2-benet eller 3-benet?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

2-benet eller 3-benet?

Indlæg af VLangvad » 29. jul 2020, 22:28

Efter megen overvejelse har jeg besluttet mig for at købe den nye Primos Trigger skydestok (Primært pga. den store mobilitet, den tilbyder).
Men jeg er meget i tvivl om, hvorvidt jeg skal købe den som 2-benet eller 3-benet - hvad siger i?
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Attaché
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
.375 H&H

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: 2-benet eller 3-benet?

Indlæg af Kleth » 30. jul 2020, 06:05

Min hustru og jeg har både 1-2 & 3 benede skydestokke men ingen Primos.
Jeg finder at en tobenet er lettere at operere dvs at sætte op og flytte rundt på, jeg har også flere gange anvendt den i skydetårn. Min hustru foretrækker en trebenet, da den er mere stabil og kan stå helt af sig selv. Skal jeg sidde på en Jagtstol med skydestok, så tager jeg også gerne en trebenet, selv om det fungerer fint med en tobenet, men så vælter det ikke så nemt.

Skal jeg stå på jorden til en trykjagt, foretrækker jeg noget ala ViperFlex - om det så er en ViperFleks eller et lignende Design, da den bærer hele riflen, så jeg kan være klar i længere tid uden at tage riflen ned.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: 2-benet eller 3-benet?

Indlæg af S200 » 30. jul 2020, 08:32

Jeg har som riffeljæger i mere end 30 år brugt et hav af forskellige skydestokke - både herhjemme og på rejser til udlandet. Da jeg for nogle år siden købte mig en ViperFlex med kulfiber ben - så smed jeg alle de andre ud.. Jeg kan ikke med min bedste vilje se, hvorfor man skal nøjes med en 1, 2 eller 3 benet konstruktion.

ViperFlex er i mine øjne den mest stabile konstruktion på markedet - særligt hvis du skyder med en tung riffel. Jeg rammer lerduer på afstande ud over 300 m. fra den - og det er da også den stok, de fleste jagtfelt-skytter anvender i konkurrencer herhjemme. Den er også fleksibel; Skal du på jagt afgive et hurtigt skud, kan du bare anvende den som 2-benet stok. Den er lidt dyrere end andre stokke - men sådan er det vist generelt med god kvalitet...😉

Med jægerhilsen;

S200

VLangvad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 6. maj 2020, 15:26
Interesser: Jagt
Geografisk sted: KØBENHAVN Ø
Has thanked: 71 times
Been thanked: 15 times

Re: 2-benet eller 3-benet?

Indlæg af VLangvad » 30. jul 2020, 09:01

S200 skrev:
30. jul 2020, 08:32
Jeg har som riffeljæger i mere end 30 år brugt et hav af forskellige skydestokke - både herhjemme og på rejser til udlandet. Da jeg for nogle år siden købte mig en ViperFlex med kulfiber ben - så smed jeg alle de andre ud.. Jeg kan ikke med min bedste vilje se, hvorfor man skal nøjes med en 1, 2 eller 3 benet konstruktion.

ViperFlex er i mine øjne den mest stabile konstruktion på markedet - særligt hvis du skyder med en tung riffel. Jeg rammer lerduer på afstande ud over 300 m. fra den - og det er da også den stok, de fleste jagtfelt-skytter anvender i konkurrencer herhjemme. Den er også fleksibel; Skal du på jagt afgive et hurtigt skud, kan du bare anvende den som 2-benet stok. Den er lidt dyrere end andre stokke - men sådan er det vist generelt med god kvalitet...😉

Med jægerhilsen;

S200
Har også kigget på den, men den virker lidt omstændig at indstille høje på (kan man bruge den siddende?). Og hvilken model af ViperFlex vil du anbefale?
Blaser K95 Black Edition G8
.270win, Z8i 2,3-18x56 P SR

Blaser R8 Attaché
9,3x62 fluted, Z8i 1-8x24 P SR

Blaser R8 Professional Savanna
.375 H&H

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:24
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: 2-benet eller 3-benet?

Indlæg af NKlausen » 30. jul 2020, 10:28

nu har jeg ikke set en primos trigger stick tæt på, men jeg tænker da at sådan som den fungerer, har du ved en 3 benet flere fordele. hvis du beslutter du kun vil have 2 ben, kan du bare lige tape det 3 ben sammen, og så fungerer den essentielt præcist som en 2 benet?

