Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 308
Tilmeldt: 29. mar 2005, 01:00
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 120 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronaviru

Indlæg af Leon » 1. okt 2020, 17:51

Sådan en opførsel som de to ministre og deres ægtefæller er beskrevet med i denne artikel kan bringe mit p.. i kog. Ministre blæste på corona-regler

https://www.bt.dk/politik/ministre-blae ... r-to-gange

Det gør det så heller ikke bedre, at den nepotisme, der præsenteres i artiklen giver kvalmefornemmelser.:
De fire ældre mennesker bemærker, at de to socialdemokratiske ministre Peter Hummelgaard og Ane Halsboe-Jørgensen også ankommer til forestillingen. Begge var i selskab med deres ægtefæller, som også er højt profilerede personer, der arbejder for regeringen.

Ane Halsboe-Jørgensens mand, Peter Strauss Jørgensen, er særlig rådgiver for klimaminister Dan Jørgensen. Peter Hummelgaards kone, Sara Vad Sørensen, er særlig rådgiver for statsminister Mette Frederiksen.
Hvor er det dog indavlet hos Soc.
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 1. okt 2020, 18:27

Op mod 100 nordjyske minkbesætninger skal aflives efter coronasmitte på 41 minkfarme.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/minis ... llion-mink


Hvordan pokker har de båret sig ad med at sprede smitten så effektivt mellem farmene?
Er der et rejsehold som kører rundt og slikker på minkene?


De landmænd jeg har oplevet i tidens løb har været ret obs på hvem der fik kontakt til dyrene, specielt hvis der var smitsomme sygdomme i landet.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fastanhol » 1. okt 2020, 19:07

Refraktorius skrev:
1. okt 2020, 18:27
Op mod 100 nordjyske minkbesætninger skal aflives efter coronasmitte på 41 minkfarme.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/minis ... llion-mink


Hvordan pokker har de båret sig ad med at sprede smitten så effektivt mellem farmene?
Er der et rejsehold som kører rundt og slikker på minkene?


De landmænd jeg har oplevet i tidens løb har været ret obs på hvem der fik kontakt til dyrene, specielt hvis der var smitsomme sygdomme i landet.
Ja jeg tror det er igennem deres foder. Og noget vi ikke har styr på med smitte spredning.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 1. okt 2020, 19:19

Fastanhol skrev:
1. okt 2020, 19:07
Refraktorius skrev:
1. okt 2020, 18:27
Op mod 100 nordjyske minkbesætninger skal aflives efter coronasmitte på 41 minkfarme.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/minis ... llion-mink


Hvordan pokker har de båret sig ad med at sprede smitten så effektivt mellem farmene?
Er der et rejsehold som kører rundt og slikker på minkene?


De landmænd jeg har oplevet i tidens løb har været ret obs på hvem der fik kontakt til dyrene, specielt hvis der var smitsomme sygdomme i landet.
Ja jeg tror det er igennem deres foder. Og noget vi ikke har styr på med smitte spredning.
Har set gæt på måger,eller andre fugle der æder rester, og bringer det videre.....

Har også selv et, vil jeg mene, rimeligt kvalificeret gæt, men det er bestemt ikke politisk korrekt at fremture det.. :smile:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 10-22 » 1. okt 2020, 19:54

Den er endda fundet på Læsø,
https://jv.dk/artikel/coronavirus-hos-m ... %A6s%C3%B8
Foder kunne være en mulighed, men er meget af det foder ikke varmebehandlet ?
Mener det er Daka som laver det meste minkfoder, men er ikke sikker.
Hvis det er foder så burde vores lille virus ven, vel også være at finde hos andre dyr.
10-22

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 770
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Deepo » 1. okt 2020, 20:08

10-22 skrev:
1. okt 2020, 19:54
Den er endda fundet på Læsø,
https://jv.dk/artikel/coronavirus-hos-m ... %A6s%C3%B8
Foder kunne være en mulighed, men er meget af det foder ikke varmebehandlet ?
Mener det er Daka som laver det meste minkfoder, men er ikke sikker.
Hvis det er foder så burde vores lille virus ven, vel også være at finde hos andre dyr.
Størstedelen er kylling g fisk.
Indholdet af det Nordjysk Minkfoder producerer findes her:
http://www.nordjydskminkfoder.dk/494-2/

Mig bekendt koges det til ukendelighed, fryses i plader til lager, eller sendes direkte til minkfarmene i tankbiler.

