Nyjæger riffel

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Carraro
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. nov 2015, 17:21
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nibe
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Nyjæger riffel

Indlæg af Carraro » 23. aug 2020, 19:45

Da jeg nu endelig efter 5 år er klar til jagt med gyldigt jagttegn begynder overvejelserne om en riffel ikke også skal på listen. Men når man er ny i klassen og ikke er født med en guldske i bagenden er det svært og finde ud af hvad man skal vælge.

Jeg forventer ikke at jeg skal skyde noget større end dådyr, så den skal bare dække behovet i Danmark. Men hvilken kaliber og kikkert skal man så gå efter.

Budgettet er under 10.000 kr og nedadgående retning.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Kleth » 23. aug 2020, 19:53

Tillykke med jagttegnet!
Mht. Riffel, skal det være nyt ville jeg kigge på en nye Weatherby Vanguard 2 i .308Win og en Vortex 3/4-9/12 kikkert på i en fornuftig montage. Det er meget kikkert og skydejern for pengene og det kan opgraderes på forskellig vis.

Du kan dog overveje at købe brugt og der er mange overraskende billige især 6,5x55 til salg, så hvis det trækker ville jeg se på Tikka, Sako, Sauer, Mauser men ikke begrænset til dem i brugt-stativerne hos våbenhandlerne.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Bofhenator » 23. aug 2020, 19:59

Carraro skrev:
23. aug 2020, 19:45
Da jeg nu endelig efter 5 år er klar til jagt med gyldigt jagttegn begynder overvejelserne om en riffel ikke også skal på listen. Men når man er ny i klassen og ikke er født med en guldske i bagenden er det svært og finde ud af hvad man skal vælge.

Jeg forventer ikke at jeg skal skyde noget større end dådyr, så den skal bare dække behovet i Danmark. Men hvilken kaliber og kikkert skal man så gå efter.

Budgettet er under 10.000 kr og nedadgående retning.
Dådyr er klasse 1, så du er oppe i 308win niveauet :-) (6,5x55-308W-30.06... det niveau)

Hvad er lysten til? En almindelig repeterriffel i 308W kan findes til priser fra 2000kr og op, er det den slags du har lyster efter? Det kan sagtens findes inden for dit budget og er tilpas klassisk til der er hjælp at hente i din lokale jagtforening hvis der er noget der driller (det kan der også sagtens være selvom du vælger noget andet naturligvis).

Det første stykke vildt jeg skød med en 308W var med en enkeltskuds knækriffel, men jeg ved ikke hvor begyndervenligt det er. Jeg betragter ikke mig selv som voldsomt erfaren jagtmæssigt dog. Min anden 308W er en AR-10... Begge kunne fint komme med på jagt :-)

Er du til træ eller plastik? magasin eller enkeltskud, repeter eller halvautomat osv osv osv :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Flugteren » 23. aug 2020, 20:19

I Danmark er vi så heldige, at nattejagt som sådan ikke forekommer, og ej heller jagt på meget lange afstande. :blink:

Så i princippet kan selve en moderne lavprisriffel og noget Hawke/Bushnell optik klare behovet. Det er ikke lækkerier, man får, men det skal nok overholde kravene til al dansk riffeljagt.

Kig eventuelt på en Ruger American i .30-06. Ægte amerikansk industriprodukt uden dikkedarer, men den skal nok skyde hver gang og holde en pæn præcision. Tror den fås på tilbud ned til ~4000. Hvis du så smider noget optik på i nogle ordentlige montageringe (dem må du helst ikke spare for meget på), f.eks. Bushnell, Hawke, Athlon-optik i fornuftige stålringe), så er du meget godt kørende.

Hvis du føler budgettet er til det kan du smide en Sonic 45 dæmper på, kan fås inkl. gevind hos Nielsen til ~1500 kr, så har du jagtriffel til al dansk jagt i flere år ud i fremtiden.

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Halvautomat » 23. aug 2020, 23:17

Sako!!!!!
Bedste aftræk og magasin... mm.
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... -75-hunter

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Kortmentyk » 24. aug 2020, 06:54

Halvautomat skrev:
23. aug 2020, 23:17
Sako!!!!!
Bedste aftræk og magasin... mm.
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... -75-hunter
Ja, langt hellere sako end en ruger.
Og der er desuden en fin kikkert på også.

