Vildsvin jagt i Sverige

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Fynbo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. jan 2012, 19:08
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Fynbo » 3. maj 2021, 20:04

Godaften alle :smile:

Vi er et par gode kammerater (2-4 stykker) som overvejer en tur til Sverige efter vildsvin til efteråret.
Men vi er faldet over lidt spørgsmål.
Flere af os har været af sted tidligere, men ingen af os har natteudstyr. Det har vi dog besluttet os for at vi skal have inden en ny tur. Men hvad giver bedst mening, er det noget i retning af Pard, eller skal man lede efter en spotter i stedet for? Vi har ikke uanede mængder økonomiske midler, så det er ikke en mulighed at købe begge dele :blink:
Og så lidt tilbage til økonomi.
Vi har som sagt været af sted nogle gange før, men ingen af os har nedlagt gris, ja vi har faktisk ikke set skyggen af en gris. Hvordan kommer man i kontakt med nogen som har noget fornuftigt jagt, hvor der er en god bestand af svin? Og vi er ret enige om at vi gerne giver lidt ekstra for sådan en forlænget weekend, hvis der er rimelig stor chance for svin, og ikke bare et sted hvor der har været strejfende vildt :thumbup:

Håber I kan byde ind, og at indlægget er ok, ellers må admin sige til :smile:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Raptor357 » 3. maj 2021, 21:06

Jeg har selv være lidt :oops: afsted efter gris, og haft både held og dygtighed.
Termisk spotter er genialt til at spotte at der er noget. Man hører dem ikke komme, man hører dem først når de smasker og hygger sig. 3 ud af 4 grise har jeg skudt inden de smasker og jeg kan have observeret dem længe inden jeg skyder, måske 15-20 minutter.
Grise er ikke helt så glade for belyste foderpladser, og i mørke får du dem kun med nat grej. En belyst foderplads har en begrænset rækkevide, så igen er natgrej bedst.

Pard er billig, men spring en 007 oger og nap en 009 hvis den passer på riflen. Jeg bruger atn 4k pro pard 007 syntes jeg er for dårlig og 009 passer ikke på min riffel.

Edit: en spotter kan du låne eller leje dig frem til. Sigtet kræver at du kender det og har lidt øvelse. Sigtet syntes jeg klart er vigtigst.
Et videokamera kan agere spotter. Ang. Lys så sværker jeg til noget der er usynligt, kan du se en "glød" så kan grisen også.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Lars M. L. » 3. maj 2021, 21:47

En mulighed kunne også være at tage afsted i sommermånederne, hvor du ikke er afhængig af natgrej og hvor natten (og dermed ventetiden) er kortere. https://jagareforbundet.se/jakt/jakttid ... 20l%C3%A4n
vh Lars

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Flugteren » 3. maj 2021, 22:29

Lars M. L. skrev:
3. maj 2021, 21:47
En mulighed kunne også være at tage afsted i sommermånederne, hvor du ikke er afhængig af natgrej og hvor natten (og dermed ventetiden) er kortere. https://jagareforbundet.se/jakt/jakttid ... 20l%C3%A4n
vh Lars
Enig. Og selv, hvis man kommer afsted i slut august/start september er det ikke helt umuligt. Jeg har siddet på jagt på vildsvin til kl. 20.15 den første uge i september for et par år siden. Her havde jeg ikke andet end en almindelig Leupold-sigtekikkert (uden lys, endda) og en håndkikkert. Ok, det sidste kvarter var nok mere fordi jeg nød stilheden, men indtil 19.55 var helt fint.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af NWF » 3. maj 2021, 22:39

Min erfaring med lys på pladsen er ikke god – men det kan godt lade sig gøre, men jeg ville nok finde et sted hvor der ikke er blevet jaget noget tid så de evt. har opnået noget tryghed ved lyset. Med lys på pladsen er natkikkerten lige meget – er bare vigtigt at fodret lander i det oplyste område og ikke er spredt ud i mørket.

