Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Hedegaard » 19. aug 2020, 13:40

Har ved oprydning genfundet en PC som jeg fik på et tidspunkt. Maskinen er en lidt ældre ThinkPad som kører Win 7, som jeg så tænkte at (forsøge) opgradere til win 10.
Problemet er så at den er låst til en tidligere bruger og hvordan dælen kommer man så videre herfra?

Kan se at der kan købes win 10 licenser til en yderst fornuftig pris på eks. Productkeys.dk men når man ikke kan brugernavn eller password til maskinen, er der så en måde at sætte en opgradering i gang alligevel?

(Maskinen er som sagt af en lidt ældre aftapning, men jeg kan se at modellen sælges flere steder som refurb. med win 10, så den skulle kunne trække det)

Alternativt kunne man jo forsøge at smide Linux på, men da hustruen med garanti på et tidspunkt skal bruge den til et eller andet spøjst Windows baseret program, ville det være fornuftigt at forsøge om ikke en win 10 var en mulighed.

Så derfor, gode råd søges til den videre proces!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Langenge » 19. aug 2020, 13:44

Hvordan er den "låst" til en tidligere bruger?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Hedegaard » 19. aug 2020, 13:48

Hej Langenge

Maskinen er sat op til at kræve indtastning af brugernavn og kodeord før man kan få adgang til Windows.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Langenge » 19. aug 2020, 13:58

Hedegaard skrev:
19. aug 2020, 13:48
Hej Langenge

Maskinen er sat op til at kræve indtastning af brugernavn og kodeord før man kan få adgang til Windows.
Hvis det bare er i Windows den er låst, så gør du det, at du henter en Win10 fra MS og laver den bootable på en usbstick.
Booter op fra den og under installation af Win10 beder du den slette alle partitioner på maskinens harddisk og installer på den tomme harddisk.

Du mister selvfølgelig alle data på maskinen, men jeg formoder der ikke er nogen af dine data på den.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Kleth » 19. aug 2020, 14:02

Hedegaard skrev:
19. aug 2020, 13:40
Har ved oprydning genfundet en PC som jeg fik på et tidspunkt. Maskinen er en lidt ældre ThinkPad som kører Win 7, som jeg så tænkte at (forsøge) opgradere til win 10.
Problemet er så at den er låst til en tidligere bruger og hvordan dælen kommer man så videre herfra?

Kan se at der kan købes win 10 licenser til en yderst fornuftig pris på eks. Productkeys.dk men når man ikke kan brugernavn eller password til maskinen, er der så en måde at sætte en opgradering i gang alligevel?

(Maskinen er som sagt af en lidt ældre aftapning, men jeg kan se at modellen sælges flere steder som refurb. med win 10, så den skulle kunne trække det)

Alternativt kunne man jo forsøge at smide Linux på, men da hustruen med garanti på et tidspunkt skal bruge den til et eller andet spøjst Windows baseret program, ville det være fornuftigt at forsøge om ikke en win 10 var en mulighed.

Så derfor, gode råd søges til den videre proces!
Kunne du evt. få hold på den tidligere bruger og der igennem få adgang til maskinen?
Nogle PC'ere har en reset-funktion hvor Windoze installeres oven i fra en skjult partition og der skulle så være mulighed for at få en ren bagdel at trutte den vej.
Alternativt hvis BIOS ikke er adgangsbeskyttet og der ikke er opsat policies mod USB-boot, så burde du kunne boote enten på en Windoze recovery, Linux eller Windoze pwd recovery USB-nøgle.
Er der en TPM-chip i anvendelse i maskinen kan der være seriøse problemer med at få adgang uden credentials, så er der nærmest kun at få fat på den tidligere bruger afhængigt af hvilke policies der er slået til med TPM.

Der skal ikke være tvivl om at jeg personligt ville foretrække at opradere sådan en maskine til Ubuntu Mate, POP_OS, Fedora eller Linux Mint :oops: (og så evt. køre KVM, VMWare eller VirtualBox med en Windoze 10 til fruen)
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Hedegaard » 19. aug 2020, 14:13

@Langenge: Det lyder som om der er en mulighed for at vække maskinen til dåd, fedt! Så skal jeg bare lige have tjekket op på hvordan man laver en bootable usb-stick... Ja, det er der jeg er teknisk :-)

@Kleth: Maskinen er fra en oprydning efter et firma, så der er ingen mulighed for at finde frem til tidligere koder og brugere.
Ang. Linux vejen er jeg bestemt ikke afvisende over for, men hvis Windows kan redde husfreden bare en gang, ja så er det forsøget værd :biggrin:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Langenge » 19. aug 2020, 14:15

