Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Tonnytot » 29. aug 2020, 18:18

Jeg vil skyde lidt længere end 100 - 300 meter med min riffel. Derfor vil jeg have mig en kikkert, som kan lidt mere end min nuværende. På sigt tilføjer jeg nok en ny riffel, men lige nu forbliver den en 308 win med 24" løb. Jeg ved godt, at den kaliber får problemer fra omkring 800 meter, men det er lige meget. Jeg får nok alligevel ikke taget mig sammen til at frekventere Borris lige foreløbigt. Så for nu bliver max distance 600 meter. Men det er da ikke utænkeligt at kikkerten engang kunne komme på en anden riffel.

Mit budget er max 10.000 + montage, så jeg kigger slet ikke på kikkerter til f.eks. 12-15K, og sådan er det.

Jeg vil selvfølgelig gerne have åbne kliktårne med zero-stop. Og en forstørrelse, der går fra omkring 5 - 25 X. Og så gerne MRAD/MRAD. Derudover har jeg ikke låst mig fast på noget.

Flere kikkerter tiltaler mig. Jeg må dog indrømme, at jeg har kigget en del på den her: Vortex Viper PST Gen II 5-25×50 FFP MRAD

Men før jeg køber noget, så vil jeg høre om nogle af jer har nogle guldkorn at dele ud af.
Hvad er godt, og hvad er skidt at gå efter, af features?
Der er sikkert nogle af jer, som både har tænkt "Den der feature, den skal jeg aldrig have igen!" eller "Det der, det virker bare i længden!"

Har nogle af jer måske erfaringer med/gode råd om:

Kliktårne generelt
Zero-stop
Låsbare kliktårne
Parrallax
FFP vs SFP (Jeg ved godt hvad fordelen ved FFP er, men jeg er alligevel virkelig i tvivl)
Forstørrelse
Type af sigte
Montager
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Do's and Dont's

Indlæg af Raptor357 » 29. aug 2020, 18:55

Jeg har skudt langt med ganske primitivt udstyr. du kommer overraskende langt med en kikkert på 10x eller 8x forstørrelse.
FFP er lækkert når man skal måle eller korrigere, specielt hvis man ikke har en spotter som normalt varetager den opgave. ellers så syntes jeg det er irriterende, vedmindre man selvfølgelig beskyder bevægelige mål, så er det u-undværeligt. et eller andet sigte med dots er så et must i samme ombæring. Man kan vitterligt det hele med klassisk mildot sigte. men det skal måle i samme enhed som man klikker i og gerne fine klick i tårnet. er det 1/8 mrad i dag ?

en forstørrelse under 10 får du ikke brug for, det er selvfølgeligt rart på jagt men på en skydebane er det spild.

Montage, det meste er rigtigt godt, jeg har en forkærlighed for det der er tilgængeligt, robust og brugervenligt. på 800m tror jeg ikke du opdager nogen forskel. en onepiece montage er dog altid at foretrække da kikkerten ligger snorelige i den og den nærmest ikke kan være eller blive skæv.

Skal du ud og bruge penge, så syntes jeg at Meopta laver godt glas til billige penge. Det kunne være https://www.handladigitalt.se/produkt/m ... kikarsikte

Nu kalder familien, så andre må fylde mere på :-)
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Do's and Dont's

Indlæg af Rahan » 29. aug 2020, 20:18

Der er en suveræn kikkert til langdistance skydning til salg her på forum.


viewtopic.php?f=73&t=83310

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3577
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Do's and Dont's

Indlæg af Agamemnon » 29. aug 2020, 20:24

Havde du ikke selv nævnt den, ville jeg have foreslået dig netop en Vortex PST 5-25X50 FFP.

Selv skyder jeg med IOR, men de ligger stort set allesammen over din maks pris.

Vortex laver nogle aldeles fremragende kikkerter.
Og du behøver ikke at bevæge dig op i Razor HD serierne, før du får rigtigt meget for pengene.

Kikkerterne er robuste, klikfaste (tracker true), de er lette at anvende og har én af verdens bedste garantier. Dét spiller bare.

Der hvor PST serien taber lidt, i forhold til de dyrere kikkerter, er den optiske kvalitet og klarhed.