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: 2-benet eller 3-benet?

Indlæg af Kortmentyk » 30. jul 2020, 10:57

Jeg har, som s200, også prøvet adskillige skydestokke og viperflex (eller tilsvarende) er uden tvivl det bedste og mest stabile jeg har prøvet.
De fungerer også til siddende skydestilling, men det er der sjældent behov for, da den er fantastisk stabil ved stående skydestilling. Her er tre skud jeg har skudt stående fra viperflexen. Der er selvfølgelig også lidt held med i spillet, da det kan være svært at finde det absolut samme sigtepunkt på bukkeskiven hver gang, men det giver et meget godt billede af skydestokkens formåen.
20200730_105201.jpg

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: 2-benet eller 3-benet?

Indlæg af AHSV » 30. jul 2020, 11:01

NKlausen skrev:
30. jul 2020, 10:28
nu har jeg ikke set en primos trigger stick tæt på, men jeg tænker da at sådan som den fungerer, har du ved en 3 benet flere fordele. hvis du beslutter du kun vil have 2 ben, kan du bare lige tape det 3 ben sammen, og så fungerer den essentielt præcist som en 2 benet?
Njah, det kan man ikke på en primos - benene slasker jo ikke rundt, man kan bruge den som etbenet eller trebenet, men ikke som tobenet med mindre man helt afmonterer det tredje ben.

Jeg har både en primos og en viperflex. Skulle jeg vælge kun en blev det viperflex'en. Primos'ens fordele er klart at den er nemmere at justere i højden og derfor god hvis man sidder stationært på anstand og skyder fra siddende position. Viperflex'en er klart bedre en primosen til at skyde fra stående.

Mvh.
Anders

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:24
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: 2-benet eller 3-benet?

Indlæg af NKlausen » 30. jul 2020, 11:41

AHSV skrev:
30. jul 2020, 11:01
Njah, det kan man ikke på en primos - benene slasker jo ikke rundt, man kan bruge den som etbenet eller trebenet, men ikke som tobenet med mindre man helt afmonterer det tredje ben.
hvorfor kan man ikke det? af de videoer jeg har set omkring trigger stick ligner det da at man skulle kunne det? hvert ben kan sættes i længde som du ønsker, og bliver "fri" til justering når triggeren trykkes, så kan man vel i princippet godt tape 1 ben sammen så det ikke udvidder sig, og derved have en 2 benet?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: 2-benet eller 3-benet?

Indlæg af Bofhenator » 30. jul 2020, 11:49

NKlausen skrev:
30. jul 2020, 11:41
AHSV skrev:
30. jul 2020, 11:01
Njah, det kan man ikke på en primos - benene slasker jo ikke rundt, man kan bruge den som etbenet eller trebenet, men ikke som tobenet med mindre man helt afmonterer det tredje ben.
hvorfor kan man ikke det?
...
Det kan man også på en måde, men den er næppe så velegnet.

Fordi benene sidder i hvert deres hjørne af en trekant og de kan ikke bevæge sig i sideretningen så man kan kun samle dem i midten.

Man kan samle to af benene i midten og lade det sdiste bevæge sig. Men så kan de to ben der sidder sammen kun bo i midten, lodret under håndtaget. Tror man ender med en mærkelig geometri der ikke støtter så godt. Har en Primos med tre ben, så tester det senere, men gider ikke lige nu :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: 2-benet eller 3-benet?

Indlæg af S200 » 2. aug 2020, 06:44

@VLangvad

Fik ikke svaret dig; Det er sådan set ligegyldigt hvilken af modellerne du vælger, de er alle sammen utroligt stabile fra den stående stilling. De kan også anvendes fra siddende position (som anført ovenfor). Er budgettet stramt, så vælg den billige basismodel. Besøgte Østjysk i sidste uge og der var den på tilbud...

Der findes mange ViperFlex kopier - men jeg har endnu til gode at se en stok med samme kvalitet i materiale valg og forarbejdning. Når jeg kalder dem kopier, så er det fordi de har kopieret det brede frontstykke på stokken; Det er det, som oprindeligt var det geniale ved ViperFlex; Med stok og riffel i anslag - kan jægeren “følge dyret” med riflen uden at skulle møve rundt med stokken. Det er - udover den overlegne kvalitet - en genial feature ved ViperFlex og en feature som flere senere har kopieret.

