Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af Hansikæret » 9. jun 2020, 09:01

Hej kloge hoveder

Vi har haft vand i 1000 liters palletanke ved vores udsætninger i mange år uden problemer. I de senere år er der opstået algevækst i dem, og i år er det slemt. Store, slimede kager af grønalger dækker overfladen af vandet og siderne på tanken. Algerne stopper også vores vandingssystemer.

Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

På forhånd tak for gode svar.

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: Alger i palletanke

Indlæg af Allan3 » 9. jun 2020, 09:23

Har set mange som enten maler tanken sort eller pakker den ind i sort folie/plast for at lukke solen ude og derved undgå alger

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Alger i palletanke

Indlæg af Bjarne41 » 9. jun 2020, 11:20

Dug til havedam kan købes i lige den rette størrelse du ønsker og holder længe
Klorin dræber hurtigt de alger

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 26. nov 2009, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Alger i palletanke

Indlæg af Ferguson » 9. jun 2020, 11:25

Jeg har haft held med at hælde en lille flaske Atamon i palletanken, 250ml passer fint til 1000 l vand.
Tanken skal dog være rengjort med klorin først.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af Lassescout » 9. jun 2020, 14:30

Det de andre skriver: Klor er effektivt mod alger. Og hvis der ikke er meget organisk forurening i vandet er det også godt til at dræbe bakterier og virus.

Det kan måske være svært at dosere "en sjat klorin", så måske skulle du prøve om Matas har klortabletter til svømmebassiner eller spa- bade. Virkningen er den samme, det er bare nemmere at dosere. Tidligere har man også kunnet købe et klor test-sæt, så man kan følge med i, at der hele tiden er lidt aktivt klor i vandet. Så ved du hvornåe der skal et par tabletter mere i, for kloren bliver forbrugt/bundet ved forbindelse med organisk materiale. Jeg ved ikke om de stadig har det, men mon ikke. Det er populært med små opklappelige svømmebassiner om sommeren.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af HR » 9. jun 2020, 15:15

:thumbup: til klorin efter en grundig rengøring. Men husk at man ikke kan dosere efter lugten. Den karakteristiske svømmehalslugt er ikke klor, men et produkt der opstår i en reaktion mellem klor og pis.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af T-REX » 9. jun 2020, 17:23

Vi havde svømmepøl, da jeg var barn (15m3), og jeg har godt nok testet og justeret klorindhold, mange gange.

Vi testede mindst 2 gange om ugen, som jeg husker det.
Kloren blev hældt i, fra 30KG Dunke, og var 5-8x så stærkt, som Klorin... (Som jeg husker det - Dengang for 40-45 år siden)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af Refraktorius » 10. jun 2020, 18:01

Hvis der er næring og lys, så kommer der alger.

Temperaturen er steget og i år har det reelt ikke været vinter, så det er nok derfor algerne har haft en god start.

Er vandet fra samme kilde som tidligere?
Hvis eksempelvis der er skiftet til noget mere næringsstofforurenet vand (eller der er sket øget udvaskning i den kilde i plejer at tage det fra), så kunne det også være en årsag.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af HappyNanoq » 10. jun 2020, 18:07

JRexA skrev:
9. jun 2020, 17:23
Vi havde svømmepøl, da jeg var barn (15m3), og jeg har godt nok testet og justeret klorindhold, mange gange.

Vi testede mindst 2 gange om ugen, som jeg husker det.
Kloren blev hældt i, fra 30KG Dunke, og var 5-8x så stærkt, som Klorin... (Som jeg husker det - Dengang for 40-45 år siden)
Det samme bliver brugt i dag til drikkevandsbehandling, 30% BlegeKlor, også 30kg dunke.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af Raptor357 » 10. jun 2020, 18:49

HappyNanoq skrev:
10. jun 2020, 18:07
JRexA skrev:
9. jun 2020, 17:23
Vi havde svømmepøl, da jeg var barn (15m3), og jeg har godt nok testet og justeret klorindhold, mange gange.