Jeg er uenig i at Pard07 ikke er god nok – har man få jagter om året skal den nok gøre tricket, og fordelen er jo at den kan monteres på en allerede indskudt kikkert(man kan få en universal adapter til den så den mere eller mindre passer på de fleste kikkerter) – men der er ingen tvivl om man kan få bedre og dyre udstyr – og det må man jo så opveje imod sit behov. Jeg ville hellere købe en pard07 og en billige spotter end kun en af dele som så er dyrere. Jeg bruger selv både termisk spotter og natkikkert – er nemmere at afsøge området med en kikkert for øjet end skulle svinge riflen rundt for at afsøge. Men skulle jeg vælge kun 1 af tingene, så blev det natkikkerten, og så få placeret riflen så den er til at afsøge med( i afsikret tilstand selvfølgelig). Ens behov for at kunne se med sine hjælpemidler er vel ca. 30-60 meter de fleste steder, og det kan en billig spotter og pard’en godt håndtere. En 3. mulighed er selvfølgelig en lygte på kikkerten som oplyser dem når du aktivere lygten, og så har du 1 kort sek til at skyde – er ikke noget jeg praktisere så kender ikke succes raten på dette. Har kun skudt 1 gris i mørket uden natkikkert, den stod i månelyset og gjorde sig til overfor 9,3x62eren – kunne nemt se skikkelsen af den og med lyset tændt i kikkerten var det intet problem – men at beregne sig på månelys er mere held end forstand.

Og så hører jeg nu ofte grisene før de smasker – der er lidt rumsteren, en gren knækker osv. – er et lytte-spil så at sige at sidde der i mørket og lytte efter bytte.

Jeg kan ikke fortælle dig hvem du lige skal ringe til for at finde et sted med svin – ved der er en del folk som finansier deres jagtleje ved at tage betalende gæster med – så det er nok måske bare at spørger herinde eller i FB grupper, samt google lidt.

Har du en fornemmelse af hvad der har der været galt med de steder i har været hidtil siden i intet har set?

Mit råd vil være at finde et sted hvor fodertønden står så grisene kan komme forholdsvis uset frem til den, og hvor jagttrykket er ikke for højt. Og jeg bruger selv noget anis spray som jeg ofte lige et par timer før jeg sætter mig ud, sprayer lidt omkring foderpladsen – ikke voldsomt, men et par strit hist og pist på buske/træer, samt gerne lidt tjære ud også - blider mig selv ind det virker.

En ting har jeg dog lært omkring grisejagt, og det er at hvad der virker et sted virker nødvendigvis ikke andre steder. Stilhed er dog essentielt, og især at der ikke larmes med riflen når de kommer ind - sørger for at riflen peger ud imod foderpladsen så du ikke skal bøvle med at få den i position - og ha’ noget lysisolerede som f.eks. et tæppe eller lign under riflen så den ikke skramler.

Som det også forslås, kan sommeren være en god ide – har set svin flere gange udenfor mørkets frembrud.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Ras.Killing » 3. maj 2021, 23:13

Termisk grej er nu ikke et must... Men jeg er slet ikke i tvivl om at det er lækkert og gør det hele nemmere :thumbup: (jeg har ikke prøvet at jage med det endnu)

Jeg er nu ikke enig i, at grisene ikke er glade for en belyst foderplads. Er grisene vant til at der er lys på foderpladsen, så genere det dem ikke. Det skal altså være en plads hvor lyset er tændt fast i et givent tidsrum eller evt. med sensor. Det er dog givetvis ikke her, at man får den helt store omstrejfende orne.

Et andet og billigere alternativ er lys monteret på riflen. Det kan fint fungere og jeg har selv skudt flere grise på den måde. Timingen er dog vigtig, og man kan ikke bare sidde og lyse rundt på pladsen!

Vent til du kan høre eller se den gris du vil skyde, fin omridset af den i din sigtekikkert, tænd lyset, skyd! Generelt plejer der at være lidt mere ro på dem, når først de begynder at æde. Indtil da vil de være mere på vagt og se terrænet an.

Udvælg grisen inden lyset tændes, og se efter om det du skyder på også er rigtigt når lyset tændes (læs: at det ikke er soen). Er der flere grise på pladsen, så udvælger jeg mig gerne en i mellemstørelse. Den største kan meget vel være soen. Når lygten tændes er det første jeg kigger efter undersiden af dyret. Har den patter, piller, eller ingen af delene? Synlige patter, sikkert en diende so. Har den en synlig piller, han gris, skyd. Ingen af delene, ungt dyr, skyd. I grove træk!.. Og er man i tvivl, så afstår man fra at skyde.

Jeg har nogen gange oplevet at grisene har været ligeglad med lygten og andre gange hvor de er smuttet når den tændes. Den risiko har man self. ikke med natkikkert.

