6 måneders fængsel for pistol i køkkenskuffen

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: 6 måneders fængsel for pistol i køkkenskuffen

Indlæg af Refraktorius » 6. okt 2016, 10:36

Bobo skrev:
Langenge skrev:HVIS manden ellers ikke har andet i bagagen, og HVIS manden ellers har en velfungerende familie og HVIS manden ellers har et fast arbejde, vil jeg betragte det som FULDSTÆNDIGT GAK-GAK, at sende mande i ubetinget fængsel i et halvt år. Det får, som Elbæk påpeger, man KUN negative konsekvenser af. IKKE BARE for manden, men for ALLE omkring ham og for SAMFUNDET som helhed.
nu snakker vi seriøst :thumbup:
Ja, og det rejser det næste interessante dilemma:

Lad os sige at han i stedet ikke er nogen helt imponerende familiefar. Han er som sådan ikke straffet, men har haft en "trist omgangskreds i sin ungdom". Ungerne klarer sig ikke alt for imponerende skolen og hans forhold til konen skranter også.
Han er ufaglært og skifter mellem kortere ansættelser og er indimellem på understøttelse (men i det store hele selvforsørgende).

Skal han straffes hårdere eller mildere?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 6. okt 2016, 10:48

Refraktorius skrev:
Bobo skrev:
Langenge skrev:HVIS manden ellers ikke har andet i bagagen, og HVIS manden ellers har en velfungerende familie og HVIS manden ellers har et fast arbejde, vil jeg betragte det som FULDSTÆNDIGT GAK-GAK, at sende mande i ubetinget fængsel i et halvt år. Det får, som Elbæk påpeger, man KUN negative konsekvenser af. IKKE BARE for manden, men for ALLE omkring ham og for SAMFUNDET som helhed.

Lad os sige at han i stedet ikke er nogen helt imponerende familiefar. Han er som sådan ikke straffet, men har haft en "trist omgangskreds i sin ungdom". Ungerne klarer sig ikke alt for imponerende skolen og hans forhold til konen skranter også.
Han er ufaglært og skifter mellem kortere ansættelser og er indimellem på understøttelse (men i det store hele selvforsørgende).

Hvis ideen med "lighed for loven" skal respekteres, så skal han naturligvis straffes på nøjagtig samme måde. Hverken mere eller mindre!

Peter

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 6. okt 2016, 10:53

Refraktorius skrev:
Bobo skrev:

Jeg syntes ikke der er noget der der taler for at han skal have en hårdere straf, men hvis jeg kun havde een fodlænke så ville jeg mene at den gør størst gavn hos ham der risikere at miste en velfungerende familie og karriere, frem for hvor det stort set allerede er tabt.

Hvis derimod fyren er narkoman, rocker eller vaneforbryder så er det svært at tro at våbnet ikke er blevet anskaffet for at blive brugt.
Men vi er stadigvæk lidt ovre i strafudmåling baseret på tankelæsning.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Been thanked: 431 times

Indlæg af Langenge » 6. okt 2016, 10:59

Refraktorius skrev:
Bobo skrev:

HVIS manden ellers ikke har andet i bagagen Hermed mener jeg, om der har været/er andre forhold, der taler for en hård straf. Det er måske ikke alt fra retten, der er kommet frem i avisen.
HVIS manden ellers har en velfungerende familie og HVIS manden ellers har et fast arbejde, Her vil den samme straf kunne ramme mere hårdt eller mindre hårdt (både på manden og samfundet), afhængig af HVIS. Så ja, man kan godt, i mine øjne, give to forskellige personer den samme straf, og opleve at den rammer mildt hos den ene, og meget hårdt hos den anden. Bør dommeren så ikke have dette med i overvejelserne?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

QT1410
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af QT1410 » 6. okt 2016, 11:00

Sådan som du beskriver ham Refraktorius burde heller ikke han 6 måneder i fængsel.

Hvis livsstilen derimod ikke passer sammen med hans officielle indtægt og/eller hans kone lader til at være meget klodset, idet hun ofte går ind i døre eller falder ned ad trappen, så skal han ind og bure den,da det kun vil være et spørgsmål om tid hvornår pistolen ville være blevet brugt til trusler eller vold.

Til Peter: Lighed for loven BURDE betyde den samme relative ændring i øjeblikkelige og fremtidige forhold.

Den rumænske kabeltyv, der ødelægger for 10.000 kr infrastruktur for at få 100 kroner i hånden, skal et år i et fængsel, der svarer til hvad de har i Rumænien, for at mærke en konsekvens af sin handling.
Den danske gymnasieelev, der stjæler 2 bærbare PC'er fra sit gymnasium vil bare med en kras bøde og en plettet straffeattest være alvorligt ringere stillet end hvis han ikke havde begået tyveriet (eller opdaget).