Vi testede mindst 2 gange om ugen, som jeg husker det.
Kloren blev hældt i, fra 30KG Dunke, og var 5-8x så stærkt, som Klorin... (Som jeg husker det - Dengang for 40-45 år siden)
Det samme bliver brugt i dag til drikkevandsbehandling, 30% BlegeKlor, også 30kg dunke.
:offtopic:
men gør man det her i landet og hvis ja, hvordan masker/fjerner man bismagen af chlor?
Jeg syntes ikke at kunne huske at have smagt chloret vandhane vand her i landet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af HappyNanoq » 10. jun 2020, 20:21

Ja beklager, men både han og jeg har boet i grønland i mange år.
I et svagt øjeblik fik jeg skrevet hvad man gør der, grundet man bruger overfladevand (sjældent boringer).

Og der fjerner man ikke duften/smagen af klor.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af Lassescout » 10. jun 2020, 20:55

Man klorer ikke drikkevandet i Danmark. Men jeg mener at man godt kan klore en boring hvis man har arbejdet i den og der er risiko for forurening med overfladevand. Jeg mener dog at man er temmelig restriktiv med at sende dette vand ud i ledningsnettet før kloren er væk, men det kan selvfølgelig være smuttet.

Angående den stærke kloropløsning: Den havde vi i en kubikmeterbeholder ved det friluftsbad hvor jeg arbejdede som ung. Nogle få stænk på tøjet, så blev det først hvidt og siden hullet. Hold nu kæft jeg fik ødelagt meget tøj når klorpumpen drillede.

Edit: Nu bliver jeg sku i tvivl. Er der ikke noget om, at man godt kan finde på at bruge Arresø som reservevandforsyning på Sjælland hvis der mangler grundvand? Jeg vil tro, at hvis man bliver nødt til at bruge søvand, så vil man også klore det.
Senest rettet af Lassescout 10. jun 2020, 20:59, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af Kode1303 » 10. jun 2020, 20:55

Damme - og vel også palletanke - kan renses med halm:
Bolius skrev: Halm, som nedbrydes, udskiller stoffer, der hæmmer alger. Fyld små net, fx fra klementiner, med halm (gerne byghalm) og læg dem ned i dammen. Brug evt. en tennisbold til at holde halmnettet flydende lige under vandoverfladen, så det er usynligt.

Pas på, at du ikke bruger for meget halm. Halmen frigør humussyrer, og vandets surhedsgrad (pH-værdi) kan blive så lav, at fiskene og planterne dør. Det sker, hvis pH-værdien kommer under 5,5. Mål derfor jævnligt pH-værdien i vandet og fisk halmen op, hvis pH-værdien kommer under 7. Humussyren kan tillige gøre vandet brunt.
https://www.bolius.dk/saadan-vedligehol ... mmen-16938
Make mine a carbine.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af HR » 10. jun 2020, 21:32

... halm indeholder ca 1 kvælstofatom for hver 100 kulstofatomer. Bakterier, derimod, indeholder 1 N for hver 8 C. Derfor har bakterier der lever af halm brug for at optage kvælstof (og andre næringsstoffer) fra omgivelserne. Det er derfor halm i vand hæmmer algevækst. Du bytter altså alger ud med bakterier. Nu er de fleste bakterier jo godt nok søde og rare, men det er ikke noget jeg ville risikere i mit fasanopdræt. De skide kyllinger sidder hele dagen og pønser på en god grund til at dø. Desuden vil bakterierne til sidst dø og så frigiver de næringsstofferne igen plus det der var bundet i den friske halm.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af Bjarne41 » 10. jun 2020, 22:05

Så trådstarter skal ikke bruge halm eller klor ?
Muligt trådstarter nu har tabt .............................. tråden :neutral: :neutral:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af HR » 10. jun 2020, 22:34

... hvem har sagt at man ikke skal bruge klor???. Det er standardmetoden til fasanopdræt hvor man ikke har adgang til rindende vand.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af Hansikæret » 12. jun 2020, 09:23

Tak alle sammen for gode input

Jeg tror, en grundig rengøring med klorin og efterfølgende indpakning med lystæt materiale bliver løsningen. Så for vi se, om vi kan holde de skide alger fra tankene.