Den største hage med både belyst foderplads og lys på riflen er hvis man kan høre svinet... men ikke se den.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af 458hunter » 4. maj 2021, 08:02

Raptor357 skrev:
3. maj 2021, 21:06
Jeg har selv være lidt :oops: afsted efter gris, og haft både held og dygtighed.
Termisk spotter er genialt til at spotte at der er noget. Man hører dem ikke komme, man hører dem først når de smasker og hygger sig. 3 ud af 4 grise har jeg skudt inden de smasker og jeg kan have observeret dem længe inden jeg skyder, måske 15-20 minutter.
Grise er ikke helt så glade for belyste foderpladser, og i mørke får du dem kun med nat grej. En belyst foderplads har en begrænset rækkevide, så igen er natgrej bedst.

Pard er billig, men spring en 007 oger og nap en 009 hvis den passer på riflen. Jeg bruger atn 4k pro pard 007 syntes jeg er for dårlig og 009 passer ikke på min riffel.

Edit: en spotter kan du låne eller leje dig frem til. Sigtet kræver at du kender det og har lidt øvelse. Sigtet syntes jeg klart er vigtigst.
Et videokamera kan agere spotter. Ang. Lys så sværker jeg til noget der er usynligt, kan du se en "glød" så kan grisen også.
Hvad er Pard 009 for en? Må indrømme jeg ikke rigtig har holdt mig opdateret det sidste års tid. Kender 007, 008 og ved at de skulle komme med en termisk - er det 009?

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Kenned » 4. maj 2021, 08:13

Jeg har været på vildsvinejagt 4 gange og skudt gris de 2.

Det er udelukkende pga. lyset(grønt) på foderpladsen at jeg kunne skyde dem, og jeg har aldrig ejet nogen form for natkikkert.

Tror da også der blev skudt grise inden natkikkerter blev lovlige.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Kortmentyk » 4. maj 2021, 08:18

Vedrørende det med at opdage hvornår der er grise på pladsen, så har jeg købt en "opkørselsalarm" i den blå kirke og modificeret den lidt. Jeg bruger kun sender-delen og den har jeg placeret mellem mig og åtelpladsen, ca 4-5 meter fra fodersprederen. På samme side som bevægelsessensoren sidder er der en lille diode. Dioden har jeg flyttet om til bagsiden af senderen, altså på den side som vender mod mig. Dvs. når den opfanger bevægelse på pladsen foran sig, så lyser den lille diode på bagsiden. Selv om der ca. 60 meter til senderen er det tydeligt at se dioden selvom den lyser svagt. Senderen står der altid og drives af et 9 volts batteri og jeg vil tro det holder ca.6-8 måneder.
For mig er det super med en termisk spotter og en pard 007.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Ras.Killing » 4. maj 2021, 12:20

Vi havde lys med sensor på vores tidligere jagt (har ikke noget nu), og ja :biggrin: man vågner oppe i tårnet, når lyset pludselig tænder på pladsen :giggle:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Raptor357 » 4. maj 2021, 16:31

458hunter skrev:
4. maj 2021, 08:02
Raptor357 skrev:
3. maj 2021, 21:06
Jeg har selv være lidt :oops: afsted efter gris, og haft både held og dygtighed.
Termisk spotter er genialt til at spotte at der er noget. Man hører dem ikke komme, man hører dem først når de smasker og hygger sig. 3 ud af 4 grise har jeg skudt inden de smasker og jeg kan have observeret dem længe inden jeg skyder, måske 15-20 minutter.
Grise er ikke helt så glade for belyste foderpladser, og i mørke får du dem kun med nat grej. En belyst foderplads har en begrænset rækkevide, så igen er natgrej bedst.

Pard er billig, men spring en 007 oger og nap en 009 hvis den passer på riflen. Jeg bruger atn 4k pro pard 007 syntes jeg er for dårlig og 009 passer ikke på min riffel.

Edit: en spotter kan du låne eller leje dig frem til. Sigtet kræver at du kender det og har lidt øvelse. Sigtet syntes jeg klart er vigtigst.
Et videokamera kan agere spotter. Ang. Lys så sværker jeg til noget der er usynligt, kan du se en "glød" så kan grisen også.
Hvad er Pard 009 for en? Må indrømme jeg ikke rigtig har holdt mig opdateret det sidste års tid. Kender 007, 008 og ved at de skulle komme med en termisk - er det 009?
pard 008 så :oops:
Termisk kan ikke stå alene, man skal have noget med meget højere opløsning for at vide præcist hvad det er man sigter på. bare forskellen på han og hun er utydelig i en termisk.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fynbo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. jan 2012, 19:08
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Fynbo » 4. maj 2021, 17:14