Rettelse:
Det fra Løgstør kan ses her:
http://farmfood.dk/index.php/sortiment

Min skolekammerat arbejdede der i sommerferierne, da vi boede hjemme i Løgstør for mange år siden.
Han viste en dag rundt på stedet, hvor vi fik det hele med, både synet at råvarerne og lugten af kogeprocessen osv.
Det er første og sidste gang jeg har været på det sted :)

/Mogens

Smejen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 16. dec 2016, 22:47
Interesser: Knive, knivfremstilling
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 18 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Smejen » 1. okt 2020, 22:11

Timber skrev:
1. okt 2020, 19:19
... Har også selv et, vil jeg mene, rimeligt kvalificeret gæt, men det er bestemt ikke politisk korrekt at fremture det.. :smile:
Lader du os bare hænge der? :blink:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 1. okt 2020, 22:13

Smejen skrev:
1. okt 2020, 22:11
Timber skrev:
1. okt 2020, 19:19
... Har også selv et, vil jeg mene, rimeligt kvalificeret gæt, men det er bestemt ikke politisk korrekt at fremture det.. :smile:
Lader du os bare hænge der? :blink:
Ja... :smile:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 2. okt 2020, 02:56

Det er godt.
Bliv endelig ved med det.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 10-22 » 2. okt 2020, 10:05

Deepo skrev:
1. okt 2020, 20:08
10-22 skrev:
1. okt 2020, 19:54
Den er endda fundet på Læsø,
https://jv.dk/artikel/coronavirus-hos-m ... %A6s%C3%B8
Foder kunne være en mulighed, men er meget af det foder ikke varmebehandlet ?
Mener det er Daka som laver det meste minkfoder, men er ikke sikker.
Hvis det er foder så burde vores lille virus ven, vel også være at finde hos andre dyr.
Størstedelen er kylling g fisk.
Indholdet af det Nordjysk Minkfoder producerer findes her:
http://www.nordjydskminkfoder.dk/494-2/

Mig bekendt koges det til ukendelighed, fryses i plader til lager, eller sendes direkte til minkfarmene i tankbiler.

Rettelse:
Det fra Løgstør kan ses her:
http://farmfood.dk/index.php/sortiment

Min skolekammerat arbejdede der i sommerferierne, da vi boede hjemme i Løgstør for mange år siden.
Han viste en dag rundt på stedet, hvor vi fik det hele med, både synet at råvarerne og lugten af kogeprocessen osv.
Det er første og sidste gang jeg har været på det sted :)

/Mogens
Ja det skulle ikke være en særlig appetit stimulere processe,
Fandt den her fra Daka
Eksempler på råvarer til minkfoder:

Daka Porcine Blosol er ikke koaguleret blod, der er spraytørret. Ved at anvende en skånsom sterilisationsmetode bevares en del af blodets koaguleringsevne, hvorved produktet bliver velegnet som konsistensgiver i vådfoderblandinger. Daka Porcine Blosols proteinfordøjelighed er i forsøg med mink fundet til ca. 93%, og selv, hvor produktet udgjorde 56% af foderblandingens proteinindhold, var der ingen ændringer i minkenes ædelyst eller gødningens konsistens. Ligesom ved spraytørret blodmel indgår Blosol erfaringsmæssigt i minkfoder med 2% - 5%.

Daka Svinepulp benyttes udelukkende i pelsdyrfoder og består af friskt slagteriaffald fra svin, der hakkes og tryksteriliseres, hvorefter produktet inddampes til en tørstofprocent på ca. 50. Inden levering stabiliseres den fremstillede pulp med eddikesyre. Produktet er kendetegnet ved et ensartet forhold mellem hhv. protein og fedt.