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af AHSV » 24. aug 2020, 09:17

Halvautomat skrev:
23. aug 2020, 23:17
Sako!!!!!
Bedste aftræk og magasin... mm.
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... -75-hunter
Fuldstændig enig i at det er et laaaaangt bedre køb end en ny budget riffel med en budget kikkert på toppen.

Mvh.
Anders

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Flugteren » 24. aug 2020, 09:43

Nu ville jeg heller ikke selv vælge en Ruger American (jeg skyder selv S&L), men hvis nu OP ikke er så meget for at købe privat (hvilket jo er helt fair), så kan man ikke komme uden om, at Ruger American i .30-06 eller en tilsvarende riffel opfylder de krav, der er til dansk jagt uden issues, og så får man jo noget garanti med i købet. Endda til en yderst rimelig pris i et marked, hvor jagtvåben som oftest koster +10K.

At købe privat kan være en intimiderende oplevelse, især for en nyjæger (uanset alder), så jeg kan da godt forstå, hvis man gerne vil have noget nyt fra starten. Sakoen kan jo altid komme senere. :smile:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af PSindrup » 24. aug 2020, 09:50

Du kan sagtens finde noget 6,5x55 brugt med kikkert til under 5.000,- og så er træningsammunitionen "billig"

Jeg købte selv en gammel Husqvarna 6,5x55 med en glimrende kikkert til 3500,- - og så er du I gang. :thumbup:

Peter

Carraro
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. nov 2015, 17:21
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nibe
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Carraro » 24. aug 2020, 10:46

Hej igen

Efter og have læst jeres svar igennem er jeg stadig tabt bag en vogn. Så prøver lige igen.

Hvilken kaliber anbefales til første riffel for og imod.

Brugt er en mulighed men tænker det er besværligt i forhold til tilladelser.

Hvilket mærke og lidt mere specifikt hvorfor, har ikke behov for en Rolls Royce, men en driftsikker første gangs riffel som kan klare Dansk jagt uden man bliver fattig

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Kleth » 24. aug 2020, 11:12

Carraro skrev:
24. aug 2020, 10:46
Hvilken kaliber anbefales til første riffel for og imod.
.308 Winchester - Kan skyde med 125-190/200gr konventionelle projektiler og 110-150/165 gr blyfri (afhængig af stigningen)
Stort udvalg og tilgængelighed af træningsammunition og jagtammunition - Så almindelig at den er kedelig.
Tålelig rekyl for del fleste nye skytter.
Holder let E100>=2000J med >=10g projektiler og rimeligt let E100>=2700J med >=9g<10g projektiler.
Carraro skrev:
24. aug 2020, 10:46
Brugt er en mulighed men tænker det er besværligt i forhold til tilladelser.
Du kan både købe brugt og nyt hos de fleste forhandlere og tilladelserne er lige let/besværligt.
Privat handel er lidt noget andet, men igen er tilladelserne lige let/besværligt som med forhandlere.
Carraro skrev:
24. aug 2020, 10:46
Hvilket mærke og lidt mere specifikt hvorfor, har ikke behov for en Rolls Royce, men en driftsikker første gangs riffel som kan klare Dansk jagt uden man bliver fattig
Weatherby Vanguard 2 - Japansk stål fra stor våben fabrikant Howa - Weatherby Vanguard by Howa, har IMHO lidt bedre finish end HOWA 1500 ellers har.
Forventelig kvalitet.
God pris/værdi.
En del aftermarket dele.
Simpel konstruktion.
Jeg har stadig tilgode at se en Weatherby Vanguard 2, der skyder dårligere grupper end 5cm, selv med den billige træningsammunition.
(Jeg har en i .223Rem, som stort set skyder hul-i-hul med hjemmerul og to kammerater har en .308Win hver og de skyder ca. en 5kr grupper på 100m med Lapua Mega 185gr fabriksammo)
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af PSindrup » 24. aug 2020, 11:22

Carraro skrev:
24. aug 2020, 10:46
Brugt er en mulighed men tænker det er besværligt i forhold til tilladelser.
Det er overhovedet ikke mere besværligt at købe privat i forhold til tilladelser.