I sager om spirituskørsel afhænger bøden af månedslønnen, mens selve straffens længde er ens for alle.

Three strikes and you're out er vanvittigt hårdt, men en voldsom progression i gentagelsestilfælde ville være på sin plads.
Det er muligt at vaneforbryderne ikke bliver bedre mennesker af at sidde i fængsel, men de kan ikke begå kriminalitet, når de sidder bag tremmer.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 6. okt 2016, 11:22

Langenge skrev: Så ja, man kan godt, i mine øjne, give to forskellige personer den samme straf, og opleve at den rammer mildt hos den ene, og meget hårdt hos den anden. Bør dommeren så ikke have dette med i overvejelserne?
Problemet er at underklassen så altid vil opleve at få hårdere domme for de samme forbrydelser, da frihedsberøvelse har meget større konsekvenser for folk der har job og omdømme på spil.

Og det er ikke kun nødvendigvis mellem "os" og taberne der bliver skelnet. Hvis en direktør for et stort firma skal i fængsel så kan det betyde arbejdsløshed for mange ansatte. Skal dem med høje stillinger behandles mere skånsomt end middelklassen?
Havde vi ikke lige for nyligt en sag hvor en advokat blev taget på med fløjlshandsker for en overtrædelse af våbenloven som ville have været dyrt for almindelige mennesker?

Det med at tage hensyn til personlige forhold lyder som en god ide på overfladen, men det skal stadigt passe med retssikkerhed og retsfølelse.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 6. okt 2016, 12:17

QT1410 skrev: Til Peter: Lighed for loven BURDE betyde den samme relative ændring i øjeblikkelige og fremtidige forhold.
Deri er jeg ganske uenig.

Lighed for loven burde betyde samme absolutte ændring i øjeblikkelige og fremtidige forhold.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 6. okt 2016, 12:27

Hvordan undgår man en straf for, at opbevare en ulovligt tilegnet pistol i køkkenskuffen?

- Man la'r vær'!

Jeg har ikke ondt af knolden og han er heldig han ikke får et helt år.
De nærmere omstændigheder omkring sagen kunne dog være interessante, om ikke andet, så af hensyn til underholdning.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

QT1410
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af QT1410 » 6. okt 2016, 13:36

PSindrup skrev:
QT1410 skrev: Til Peter: Lighed for loven BURDE betyde den samme relative ændring i øjeblikkelige og fremtidige forhold.
Deri er jeg ganske uenig.

Lighed for loven burde betyde samme absolutte ændring i øjeblikkelige og fremtidige forhold.

Peter
Den samme absolutte ændring. 1 år i fængsel for rumæneren, og hans årsindtægt bliver 10.000 kr mindre det ene år.

1 års fængsel til gymnasieeleven, og han bliver nødt til at gå på HF når han bliver løsladt Han kommer til at tjene mindst 50.000 kr mindre hvert år fremover

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 6. okt 2016, 14:49

Havde vi ikke lige for nyligt en sag hvor en advokat blev taget på med fløjlshandsker for en overtrædelse af våbenloven som ville have været dyrt for almindelige mennesker?
Jo da. Det var den jeg refererede til tidligere i tråden. Advokaten slap med 4 måneders betinget, og han havde endda to pistoler, men ingen ammunition.

https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... ol#p724778
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 6. okt 2016, 15:09

Lassescout skrev:
Jo da. Det var den jeg refererede til tidligere i tråden. Advokaten slap med 4 måneders betinget, og han havde endda to pistoler, men ingen ammunition.

Men en advokat med en dom for ulovlig våbenbesiddelse - betinget eller ej - mon ikke det er en ex-advokat? :moon:

Peter

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 6. okt 2016, 18:49

Nok muligt. Så kan han blive juridisk konsulent for et af de firmaer han har ydet advokatbistand, han skal nok klare sig.

Men det krænker min retsfølelse at han slipper så let, når andre rykker direkte i fængsel i halve eller hele år for samme forbrydelse.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 150 times
Been thanked: 295 times

Indlæg af Raptor357 » 6. okt 2016, 18:53

PSindrup skrev:
Lassescout skrev:

Men en advokat med en dom for ulovlig våbenbesiddelse - betinget eller ej - mon ikke det er en ex-advokat? :moon:

Peter
Erhvervs erfaring
så steg prisen lige med 120%
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 7. okt 2016, 09:13

Lassescout skrev:Nok muligt. Så kan han blive juridisk konsulent for et af de firmaer han har ydet advokatbistand, han skal nok klare sig.

Men det krænker min retsfølelse at han slipper så let, når andre rykker direkte i fængsel i halve eller hele år for samme forbrydelse.
Hvis det forholder sig som beskrevet, så krænker det bestemt også min retsfølelse. :evil:

Peter

Besvar