Daka Porcine Protein 58 og Daka Porcine Protein 40 er særdeles velegnede til pelsdyr. Disse proteinprodukter er gode energi- og proteinkilder. Da produkterne er kendetegnet ved et lavt askeindhold sikres en god afbalancering af foderrationer til pelsdyr. Forsøg med mink, hvor der blev anvendt 5-10% Daka Porcine Protein i foderrationen viste, at produktionsresultater som tilvækst og pelskvalitet ikke ændrede sig. Anvendelse i foderrationer til mink reducerede typisk foderomkostningerne med 10-15%. Produkttypen indgår erfaringsmæssigt i pelsdyrfoder med 5% - 7% indhold.

Daka Svinefedt 92/4 kan med fordel anvendes i foderblandinger, hvor der stilles særlige krav til kvalitet og energiindhold. Det lave indhold af frie fedtsyrer sikrer en høj fordøjelighed og stabilitet, som gør produktet velegnet i foderblandinger til mink. Daka Svinefedt 92/4 kan uden problemer udgøre 50 - 70% af den tilsatte fedtmængde i foderblandinger til pelsdyr.

Kilde: www.dakaproteins.dk
Velbekomme
10-22

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Aratan » 2. okt 2020, 10:12

10-22 skrev:
2. okt 2020, 10:05

Ja det skulle ikke være en særlig appetit stimulere processe,
Fandt den her fra Daka
Eksempler på råvarer til minkfoder:

Daka Porcine Blosol er ikke koaguleret blod, der er spraytørret. Ved at anvende en skånsom sterilisationsmetode bevares en del af blodets koaguleringsevne, hvorved produktet bliver velegnet som konsistensgiver i vådfoderblandinger. Daka Porcine Blosols proteinfordøjelighed er i forsøg med mink fundet til ca. 93%, og selv, hvor produktet udgjorde 56% af foderblandingens proteinindhold, var der ingen ændringer i minkenes ædelyst eller gødningens konsistens. Ligesom ved spraytørret blodmel indgår Blosol erfaringsmæssigt i minkfoder med 2% - 5%.

Daka Svinepulp benyttes udelukkende i pelsdyrfoder og består af friskt slagteriaffald fra svin, der hakkes og tryksteriliseres, hvorefter produktet inddampes til en tørstofprocent på ca. 50. Inden levering stabiliseres den fremstillede pulp med eddikesyre. Produktet er kendetegnet ved et ensartet forhold mellem hhv. protein og fedt.

Daka Porcine Protein 58 og Daka Porcine Protein 40 er særdeles velegnede til pelsdyr. Disse proteinprodukter er gode energi- og proteinkilder. Da produkterne er kendetegnet ved et lavt askeindhold sikres en god afbalancering af foderrationer til pelsdyr. Forsøg med mink, hvor der blev anvendt 5-10% Daka Porcine Protein i foderrationen viste, at produktionsresultater som tilvækst og pelskvalitet ikke ændrede sig. Anvendelse i foderrationer til mink reducerede typisk foderomkostningerne med 10-15%. Produkttypen indgår erfaringsmæssigt i pelsdyrfoder med 5% - 7% indhold.

Daka Svinefedt 92/4 kan med fordel anvendes i foderblandinger, hvor der stilles særlige krav til kvalitet og energiindhold. Det lave indhold af frie fedtsyrer sikrer en høj fordøjelighed og stabilitet, som gør produktet velegnet i foderblandinger til mink. Daka Svinefedt 92/4 kan uden problemer udgøre 50 - 70% af den tilsatte fedtmængde i foderblandinger til pelsdyr.

Kilde: www.dakaproteins.dk
Velbekomme
Jeg har arbejdet for et firma der laver udstyr til behandling af denne type produkter (stort Svensk ingeniørfirma i Søborg), det er en ret hårdhændet proces, men kan kan få det vildete udtræk ud af det argeste affald. Rent miljømæssigt er det rigtig fint at det hele bliver brugt, også svineblodet og alle indvoldene og afskæret... Det giver helt ny mening til "fra tryne til hale..."