Du gør præcis det samme.

Du tager ud til sælger - måske tager du endda på skydebanen sammen med ham for at prøve riflen - (noget du ville have svært ved at få lov til hos en forhandler) og hvis du bestemmer dig for at købe riflen, så laver I en aftale. Enten at du betaler en udbetaling, eller hvor du betaler hele beløbet med det samme. Så får du en kopi af sælgers våbentilladelse og tager hjem og søger din egen.

Når du så har din egen våbentilladelse i hånden tager du ud til sælger og henter din riffel - præcis som du ville gøre hos en forhandler.

Og så kommer du aldrig til at få et entydigt svar her om hvilken riffel der passer dig bedst. Det må du til syvende og sidst selv afgøre.

Peter

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Deer Hunter » 24. aug 2020, 14:57

Måske en riffel her på NVF der kan bruges :smile:

viewtopic.php?f=73&t=83354
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Marius » 24. aug 2020, 21:08

Carraro skrev:
24. aug 2020, 10:46
..
Hvilken kaliber anbefales til første riffel for og imod.

Brugt er en mulighed men tænker det er besværligt i forhold til tilladelser.
...
Hvis økonomien er central, så er
- 6,5x55 og .308win de to kalibre som du har råd til at træne med
- brugt, der hvor du får mest for pengene
- en kvalitetsriffel fx. sako, det der over et år er langt det mest økonomisk, fordi du ikke efter kort tid skifter den ud til noget finere/bedre.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Halvautomat » 25. aug 2020, 16:51

Ikke forstået hvad er problemet med at købe privat... Sikke en gang ævl.

Hvis man køber kvalitetsmærker er det lige ud af landevejen. Evt. tag en med du kender, og som ved noget om våben.
Når man køber brugt har man en mulighed for at få kvalitet til få fornuftige penge - og ikke et eller andet sampaktilbud....
Mit råd køb 6,5 eller 308 så bliver du ikke uvenner med rekyl og du har råd til at træne - som er det vigtigste!

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:24
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af NKlausen » 25. aug 2020, 17:10

jeg tænker også 3006 kunne være en god mulighed, rekyl er måske en smule mere end 308, men ikke slemt, og specielt ikke hvis der er lyddæmper på, så mærkes det knapt nok

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Kleth » 25. aug 2020, 17:42

M.h.t. brugtkøb, så har jeg et lidt ambivalent forhold til brugte våben.

Jeg er bestemt enig, man kan lave nogle rigtig gode køb jæger-til-jæger og en ny riffeljæger vil ikke have så megen reference m.h.t. hvad der er normalt, godt og knapt så godt. Selv har jeg gjort nogle rigtig gode våbenkøb af brugte våben og jeg har da også fået lavet nogle knapt så gode, selv om prisen på papiret var rigtig god. Ind imellem oplever jeg at især brugte Sako og Sauer næsten kan være dyrere end de nye - Der er selvfølgeligt nogle klassiske og gode modeller, som kvalitetsmæssigt overgår nogle af de nyere "budget"-modeller, men man skal vide hvordan man navigerer det markede, hvilket kan være en udfordring hvis man ikke har kompetent assistance.

Jeg ville faktisk være mindre bekymret ved at købe en Husqvarna eller Carl Gustav 6.5x55 i privat salg til 1000-1500kr end en brugt Sako eller Sauer til 6000kr, for så er der sparet lidt kapital til sende den til bøssemager til at fikse lidt. Brugt køb i en butik er måske ikke helt så billigt som person til person, men flere forhandlere har en form for garanti på de brugte våben de sælger, hvad der IMHO kan være essentielt for en nyjæger på et budget.

Køber man brugt fra en man stoler på, er man selvfølgeligt noget bedre stillet og lidt bedre stillet hvis man kan prøve skydejernet først, hvad nogle af våbenhandlerne har mulighed for og som ny riffelskytte kan man antageligvis endnu ikke præstere godt nok til at determinere om det er riffel eller jordforbindelse den er gal med, hvis man ikke har en form for reference.
Køber man privat og ejeren kan vise et godt resultat på skydebanen, før man selv får lov at prøve, giver jo en form for reference.