På de afstande du nævner betyder det dog ingenting. Og skyder du primært ved højlys dag, så betyder et eventuelt lystab (pga. billigere linser) heller ikke det store.
Jeg har skudt en del med både PST'er og meget dyrere kikkerter og du kan sagtens konkurrere med de de dyrere mærker og modeller, hvis DU ellers skyder fornuftigt og resten af dit grej er iorden.

Kommer du ud på 1500-2000m eller længere, er det min erfaring, at der er så meget luft imellem dig og målet og så meget skidt i luften og varmedis, at den optiske klarhed i de dyre kikkerter drukner i det. Så selv dér er forskellen marginal.

I mine øjne er dét der kendetegner en rigtig god kikkert, at den klikker PRÆCIST de værdier, som den skal. Klikker jeg 100 klik op, i forhold til min indskydning, så SKAL træfpunktet flytte sig 100 cm. på 100m. (Hvis jeg altså klikker i ⅒mil). Og klikker jeg retur SKAL træfpunktet vende tilbage til PRÆCIST det samme sted som før. Det betyder måske ikke alverden på 100m men på 2000m skal jeg eksempelvis klikke 273 klik op på min 338'er. For hver % (2,73 klik) unøjagtighed i justeringen, rammer jeg 2,73X klikværdien i cm (20 cm) for højt eller lavt, hvilket svarer til 54,6 cm. på den nævnte afstand. Og dét er altså meget.😬

Derfor er der super vigtigt at klikkerten klikker dét der står på den.

Hvad angår FFP (medforstørrende trådkors) eller SFP (ikke medforstørrende trådkors) foretrækker jeg til enhver tid FFP, da trådkorsets enheder passer, uanset forstørrelse. Vælger du en SFP kikkert skal du være opmærksom på, at værdierne KUN er retvisende på EN bestemt forstørrelse. Og for mit vedkommende duer dét slet ikke. Det vil kun være et spørgsmål om tid, før jeg kommer til at måle forkert, fordi jeg har glemt at indstille forstørrelsen korrekt.

Med FFP er dét ikke er problem.

Der er nogle der hævder at trådkorsene på FFP kikkerter bliver så store og tykke, på store forstørrelser,var de dækker over målet. Dét er ikke min erfaring. Min center-dot ibmin kikkert er Ø ⅒ mil (1 cm. På 100m. 10cm. På 1000 m osv. ) Og så godt skyder jeg ikke.
Jeg har derimod været ude for at trådkorset kan være svært at se ved meget lav forstørrelse.... Men dem bruger jeg sjældent.

Mht. Enheder, så er mil det eneste rigtige, for alle os der er vokset op med metersystemet. MOA er noget skævt skidt, som jeg ALDRIG lærer at regne i, når det skal gå stærkt. Jeg får ALDRIG en MOA kikkert igen.

Så jeg ville vælge en Mil/Mil FFP kikkert med relativt stort forstørrelse ( minimum 25X.... Mine er 28X og 40X).

Og i mine øjne er Vortex et rigtigt godt bud.

Og hvad montager angår, så er jeg en lille beskidt luder, der mener at Spuhr ISMS montager er det eneste rigtige.
Skal du lidt længere ud, ville jeg købe dén med 6Mil hældning. Dét giver dig mulighed for at udnytte justeringsspændet i din kikkert bedst muligt.

Håber at det gavnede mere end det forvirrede.

Ellers siger du bare til. :razz:
Senest rettet af Agamemnon 29. aug 2020, 20:55, rettet i alt 1 gang.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Langdistancesigtekikkert - Do's and Dont's

Indlæg af Bofhenator » 29. aug 2020, 20:32

Agamemnon skrev:
29. aug 2020, 20:24
... i forhold til min undskyldning, så SKAL træfpunktet flytte sig 100 cm...
Du har sgu altid så mange undskyldninger...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3577
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Do's and Dont's

Indlæg af Agamemnon » 29. aug 2020, 20:55

Bofhenator skrev:
29. aug 2020, 20:32
Agamemnon skrev:
29. aug 2020, 20:24
... i forhold til min undskyldning, så SKAL træfpunktet flytte sig 100 cm...
Du har sgu altid så mange undskyldninger...
Fucking lorte spasser stavekontrol. 😜
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Do's and Dont's