Med jægerhilsen;

S200

Brian88
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 3. mar 2013, 11:21
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 48 times

Re: 2-benet eller 3-benet?

Indlæg af Brian88 » 2. aug 2020, 20:56

Hvis ikke du skal prale med Viperflex-navnet foran pølsevognen, så kan Mjølner stick være et alternativ :smile:

Luminous ham
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21. apr 2015, 08:57
Interesser: Purschjagt
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times

Re: 2-benet eller 3-benet?

Indlæg af Luminous ham » 2. aug 2020, 21:06

Og et indspark herfra, mine erfaringer, andres kan selvfølgelig afvige.

Skriver dette fra Polen med min 3-benede Primos (hjemmelavet forlænget da jeg er næsten 2 meter). Synes stående er svært, og har så prøvet (kun på værelset, ud af vinduet) en ældre PH og en ældre viper flex. Det kan næsten ikke sammenlignes, de to andre føles næsten som at sidde ved en bænk ifht Primos. Viper bedst da kan bevæge fra side til side, men tror en nyere PH også kan det. Så det skal jeg have købt mig, skal bare lige have prøvet de nye modeller et sted, inkl måske Viper journey.
PS: kan være svært/tage tid at få støtte på alle tre ben på primos, så ender nogen gange i praksis mere som tobenet. Tror ikke dur at tape to af benene sammen glider ikke ordentligt så. Men køb en Viper eller PH.

EDIT: og bare lige: nogen beskriver viper flex, ph og andre som 4-benede. Lyder besværligt, men ja, der er 4 holdepunkter (ben) til riflen (modsat nærmest kun 1 på Primos), men faktisk kun 2 på jorden. Synes jeg.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: 2-benet eller 3-benet?

Indlæg af NWF » 3. aug 2020, 00:41

Da jeg skulle købe en skydestok testede jeg både 1,2,4 og 4 ben - der var ingen tvivl om at 4 ben gjorde riflen langt mere stabil end de andre - så endte med en Viper - og har købt et 5. ben til den så den kan stå selv hvilket er virkelig rart da man bare kan ligge riflen op og så ligger den klar imens man spejder efter dyr.

Skal jeg påpege noget negative ting ved Viper'en må det være knappe-systemet til indstilling af længden - det virker og er solidt, men er sgu lettere omsonst at betjene - men har desværre ikke testede nogle af de andre alternativer på markedet og aner ikke om de er mere fikse at betjene. Jeg forbander det lidt da jeg skal justere længde hver gang jeg skal have den ind og ud af bilen :wall:

Og så kræver det lidt øvelse at få det hele i position hvis der skal afgives et hurtigt skud - jeg har leget med tanken om at sætte et stykke snor i min så afstanden imellem de 2 støttepunkter vil passe til hvor jeg ønsker de skal være på riflen når snoren strammes og jeg derved ikke skal slås med at korrigere dette ved en hurtig opsætning.

Jeg har formast mig til at købe en Monteria Stick hvor der kun er et ben i jorden, men stadig 2 støttepunkter til riflen som på Viper'en - den vejer ikke meget og er lidt mere handy i en hurtig situation - og jeg føler stadig den giver en bedre støtte end en traditionel 1 eller 2 benet stok.

https://4stablestick.com/produit/monter ... k/?lang=en
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: 2-benet eller 3-benet?

Indlæg af High Standard » 3. aug 2020, 09:16

Hej,

Jeg har en tre-benet Primos skydestok og er super tilfreds med den. Den er stort set lydløs, når man færdes i terrænet og justering er super nemt - du trykker på "aftrækkeren" og alle tre ben er klar til justering. Der er sikkert andre skydestokke som leverer varen på tilsvarende vis, men primos tre-ben kan i alt fald klart anbefales her fra. Den er oftest billigst hos Østjysk, men orienter dig prismæssigt før du køber - jeg ved godt at det selvfølgelig gælder ved alle køb, men jeg har bemærket at prisen ofte svinger meget for Primos.

Hilsen

High Standard

Besvar