Et nyt/brugt riffelsæt med kiggoskop ( :oops: kikkert) monteret hos en forhandler giver "single wringable neck" så man kan tage ned og sige at der er noget galt uden at man enten skal starte et projekt eller være 100m-mester i fejlsøgning.

Det er lidt et spørgsmål om tillid og risikovillighed, jeg stoler ikke ubetinget på "taktiske" pakker fra forhandlere men jeg har som nævnt ovenfor også gjort nogle "billige"privat køb der er endt rimeligt dyre og jeg har gjort nogle billige køb både privat og i butik, der var fantastiske :biggrin:
Projekterne kan altid komme senere, når man allerede har en riffel der er står klar til jagt :razz:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af 100Radsbar » 25. aug 2020, 21:04

Et udgangspunkt kunne være denne her:

http://armis.dk/rifler-grov.php

Det er en Midland i 30.06 (kender ikke mærket) til 1500,- DKK
Så er der penge til kikkert og montage.

Her er en Carl Gustav i 6.5x55 til 1000,- DKK, den mangler bare en kikkert:
https://www.jjsu.dk/shop/carl-gustav-65x55/

Stod jeg og skulle igang nu, ville jeg nappe Carl Gustav'en til den pris.

Så er du da igang til billige penge. :smile:

Jeg købte en Mauser K98k fra 1950, til 3500,- DKK med kikkert, den gik jeg til riffelprøve med og bestod første gang. :smile:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af NWF » 25. aug 2020, 21:34

Tror ikke at en person som er i tvivl bliver meget mindre i tvivl af en tråd som denne... ...

Tror de 2 bedste neutral råd som kan gives er at : tag en ven i hånden som ved lidt, og gå ned til den lokal pusher og føle dig frem... og magter du ikke at sætte dig ind i tingene, så køb en "færdig pakke" med kikkert og dæmper i .308 hos jaktia eller jaguargruppen.....fås for en 8000-10.000.... og lad det være dit udstyr til du engang får penge eller lyst til at købe noget andet...... du skal nok kunne ramme med det hver gang og det virker selv om det måske ikke er så lækkert som en Sako i låsegangen og skæftet er lidt legetøjsagtigt....
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af AI » 26. aug 2020, 18:01

Med riffel som hobby siden 1993 og tikkaejer i 10 år er denne oplagt for mig, og så endda i cal 6,5x55 :blink:



https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... kka-690-rh

Så er der også lidt til en brugt kvalitetskikkert+montage

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Kleth » 26. aug 2020, 18:09

Tag ikke fejl af hvorfor jeg anbefaler 6,5x55 - det er ikke fordi jeg synes det er en fantastisk kaliber (eller det modsatte), men på brugtmarkeder er der en over-repræsentation af 6,5x55, så man kan få nogle fornuftige skydejern ret billigt især hvis det ikke er et hypet mærke.
Skal det være nyt, så ville jeg stadig sige .308Win
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Sila0079 » 28. aug 2020, 12:13

6,5x55, fordi den må skyde de samme dyr som 308w, blot du vælger 10 grams kugle, og har betydeligt mindre rekyl og godt udvalg på brugtmarkedet.

Brugt, fordi der får du bare mere for pengene. Og hellere tættere på 2-3.000 for selve riflen, end 5-7.000, for så er der flere penge til optik, ammo og tilbehør, såsom kikkert/afstandsmåler.
Og tilladelse er lige let om det er nyt/brugt/privat/forhandler.

