Jeg anvender en NV PARD 008P

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Jeg anvender en NV PARD 008P

Indlæg af PSindrup » 22. sep 2020, 07:32

SKS skrev:
21. sep 2020, 20:44
4 hurtige fra skoven i lørdags, inden tågen gjorde det hele sløret med IR tændt.


youtu.be/ti4Y_ym6Y_8
Fin, fin video! :numberone:

Hvilket våben og natsigte?

Peter
Senest rettet af Lycon 4. okt 2020, 16:11, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Nedenstående indlæg vedrørende NV PARD 008P er flyttet til Optik, Sigtemidler & Grej forum

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af SKS » 22. sep 2020, 15:53

CZ457 MTR med dæmper og en Pard 008p på nakken og viper flex skydestok, skulle egentligt ha været på min CZ455 da den er en del lettere at rende rundt med, men jeg kan ikke finde min weaver rail adapter til 455'eren... Jeg må lede videre. :)
Quando Omni Flunkus Moritati

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af PSindrup » 23. sep 2020, 08:16

SKS skrev:
22. sep 2020, 15:53
CZ457 MTR med dæmper og en Pard 008p på nakken og viper flex skydestok, skulle egentligt ha været på min CZ455 da den er en del lettere at rende rundt med, men jeg kan ikke finde min weaver rail adapter til 455'eren... Jeg må lede videre. :)
I videoen lyder den næsten som et luftgevær (no offence) så man må sige at dæmperen gør jobbet godt. :thumbup:
Hvilken ammunition benytter du? Almindelig subsonisk eller noget "quiet"?

Må jeg være så fræk at spørge hvordan du har søgt tilladelse til PARD008, for man skal vel angive en "begrundelse"?
Er skadedyrsbekæmpelse tilstrækkeligt?

Jeg ser frem til dine næste videoer, for de er altså fine. :numberone:

Peter

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Lycon » 2. okt 2020, 22:51

SKS skrev:
22. sep 2020, 15:53
CZ457 MTR med dæmper og en Pard 008p på nakken og viper flex skydestok, skulle egentligt ha været på min CZ455 da den er en del lettere at rende rundt med, men jeg kan ikke finde min weaver rail adapter til 455'eren... Jeg må lede videre. :)
Hvor har du købt din PARD 008P og hvad koster den? Har du et link til din model?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af SKS » 3. okt 2020, 01:26

Min er den nye 008p model med oled skærm, gyroskop og kompas, plus den vejer mindre end forgængeren. Jeg købte den i østjysk for 5500,-
Quando Omni Flunkus Moritati

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af PSindrup » 3. okt 2020, 13:26

SKS skrev:
3. okt 2020, 01:26
Min er den nye 008p model med oled skærm, gyroskop og kompas, plus den vejer mindre end forgængeren. Jeg købte den i østjysk for 5500,-
Hvor er det ærgerligt at den ikke må bruges til at dokumenterer almindelig jagt.

Måtte man det havde jeg fluks købt en både til almindelig jagt og ikke mindst rågeregulering.

Peter

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Lycon » 3. okt 2020, 13:59

PSindrup skrev:
3. okt 2020, 13:26
SKS skrev:
3. okt 2020, 01:26
Min er den nye 008p model med oled skærm, gyroskop og kompas, plus den vejer mindre end forgængeren. Jeg købte den i østjysk for 5500,-
Hvor er det ærgerligt at den ikke må bruges til at dokumenterer almindelig jagt.

Måtte man det havde jeg fluks købt en både til almindelig jagt og ikke mindst rågeregulering.

Peter
Kan IR projektøren tages helt af kikkerten? Jeg har ikke rigtig noget at bruge natfunktionen til, men jeg er vild med kvaliteten af optagelsen.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af PSindrup » 3. okt 2020, 17:30

Lycon skrev:
3. okt 2020, 13:59
PSindrup skrev:
3. okt 2020, 13:26
SKS skrev:
3. okt 2020, 01:26
Min er den nye 008p model med oled skærm, gyroskop og kompas, plus den vejer mindre end forgængeren. Jeg købte den i østjysk for 5500,-
Hvor er det ærgerligt at den ikke må bruges til at dokumenterer almindelig jagt.

Måtte man det havde jeg fluks købt en både til almindelig jagt og ikke mindst rågeregulering.

Peter
Kan IR projektøren tages helt af kikkerten? Jeg har ikke rigtig noget at bruge natfunktionen til, men jeg er vild med kvaliteten af optagelsen.
Det er noget med at man slet ikke må bruge “video forstærkning” og derfor ikke må bruge andet end ren oprik. Jeg er ikke helt 100% sikker, men jeg tror sgu at jeg forsøger at ansøge om en PARD med begrundelsen “videodokumentation” og ser om den går igennem.

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Bofhenator » 3. okt 2020, 17:46

PSindrup skrev:
3. okt 2020, 17:30
Lycon skrev:
3. okt 2020, 13:59
PSindrup skrev:
3. okt 2020, 13:26
SKS skrev:
3. okt 2020, 01:26
Min er den nye 008p model med oled skærm, gyroskop og kompas, plus den vejer mindre end forgængeren. Jeg købte den i østjysk for 5500,-
Hvor er det ærgerligt at den ikke må bruges til at dokumenterer almindelig jagt.

Måtte man det havde jeg fluks købt en både til almindelig jagt og ikke mindst rågeregulering.

Peter
Kan IR projektøren tages helt af kikkerten? Jeg har ikke rigtig noget at bruge natfunktionen til, men jeg er vild med kvaliteten af optagelsen.
Det er noget med at man slet ikke må bruge “video forstærkning” og derfor ikke må bruge andet end ren oprik. Jeg er ikke helt 100% sikker, men jeg tror sgu at jeg forsøger at ansøge om en PARD med begrundelsen “videodokumentation” og ser om den går igennem.

Peter
Du skal ikke begrunde noget som helst, du skal bare søge.

Og selv om du skriver den begrundelse, er en tilladelse ikke en dispensation.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af 10-22 » 3. okt 2020, 19:25

SKS skrev:
3. okt 2020, 01:26
Min er den nye 008p model med oled skærm, gyroskop og kompas, plus den vejer mindre end forgængeren. Jeg købte den i østjysk for 5500,-
Den gør det altså virkelig fint, og til den pris vil jeg sige at den godt kan måle sig med nogle som koster en del mere.
10-22

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af Lycon » 4. okt 2020, 00:27

SKS skrev:
3. okt 2020, 01:26
Min er den nye 008p model med oled skærm, gyroskop og kompas, plus den vejer mindre end forgængeren. Jeg købte den i østjysk for 5500,-
Nu har jeg set en del YouTube anmeldelser af den og jeg er sku blevet hooked. Jeg vil dog godt have NV PARD 008 LRF med integreret afstandsmåler, den er altså fiks. Der er en fin anmeldelse af den her:

youtu.be/3K1MhLegeCM

Det der bekymre mig lidt, og det gælder begge modeller (NV PARD 008 & NV PARD 008 LRF), er at der er et lasermodul sigte integreret i dem begge som vist i billedet nedenunder. Så spørgsmålet er, for man tilladelse til NV PARD 008 eller NV PARD 008 LRF, overruler den så forbuddet om at have lasere beregnet til montage på skydevåben? Og hvad er fordelen ved at have et gyroskop indbygget som i NV PARD 008P, hvordan fungerer det, og fåes den NV PARD 008 P også med LRF funktionen? Jeg kan ikke lige finde den på nettet.

Og som jeg forstår funktionen af optagefunktionen skal den enten startes manuelt, eller man kan vælge loop mode hvor den så optager i 3, 5 eller 10 minutter når kikkerten tændes. Jeg havde håbet at den optog kontinuerligt, og når så skuddet går gemmer den optagelsen fra 1 minut før skudafgivelse, til f.eks. 3 minutter efter. Er det korrekt at den ikke har denne funktion?

Kan de af jer der har disse modeller komme med jeres input?
Vedhæftede filer
PARD 008 P.jpg
Laser sigte integreret.
PARD 008 P.jpg (88.49 KiB) Vist 4976 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: Rottestatus. Fremvisning af byttet!