Bare jeg ikke skal spise det...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Centurion » 2. okt 2020, 12:01

Refraktorius skrev:
2. okt 2020, 02:56
Det er godt.
Bliv endelig ved med det.
Alle kan se elefanten i stuen, men man må ikke tale om den.
Så er der der jo frit slaw for at mistænkeliggøre hele den branche, der har haft dårlige resultater de senere år, uden udsigt til at det skulle kunne blive bedre.
Men det holder vi os heldigvis for gode til.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 2. okt 2020, 12:12

Centurion skrev:
2. okt 2020, 12:01
Refraktorius skrev:
2. okt 2020, 02:56
Det er godt.
Bliv endelig ved med det.
Alle kan se elefanten i stuen, men man må ikke tale om den.
Så er der der jo frit slaw for at mistænkeliggøre hele den branche, der har haft dårlige resultater de senere år, uden udsigt til at det skulle kunne blive bedre.
Men det holder vi os heldigvis for gode til.
Man skal generelt ikke beskylde folk for svindel eller anden kriminalitet medmindre man har noget at have det i.
Og har man det, så bør det sendes videre til nogen, der kan gøre noget ved det.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 2. okt 2020, 13:19

Ifølge Carl Bernstein bør Trumps smitte med corona bringe USA på "DEFCON 1"
“This is DEFCON 1 in terms of the health of the people in the United States, in terms of our political health, in terms of our stability,
:shock:

https://www.huffpost.com/entry/carl-ber ... 77b2806c61

Der er ingen diskussion om at det er en krise af historiske dimensioner, som USA befinder sig i lige nu :shock:

Uanset hvad man mener om Amerikansk politik og alverdens andre ting, så er det sgu skidt for USA og måske også for resten af verden ... :cry:

Peter

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 10-22 » 2. okt 2020, 20:06

Refraktorius skrev:
2. okt 2020, 12:12

Man skal generelt ikke beskylde folk for svindel eller anden kriminalitet medmindre man har noget at have det i.
Og har man det, så bør det sendes videre til nogen, der kan gøre noget ved det.
Enig og jeg tror da heller ikke på det, men det virker til at vores myndigheder er gået ret grundig til værks.
Jeg køber ikke den med vilde dyr, mink farme er kendt for at passe særdeles godt på deres hegn.
Og hverken ræv eller mår kan mig bekendt svømme til Læsø.
Hvad ved vi om smittevejene for mink?

Fødevarestyrelsen har testet mere end 16.000 mink for COVID-19, siden den første besætning blev konstateret smittet i midten af juni måned 2020.

Vi har samtidig undersøgt mange forskellige faktorer og forhold i arbejdet med smitteopsporing af COVID-19 i minkfarme i Nordjylland. Vi har bl.a. spurgt alle ejerne af de mistænkte og smittede besætninger om forhold, der kan føre til opsporing af smittekilderne.

Ind til videre kan Fødevarestyrelsen konstatere, at nedenstående punkter ikke er sandsynlige smittekilder.

Flytning: Handel med mink har ikke været en smittevej i de mistænkte eller smittede besætninger. Der bliver normalt ikke handlet levende mink midt i sæsonen, og de få steder det er sket, har det været lang tid før smitten i besætningen.

Hegn: Hegnene er intakte, og Fødevarestyrelsen vurderer ikke, at mink kan slippe ud. Alle minkejere på de mistænkte og smittede besætninger har svaret, at der ikke er sluppet mink ud af indhegningen.

Foder: Fødevarestyrelsen har testet foderprøver for hele perioden, uden fund af COVID-19. Vi vurderer ikke umiddelbart, at foder er en smittekilde til COVID-19 hos mink.

Kæledyr: Fødevarestyrelsen har testet kæledyr og andre husdyr. Enkelte hunde har været smittede, men kun i en kort periode. Hundene har været isoleret på ejendommen. Der er ikke set spredning til andre husdyr. (Læs mere i FAQ om kæledyr og coronavirus)

Vilde dyr: Fødevarestyrelsen samarbejder med Naturstyrelsen og Miljøstyrelsen om at afdække forekomsten af COVID-19 i vilde dyr. Ifølge DK-VET er det usandsynligt, at COVID-19 er spredt med ræv, mårhund, kat, ilder, mink og mår. Vilde dyr er hidtil ikke testet, og de skal derfor undersøges. Smitte via måger og fugle er usandsynligt ifølge DK-VET, da fugle ikke kan blive inficeret med COVID-19 (Læs mere i FAQ om andre dyr og coronavirus).