Hedegaard skrev:
19. aug 2020, 14:13
@Langenge: Det lyder som om der er en mulighed for at vække maskinen til dåd, fedt! Så skal jeg bare lige have tjekket op på hvordan man laver en bootable usb-stick... Ja, det er der jeg er teknisk :-)

@Kleth: Maskinen er fra en oprydning efter et firma, så der er ingen mulighed for at finde frem til tidligere koder og brugere.
Ang. Linux vejen er jeg bestemt ikke afvisende over for, men hvis Windows kan redde husfreden bare en gang, ja så er det forsøget værd :biggrin:
https://www.microsoft.com/da-dk/softwar ... /windows10
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Kenned » 19. aug 2020, 14:18

ALternativt så findes der værktøjer det kan nulstille password på en windows konto så du kan komme ind på enhver Windows PC der ikke er beskyttet med kryptering. Det er kun hvis data skal gemmes at det betyder noget i din situation.

Værktøjerne er gratis, og du skal blot boote på en USB nøgle for at kunne køre dem.

/Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Hedegaard » 19. aug 2020, 14:21

@Langenge: Jamen så er det da tekstet for hørehæmmede :numberone:
Jeg takker og giver en update når jeg har været i nærheden af en PC hvor jeg kan downloade fra og har forsøgt at vække maskinen op til dåd igen.

Jeg takker og bukker!

@Kenneth Jensen: Maskinen skal blot wipes komplet, så der er ikke behov for at genskabe noget, jeg skal blot kunne komme så langt at jeg kan sætte gang i en opgradering, men tak for tippet!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Kleth » 19. aug 2020, 14:56

Hedegaard skrev:
19. aug 2020, 14:13
Ang. Linux vejen er jeg bestemt ikke afvisende over for, men hvis Windows kan redde husfreden bare en gang, ja så er det forsøget værd :biggrin:
Tracers work both ways!
- Husfreden bliver også reddet når jeg ikke skal bruge min sparsomme fritid på "getting xxit unfxxked"!
Linux er formidabelt til at sikre sig mod at brugere gør dumme ting :giggle: for ikke at tale om en mere lean tilgang til hvad der skal være i et operativsystem og hvordan det skal opbygges.
Du kan sagtens virtualisere Windoze på Linux f.eks. v.h.a. Virtualbox, så er der noget der kan misbruges uden at operativsystemet tager skade :rolf:

Men ja! Er man ikke der, så er der en forholdvis stejl indlæringskurve :razz:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Langenge » 19. aug 2020, 16:21

Kleth skrev:
19. aug 2020, 14:56
Hedegaard skrev:
19. aug 2020, 14:13
Ang. Linux vejen er jeg bestemt ikke afvisende over for, men hvis Windows kan redde husfreden bare en gang, ja så er det forsøget værd :biggrin:
Tracers work both ways!
- Husfreden bliver også reddet når jeg ikke skal bruge min sparsomme fritid på "getting xxit unfxxked"!
Linux er formidabelt til at sikre sig mod at brugere gør dumme ting :giggle: for ikke at tale om en mere lean tilgang til hvad der skal være i et operativsystem og hvordan det skal opbygges.
Du kan sagtens virtualisere Windoze på Linux f.eks. v.h.a. Virtualbox, så er der noget der kan misbruges uden at operativsystemet tager skade :rolf:

Men ja! Er man ikke der, så er der en forholdvis stejl indlæringskurve :razz:
Mjaeee, selv har jeg flere MS-certificeringer end jeg lige kan tælle til på fingrene, men gode venner med Linux er jeg aldrig blevet :oops: (Selvom jeg bruger det af nød, af og til)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Kenned » 19. aug 2020, 20:08

Langenge skrev:
19. aug 2020, 16:21
Kleth skrev:
19. aug 2020, 14:56
Hedegaard skrev:
19. aug 2020, 14:13
Ang. Linux vejen er jeg bestemt ikke afvisende over for, men hvis Windows kan redde husfreden bare en gang, ja så er det forsøget værd :biggrin:
Tracers work both ways!
- Husfreden bliver også reddet når jeg ikke skal bruge min sparsomme fritid på "getting xxit unfxxked"!
Linux er formidabelt til at sikre sig mod at brugere gør dumme ting :giggle: for ikke at tale om en mere lean tilgang til hvad der skal være i et operativsystem og hvordan det skal opbygges.
Du kan sagtens virtualisere Windoze på Linux f.eks. v.h.a. Virtualbox, så er der noget der kan misbruges uden at operativsystemet tager skade :rolf:

Men ja! Er man ikke der, så er der en forholdvis stejl indlæringskurve :razz:
Mjaeee, selv har jeg flere MS-certificeringer end jeg lige kan tælle til på fingrene, men gode venner med Linux er jeg aldrig blevet :oops: (Selvom jeg bruger det af nød, af og til)
Har det på samme måde. Linux er gratis - hvis din tid ikke koster noget.

