Genladning på nye hylstre

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Re: Genladning på nye hylstre

Indlæg af Bofhenator » 14. feb 2020, 23:16

GåsPåGaffelen skrev:
14. feb 2020, 23:02
Bofhenator skrev:
14. feb 2020, 19:21
Kleth skrev:
14. feb 2020, 17:02
Når jeg må indføre dem, så tvivler jeg på at jeg ikke må lade på dem
FF04AAF5-AFB7-420C-8BE9-1CDABFF8BDC1.jpegC6E81E10-5BFE-4F58-BB1A-A93D92C9C7BA.jpeg
Fedt, så de er færdige med den vildfarelse at de ikke kan importeres!

Hvorfor pokker skal vi hives rundt i manegen på den måde hver gang nogen får en fiks ide... suk...
Måske fordi der var et helt forum fyldt med krækelsesparate som straks løb med et halvhjertet rygte fra, af alle steder, Facebook?
Hvad snakker du om?
viewtopic.php?p=865891

Du er muligvis ikke enig eller ophavet eller fremgangsmåde, men tal pænt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 30. apr 2020, 12:59

/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Bemoni1 » 30. apr 2020, 13:44

Bofhenator skrev:
30. apr 2020, 12:59
Så er der nyt i sagen:
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... e-hylstre/
Og mellem linierne, opfordrer DJ så os alle til at oversvømme JM med ansøgninger til fremstillingstilladelser :fun:

Men, hvorfor i himlens navn har PAC i første omgang, valgt at omfortolke nogle regler, som aldrig har givet anledning til problemer før?
Jeg aner en DJØF :mad:
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 114 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 30. apr 2020, 13:57

Bemoni1 skrev:
30. apr 2020, 13:44
Bofhenator skrev:
30. apr 2020, 12:59
Så er der nyt i sagen:
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... e-hylstre/
Og mellem linierne, opfordrer DJ så os alle til at oversvømme JM med ansøgninger til fremstillingstilladelser :fun:

Men, hvorfor i himlens navn har PAC i første omgang, valgt at omfortolke nogle regler, som aldrig har givet anledning til problemer før?
Jeg aner en DJØF :mad:
Yup... nu har jeg så gjort præcis som beskrevet og sendt den afsted. Så kan det være at JM/PAC får fingeren ud og indser at det er for åndsvagt at der skal en ekstra tilladelse og helvedes masse ekstra administration til for noget der har været normalt i mange år uden problemer.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 73 times
Been thanked: 84 times

Indlæg af Depecheyawl » 30. apr 2020, 15:20

Jeg er osse hoppet på vognen.
De har nu endnu en mail til samlingen.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Langenge » 30. apr 2020, 16:59

Jeg lader jer andre gøre det.
Det er faktisk meget sjældent, at jeg køber nye hylstre.
Jeg orker ikke at finde det frem her, men loven giver faktisk mulighed for køb af nye hylstre til haglpatroner, uden andet end jagttegn, og det er nok næsten det eneste jeg køber nyt af, en gang imellem.
Ellers finder jeg prisen på nye hylstre så vanvittig dyr, at det bedre kan betale sig at købe hele patroner.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 30. apr 2020, 18:30

Langenge skrev:
30. apr 2020, 16:59
Jeg orker ikke at finde det frem her, men loven giver faktisk mulighed for køb af nye hylstre til haglpatroner, uden andet end jagttegn, og det er nok næsten det eneste jeg køber nyt af, en gang imellem.
Ellers finder jeg prisen på nye hylstre så vanvittig dyr, at det bedre kan betale sig at købe hele patroner.
Jagttegnet alene tillader at man opbevarer nye hylstre til hagl ja. Men man må jo så åbenbart ikke længere genlade på dem (logik... niks!).
Men ja, DJ opfordrer os til at gøre det - sikkert er det nok at hvis de får 100.000 emails så kan det være der kommer nye boller på suppen lidt hurtigere.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 30. apr 2020, 18:49

Wengel skrev:
30. apr 2020, 18:30
Langenge skrev:
Jagttegnet alene tillader at man opbevarer nye hylstre til hagl ja. Men man må jo så åbenbart ikke længere genlade på dem (logik... niks!).
Men ja, DJ opfordrer os til at gøre det - sikkert er det nok at hvis de får 100.000 emails så kan det være der kommer nye boller på suppen lidt hurtigere.
Jooeee, men lad os være lidt realistiske. Der er ikke 100.000 personer med genladningstilladelse i lille Danmark, der har brug for at købe nye hylstre.
Jeg tror, en meget stor del af de patroner, der bliver plaffet af her i landet, er nye fabriksfremstillede patroner, og langt langt de fleste genladte, er ladt op på brugte hylstre.
Igen: Nye hylstre er så dyre, at de fleste vælger at købe nogle æsker fabrikspatroner, plaffer dem af, og genlader på de brugte hylstre.
Jo bevares, jeg har da selv købt nye riffelhylstre et par gange, men det er altså ikke ofte.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 30. apr 2020, 19:02