Mvh
Hansikæret

CasperB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 10. dec 2014, 08:01
Interesser: Jagt, fiskeri, Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af CasperB » 20. jun 2020, 15:17

Bruger selv 1L klorin til 100L rent vand. Det holder rent en hel sæson uden problemer. Man kan også bruge chlor tabletter, men kan ikke huske blandings forholdene.
Mvh Casper


Ps: af forsigtigheds princip skiftes tankene ca hvert 3 år.

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af Bionørden » 13. jul 2020, 05:16

UV-lamper til havedamme slår også alger/bakterier ihjel, men det kræver at du har en form for pumpe og at dit vand kan roteres fx mellem 2 tanke.

Nej, man klorerer ikke mere drikkevand i DK, men jeg kan huske, fra jeg var barn, at vandhanevand i KBH smagte af klor. Da jeg selv flyttede dertil i 1985 gjorde det ikke.

Men alger skal leve af noget, så dit vand (og regnvand her på mine kanter indeholder rigeligt!) må indeholde næringsstoffer. Algevækst kan forhindres ved at udelukke lys. Klorin og Atamon: Det er ikke specielt godt at bruge! Klorin er et kraftigt oxidationsmiddel, der bør undgås mest muligt! Atamon er sandsynligvis ikke godkendt til dette brug. Det er godkendt til fødevarer, men vand i en palletank er ikke en fødevare.

Og ja: Hvis man pisser i havet mens man bader, så efterlader det et langt gult spor! I svømmehallen lugter det af klor! (Og min røv er en vandflyver).

Mvh
Tine

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af Centurion » 13. jul 2020, 09:16

Måske lidt af et sidespor, og måske en vandrehistorie, men altså: Visse store hoteller i København, med mange amerikanske gæster, tilsætter selv ganske lidt klor til vandet, så den svage duft er med til at gøre turisterne helt trygge. :???:
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af HappyNanoq » 14. jul 2020, 12:43

Mht klor/blegeklor, så se om ikke du kan få det så frisk som overhovedet muligt.
Klorgassen der er opløst i væsken afgasser og kan danne det hvide lag krystaller om halsen.
Klor må heller ikke udsættes for frost, da det så sætter extra gang i afgasningen.

Frisk klor holder sig i 12-16 måneder i de stærke opløsninger (30%), og lidt længere i husholdningsopløsningerne.
Så har du en flaske klorin der er mere end to år gammel, har du i praksis kun klorduften og en restopløsning der faktisk kun ændrer pH-værdien drastisk.

Det har sikkert ikke betydning her, men jo højere pH værdi du var, jo mere klor skal der til for at give samme virkning. Men da det er langtidsopbevaring af rent vand, bør det ikke komme i spil.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Bionørden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 31. maj 2018, 18:29
Interesser: økologi, hund, kat, jagt, plan
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 25 times
Been thanked: 28 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af Bionørden » 18. jul 2020, 21:03

Centurion skrev:
13. jul 2020, 09:16
Måske lidt af et sidespor, og måske en vandrehistorie, men altså: Visse store hoteller i København, med mange amerikanske gæster, tilsætter selv ganske lidt klor til vandet, så den svage duft er med til at gøre turisterne helt trygge. :???:
Hvordan skulle de kunne gøre dette? Vandhanevand i KBH kommer ikke fra cisterner med stillestående vand. Det er pumpet frem af vandværker.
Så jo- en vandrehistorie.