Leverandører: Der er kun få sammenfald af leverandører, som er kommet i de smittede besætninger.


Oprettet 1. oktober 2020


https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksi ... -mink.aspx
10-22

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 308
Tilmeldt: 29. mar 2005, 01:00
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 120 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Leon » 2. okt 2020, 21:54

10-22 skrev:
2. okt 2020, 20:06
Refraktorius skrev:
2. okt 2020, 12:12

Man skal generelt ikke beskylde folk for svindel eller anden kriminalitet medmindre man har noget at have det i.
Og har man det, så bør det sendes videre til nogen, der kan gøre noget ved det.
Enig og jeg tror da heller ikke på det, men det virker til at vores myndigheder er gået ret grundig til værks.
Jeg køber ikke den med vilde dyr, mink farme er kendt for at passe særdeles godt på deres hegn.
Og hverken ræv eller mår kan mig bekendt svømme til Læsø.

...
Jeg skal ikke kloge mig på smitteveje for mink, men kan blot oplyse, at jeg i slutningen af juli to gange observerede en fritgående mink i Nordjylland. Bedømt på farven var den helt åbenlyst undsluppet fangeskab og ikke opvokset som en vild mink.
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Lassescout » 3. okt 2020, 12:43

Interessant Leon

Har du nogen opfattelse af, hvor stor minken var?

Jeg spørger fordi jeg for nogen tid siden hørte en ret interessant teori bragt til torvs: Det er velkendt af avlerne får højere priser desto større skind de kan producere, så man har fremavlet meget store mink de seneste 20-30 år. Påstanden var, at de farmede mink nu har nået en størrelse hvor de ikke kan klare sig i naturen. De kan ikke finde føde nok til at opfylde deres energibehov. Så de mink der ses i naturen er efterkommere af mink der undslap fangenskab for mange år siden, før de fik den størrelse mink har nu.

Jeg ved ikke om det passer, men der står en gammel udstoppet mink på mine børns skole, og den er latterligt lille. Det kunne være sjovt at vide om det er rigtigt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Leon
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 308
Tilmeldt: 29. mar 2005, 01:00
Interesser: Dingenoter
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 120 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Leon » 3. okt 2020, 14:07

Lassescout skrev:
3. okt 2020, 12:43
Interessant Leon

Har du nogen opfattelse af, hvor stor minken var?

Jeg spørger fordi jeg for nogen tid siden hørte en ret interessant teori bragt til torvs: Det er velkendt af avlerne får højere priser desto større skind de kan producere, så man har fremavlet meget store mink de seneste 20-30 år. Påstanden var, at de farmede mink nu har nået en størrelse hvor de ikke kan klare sig i naturen. De kan ikke finde føde nok til at opfylde deres energibehov. Så de mink der ses i naturen er efterkommere af mink der undslap fangenskab for mange år siden, før de fik den størrelse mink har nu.

Jeg ved ikke om det passer, men der står en gammel udstoppet mink på mine børns skole, og den er latterligt lille. Det kunne være sjovt at vide om det er rigtigt.
Det var mit indtryk, at den var relativt velnæret :smile:
“Exceptionel claims demand exceptional evidence.”
Christopher Hitchens.