Heldigvis arbejder jeg i et typisk “vi bruger Primært Microsoft produkter” firma 😊

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Hedegaard » 19. aug 2020, 21:26

Og så lige et enkelt spørgsmål til: hvilken version af Windows 10 bør man så som alm. dødelig bruger vælge, Home eller Pro...?

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Langenge » 19. aug 2020, 21:37

Hedegaard skrev:
19. aug 2020, 21:26
Og så lige et enkelt spørgsmål til: hvilken version af Windows 10 bør man så som alm. dødelig bruger vælge, Home eller Pro...?
Hvad du nu har købt en billig licens til på nettet (Læs: det er ligegyldigt, hvis du ikke kender forskellen)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Hedegaard » 19. aug 2020, 21:47

Besked modtaget, jeg tænker ikke mere over den del så :biggrin:

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af CDinesen » 19. aug 2020, 21:50

Ville du ind i maskinen er der altid https://4sysops.com/archives/forgot-the ... eys-trick/

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af KenP » 19. aug 2020, 23:38

Hvis den kører Windows 7, kan man opgradere gratis til Windows 10... har jeg lige gjort på en maskine, selv om det ikke skulle være muligt....

https://www.altomdata.dk/du-kan-stadig- ... 10-gratis/

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Deepo » 20. aug 2020, 22:33

Jeg har lige købt en Windows 10 Pro licens til kr. 35,- på eBay, så det behøver ikke være dyrt.
Jeg købte først en til 10,- men den var brugt. Men jeg fik pengene retur.

/Mogens

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af ReneKJ » 21. aug 2020, 07:15

KenP skrev:
19. aug 2020, 23:38
Hvis den kører Windows 7, kan man opgradere gratis til Windows 10... har jeg lige gjort på en maskine, selv om det ikke skulle være muligt....

https://www.altomdata.dk/du-kan-stadig- ... 10-gratis/
Jeg har for nyligt skiftet noget hardware i min PC, hvorefter den ville have aktiveret Windows igen.
Og der viste det sig at det stadigvæk var nøglen fra min oprindelige Win 7 installation der skulle bruges, jeg ved dog ikke om de har registeret at jeg opgraderede til win10 eller om de bare ukritisk acceptere alle Win7 nøgler..

En anden ting nu vi taler om Win10 installation er at de har gjort det endnu sværere at installere uden at oprette en Windows konto.
Men hvis man er typen der ikke kan se nogen grund til at Microsoft skal rodes ind i hvornår og hvordan man bruger sin PC så virker tricket med at fjerne internetforbindelsen under installationen stadigt.
Så vil den modvilligt give en muligheden for at oprette en lokal konto.

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af CDinesen » 13. sep 2020, 10:28

Jeg er også faldet over en masse sider som kunne være "lumske" hvor man kan købe en W10 licens for 4€

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 578
Tilmeldt: 27. jun 2005, 18:42
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 32 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Dumpe » 13. sep 2020, 10:33

På ebay i Tysklan kan du købe windows licencer til ingen penge, og det er lovligt

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Kleth » 13. sep 2020, 11:25

Dumpe skrev:
13. sep 2020, 10:33
På ebay i Tysklan kan du købe windows licencer til ingen penge, og det er lovligt
Det er pga at man faktisk gerne må sælge eller gensælge OEM-licenser og jeg ved ikke om Tyskland har en anden lovgivning end Danmark, men jeg har flere gange hjulpet andre med at skaffe billig Windoze netop fra Tyskland og jeg har altid modtaget et fint brev med et originalt men krøllet hologram-klistermærke og en funktionelt OEM-kode :thumbup: dengang var det omkring 10€ for en kode
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Muligt at opdatere fra Windows 7 til 10 på "låst" PC?

Indlæg af Deepo » 13. sep 2020, 16:35

Køber man gennem eBay, og evt. bruger PayPal, så bakker de altså kunden op.
Jeg fik mine penge igen for en Windows licens der ikke virkede, så jeg vil ikke have problemer med at købe der igen.

/Mogens

Besvar