Langenge skrev:
30. apr 2020, 18:49
Wengel skrev:
Langenge skrev:
Jooeee, men lad os være lidt realistiske. Der er ikke 100.000 personer med genladningstilladelse i lille Danmark, der har brug for at købe nye hylstre.
Jeg tror, en meget stor del af de patroner, der bliver plaffet af her i landet, er nye fabriksfremstillede patroner, og langt langt de fleste genladte, er ladt op på brugte hylstre.
Igen: Nye hylstre er så dyre, at de fleste vælger at købe nogle æsker fabrikspatroner, plaffer dem af, og genlader på de brugte hylstre.
Jo bevares, jeg har da selv købt nye riffelhylstre et par gange, men det er altså ikke ofte.
tænker nu mere at man kunne håbe at flere som har genladningstilladelse ville sende en simpel mail til JM som beskrevet. kan jo være man får en mere eksotisk kaliber en dag som gør at det med at købe fabriks ammo og bare plaffe af for hylstre er en meget dyr løsning (hvilket er grunden til at jeg fik en genladningstilladelse).
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 30. apr 2020, 19:04

Jeg er slet ikke sikker på, at der findes 100.000 aktive genladere med tilladelse i lille Danmark :blink:

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 30. apr 2020, 19:25

Langenge skrev:
30. apr 2020, 19:04
Jeg er slet ikke sikker på, at der findes 100.000 aktive genladere med tilladelse i lille Danmark :blink:
som du ved, 80% af alle statistikker er hevet ud af røven ;)
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Depecheyawl » 30. apr 2020, 20:05

Langenge skrev:
30. apr 2020, 18:49
Wengel skrev:
Langenge skrev:
Jeg troede vi stod last og brast med hinanden os gun-nuts? :hunter:
Jeg har heller ikke lige brug for en semiauto, for lad os være realistiske, det er jo kun et fåtal der bruger dem, resten skyder med almindelig riffel. (See what I did there?)
Men derfor vil jeg ikke give afkald på muligheden, eller "være lige glad" med en indskrænkning tværtimod.

Tænker netop at hver eneste stemme/ mail rent faktisk tæller, når nu vi er så relativt få i det hele taget. :razz:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 30. apr 2020, 20:09

Depecheyawl skrev:
30. apr 2020, 20:05
...
Jeg har heller ikke lige brug for en semiauto, for lad os være realistiske, det er jo kun et fåtal der bruger dem, resten skyder med almindelig riffel. (See what I did there?)
Men derfor vil jeg ikke give afkald på muligheden, eller "være lige glad" med en indskrænkning tværtimod.

Tænker netop at hver eneste stemme/ mail rent faktisk tæller, når nu vi er så relativt få i det hele taget. :razz:
Nogle gange orker jeg bare ikke...
Og selvom jeg gjorde, og selvom alle gjorde, så bliver vi nok ikke 100.000 :smile:

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Depecheyawl » 30. apr 2020, 20:36

Langenge skrev:
30. apr 2020, 20:09
Depecheyawl skrev:
30. apr 2020, 20:05
...

Nogle gange orker jeg bare ikke...
Og selvom jeg gjorde, og selvom alle gjorde, så bliver vi nok ikke 100.000 :smile:
Ha ha :smile:
Fair nok og fuld forståelse herfra.

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af 2duer » 1. maj 2020, 08:16

Jeg har lige fået tilladelse til import af 120 hylstre på min genladningstilladelse.
Hvem har fået afslag på import?
Så længe jeg uden problemer kan få import tilladelse har jeg ikke tænkt at få en fremstillingstilladelse.
Vh
Riffel fra .17 til .500

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Bjarne41 » 1. maj 2020, 09:52

Langenge skrev:
Helt enig, ikke mindst via Skyttebutikken

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 272 times
Been thanked: 162 times

Indlæg af Greyberd63 » 1. maj 2020, 10:00

Bjarne41 skrev:
1. maj 2020, 09:52
Langenge skrev:
Helt enig, ikke mindst via Skyttebutikken
Hvis man går efter 44 sp eller 44-40, så betaler man ret meget per stk.

https://www.skyttebutik.dk/Produkter/Sp ... tOrder=Asc

Og til 44-40 bryder jeg mig ikke om magtech, der finder jeg starline meget bedre.

