneret sin SKV2 ansøgninge på et våben (det kan nok ikke kaldes et afslag, men en tilladelse var det jo bestemt heller ikke). Årsagen var, at blanketten han havde udfyldt, var blevet ændret en anelse (nyt logo), og derfor ikke var gyldig længere.
Det vil du heller ikke kunne finde i våbenloven, men det var opsættende for at han fik sin tilladelse.

Så kan du kalde det selvstramning (og det er det måske også), men det er en del af virkeligheden, som vi bør være opmærksomme på.

Endnu mere dugfrisk eksempel: De nye (store) kalibre der nu udstedes tilladelser til; Hvis formålet er at anvende pistolen til IPSC, skal ansøgningen bilægges kopi af IPSC licens. Det står heller ingen steder, og det kunne jeg jo ikke vide for 17 mdr siden da jeg indsendte min ansøgning, så jeg KUNNE have fået den retur uden våbenpåtegning, hvis jeg ikke havde lavet en aftale med SKV om at jeg indsendte kopien, så de kunne vedlægge den min ansøgning.
Slava Ukraini!

Besvar