CZ P09 M/U forlængelse af pibe.

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

CZ P09 M/U forlængelse af pibe.

Indlæg af Ølgaard » 25. maj 2020, 07:54

Har lige haft en CZ P 09 i hånden da en skytte fra Sverige var på besøg, dejlig skyder, så den måtte jeg eje, indtil jeg slog den op på HH,s side, der er sat den forbandede forlængelse på, den originale længde er 208mm, så er det igen man spørger hvornår der sker noget med pibelængder, altså positive.

Vi havde samtidig en samtale med en ven i Sydafrika på nettet, han havde lige købt en CZ P 09, den kostede 3800,- kr. omregnet. :blink:

:razz: :razz:
Vedhæftede filer
cz_p-09.png
cz_p-09.png (254.97 KiB) Vist 5869 gange
cz-p-09-dk.jpg
cz-p-09-dk.jpg (26.84 KiB) Vist 5869 gange

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: CZ P09 M/U forlængelse af pibe.

Indlæg af Flugteren » 25. maj 2020, 09:31

Ølgaard skrev:
25. maj 2020, 07:54
Har lige haft en CZ P 09 i hånden da en skytte fra Sverige var på besøg, dejlig skyder, så den måtte jeg eje, indtil jeg slog den op på HH,s side, der er sat den forbandede forlængelse på, den originale længde er 208mm, så er det igen man spørger hvornår der sker noget med pibelængder, altså positive.

Vi havde samtidig en samtale med en ven i Sydafrika på nettet, han havde lige købt en CZ P 09, den kostede 3800,- kr. omregnet. :blink:

:razz: :razz:
Jeg syntes at høre - herinde, formentlig - at man var opmærksom på problematikken med totallængden på pistoler, da udvalget af pistoler til danske skytter kunne udvides markant blot ved at sænke minimumslængden fem millimeter.

Måske kan et bedre informeret medlem chippe ind her? :bowdown:

Brugeravatar
Prestone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 381
Tilmeldt: 13. feb 2009, 16:36
Interesser: Håndvåben og finurligheder.
Geografisk sted: Ulstrup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 34 times

Re: CZ P09 M/U forlængelse af pibe.

Indlæg af Prestone » 25. maj 2020, 10:10

På mange pistoler ser det godt nok træls ud med de længere løb, men lige P-09 er i mine øjne altså lidt fræk med det gevind på piben 😊 pønser lidt på at købe sådan en i nærmeste fremtid.

Mht. Pris så kan der jo altid importeres, jeg fik min 97B hjem fra Tyskland, der var da omtrent 1400kr sparet i forhold til Hos Huntershouse.
It´s good to have healthy pets, you never know when you will be forced to eat them.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: CZ P09 M/U forlængelse af pibe.

Indlæg af Cpt » 25. maj 2020, 14:39

Den ser fed ud, hvordan er den at skyde med sammenlignet med fx en shadow 2? Eller for den sags skyld en Sig p320 eller glock 19 (som det godt kan se ud til at den konkurrerer imod)

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: CZ P09 M/U forlængelse af pibe.

Indlæg af Oscar123 » 25. maj 2020, 19:56

Der er også en anden mulighed. I stedet for at forlænge piben kan du forlænge "den anden ende” af pistolen.

Jeg købte for nogle år tilbage en ældre CZ 75 B, der også lige var et par mm for kort. Løsningen her var, at en godkendt bøssemager (i dette tilfælde Anders Hatting Larsen) lavede en permanent forlængelse af beaver-tailen til det lovpligtige mål – og dokumenterede det med en ”bøssemager erklæring”, som jeg naturligvis opbevarer sammen med våbnet. Arbejdet er glimrende udført. Om man så kan lide den lidt længere beaver-tail er vel en smags sag. For mig var det i hvert fald en bedre løsning end at begynde at forlænge piben. Har vedhæftet et billede af løsningen – så kan du selv bedømme. Og den gamle pistol skyder i øvrigt ganske fortræffeligt... :giggle:

:razz:
Oscar123
CZ 75 B.jpg
CZ 75 B.jpg (96.86 KiB) Vist 5725 gange
On scene - but unseen

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: CZ P09 M/U forlængelse af pibe.