De fås i sverige for 4,40 SEK,

Mvh
Grey

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Bjarne41 » 1. maj 2020, 11:57

Nemmere for en Jyde at handle i Skyttebutikken end i Sverige. Ingen import bøvl.
Jeg har genladet en del .44-40 med hylstre fra butikken uden problemer,
Bevares - mange priser i skyttebutikken går kun en vej og specielt krudt har steget meget de seneste år

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 1. maj 2020, 17:05

2duer skrev:
1. maj 2020, 08:16
Jeg har lige fået tilladelse til import af 120 hylstre på min genladningstilladelse.
Hvem har fået afslag på import?
Så længe jeg uden problemer kan få import tilladelse har jeg ikke tænkt at få en fremstillingstilladelse.
Vh
Nu er pointen i dette jo at vi direkte bliver opfordret til at skrive sådan en mail fra DJ, selvom man måske har haft fat i en person hos PAC som godt kan tænke selv, så man selv er sluppet igennem uden problemer er det jo ikke det samme som at det sker næste gang, eller at andre måske har fået problemer.
Før ville jeg også sige "kun hvis jeg endte med at få et afslag" men nu er opfordringen jo at vi gør det. og C'mon, det tager 2 minutter at sende den mail.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 1. maj 2020, 18:24

Jeg ser dette som en mulighed for at vise hvor meget papirarbejde, det giver når nogen får en fiks ide. Jeg har søgt.

Til dem, der kun handler lokalt eller nationalt, eller kun skyder med kalibre, som kan skaffes i 1 gangs afskudte, kan jeg kun sige: I går glip af noget.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 2. maj 2020, 10:52

GåsPåGaffelen skrev:
14. feb 2020, 23:02

Måske fordi der var et helt forum fyldt med krækelsesparate som straks løb med et halvhjertet rygte fra, af alle steder, Facebook?
Jeg syntes når vi nu er derude hvor folk begynder at anmelde dem selv for lovovertrædelser og fortælle myndighederne der er komma & punktumfejl i de tilladelser de udsender til os man skal køre den helt til enden.
Hvis dette fine tiltag nu skal have en kongekrone på og man bla. skal søge `fremstillingstilladelse` når man skal importere nye hylstre skal man også vise en fremstillingstilladelse til en dansk butik der sælger nye hylstre. Så handler det ikke længere om import med alene det at det er nye hylstre. Endvidere når an nu i sin rus kan brøste sig med at have status som ammunitionsfabrikant skal det også indgå i kommunens lokalplan og man skal have en sikkerhedsgodkendelse fra miljøministeriet og den lokale brandmyndighed. Det vil nu betyde man bla skal ligge i landzone, underligge sig inspektionskrav, der skal holdes brandøvelser og udarbejdes en evakuereringplan og sikkerhedsplan for bygningen og området.
Jeg syntes Justitsministeriet skal have dette afvide. Nu skal tingene gøres rigtigt.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Lars M. L. » 2. maj 2020, 11:30

Krung skrev:
1. maj 2020, 18:24
Jeg ser dette som en mulighed for at vise hvor meget papirarbejde, det giver når nogen får en fiks ide. Jeg har søgt.
+1
vh Lars

Brugeravatar
Golcher
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt sortkrudt teknik
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Golcher » 2. maj 2020, 12:37

Ja alt dette var sgu nyt for mig har da altid købt en pose hylstre eller to når jeg var i jylland i de store butikker særligt dem til sortkrudt ,de har en hvis leve tid og 32 swl hvis man var heldig at finde nogen ,har sgu da aldrig vist andet et mine alm tilladelser Jeg er sgu lidt måløs over den igen manglene info ,er man virkelig nød til at hyre en jurist , genlader siden 1986
Der er ikke så mange der går på jagt mere,men der utroligt mange der køre

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Depecheyawl » 30. jun 2020, 15:32

Så nåede vi her til.
Er jeg på vej i noget snavs?...ordet "fremstilling" piver lidt i mit øre.
Vedhæftede filer
Screenshot_20200630-152922_Drive.jpg

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Epae » 30. jun 2020, 15:36

Depecheyawl skrev:
30. jun 2020, 15:32
Så nåede vi her til.
Er jeg på vej i noget snavs?...ordet "fremstilling" piver lidt i mit øre.
Sjovt, den har jeg også lige fået i dag... og de har intet sendt den 15. maj som de skriver hvilket jeg også pointerede da jeg ringede til dem efterfølgende. Samtykke-erklæringen jeg medsendte fra Politiet var heller ikke 'god nok', det skulle være en fra Justitsministeriet (samme tekst, anden label).
De insisterede på at det var sendt per e-boks men jeg har intet modtaget.
Men ja, eneste jeg fik var den 'reminder' om at de stadigvæk ikke havde modtaget det de mente de havde efterspurgt.
Så nu sender vi det til dem.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Ruger SFAR - .308 Win

Besvar