Indlæg af Raptor357 » 29. aug 2020, 20:57

Læg lige mærke til max distancen på 600-800m
Ud over optisk skarphed så betyder kvaliteten meget for følsomheden over for det punkt man skal holde øjet i. Og det er en virkelig bet at have en kikkert hvor det optimale øje punkt er mikroskopisk.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3577
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Do's and Dont's

Indlæg af Agamemnon » 29. aug 2020, 21:39

Raptor357 skrev:
29. aug 2020, 20:57
Læg lige mærke til max distancen på 600-800m
Ud over optisk skarphed så betyder kvaliteten meget for følsomheden over for det punkt man skal holde øjet i. Og det er en virkelig bet at have en kikkert hvor det optimale øje punkt er mikroskopisk.
Min erfaring er, at de IOR kikkerter jeg bruger har en noget mindre exit pupil, end eksempelvis Vortex. Men hvis man har indstillingsmuligheder for kolbe længde (length of pull) og højde på kindpuden (cheek riser hight), så er det forholdsvis ligetil at tage højde for.👍
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Do's and Dont's

Indlæg af Sila0079 » 30. aug 2020, 00:12

Egentlig er det hele skrevet - jeg er kort sagt enig i alt hvad Agamemnon skrev (udover jeg ikke hsr erfaring med de omtalte mærker), så jeg vil bare stemme i:
Køb FFP Mildot reticle med .1 mildot tårne. Og når du alligevel skal købe ny montage, så tag og fremtidssikre dig, ved at vælge en med hældning - så får du flere klik til rådighed til at skyde længere. Det eneste potentielle minus, er hvis du køber noget med for billigt glas; så vil skarpheden væk fra centrum af glasset være dårligere, og det vil jo ikke være centrum af glasset du bruger på 100m, når du nu har klikket tilsvarende monteringens hældning ned for at ramme din indskydning. Men omvendt kan man jo så sige at du vil operere nærmere centrum af glasset ude på de afstande hvor klarhed af glasset begynder at betyde mere - så selv denne betænkning, annullerer lidt sig selv.. Så kort sagt; køb nu bare med rigeligt med hældning, blot du ved du har godt over det dobbelte af hældning i spænd på dit kikkertsigte.
Og minumum 20x max zoom, og naturligvis med justerbar paralakse.

Jeg bruger selv en Bushnell Elite Tactical 3,5-21x50, i en 13 MIL Spuhr one-piece.

Og så lige et super vigtigt råd ift. montering af kikkerten: stol ikke på at toppen af dit kliktårn/den flade bund af kikkertsigtet, er 100% i vatter ift. dit trådkors. Brug lodsnors metoden. Og husk; f*ck om riflen er i vater - bare dit trådkors er det. Så sørg for at dit bubble level er indstillet efter dit trådkors. Riflen kan du tilte som det passer dit bedst ergonimisk, men hvis dit bubble level ikke er i vater med dit trådkors, så rammer du konsekvent til den ene sode af målet, på længere hold. Der kan jeg sige af bitter erfaring, med selvsamme spuhr one-piece og Bushnell LR kikkert til >10.000 kroner. Selvom det er høj kvalitets varer, og jeg anvendte det medfølgende tool til at sætte kikkertens bund i vater med montagen, så resulterede dette faktisk i førnævnte fejl. Med loddesnor og lygte, kunne jeg se at keg skulle have 4 lag sølvpapir under førnævnte tool, i den ene side af kikkertens bund, for at få trådkorse til at passe 100% med bubble level'et indbygget i spuhr montagen.
Så forlad dig ikke på mærkernes omdømme, men kontroller altid med en loddesnor..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Indlæg af AI » 30. aug 2020, 17:21

@sila0079
Jeg er uenig i valg af FFP med mindre du vil bruge kikkerten som afstandsmåler

Forsørrelse min 20X vil jeg mene 30X

Har selv med 12- 42X , og bruger ved 600m min 30X og det kun når miragen driller!!!!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3577
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Agamemnon » 30. aug 2020, 19:08

AI skrev:
30. aug 2020, 17:21
Jeg er uenig i valg af FFP med mindre du vil bruge kikkerten som afstandsmåler
Det er nu ikke kun til afstandsbedømmelse, at FFP er en klar fordel.
Hvis du kan spotte dine egne træf (og ikke mindst forbiskud) er det langt nemmere at korrigere, såfremt du kan regne med at enhederne i trådkorset passer, hvilket de altid gør i en FFP kikkert, men kun ved én bestemt forstørrelse i en SFP kikkert.