Tak for alle Jeres svar, de bliver alle nærlæst :thumbup:
Vi har som sagt været af sted et par gange, og har desværre haft lidt uheldige oplevelser. Det ene sted blev der skrevet at der blev fordret ofte, og at der var god aktivitet på pladserne. Men der var ikke noget korn/majs i nogen af tønderne, og der lå nogle gamle mugne kartofler på den ene plads der lignede noget der havde lagt der længe :thumbdown:
Det andet sted blev vi indlogeret på et bed and breakfast, og anvist nogle pladser i nærliggende skov. Så blev vi stort set overladt til os selv, og fandt så ud af at personen der havde lejet jagten ud til os kørte rundt sammen med en kammerat og skød grise. Jeg mener de nåede at nedlægge 3-4 grise på den forlængede weekend, vi andre (6 mand i alt) så ikke skyggen af en gris.
Jeg ved godt at jagt også har meget med held og dygtighed at gøre, men jeg syntes også bare vi har haft nogle ret uheldige oplevelser, så dem ville vi gerne undgå inden en ny tur :smile:

I forhold til udstyr, og hvis man skal tænke på budgettet, så burde man vel kunne “nøjes” med en natkikkert (Pard el.lign) som en start, hvis man så bliver mere grebet af det, kan man så købe en spotter også.
Er det ikke en mulighed? :???:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Ras.Killing » 4. maj 2021, 17:38

Fynbo skrev:
4. maj 2021, 17:14
I forhold til udstyr, og hvis man skal tænke på budgettet, så burde man vel kunne “nøjes” med en natkikkert (Pard el.lign) som en start, hvis man så bliver mere grebet af det, kan man så købe en spotter også.
Er det ikke en mulighed? :???:
Hvis budgettet er en begrænsning, så ville jeg personligt heller bruge pengene på at leje noget god jagt, og så nøjes med kunstig belysning. I stedet for at bruge hele budgettet på grej og så havne på noget jagt som du beskriver ovenfor :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Raptor357 » 4. maj 2021, 18:45

Fynbo skrev:
4. maj 2021, 17:14
Tak for alle Jeres svar, de bliver alle nærlæst :thumbup:
Vi har som sagt været af sted et par gange, og har desværre haft lidt uheldige oplevelser. Det ene sted blev der skrevet at der blev fordret ofte, og at der var god aktivitet på pladserne. Men der var ikke noget korn/majs i nogen af tønderne, og der lå nogle gamle mugne kartofler på den ene plads der lignede noget der havde lagt der længe :thumbdown:
Det andet sted blev vi indlogeret på et bed and breakfast, og anvist nogle pladser i nærliggende skov. Så blev vi stort set overladt til os selv, og fandt så ud af at personen der havde lejet jagten ud til os kørte rundt sammen med en kammerat og skød grise. Jeg mener de nåede at nedlægge 3-4 grise på den forlængede weekend, vi andre (6 mand i alt) så ikke skyggen af en gris.
Jeg ved godt at jagt også har meget med held og dygtighed at gøre, men jeg syntes også bare vi har haft nogle ret uheldige oplevelser, så dem ville vi gerne undgå inden en ny tur :smile:

I forhold til udstyr, og hvis man skal tænke på budgettet, så burde man vel kunne “nøjes” med en natkikkert (Pard el.lign) som en start, hvis man så bliver mere grebet af det, kan man så købe en spotter også.
Er det ikke en mulighed? :???:
Køb en pard 008, hvis du kan. Det er det billigeste som bare burde virke. 007 er lidt Meh da den kun er god hvis kikkerten ikke fra filtrerer ir lys. Det gør min Meopta og så duer det ikke. Hovedstillingen er også dum, men med dæmper på, så går det nok.
Hvis du er heldig, så kan du låne en pard 007 og en spotter hos jagt udlejer, jeg ved at det var muligt efter aftale et af de steder jeg har været. Men, somsagt, prøv lige en pard 007 på din kikkert, før du køber eller tager afsted og låner.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Dansken » 5. maj 2021, 09:51