Indlæg af Ølgaard » 26. maj 2020, 06:39

Cpt skrev:
25. maj 2020, 14:39
Den ser fed ud, hvordan er den at skyde med sammenlignet med fx en shadow 2? Eller for den sags skyld en Sig p320 eller glock 19 (som det godt kan se ud til at den konkurrerer imod)
Jeg prøvede den desværre ikke, men min ven svenskeren, er CZ fan, har flere af dem bla. 75, Shadow 1 og 2 og 97B hver gang er det den nye som skyder bedst, han skifter også alt hvad der kan af dele som skulle forbedre dem uanset om det virkelig gør.

Han har bestilt en 6" som koster "vildt mycket" (foto lånt).

:razz: :razz:
Vedhæftede filer
vBiKyWr.jpg

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: CZ P09 M/U forlængelse af pibe.

Indlæg af Ølgaard » 26. maj 2020, 06:41

Oscar123 skrev:
25. maj 2020, 19:56
Der er også en anden mulighed. I stedet for at forlænge piben kan du forlænge "den anden ende” af pistolen.

Jeg købte for nogle år tilbage en ældre CZ 75 B, der også lige var et par mm for kort. Løsningen her var, at en godkendt bøssemager (i dette tilfælde Anders Hatting Larsen) lavede en permanent forlængelse af beaver-tailen til det lovpligtige mål – og dokumenterede det med en ”bøssemager erklæring”, som jeg naturligvis opbevarer sammen med våbnet. Arbejdet er glimrende udført. Om man så kan lide den lidt længere beaver-tail er vel en smags sag. For mig var det i hvert fald en bedre løsning end at begynde at forlænge piben. Har vedhæftet et billede af løsningen – så kan du selv bedømme. Og den gamle pistol skyder i øvrigt ganske fortræffeligt... :giggle:

:razz:
Oscar123

CZ 75 B.jpg
Pænt arbejde, men om man kan li det er individuelt, har så godt nok set værre arbejde, men intensionen med den forlængelse er jo helt hen i vejret det er jo uden betydning andet en det synsmæssige IMHO

:razz: :razz:

MortenN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. okt 2014, 14:38
Interesser: Jagt, LR, etc..
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Brædstrup
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: CZ P09 M/U forlængelse af pibe.

Indlæg af MortenN » 30. maj 2020, 17:58

Cpt skrev:
25. maj 2020, 14:39
Den ser fed ud, hvordan er den at skyde med sammenlignet med fx en shadow 2? Eller for den sags skyld en Sig p320 eller glock 19 (som det godt kan se ud til at den konkurrerer imod)
Har en P-09. Og den skyder langt bedre end Glock, P320. Og mange andre hypede tjenestevåben, for den sags skyld.
Shadow2 er lidt svær at sammenligne med, da den ikke rigtig ligger i samme kategori.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: CZ P09 M/U forlængelse af pibe.

Indlæg af Bofhenator » 30. maj 2020, 19:08

MortenN skrev:
30. maj 2020, 17:58
...
Har en P-09. Og den skyder langt bedre end Glock, P320. Og mange andre hypede tjenestevåben, for den sags skyld.
...
Hvad er "langt bedre"?

Hvilke discipliner har du skudt med Glock, hvilke har du skudt med med P320 og hvilke har du skudt med P-09?

Har du lagt samme mængde træning i alle tre modeller?

Hvor mange andre "hypede" tjenestevåben har du skudt med og hvilke discipliner og hvor meget træning har du lagt i hver enkelt?

Jeg har en Shadow 2, den skyder jeg langt bedre end rigtig mange andre våben, primært fordi det er den jeg træner mest med og den passer bedst til mig. Men at min shadow 2 skyder langt bedre end så meget andet tror jeg ikke jeg vil prøve at bilde nogen ind.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: CZ P09 M/U forlængelse af pibe.

Indlæg af Oscar123 » 30. maj 2020, 20:06

MortenN skrev:
30. maj 2020, 17:58
Har en P-09. Og den skyder langt bedre end Glock, P320. Og mange andre hypede tjenestevåben, for den sags skyld.
Shadow2 er lidt svær at sammenligne med, da den ikke rigtig ligger i samme kategori.
100% enig med Bofh. Det hele afhænger af 3 forhold: Træning,træning og atter træning. Nu skyder jeg heldigvis (.. :giggle: ) så dårligt, at mine forskellige pistoler skyder bedre end jeg selv. Jeg er endnu ikke nået dertil, at pistolens egen præcision (eller mangel på samme…) har været en hindring.

Hvad angår dine bemærkninger om ”hypede” tjenestevåben er min egen foretrukne pistol for tiden faktisk en Sig Sauer P320 X5, som er i samme ”familie” som Forsvarets nye tjenestepistol. Den kom ”out of the box” med et ganske tungt aftræk (2.9 kg) – men efter at have installeret et Gray Gun Competition Trigger Set (1,4 kg) skyder den aldeles fremragende. Og jeg kan absolut anbefale P320 med Gray Gun aftrækkersættet.

:razz:
Oscar123
Sig Sauer P320 X-Five.jpg
Sig Sauer P320 X-Five.jpg (90.71 KiB) Vist 5486 gange
On scene - but unseen

MortenN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 16. okt 2014, 14:38
Interesser: Jagt, LR, etc..
Geografisk sted: Jylland
Geografisk sted: Brædstrup
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: CZ P09 M/U forlængelse af pibe.

Indlæg af MortenN » 30. maj 2020, 21:35

Det er netop det der er min pointe her. Du behøver ikke bytte noget ud i p-09, overhovedet, før at den skyder godt. Som feks. glock, Eller Oscar123 har gjort med sin p320 etc. Den er out of the box GOD.
Man får lidt en aha oplevelse af at en tjeneste pistol, rent faktisk kan komme med et så lækkert aftræk, i forhold til hvad den egentligt er tiltænkt.
Lavt følt, og særdeles kontrollerbart rekyl. Selv med hårdt ladede patroner.

Og det er ikke kun min egen oplevelse af den. Der er efterhånden nogle stykker der har prøvet den. Og alle har uafhængigt stået med den her lidt Aha, oplevelse.

Og i skal være mere end velkomne til at prøve selvfølgelig, hvis i en dag er på egnen. :razz:

Og igen. Shadow 2 kan ikke rigtig sammenlignes da den er lavet til et andet formål. Selvom jeg også selv er småpjattet med den!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: CZ P09 M/U forlængelse af pibe.

Indlæg af Epae » 30. maj 2020, 21:45

Oscar123 skrev:
30. maj 2020, 20:06

Hvad angår dine bemærkninger om ”hypede” tjenestevåben er min egen foretrukne pistol for tiden faktisk en Sig Sauer P320 X5, som er i samme ”familie” som Forsvarets nye tjenestepistol. Den kom ”out of the box” med et ganske tungt aftræk (2.9 kg) – men efter at have installeret et Gray Gun Competition Trigger Set (1,4 kg) skyder den aldeles fremragende. Og jeg kan absolut anbefale P320 med Gray Gun aftrækkersættet.

:razz:
Oscar123
Hmm... er det triggersæt virkelig så godt? Synes også at det ret tunge aftræk i min P320X5 kan være lidt meget til tider men at jeg nok har vænnet mig til det.
Det er jo ikke helt billigt det triggersæt.
Ville det give noget at få det originale tunet først eller er det bare at smide penge ud af vinduet?
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: CZ P09 M/U forlængelse af pibe.

Indlæg af Oscar123 » 31. maj 2020, 00:23

Wengel skrev:
30. maj 2020, 21:45
Hmm... er det triggersæt virkelig så godt? Synes også at det ret tunge aftræk i min P320X5 kan være lidt meget til tider men at jeg nok har vænnet mig til det.
Det er jo ikke helt billigt det triggersæt.
Ville det give noget at få det originale tunet først eller er det bare at smide penge ud af vinduet?
Det helt klare svar er, at gå efter Gray Gun sættet. Der er en verden til forskel. :thumbup:

Gray Gun aftrækkersættet er intet mindre end genialt og gør skydning med pistolen til en rigtig fin oplevelse. Det har kort vandring og er ganske ”crisp” i forhold til hvornår skuddet går (i modsætning til andre striker-fire pistoler med ”svampede” aftræk).

