Hej folkens,
hvis det udføres i henhold til bekendtgørelsen om våben og ammonition, må man så, som menig dansker, selv udføre en deaktivering af et våben. Dvs gennemskæring af våbenet på langs, pånær skæfte og kolbe!!?
Er der nogle aspekter jeg måske har overset i denne sammenhæng?
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=132884
på forånd tak
Kevin
Deaktivering.... må man selv??
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Re: Deaktivering.... må man selv??
Det må du gerne, hvis du er registeret bøssemager og selv kan lave attesten. (Ellers ikke!)
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Det forudsætter i hvertfald at det er et våben på tilladelse, af den ene eller anden art. Ellers har du jo haft ulovlig omgang med våben inden det blev deaktiveret.kl28 skrev:Hej folkens,
hvis det udføres i henhold til bekendtgørelsen om våben og ammonition, må man så, som menig dansker, selv udføre en deaktivering af et våben. Dvs gennemskæring af våbenet på langs, pånær skæfte og kolbe!!?
Er der nogle aspekter jeg måske har overset i denne sammenhæng?
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=132884
på forånd tak
Kevin
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Voere308
- Bronze Member
- Interesser: samlervåben og usabiler
- Geografisk sted: Ringsted
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Det kan jo teoretisk set blive gjort i feks. tyskland og så efterfølgende importeres, så kan det vel importeres uden tilladelse og uden papirer da det så er gammelt jern ?
mvh Lars
mvh Lars
- Marc
- Platin Member
- Interesser: Jagt, våben & detektor
- Geografisk sted: Sønderjylland.
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 19 times
For nogle måneder siden deaktiverede jeg en flok gamle haglgeværer og ringede efterfølgende til Politiet. Jeg hører normalt under våbenkontoret i Sønderborg, men pga. travlhed blev jeg stillet om til Esbjerg. Jeg blev spurgt hvordan jeg havde deaktiveret dem og det var bare helt fint. Meget venlig betjening iøvrigt. Jeg skulle bare komme forbi med geværerne, så ville de lave et stykke papir til mig. Det var så fint nok. Men, kom så til at spørge om ikke jeg istedet kunne køre til Sønderborg og fremvise dem, da det ville være meget kortere end at skulle helt til Esbjerg. Det kunne jeg godt, så nu blev jeg stillet om til Sønderborg. Her fik jeg ret bestemt at vide, at jeg ihvertfald ikke selv måtte deaktivere våben og hun skulle bruge en attest fra en bøssemager. For som hun sagde, "Jeg er jo ikke bøssemager, jeg kan ikke se om de er deaktiveret korrekt."
Løbene er gennemskåret på langs, slagstifterne er fjernet og hullerne svejset til. Der er ikke så meget at være i tvivl om.
"Nå, jamen sådan er det bare. Så må du jo få en bøssemager til at skrive under på det."
(Sidst jeg skulle ha' en attest fra en bøssemager, kostede det 1600,-)
Jeg synes det lød som noget vås og er nu begyndt at maile til våbenkontoret hvis jeg har spørgsmål, da det tit er sjovere at have deres besynderligheder på skrift.
Uddrag af min henvendelse:
Løbene er gennemskåret på langs, slagstifterne er fjernet og hullerne svejset til. Der er ikke så meget at være i tvivl om.
"Nå, jamen sådan er det bare. Så må du jo få en bøssemager til at skrive under på det."
(Sidst jeg skulle ha' en attest fra en bøssemager, kostede det 1600,-)
Jeg synes det lød som noget vås og er nu begyndt at maile til våbenkontoret hvis jeg har spørgsmål, da det tit er sjovere at have deres besynderligheder på skrift.
Uddrag af min henvendelse:
Og svaret fra Sønderborg:Som jeg læser det, kontrolleres det blot om deaktiveringen er udført i overensstemmelse med §43 a.?
»Deaktivering af skydevåben
§ 43 a. Skydevåben omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, og deaktiveres ved gennemskæring af hele våbnet på langs med undtagelse af skæftet og kolben.
Stk. 2. Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan undtagelsesvist godkende, at skydevåben deaktiveres på anden vis end efter stk. 1, hvis våbnet varigt gøres funktionsudygtigt.
Stk. 3. Skydevåben, der er deaktiveret i overensstemmelse med stk. 1 og 2, er ikke omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1.
§ 43 b. Politidirektøren godkender, om den gennemførte deaktivering er sket i overensstemmelse med § 43 a, stk. 1 og 2.
Stk. 2. Politidirektøren udsteder på forespørgsel eller som kontrol ved deaktivering udført som vilkår for en meddelt våbentilladelse en attest som bevis for godkendt deaktivering.«
Hvis du finder våbenloven, LBK nr. 704 af 220609
”§1 Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:”
Deaktivering (tilvirke)må kun foretages af en af politiet godkendt bøssemager.
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Kom frisk med bud på hvad ordet "tilvirke" betyder.Marc. skrev:For nogle måneder siden...
....Og svaret fra Sønderborg:Hvis du finder våbenloven, LBK nr. 704 af 220609
”§1 Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:”
Deaktivering (tilvirke)må kun foretages af en af politiet godkendt bøssemager.
Tilvirke betyder: Fremstille, producere, og "forandre".
men ligger der i ordet "forandre" også at "destruere",
at forandre på en sådan måde at det forandrede/tilvirkede
blive gjort ubrugeligt til det det oprindeligt var tilvirket til ?

You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
- I56
- Gold Member
- Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
- Geografisk sted: Hellerup
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 7 times
Jeg ringede og spurgte våbenkontoret, om jeg kunne deaktivere en .22 riffel,og så efterfølgende komme og fremvise den. Svaret var, at jeg bare kunne tage nogle billeder, hvoraf det tydeligt fremgik hvilket våben, der var tale om, og hvordan deaktiveringen var udført, da det var nemmere for alle parter på den måde. Det gjorde jeg så, og umiddelbart efter modtog jeg en mail, om at våbnet var slettet fra registreringen.
Den samme fremgangsmåde blev brugt, da våbenkontoret skulle kontrollere mo jeg havde et godkendt våbenskab. Et foto af våbenskabet, med et af mine våben placeret i døren, og hvor våbnets nummer og skabets godkendelse kunne ses.
Jeg ved ikke, om jeg har oparbejdet et særligt tillidsforhold, eller om det er en generel praksis, men jeg har altid oplevet en yderst rimelig og velvillig behandling fra våbenkontoret hos Nordsjællands Politi
Den samme fremgangsmåde blev brugt, da våbenkontoret skulle kontrollere mo jeg havde et godkendt våbenskab. Et foto af våbenskabet, med et af mine våben placeret i døren, og hvor våbnets nummer og skabets godkendelse kunne ses.
Jeg ved ikke, om jeg har oparbejdet et særligt tillidsforhold, eller om det er en generel praksis, men jeg har altid oplevet en yderst rimelig og velvillig behandling fra våbenkontoret hos Nordsjællands Politi