I USA har de ganske andre og mange problemer med deres drikkevand (Se historien om Flint fx), men der er risiko for alt mulig andet i vandet (tungmetaller, pesticider mv). Med Mango Mussolini der nærmest har nedlagt EPA og miljølovgivningen, er der langt højere risiko for alvorlig forurening af miljøet, for industrien skal helst ligne Kinas. Ud med naturen det billige skidt. De drikker også rigtig meget flaskevand, da de ikke stoler på vandhanevandet, men flaskevandet tappes fra- tada- de samme kilder som hanevandet, det koster bare mere.

I Spanien og Italien smagte vandet nu kraftigt af klor, da jeg var der for 20-30 år siden. Jeg var faktisk lettere bekymret over, om jeg ville få grønt hår af at tage bad og vaske hår. :giggle:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3579
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af Agamemnon » 18. jul 2020, 22:17

Det er helt og aldeles :offtopic:

Men med al dén tisse-klor-snak kunne jeg ikke lade være.
Vedhæftede filer
109133194_10157070710196199_3364748613699666288_o.jpg
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af Bjarne41 » 18. jul 2020, 22:26

Bionørden skrev:
18. jul 2020, 21:03
Centurion skrev:
13. jul 2020, 09:16
Måske lidt af et sidespor, og måske en vandrehistorie, men altså: Visse store hoteller i København, med mange amerikanske gæster, tilsætter selv ganske lidt klor til vandet, så den svage duft er med til at gøre turisterne helt trygge. :???:
Hvordan skulle de kunne gøre dette? Vandhanevand i KBH kommer ikke fra cisterner med stillestående vand. Det er pumpet frem af vandværker.
Så jo- en vandrehistorie.

I USA har de ganske andre og mange problemer med deres drikkevand (Se historien om Flint fx), men der er risiko for alt mulig andet i vandet (tungmetaller, pesticider mv). Med Mango Mussolini der nærmest har nedlagt EPA og miljølovgivningen, er der langt højere risiko for alvorlig forurening af miljøet, for industrien skal helst ligne Kinas. Ud med naturen det billige skidt. De drikker også rigtig meget flaskevand, da de ikke stoler på vandhanevandet, men flaskevandet tappes fra- tada- de samme kilder som hanevandet, det koster bare mere.

I Spanien og Italien smagte vandet nu kraftigt af klor, da jeg var der for 20-30 år siden. Jeg var faktisk lettere bekymret over, om jeg ville få grønt hår af at tage bad og vaske hår. :giggle:
Kvinder har jo i mange skiftet hårfarve som andre skifter sokker
Og de små hår, som dukker frem, skal vel også dækkes til :getout:

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Alger i palletanke: Hvordan får man renset dem effektivt ud, og hvordan forhindrer man at problemet opstår igen?

Indlæg af DB89 » 19. jul 2020, 01:32

Lassescout skrev:
10. jun 2020, 20:55
Man klorer ikke drikkevandet i Danmark. Men jeg mener at man godt kan klore en boring hvis man har arbejdet i den og der er risiko for forurening med overfladevand. Jeg mener dog at man er temmelig restriktiv med at sende dette vand ud i ledningsnettet før kloren er væk, men det kan selvfølgelig være smuttet.

Angående den stærke kloropløsning: Den havde vi i en kubikmeterbeholder ved det friluftsbad hvor jeg arbejdede som ung. Nogle få stænk på tøjet, så blev det først hvidt og siden hullet. Hold nu kæft jeg fik ødelagt meget tøj når klorpumpen drillede.

Edit: Nu bliver jeg sku i tvivl. Er der ikke noget om, at man godt kan finde på at bruge Arresø som reservevandforsyning på Sjælland hvis der mangler grundvand? Jeg vil tro, at hvis man bliver nødt til at bruge søvand, så vil man også klore det.
Man skal tilsyneladende ikke længere tilbage end til 2009 før København helt stoppede med brug af klor i vandet. https://www.dr.dk/nyheder/indland/danma ... drikkevand

Besvar