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Indlæg: 1138
Tilmeldt: 23. sep 2009, 02:47
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 22 times
Been thanked: 84 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af ACE1 » 4. okt 2020, 13:40

https://www.information.dk/debat/2020/0 ... ttetallene

:popkorn:
Corona er ikke værre end en hård influenzasæson, så drop panikken over smittetallene
Et halvt år inde i coronapandemien må det være på sin plads at gøre tallene op, sammenligne corona med influenzaen og udfordre narrativet, der har sat store dele af vores samfund i stå. Der er ikke den store forskel på influenza og COVID-19, skriver professor i biologi Morten Petersen i dette debatindlæg
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Timber » 4. okt 2020, 19:36

Så skal vi da vist væk med de restriktioner efterhånden.. Sæt i værk... Der er styr på det..

https://www.bt.dk/politik/soeren-brostr ... B4oBUA3PtE

Og væk med Magnus Solkonge... Og tag lige Mette med tak...

https://www.bt.dk/debat/bt-mener-vi-har ... jyXJmNgXq0

Og til dem der keder sig, og gerne vil læse, her er hvad det drejer sig om.. Hyggelig læsning...

https://prodstoragehoeringspo.blob.core ... B8ring.pdf
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 9. okt 2020, 08:51

De steder hvor man ikke tog det alvorligt, dør folk i stort tal.
Amerikanerne har eksempelvis slået cirka tre gange så mange ihjel på 8 måneder som der plejer at dø på en normal influenzasæson.
(og de kommer realistisk til at slå lige så mange flere ihjel før de er færdige)

De steder hvor man har taget det alvorligt og reageret i tide, har det sjovt nok virket at tage det alvorligt, og eksempelvis i Danmark har har vi ikke haft den overdødelighed man ser andre steder.
Det øjeblik der blev slækket, steg tallet.

At lave en "Se, det virkede, nu fester vi" svarer bogstavelig talt til at konstatere i 800 meters højde at "Nu hænger vi i bærende skærm, farten er nede hvor det er ufarligt og siden lårremmene irriterer, så lad os komme af med den lorteskærm".



"Ilden er under kontrol" er heller ikke brandmænds signal til at "nu kan vi pakke sammen og gå hjem".
Det er ikke "bare en influenza". Jeg har unge familiemedlemmer der har været smittet tidligt i epidemien, og to af dem har stadig væsentlige senfølger.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 9. okt 2020, 09:00

Refraktorius skrev:
9. okt 2020, 08:51
De steder hvor man ikke tog det alvorligt, dør folk i stort tal.
Amerikanerne har eksempelvis slået cirka tre gange så mange ihjel på 8 måneder som der plejer at dø på en normal influenzasæson.
(og de kommer realistisk til at slå lige så mange flere ihjel før de er færdige)

De steder hvor man har taget det alvorligt og reageret i tide, har det sjovt nok virket at tage det alvorligt, og eksempelvis i Danmark har har vi ikke haft den overdødelighed man ser andre steder.
Det øjeblik der blev slækket, steg tallet.

At lave en "Se, det virkede, nu fester vi" svarer bogstavelig talt til at konstatere i 800 meters højde at "Nu hænger vi i bærende skærm, farten er nede hvor det er ufarligt og siden lårremmene irriterer, så lad os komme af med den lorteskærm".



"Ilden er under kontrol" er heller ikke brandmænds signal til at "nu kan vi pakke sammen og gå hjem".
Det er ikke "bare en influenza". Jeg har unge familiemedlemmer der har været smittet tidligt i epidemien, og to af dem har stadig væsentlige senfølger.
:goodpost:

To fremragende analogier. :thumbup:

Det er jo også interessant at konstatere at antallet af almindelige influenza-tilfælde er faldet drastisk på grund af de nye hygiejneregler og den generelle opmærksomhed. Det samme kan siges om en række andre smitsomme sygdomme.

Hvilke senfølger er dine familiemedlemmer ramt af?

Peter

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 9. okt 2020, 09:46

Den ene har stadig lugt- og smagssans der er helt ude af balance og den anden har muskel- og ledsmerter, hovedpine og konstant træthed.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 9. okt 2020, 09:55

Refraktorius skrev:
9. okt 2020, 09:46
Den ene har stadig lugt- og smagssans der er helt ude af balance og den anden har muskel- og ledsmerter, hovedpine og konstant træthed.
Det "bedste" bevis på at Covid-19 ikke bare er en almindelig influenza.

Hvor gamle er de?

Peter

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 9. okt 2020, 09:56

Teenagere.

Der er heldigvis ikke nogen af familiens ældre der har været ramt endnu.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar