Korrekt måde at købe riffel af privat

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
SimonBJ
Gold Member
Gold Member
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 24 times
Been thanked: 22 times

Korrekt måde at købe riffel af privat

Indlæg af SimonBJ » 14. sep 2020, 23:19

Jeg har efterhånden læst mig skrå på DGI's hjemmeside, men synes ikke rigtig jeg er blevet klogere, for det scenarie jeg står over for er ikke beskrevet.
Jeg har fundet en riffel jeg gerne vil købe på gul og gratis. Riflen ligger i en skytteforening, men er ejet af en privatperson.
Jeg har selv våbenpåtegning med en tilsvarende riffel.

Umiddelbart har jeg set forskellige bud her på NVF på hvordan det håndteres, men ikke rigtig nogen links til officielle sider.

Er der nogen der kan hjælpe?
Jeg vil rigtig gerne gøre det rigtigt, men synes bare ikke jeg kan finde ud af hvordan.

Den med at riflen bliver lånt ud til sælgers forening, der så låner den ud til min forening ser ikke ud til helt at holde vand hvis man kigger på DGI's hjemmeside: https://www.dgi.dk/SKV/faq
Må jeg låne et våben af en anden skytte fra en anden forening?

Hvis de to foreninger er medlemmer af samme hovedorganisation, må de gerne låne våben ud til hinanden, hvis den ene forening mangler ekstra våben fx til en pr-skydning - ordningen er kun midlertidig og kan ikke anvendes ved køb/salg.

Foreningen låner våbnet af skytten, og derefter låner foreningen våbnet ud til en anden forening, og denne forening kan låne våbnet ud til et medlem.

SKV anbefaler, at der laves et stykke papir på udlånet, og at begge foreningsformænd underskriver papiret og lægger et eksemplar af skrivelsen sammen med våbenlisten, så man til enhver tid kan dokumentere, hvorfor der mangler et våben, eller hvorfor der er et våben i overskud.

Der gælder i øvrigt samme regler for transport som i ovenstående spørgsmål.

KenP
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Re: Korrekt måde at købe riffel af privat

Indlæg af KenP » 14. sep 2020, 23:36

Det er korrekt det må man ikke ved køb salg, men kun ved udlån. Har jeg haft gjort nogle gange, hvor de skulle teste om riflen var (kendte køber i anden forening, så de testede. Inden vi handlede.

Reelt er reglerne som alle andre våben.

I vælger at handle
Du søger tilladelse
Du kan hente når tilladelse er gået igennem

(Om der er betaling før eller efter, er op til jer at aftale)

KenP
Gold Member
Gold Member

Indlæg af KenP » 14. sep 2020, 23:38

Den eneste jeg lige kunne finde/har set derpå var en luftriffel... den kræver ikke tilladelse...

SimonBJ
Gold Member
Gold Member

Indlæg af SimonBJ » 14. sep 2020, 23:39

Så jeg skal søge SKV2 og når den er gået igennem kan jeg hente den?
Puh, så er der lange udsigter, min sidste SKV2 tror jeg tog 3 måneder :/

KenP
Gold Member
Gold Member

Indlæg af KenP » 14. sep 2020, 23:44

Ja korrekt, sådan er reglerne.

SimonBJ
Gold Member
Gold Member

Indlæg af SimonBJ » 14. sep 2020, 23:45

Alright, det er hvad jeg gør så. Tak!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 114 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 15. sep 2020, 08:26

Det med betaling før/efter skal man lige være opmærksom på - våbenloven (tilladelse) og købeloven er ikke det samme.
Hvis du udleverer detaljer så køber kan søge om tilladelse før betalingen er faldet, kan køber - når tilladelsen kommer - kræve våbenet udleveret, også selvom der ikke er betalt for det.
Våbenet er nemlig nu på købers tilladelse og sælger har ikke længere tilladelse til våbenet.

Du kan i yderste konsekvens risikere at du skal igennem en privat retssag for at få dine penge.
Er godt klar over at det kan lyde ekstremt, men mener personligt det er nemmere helt at undgå sådan en situation ved at kræve betaling før serienummer osv udleveres.

De gange jeg har købt privat er der altid blevet betalt før serienummer osv blev udleveret - selvfølgelig med klausul om at sælger "tilbagekøber" våbenet til samme pris hvis køber mod forventning ikke kan opnå tilladelse.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 15. sep 2020, 08:44

Jeg plejer altid at snakke med min sælger/køber om problematikken i tilladelse/penge
Og oftest ender vi med at sige 50% nu og 50% ved overtagelse.

Enkelte gange har jeg også blot haft nogle der har sagt de vil forudbetale hele beløbet

Men våbenhandel blandt private handler både om tillid, og godt papirarbejde just in case. Men jeg synes langt de fleste er forstående overfor at det er noget bøvlet noget....

SimonBJ
Gold Member
Gold Member

Indlæg af SimonBJ » 15. sep 2020, 08:50

Jeg havde også forestillet mig sådan noget med 50% nu. Dog er jeg mest interesseret i skæftet, så tænkte aftalen kunne være 50% nu og så tog jeg skæftet med. Når tilladelsen så kom, så hentede jeg "resten" af riflen.

Det er der vel ikke noget i vejen for, da skæftet jo bare er et stykke træ?