Der er sikkert skytter derude, der altid husker at kontrollere om SFP kikkerten står korrekt, så enhederne passer.

Jeg gør der bare ikke.

Og samtidig ser jeg det som en betydelig ulempe, at være tvunget til at anvende én bestemt forstørrelse, for at tingene passer sammen. For så kan zoom-spændet ikke udnyttes på samme måde som i en FFP kikkert.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Indlæg af AI » 30. aug 2020, 21:08

Jamen heldigvis er smag og behag forskellig.

På ukendte afstande er det sikkert en fordel.

Ulempen ved min egen ,er at jeg skal helt ned på 22X for at kunne bruge afvigelses mål.


Jeg ser det som en ulempe med FFP at tråd, dot eller andet fylder mere end det jeg sigter efter.

Og jeg bruger stadig moa, så er måske uden for rækkevidde!! :giggle:

Men det virker for mig, som i 99% af tiden skyder på kendte afstande!

Mht forstørrelse synes jeg det er fedt at kunne spotte sine grupper på 400m, selvfølgelig med optimal lys og hvid skive.

Derfor, køb med stor forstørrelse ! :smile:

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Sila0079 » 30. aug 2020, 21:58

AI skrev:
30. aug 2020, 21:08
Jamen heldigvis er smag og behag forskellig.

På ukendte afstande er det sikkert en fordel.

Ulempen ved min egen ,er at jeg skal helt ned på 22X for at kunne bruge afvigelses mål.


Jeg ser det som en ulempe med FFP at tråd, dot eller andet fylder mere end det jeg sigter efter.

Og jeg bruger stadig moa, så er måske uden for rækkevidde!! :giggle:

Men det virker for mig, som i 99% af tiden skyder på kendte afstande!

Mht forstørrelse synes jeg det er fedt at kunne spotte sine grupper på 400m, selvfølgelig med optimal lys og hvid skive.

Derfor, køb med stor forstørrelse ! :smile:
Jamen er da enig i at SFP er optimalt til små grupper på papir, på længere afstande. Men i forhold til mere praktisk skydning, tror jeg næppe man skyder efter så lille et mål, at krydset i midten kommer til at dække over det. Så tror jeg man skal til at overveje om det er et skud man overhovedet kan tage tænk en hare på 800 meters afstand; så kan det da godt være at trådskorset dækker haren, men jeg ville da også bliver overrasket hvis du kan være sikker på at undgå anskydning på så småt et mål, på den afstand. Nok ikke så anderledes på stål mål - hvis du ikke kan se målet for trådkorset i din FFP kikkert, så er det nok alligevel så langt væk/småt, at du ikke ville have ramt det alligevel. Og så kan undtagelsen måske være et kikkertsigte med meget stort spænd i zoom. F.eks. 3-24 i zoom - det er et rimeligt stort felt at dække over for et FFP. Men i min 3.5-21 synes jeg nu ikke det er et problem.. I øvrigt får man jo altid blæst ørerne fulde om at slappe lidt af med forstørrelsen, og at de fleste rammer bedre, hvis de skruer ned på 10-15x forstørrelse. Det synes jeg nu aldrig har været et problem for mig, og jeg har altid tænkt at det må være for mindre garvede skytter - jeg synes bare det er rart at kunne se pulsen, og hvad man ellers kæmper med, lidt tydeligere.. Men når det så er sagt, så ville jeg nok stadig selv vælge imellem 15 og 25x zoom på mål ud til 1000 meter.. Men igen tænker jeg at meget højt zoom er godt til papir, men knap så godt på en skydning hvor der f.eks. dukker nye mål op, eller det man skyder efter kan finde på at bevæge sig..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Sila0079 » 30. aug 2020, 22:03

Der hvor jeg oftest glæder mig over at jeg valgte FFP mildot, mil-mil klikkende kikkert med 1/10 MIL pr klik, er når jeg indskyder. Hold nu kæft hvor er det nemt; boresight, skyd 1 skud, op på 21x zoom hvis jeg ikke allerede er det, hold midten af trådkorset over hullet du lige har skudt, aflæs med mildots hvor højt/lavt og hvor langt til siden, og klik tilsvarende på tårnet, og så er du typisk inden for 1-2 cm allerede ved din første 3-skuds gruppe. Giv den det sidste klik eller to, og verificer. Bum. Ikke noget med regnemaskiner eller obskure enheder fra fjerne lande.. :giggle:
Senest rettet af Sila0079 1. sep 2020, 20:10, rettet i alt 1 gang.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3577
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Agamemnon » 30. aug 2020, 22:46