På en belyst åtel klarer man sig længe med et kikkert sikte af god kvalitet.
Grise er nogle sjove små dyr: Hvad der gælder på det ene sted gælder nødvendigtvis ikke på et andet sted.
For at en åtel skal fungere gælder det om at der ligger noget til dem at spise. Det skal være noget som er værd at tage den lille omvej for at se om der ligger noget "godt". Man skal fodre regelbundet, og gerne samme person med en lugt de kender:
Konkret eksempel: Vi havde en åtel hvor vi blandt andet lagde kager og brødaffald. Min kamerats onkel som boede på gården gik ud med en lille sæk hver dag- han nåede knapt hjem inden grisene var på åteln. Hvis min kammerat var deroppe og lagde en sækfuld ud kom de ikke den aften. Ny lugt...
Vi har en åtel på et andet sted: Der rører de ikke kartofler: dem spiser hjortene og elgene- på andre steder æder de kartofler af livets lyst.
Belysning fungerer fint, bare man lærer grisene at vænne sig til at det ikke er farligt (lyset).. Det tager lidt tid at etablere en åtel. OG EN ÅTEL SKAL PASSES. Nogle grise er meget følsomme for lyd, men har de først gået frem og er i gang med at spise og har "spist sig fast" kan man lave ret meget støj uden de løber (en flok som spiser laver ret meget støj selv)
Hvis man sælger jagt for penge skal der i rimelighedens navn være grise på stedet: Det skal være fodret regelbundet og det skal være fungerende åtler- ellers er man et dumt svin. Og ser man at det er dårligt passet og ingen grise kommer kunden/ gæsten ikke tilbage. Rygtet spreder sig og en ond cirkel er i gang.
En PARD 08 er et udmærket hjælpemiddel, og udmærket i forhold til prisen, men du klarar dig længe med et godt sikte og en åtelbelysning eller en lampe på riflen. Igen: en del grise kan være meget forsigtige med lyset og vil ikke gå frem- og andre er ligeglade. Tænd ikke lampen lige i øjnene på grisen: tænd bagved dem eller ovenover och gå ind i træfområdet bagfra og skyd (ret) gris

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Kortmentyk » 5. maj 2021, 11:25

Ulempen, for mig at se, ved en pard 008 er at laveste forstørrelse er 6,5 x. Det synes jeg er alt for meget ved de korte afstande jeg skyder på om natten. Synsfeltet er også stærkt begrænset af den høje forstørrelse og det er i forvejen en udfordring at orientere sig på den tid af døgnet hvor åteljagt typisk foregår. Min pard 007 er monteret på en kahles drivjagtskikkert med 1,1x forstørrelse. Jeg oplever desuden ingen problemer med kikkert/pard kombinationen som en nævnte tidligere i tråden, men jeg har hørt om problemet.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Cp-Medic » 5. maj 2021, 13:25

Raptor357 skrev:
4. maj 2021, 16:31
458hunter skrev:
4. maj 2021, 08:02
Raptor357 skrev:
3. maj 2021, 21:06
Jeg har selv være lidt :oops: afsted efter gris, og haft både held og dygtighed.
Termisk spotter er genialt til at spotte at der er noget. Man hører dem ikke komme, man hører dem først når de smasker og hygger sig. 3 ud af 4 grise har jeg skudt inden de smasker og jeg kan have observeret dem længe inden jeg skyder, måske 15-20 minutter.
Grise er ikke helt så glade for belyste foderpladser, og i mørke får du dem kun med nat grej. En belyst foderplads har en begrænset rækkevide, så igen er natgrej bedst.

Pard er billig, men spring en 007 oger og nap en 009 hvis den passer på riflen. Jeg bruger atn 4k pro pard 007 syntes jeg er for dårlig og 009 passer ikke på min riffel.

Edit: en spotter kan du låne eller leje dig frem til. Sigtet kræver at du kender det og har lidt øvelse. Sigtet syntes jeg klart er vigtigst.
Et videokamera kan agere spotter. Ang. Lys så sværker jeg til noget der er usynligt, kan du se en "glød" så kan grisen også.
Hvad er Pard 009 for en? Må indrømme jeg ikke rigtig har holdt mig opdateret det sidste års tid. Kender 007, 008 og ved at de skulle komme med en termisk - er det 009?
pard 008 så :oops:
Termisk kan ikke stå alene, man skal have noget med meget højere opløsning for at vide præcist hvad det er man sigter på. bare forskellen på han og hun er utydelig i en termisk.
arghh det er nu ikke sandt. det må være en meget billig thermisk du har kigget gennem så, men det er også dem der bliver solgt flest af