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 15. sep 2020, 09:00

simonbj skrev:
15. sep 2020, 08:50
Jeg havde også forestillet mig sådan noget med 50% nu. Dog er jeg mest interesseret i skæftet, så tænkte aftalen kunne være 50% nu og så tog jeg skæftet med. Når tilladelsen så kom, så hentede jeg "resten" af riflen.

Det er der vel ikke noget i vejen for, da skæftet jo bare er et stykke træ?
Nej det er ikke noget problem - du kan sagtens overtage skæftet (dog uden magasin, da det også er tilladelsespligtigt).

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 15. sep 2020, 09:05

Sierra13 skrev:
15. sep 2020, 08:44
Jeg plejer altid at snakke med min sælger/køber om problematikken i tilladelse/penge

Enkelte gange har jeg også blot haft nogle der har sagt de vil forudbetale hele beløbet

Men våbenhandel blandt private handler både om tillid, og godt papirarbejde just in case. Men jeg synes langt de fleste er forstående overfor at det er noget bøvlet noget....
Jeg plejer at se det sådan at der skal være tillid og at den virker begge veje - ellers ingen handel.

Jeg skal virkelig kende en person godt, hvis jeg skulle overføre hele købesummen forud. Så står man jo blot i den modsatte situation. Men 50/50, så har begge parter vist tillid og at de er seriøse. Det syntes jeg virker i praksis. På SKV våben hvor der ofte går meget lang tid, har det typisk være lidt mindre up front og så resten inden overdragelse.

Den med at bytte dele der ikke kræver tilladelse, når forudbetalingen falder, syntes jeg også virker godt.

Generelt skal det siges at når jeg handler her på forum (og jeg har handlet meeeegeeet her), så er der aldrig problemer - højest med postvæsenet, hvis de er involverede og mod dem kæmper selv de bedste op ad bakke :)

På DBA, FB mv er jeg noget mere påpasselig.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 15. sep 2020, 09:22

Chrstn_Olsen skrev:
15. sep 2020, 09:05
Sierra13 skrev:
15. sep 2020, 08:44

Jeg plejer at se det sådan at der skal være tillid og at den virker begge veje - ellers ingen handel.

Jeg skal virkelig kende en person godt, hvis jeg skulle overføre hele købesummen forud. Så står man jo blot i den modsatte situation. Men 50/50, så har begge parter vist tillid og at de er seriøse. Det syntes jeg virker i praksis. På SKV våben hvor der ofte går meget lang tid, har det typisk være lidt mindre up front og så resten inden overdragelse.

Den med at bytte dele der ikke kræver tilladelse, når forudbetalingen falder, syntes jeg også virker godt.

Generelt skal det siges at når jeg handler her på forum (og jeg har handlet meeeegeeet her), så er der aldrig problemer - højest med postvæsenet, hvis de er involverede og mod dem kæmper selv de bedste op ad bakke :)

Helt enig i 50/50, så er alle parter investeret i det. Især hvis det er lavet som overførsel, for så har du alle oplysninger om modparten som du nogensinde behøver.

"Selvfølgelig" laver jeg altid en aftale om, at hvis man ikke opnår tilladelse, om hvad der så sker.
Som typisk er alle pengene retur, og så har de bare tabt pengene de brugte på at søge tilladelsen de ikke fik :smile:

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 114 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 15. sep 2020, 10:13

Chrstn_Olsen skrev:
Yup, på forummet her, især blandt de aktive medlemmer, er der vist stor tillid til at folk er til at stole på.
Ville også være langt mere påpasselig på DBA, FB, Gul og Gratis osv.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 17. sep 2020, 09:16

Wengel skrev:
15. sep 2020, 10:13
Chrstn_Olsen skrev:
Yup, på forummet her, især blandt de aktive medlemmer, er der vist stor tillid til at folk er til at stole på.
Ville også være langt mere påpasselig på DBA, FB, Gul og Gratis osv.
Jeg solgte for fem år siden et haglgevær til en anden NVF'er, han betalte med det samme og ville hente det næste gang han var på disse kanter.

Kort efter forsvandt hans profil fra NVF og hans telefonnummer eksisterede ikke længere..

Det var en meget underlig oplevelse at have solgt et gevær uden mulighed for at kontakte køberen, jeg hørte aldrig mere fra ham, jeg frygtede at der måske var hændt ham noget træls.

Da jeg vidste at hans krav ville være forældet 3 år senere, solgte jeg geværet til anden side.

Det er første og indtil videre eneste gang jeg har solgt den samme vare to gange, uden at snyde nogen. :biggrin:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Langenge » 17. sep 2020, 09:43

Wildlife skrev:
17. sep 2020, 09:16
...
Jeg solgte for fem år siden et haglgevær til en anden NVF'er, han betalte med det samme og ville hente det næste gang han var på disse kanter.

Kort efter forsvandt hans profil fra NVF og hans telefonnummer eksisterede ikke længere..

Det var en meget underlig oplevelse at have solgt et gevær uden mulighed for at kontakte køberen, jeg hørte aldrig mere fra ham, jeg frygtede at der måske var hændt ham noget træls.

Da jeg vidste at hans krav ville være forældet 3 år senere, solgte jeg geværet til anden side.

Det er første og indtil videre eneste gang jeg har solgt den samme vare to gange, uden at snyde nogen. :biggrin:
Hvem var det?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 17. sep 2020, 09:45

Langenge skrev:
17. sep 2020, 09:43

Hvem var det?
Jeg kan ikke huske det, han boede vist på sydsjælland, et stykke herfra :)
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Besvar