Du bør selvfølgelig gå efter noget du kan komme til at gramse på først, men vil også anbefale at prioritere en riffel du kan få lov at prøveskyde først. Og hvis du så f.eks. kommer i en tunnel med en skydebænk, så ville jeg fravælge riflen, hvis den spreder mere end 4-5 cm på en 5-skudsgruppe. Nyjæger eller ej.. Er det en privat handel, hvor du test-skyder på en mark, så tag lige en rutinet skytte med, for retvisende billede af riflens præcision. Jeg solgte en Mauser 98 med S&L pibe og forbedret aftræk til en nyjæger, som præsterede at få den til at sprede 10-15 cm, hvorfor jeg tillod mig at skyde en 3-skuds gruppe på 2 cm, så han vidste at det var en god riffel han gik der fra med, men lidt træning vsr indiceret før bukkejagten.
Man kan sagtens finde en ok præcis riffel til små penge brugt, men det kan godt være du skal spørge sælger hvordan den samler, så du ikke skal turnere hele landet rundt og test-skyde.
Mht mærke, ville jeg lade pris og præcision trumfe fabrikat, på din første riffel, som jo trods alt skulle vlre billig. Man kan være heldig at få noget præcist fra alle mærker..

Og så vil jeg anbefale at forsøge at få en lokal NVF'er til hjælpe med montering af optik. Jagtforretningerne er ikke altid så kyndige i dette, som de tager sig betalt for at være..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Carraro
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. nov 2015, 17:21
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nibe
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Carraro » 9. jan 2021, 10:18

Jeg kom aldrig videre i projektet den gang og er stadig i tvivl om valget men er stadig nysgerrig på folks mening eftersom det virker til bly forbuddet bliver en realitet.

Så jeg er nået frem til at det skal være enten en 308 eller en 30.06. Kan de der er del rifler i den billige ende til salg af den slags men er nysgerrig på hvad det cirka koster og få lavet gevind til en dæmper.

Har set en
CZ Brno
Kaliber 308
Hunter optik 2,5-10x50

Midland riffel inklusiv gevind
Kaliber 30.06
Astro optik 2,5-10x50

Mussgrave 90 er en brugt riffel med stålmontage. Kikkerten er inklusiv Eberstark inkl lys 2,5-10x56 optik

Jeg stoler hundrede procent på butikken og derfor ikke bange for at handle ubeset hos dem for prisen virker fornuftig på omkring 2000 er dog tvivl om hvad det bedste køb er af de 3

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af Flugteren » 9. jan 2021, 10:29

Carraro skrev:
9. jan 2021, 10:18
Jeg kom aldrig videre i projektet den gang og er stadig i tvivl om valget men er stadig nysgerrig på folks mening eftersom det virker til bly forbuddet bliver en realitet.

Så jeg er nået frem til at det skal være enten en 308 eller en 30.06. Kan de der er del rifler i den billige ende til salg af den slags men er nysgerrig på hvad det cirka koster og få lavet gevind til en dæmper.

Har set en
CZ Brno
Kaliber 308
Hunter optik 2,5-10x50

Midland riffel inklusiv gevind
Kaliber 30.06
Astro optik 2,5-10x50

Mussgrave 90 er en brugt riffel med stålmontage. Kikkerten er inklusiv Eberstark inkl lys 2,5-10x56 optik

Jeg stoler hundrede procent på butikken og derfor ikke bange for at handle ubeset hos dem for prisen virker fornuftig på omkring 2000 er dog tvivl om hvad det bedste køb er af de 3
Det bedste køb er CZ'en. Det er en solid og pålidelig riffel fra en anerkendt producent. Låsen vil typisk rasle lidt rundt under repetering, men det har ingen betydning rent funktionelt eller mekanisk.

Kaliberen er i orden, og du kan finde billig træningsammunition til den. Personligt ville jeg dog bede forhandleren om at rive den Hunter-kikkert af riflen og give et godt tilbud på noget Bushnell eller Vortex-optik.

Typisk koster det i omegnen af 5-700 kr at få skåret gevind.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Nyjæger riffel

Indlæg af FrederikF » 9. jan 2021, 10:31

Begrænset hvor galt det kan gå til prisen.
Optikken kan være fint til et helt jægerliv, eller noget “skod” (billig optik er tit ok lige til det ikke længere er).
Standen på riflerne ville være udslagsgivende for mig.
Eventuelt så tag den med det bedste aftræk, hvis sikringen også sidder fornuftigt.

Skulle jeg vælge udfra oplysninger her blev det CZ.

Edit: slået på stregen af flugteren

Besvar