AI skrev:
30. aug 2020, 21:08
Jeg ser det som en ulempe med FFP at tråd, dot eller andet fylder mere end det jeg sigter efter.
Interessant.... Så godt skyder jeg slet ikke.

Jeg beskyder sjældent mål, på 1000m, der er mindre end Ø 10 cm. Og mine 100m grupper er typisk også større end 1 cm.

Men på det punkt er jeg måske bare en smule uambitiøs.🤔
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Sixpack » 31. aug 2020, 09:36

Agamemnon skrev:
30. aug 2020, 22:46
AI skrev:
30. aug 2020, 21:08
Jeg ser det som en ulempe med FFP at tråd, dot eller andet fylder mere end det jeg sigter efter.
Interessant.... Så godt skyder jeg slet ikke.
Heller ikke jeg. Typisk størrelse for center dot’en på mine FFP’er er 0.05mil - altså dækker den 5mm på 100m og 5cm på 1000m. Det overlever jeg fint - målet er temlig meget større

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Tonnytot » 31. aug 2020, 11:59

Heller ikke jeg. Typisk størrelse for center dot’en på mine FFP’er er 0.05mil - altså dækker den 5mm på 100m og 5cm på 1000m. Det overlever jeg fint - målet er temlig meget større
Det skal jeg lige forstå korrekt, er det ved fuld brag på forstørrelsen, at dot’ten fylder 0,05 mil?

For det er da ikke slemt, i så fald.
Senest rettet af Tonnytot 31. aug 2020, 12:03, rettet i alt 1 gang.
Frihed frem for alt

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Sixpack » 31. aug 2020, 12:03

Tonnytot skrev:
31. aug 2020, 11:59
Det skal jeg lige forstå korrekt, er det ved fuld brag på forstørrelsen, dot’ten fylder 0,05 mil?

For det er da ikke slemt, i så fald.
Den er altid 0.05. Altid, altid - ligemeget hvad forstørrelse man er på - det er præcis det FFP betyder.

Se:

https://www.nightforceoptics.com/techno ... 1-reticle

Har også dem her - 0.04 mil:

https://vortexoptics.com/media/uploads ... -0_web.pdf

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Tonnytot » 31. aug 2020, 12:07

Sixpack skrev:
31. aug 2020, 12:03
Tonnytot skrev:
31. aug 2020, 11:59
Det skal jeg lige forstå korrekt, er det ved fuld brag på forstørrelsen, dot’ten fylder 0,05 mil?

For det er da ikke slemt, i så fald.
Den er altid 0.05. Altid, altid - ligemeget hvad forstørrelse man er på - det er præcis det FFP betyder.

Se:

https://www.nightforceoptics.com/techno ... 1-reticle
Jeg formulerede mig nok forkert.

Fylder dot’ten 5 mm på 100 meter ved største forstørrelse?
Er den så meget lille ved mindste?
Frihed frem for alt

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Sixpack » 31. aug 2020, 12:09

Tonnytot skrev:
31. aug 2020, 12:07
Sixpack skrev:
31. aug 2020, 12:03
Tonnytot skrev:
31. aug 2020, 11:59
Det skal jeg lige forstå korrekt, er det ved fuld brag på forstørrelsen, dot’ten fylder 0,05 mil?

For det er da ikke slemt, i så fald.
Den er altid 0.05. Altid, altid - ligemeget hvad forstørrelse man er på - det er præcis det FFP betyder.

Se:

https://www.nightforceoptics.com/techno ... 1-reticle
Jeg formulerede mig nok forkert.