Indlæg af SKS » 4. okt 2020, 08:34

Den nye plus model laves også som LRF, fx. grejpreak forhandler den, men mon ikke de fleste andre der sælger pard også gør. Prisen på de nye og gamle modeller er ens, hvorfor ved jeg ikke, jeg havde først bestilt en alm 008'er i foråret og en måned senere kom plus modellen på markedet, så jeg annullerede min ansøgning og købte den nye i stedet til samme pris. Jeg vil ikke rende rundt med sidste års model når den nye koster det samme.
Gyroskopet fortæller dig om din riffel er i vatter, de fleste montager af pard sidder rimeligt højt over løbet, så effekten af en tiltet riffel er rimelig stor i forhold til præcisionen. Ang. optage funktion, så starter den når du tænder for kikkerten, loop funktionen gør om den optager i 1,3 eller 5minutter bidder, den fortsætter med at optage til du stopper den, det er bare om hvor store bidder den ligger filmklippene i på kortet. Et minus er at hvis du tænder den fra standby, så starter den ikke med at optage, der skal du manuel trykke på knappen for at recorde. Jeg har gjort mig det til en vane at jeg bare slukker kikkerten helt hver gang, det tager 2-3sek længere at tænde, men så er jeg sikker på jeg ikke glemmer at trykke på record, hvilket også tager 2sek da du skal holde knappen inde, så i den sidste ende er det hip som hap. Hvad angår laseren, så tror jeg politiet er ligeglade, du må alligevel kun bruge den til mårhund/vaskebjørn herhjemme indenfor jagtloven og hvad andre lande har af forbud mod lasere er de nok rimeligt ligeglade med.
Du vil opleve at hvis du spørger ind til montage af pard, så vil du møde en hærskare af folk der siger at den medfølgende montage er lort og at du skal købe en nieload, blaser eller andet montage til 2k, min originalmontage virker uden problemer, jeg har shimset den op med de medfølgende shims og indskudt groft uden digital justering af sigtet, og så efterfølgende finjusteret i menuen. Tror det bunder i at for mange papirnussere er jægere og mangler teknisk indsigt for at kunne finde løsningen selv, så er det nemmere bare at købe sig til det. Jeg har ingen problemer med mistet træfpunkt når jeg flytter frem og tilbage mellem min mårhunde riffel og rottekæp, den kan gemme 5 eller 6 forskellige indskydninger og opsætninger i menuen.
Det skal dog siges, at det kræver at du har en picantinny/weaver rail på din riffel.
Quando Omni Flunkus Moritati

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Jeg anvender en NV PARD 008P

Indlæg af Sortseer » 4. okt 2020, 16:23

Har en Pard nv008 fra april 2020. Den kan indstilles til at starte optagelsen når den tændes og derefter optage i loops, der gemmes kontinuert på SD-kortet. Er loopet sat til 3 min, og skud afgives 7 minutter efter maskineriet blev tændt, vil du altså finde dit skud et minut inde i tredie optagelse.

Der samler sig hurtigt mange optagelser, og det er derfor klogt at formatere kortet hver gang jagten starter. Formatering kan udføres via Parden, mens kortet er i.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Jeg anvender en NV PARD 008P

Indlæg af Lycon » 4. okt 2020, 16:30

Sortseer skrev:
4. okt 2020, 16:23
Har en Pard nv008 fra april 2020. Den kan indstilles til at starte optagelsen når den tændes og derefter optage i loops, der gemmes kontinuert på SD-kortet. Er loopet sat til 3 min, og skud afgives 7 minutter efter maskineriet blev tændt, vil du altså finde dit skud et minut inde i tredie optagelse.

Der samler sig hurtigt mange optagelser, og det er derfor klogt at formatere kortet hver gang jagten starter. Formatering kan udføres via Parden, mens kortet er i.
Det er det jeg syntes er lidt ærgerligt, for har man 3 timers optagelse med kun 2 stykker nedlagt vildt er det noget bøvl at finde frem til, med mindre man notere sig klokken. Det var smart om man kunne bogmærke et klip som på et Dashcam. Altså når optagelsen man ønsker at gemme er i hus, så burde man kunne trykke på en knap, som så gemmer det pågældende klip i en mappe for sig.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Jeg anvender en NV PARD 008P

Indlæg af Sortseer » 4. okt 2020, 16:44

Helt enig - og bedst om den optog kontinuert og kun gemte fra lidt før skudafgivelse som du selv nævnte. Er det ikke ATN der har denne funktion?

Forøvrigt en formidabel lille kikkert man får for pengene - med en ekstern IR-lygte rækker den snildt ud på den anden side af 150 m.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Jeg anvender en NV PARD 008P

Indlæg af Bofhenator » 4. okt 2020, 20:45

Sortseer skrev:
4. okt 2020, 16:44
Helt enig - og bedst om den optog kontinuert og kun gemte fra lidt før skudafgivelse som du selv nævnte. Er det ikke ATN der har denne funktion?
...
Jo
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar