Jeg har en 223 halvauto med 5 år tilbage på tilladelsen.
Jeg forsøgte at forny i god tid ifm med de nye højere gebyrer.
Jeg blev ringet op og informeret om de nye regler, som ville kræve partshøring.
Hvis jeg sagde ja, så ville jeg i bedste fald kunne få en ny tilladelse med 10 års gyldighed, ikke 10 år oveni den nuværende. Jeg ville så også risikere at få afslag på den nye efter partshøring og så stå tilbage helt uden tilladelse.
Jeg blev så tilbudt at få de 420 kr retur og så anbefalet at vente til den er ved at udløbe, og krydse fingre for at der igen bliver givet tilladelse til dem. Dette valgte jeg.
Ansøgning til halvauto jagtriffel, er det hos PAC ?
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, skydebane
- Geografisk sted: Næstved
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 755 times
Re: Ansøgning til halvauto jagtriffel, er det hos PAC ?
Du ville have fået afslag uanset hvad. Jævnfør den seneste ændring af våbencirkulæret fra juli 2020 udstedes der ikke nye tilladelser på halvautomatiske jagtrifler i mindre end 6.5x55 eller lign. Eksisterende tilladelser vil heller ikke blive fornyet.Hamann4242 skrev: ↑13. feb 2021, 17:59Jeg har en 223 halvauto med 5 år tilbage på tilladelsen.
Jeg forsøgte at forny i god tid ifm med de nye højere gebyrer.
Jeg blev ringet op og informeret om de nye regler, som ville kræve partshøring.
Hvis jeg sagde ja, så ville jeg i bedste fald kunne få en ny tilladelse med 10 års gyldighed, ikke 10 år oveni den nuværende. Jeg ville så også risikere at få afslag på den nye efter partshøring og så stå tilbage helt uden tilladelse.
Jeg blev så tilbudt at få de 420 kr retur og så anbefalet at vente til den er ved at udløbe, og krydse fingre for at der igen bliver givet tilladelse til dem. Dette valgte jeg.
Med de nuværende regler skal du om fem år enten permanent ombygge den til repeter, sælge den til udlandet (good luck), sælge den til en forhandler (med stort tab) eller destruere den.
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2992 times
- Been thanked: 377 times
Det er desværre nøjagtigt som Flugteren skriver.
Den sørgelige situation står at læse i §19a i "Cirkulære om våben og ammunition m.v." :
Den sørgelige situation står at læse i §19a i "Cirkulære om våben og ammunition m.v." :
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2020/9392»§ 19 a. Indehavere af jagttegn kan meddeles tilladelse til én centraltændt halvautomatisk riffel, der anvender ammunition, som opfylder betingelserne for at kunne anvendes til jagt på kronvildt, dåvildt og vildsvin i bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.
Stk. 2. Indehavere af jagttegn kan meddeles tilladelse til to halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at anvende ammunition med randtænding, og som har en kaliber på højst 5,6 mm.
Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1 og stk. 2 kan kun gives til jagt og regulering. Det skal fremgå af en tilladelse til en halvautomatisk riffel, der er konstrueret til at indeholde mere end tre patroner, at riflen kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis riflens magasin er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at våbnet højst kan indeholde tre patroner. Det skal fremgå af en tilladelse efter stk. 2, at riflen alene må anvendes til regulering med et magasin, der ikke er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at våbnet højst kan indeholde tre patroner, hvis der kan fremvises tilladelse hertil fra Naturstyrelsen.
Stk. 4. Tilladelse efter stk. 1 og stk. 2 kan kun gives, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og er kendt som en absolut pålidelig person.«
-
- Banned
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Syddjurs
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
Godt valgt. Om 5 år kommer du helt sikkert til at aflevere din 223 Semi-auto til ordens magten. Den er til den tid højest sandsynlig ulovlige i de fleste "hvis ikke alle" lande. Så interesserede forhandlere finder du ikke, det var allerede galt tilbage i 17-18. da man begyndte at håndhæve den nyindførte lov.
- 100Radsbar
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Historiske Våben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 748 times
- Been thanked: 92 times
Det bedste er nok at nyde din .223/5,56x45 riffel i ½auto så længe tilladelsen er gyldig.
Og når tiden kommer så overveje om den skal væk, eller laves om til repeter, så du kan beholde riflen.
Hvis det var en riffel jeg var glad for, ville jeg nok vælge det sidste.
Og når tiden kommer så overveje om den skal væk, eller laves om til repeter, så du kan beholde riflen.
Hvis det var en riffel jeg var glad for, ville jeg nok vælge det sidste.
7,62x54R Glory to the Mosin.
- VZ54
- Bronze Member
- Interesser: Genladning
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 4 times
Så landede importtilladelsen i e-BoksVZ54 skrev: ↑29. jan 2021, 14:38Er der nogen der har søgt om tilladelse til halvauto riffel til jagt, efter de nye regler?
Og er det PAC der også står for de tilladelser,
eller anses det for at være et "særligt farligt våben" hvor jeg skal søge hos Rigspolitiet?
De nye regler ang. halvauto til jagt kan læses her:
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2020/9392

Jeg har fået tilladelse til en Heckler & Koch SL7 med aftageligt 2 skuds magasin til brug på jagt i DK.
Dvs. Ikke noget med at der skal svejses så riflen kun kan indeholde 2 skud, eller totalt kastreret til repeter og ikke noget “kun til jagt i udlandet”
Nøj hvor jeg glæder mig til den lander her på adressen

Import tilladelsen er inkl. både 2 og 10 skuds magasin

Man kan aldrig få for mange ladebøger