Fylder dot’ten 5 mm på 100 meter ved største forstørrelse?
Ja. 0.05mil er 5mm på 100m. Dot’en dækker 5mm af målet ved alle forstørrelser, når målet er på 100m. Det giver sig selv at man så faktisk ikke kan se dot’en med mindre man zoomer ind. Ved lav forstørrelse er det trådkorset man bruger til at sigte med

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Tonnytot » 31. aug 2020, 13:23

Sixpack skrev:
31. aug 2020, 12:09
Tonnytot skrev:
31. aug 2020, 12:07
Sixpack skrev:
31. aug 2020, 12:03
Tonnytot skrev:
31. aug 2020, 11:59
Det skal jeg lige forstå korrekt, er det ved fuld brag på forstørrelsen, dot’ten fylder 0,05 mil?

For det er da ikke slemt, i så fald.
Den er altid 0.05. Altid, altid - ligemeget hvad forstørrelse man er på - det er præcis det FFP betyder.

Se:

https://www.nightforceoptics.com/techno ... 1-reticle
Jeg formulerede mig nok forkert.

Fylder dot’ten 5 mm på 100 meter ved største forstørrelse?
Ja. 0.05mil er 5mm på 100m. Dot’en dækker 5mm af målet ved alle forstørrelser, når målet er på 100m. Det giver sig selv at man så faktisk ikke kan se dot’en med mindre man zoomer ind. Ved lav forstørrelse er det trådkorset man bruger til at sigte med
Okay, det forstår jeg intet af. :mrgreen:
Med mindre dot’ten ikke medforstørres?

Jeg skal nok have kigget gennem et ffp i virkeligheden, for at kunne vurdere hvor meget sigtets indhold dækker eller ikke dækker for et givent mål.
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Raptor357 » 31. aug 2020, 13:36

Det er før sket at man med en FFP kikkert har indskudt så men ikke rammer midt i krydset men i kordinat x=-0,00001 og y=0,00001
Det gjorde man for 15-20år siden når trådkorset fyldte for meget i sigtet. Så kan man skyde legomænd på 100m med et sigte hvor trådkorset dækker for flere cm.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Halvautomat » 31. aug 2020, 20:23

Angående sigte så stemmer jeg for sfp, da de fleste alligevel bruger afstandsmåler.
Desuden bliver en del ffp sigter fede... på lange afstande.

MortenV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 277
Tilmeldt: 3. feb 2013, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 28 times
Been thanked: 35 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Indlæg af MortenV » 1. sep 2020, 07:30

Halvautomat skrev:
31. aug 2020, 20:23
Angående sigte så stemmer jeg for sfp, da de fleste alligevel bruger afstandsmåler.
Desuden bliver en del ffp sigter fede... på lange afstande.
Personlig erfaring?

MortenV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 277
Tilmeldt: 3. feb 2013, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 28 times
Been thanked: 35 times

Re: Langdistancesigtekikkert - Hvad vil I anbefale?

Indlæg af MortenV » 1. sep 2020, 07:34

Tonnytot skrev:
31. aug 2020, 13:23
Sixpack skrev:
31. aug 2020, 12:09
Tonnytot skrev:
31. aug 2020, 12:07
Sixpack skrev:
31. aug 2020, 12:03
Tonnytot skrev:
31. aug 2020, 11:59
Det skal jeg lige forstå korrekt, er det ved fuld brag på forstørrelsen, dot’ten fylder 0,05 mil?

For det er da ikke slemt, i så fald.
Den er altid 0.05. Altid, altid - ligemeget hvad forstørrelse man er på - det er præcis det FFP betyder.

Se:

https://www.nightforceoptics.com/techno ... 1-reticle
Jeg formulerede mig nok forkert.

Fylder dot’ten 5 mm på 100 meter ved største forstørrelse?
Ja. 0.05mil er 5mm på 100m. Dot’en dækker 5mm af målet ved alle forstørrelser, når målet er på 100m. Det giver sig selv at man så faktisk ikke kan se dot’en med mindre man zoomer ind. Ved lav forstørrelse er det trådkorset man bruger til at sigte med
Okay, det forstår jeg intet af. :mrgreen:
Med mindre dot’ten ikke medforstørres?

Jeg skal nok have kigget gennem et ffp i virkeligheden, for at kunne vurdere hvor meget sigtets indhold dækker eller ikke dækker for et givent mål.
Med ffp, forstørres både sigtemiddel og mål, når du skruer op for forstørrelsen. Forholdet mellem mål og sigtemiddel forblive uændret. Det er derfor man kan bruge det til at måle med uanset forstørrelse.

Besvar