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af NWF » 5. maj 2021, 13:42

Kortmentyk skrev:
5. maj 2021, 11:25
Ulempen, for mig at se, ved en pard 008 er at laveste forstørrelse er 6,5 x. Det synes jeg er alt for meget ved de korte afstande jeg skyder på om natten.
Helt enig. Havde en Yukon med 6x - duede ikke... 2-4x er perfekt på de korte afstande
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Raptor357 » 5. maj 2021, 13:54

Cp-Medic skrev:
5. maj 2021, 13:25
Raptor357 skrev:
4. maj 2021, 16:31
458hunter skrev:
4. maj 2021, 08:02
Raptor357 skrev:
3. maj 2021, 21:06
Jeg har selv være lidt :oops: afsted efter gris, og haft både held og dygtighed.
Termisk spotter er genialt til at spotte at der er noget. Man hører dem ikke komme, man hører dem først når de smasker og hygger sig. 3 ud af 4 grise har jeg skudt inden de smasker og jeg kan have observeret dem længe inden jeg skyder, måske 15-20 minutter.
Grise er ikke helt så glade for belyste foderpladser, og i mørke får du dem kun med nat grej. En belyst foderplads har en begrænset rækkevide, så igen er natgrej bedst.

Pard er billig, men spring en 007 oger og nap en 009 hvis den passer på riflen. Jeg bruger atn 4k pro pard 007 syntes jeg er for dårlig og 009 passer ikke på min riffel.

Edit: en spotter kan du låne eller leje dig frem til. Sigtet kræver at du kender det og har lidt øvelse. Sigtet syntes jeg klart er vigtigst.
Et videokamera kan agere spotter. Ang. Lys så sværker jeg til noget der er usynligt, kan du se en "glød" så kan grisen også.
Hvad er Pard 009 for en? Må indrømme jeg ikke rigtig har holdt mig opdateret det sidste års tid. Kender 007, 008 og ved at de skulle komme med en termisk - er det 009?
pard 008 så :oops:
Termisk kan ikke stå alene, man skal have noget med meget højere opløsning for at vide præcist hvad det er man sigter på. bare forskellen på han og hun er utydelig i en termisk.
arghh det er nu ikke sandt. det må være en meget billig thermisk du har kigget gennem så, men det er også dem der bliver solgt flest af
Hvis ting under 200kkr er billigt, så ja.
Militært har jeg brugt noget der var godt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Cp-Medic » 5. maj 2021, 15:05

hvis du ikke kan se grisene ordentligt med thermisk på en afstand hvor du ville skyde dem om natten med en pard08 så må du gøre et eller andet forkert mht justeringen. og især hvis det er en 200.000 kroners thermisk du har :shock:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Raptor357 » 5. maj 2021, 18:36

Cp-Medic skrev:
5. maj 2021, 15:05
hvis du ikke kan se grisene ordentligt med thermisk på en afstand hvor du ville skyde dem om natten med en pard08 så må du gøre et eller andet forkert mht justeringen. og især hvis det er en 200.000 kroners thermisk du har :shock:
Jeg har ikke, jeg har blot testet det. Jeg hverken har de penge eller vil ofre det. Fokus var faktisk det eneske man reelt skulle pille lidt ved. resten kørte på auto.
Termisk i prisklassen for almindelige mennesker og dem med en tykkere end normalt pengepung, er bare ikke godt nok. forsvarets forhåbentligt hedengangne termiske scanner sigte med ekstern køling var gode nok, men de var DYRE, STORE og TUNGE. faktisk tror jeg næsten man monterede riflen på dem, og ikke omvendt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Cp-Medic » 5. maj 2021, 18:43

ja så er det desværre et meget lille sammenligningsgrundlag du har og det er nok forklaringen. på de afstamde man oftest ville skyde en gris med en pard 08 ville man sagtens for menneskepenge kunne få en spotter hvormed man kan kønsbestemme en gris og man ville på langt længere afstand kunne se at det var en gris. på 4 år jagede jeg 240 døgn efter grise og havde i den forbindelse mulighed for at teste en del udstyr ret grundigt og bare siden da (3 år siden) er de almindeligt tilgængelige thermiske blevet meget endnu bedre og billigere

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Vildsvin jagt i Sverige

Indlæg af Kortmentyk » 5. maj 2021, 19:56

Raptor har i en tidligere tråd fortalt at han endnu har tilgode at tage fejl om det er en so eller en galt..... :biggrin:

Så hvis ikke han kan se det i den termiske så må der sgu være noget galt med udstyret :twisted:

(Det gas) :Hug:

Besvar