Som nævnt kan jeg klart anbefale det. Der findes udmærkede instruktionsvideoer på nettet og jeg installerede det selv uden problemer. En af de bedre videoer på nettet kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=PjWsJlFQ8Ao

Resultatet er vitterlig en helt anden - og bedre - pistol.

Min klare anbefaling er ikke at spilde penge på et forsøg på at få tunet pistolen - men i stedet gå direkte til Gray Gun sættet.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: CZ P09 M/U forlængelse af pibe.

Indlæg af Epae » 31. maj 2020, 09:13

Oscar123 skrev:
31. maj 2020, 00:23
Wengel skrev:
30. maj 2020, 21:45
Hmm... er det triggersæt virkelig så godt? Synes også at det ret tunge aftræk i min P320X5 kan være lidt meget til tider men at jeg nok har vænnet mig til det.
Det er jo ikke helt billigt det triggersæt.
Ville det give noget at få det originale tunet først eller er det bare at smide penge ud af vinduet?
Det helt klare svar er, at gå efter Gray Gun sættet. Der er en verden til forskel. :thumbup:

Gray Gun aftrækkersættet er intet mindre end genialt og gør skydning med pistolen til en rigtig fin oplevelse. Det har kort vandring og er ganske ”crisp” i forhold til hvornår skuddet går (i modsætning til andre striker-fire pistoler med ”svampede” aftræk).

Som nævnt kan jeg klart anbefale det. Der findes udmærkede instruktionsvideoer på nettet og jeg installerede det selv uden problemer. En af de bedre videoer på nettet kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=PjWsJlFQ8Ao

Resultatet er vitterlig en helt anden - og bedre - pistol.

Min klare anbefaling er ikke at spilde penge på et forsøg på at få tunet pistolen - men i stedet gå direkte til Gray Gun sættet.

:razz:
Oscar123
Jeg siger tak for svar! Må se om jeg kan finde det et sted i DK til fornuftige penge :)
Er fiks nok på fingrerne til selv at kunne installere det - det var sku kun pris vs effekt jeg var i tvivl om.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: CZ P09 M/U forlængelse af pibe.

Indlæg af Oscar123 » 31. maj 2020, 09:46

Wengel skrev:
31. maj 2020, 09:13
Jeg siger tak for svar! Må se om jeg kan finde det et sted i DK til fornuftige penge :)
Er fiks nok på fingrerne til selv at kunne installere det - det var sku kun pris vs effekt jeg var i tvivl om.
Du kan skaffe sættet hos Zero Mike (der er en af sponsorerne her på NVF). Har selv handlet med dem en del gange og altid fået fin og hurtig betjening.

Du skal vælge om du foretrækker en "straight" eller "curved" aftrækker: https://zeromike.dk/produkter/321-tuningsdele-til-p320/

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: CZ P09 M/U forlængelse af pibe.

Indlæg af Epae » 31. maj 2020, 10:03

Oscar123 skrev:
31. maj 2020, 09:46
Wengel skrev:
31. maj 2020, 09:13
Jeg siger tak for svar! Må se om jeg kan finde det et sted i DK til fornuftige penge :)
Er fiks nok på fingrerne til selv at kunne installere det - det var sku kun pris vs effekt jeg var i tvivl om.
Du kan skaffe sættet hos Zero Mike (der er en af sponsorerne her på NVF). Har selv handlet med dem en del gange og altid fået fin og hurtig betjening.

Du skal vælge om du foretrækker en "straight" eller "curved" aftrækker: https://zeromike.dk/produkter/321-tuningsdele-til-p320/

:razz:
Oscar123
Skal være med straight ligesom den originale - har købt hos ZM før så det er fint - jeg takker!
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Besvar