Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af PSindrup » 18. apr 2020, 17:26

Refraktorius skrev:
18. apr 2020, 15:05
Og på den mere festlige del af det, så ser amerikanerne ud til at cementere deres globale corona-føring.
I går så vi deplorables i flok der deltog i “The Great Michigan Manbaby Rebellion” i dag har Jacksonville, Florida åbnet strandene, der er “vi vil have alt lukket op nu”-optøjer i Texas og præsidenten har tweetet opildnende til dem der laver balladen, samtidig med at hans udmelding er, at det er op til guvernørerne at tage sig af staterne....

Vi lever i en spændende tid.

(Det er forøvrigt evangelisk kristne der er blevet sat på de ledende sundhedsposter i den amerikanske administration, så den er i gode hænder)
Jeg er ved at være kommet dertil at jeg tænker at hvis Amerikanerne har tænkt sig at teste Darwins evolutionsteori igen i det enogtyvende århundrede, så lad dem dog.

Peter

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2114
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Greyberd63 » 18. apr 2020, 18:11

Leon skrev:
18. apr 2020, 16:04
Greyberd63 skrev:
18. apr 2020, 15:45
Refraktorius skrev:
18. apr 2020, 15:39
Nåja, dagens tal.
MAGA
Så går det nok i USA, der bliver kun 60-65.000 døde, nu er de over halvejs, de kan snart se enden på det

https://www.abc.net.au/news/2020-04-18/ ... e/12160440

Mvh
Grey
Ironi kan være svær at fange på skrift, så jeg skal beklage, hvis jeg ikke helt er med ... :smile:

Med en forsat daglig forøgelse af antal registrerede smittede på +30.000, og aktuelt knap 40.000 fatale tilfælde, så gætter jeg på, at USA kommer en del over de 60.000-65.000 døde.

Russerne er i øvrigt også ved at få en “god” epidemi op at køre efter en sløv start, men de får nok svært ved at hente amerikanerne.

MAGA ...

I det nære Europa ser englænderne aktuelt ud til at gøre hvad de kan for hurtigst muligt at indhente Italiens og Spaniens forspring i dødstal, men BoJo skal jo heller ikke stå tilbage for hans gode ven i det hvide hus.
Mit indlæg og Link, burde måske have være i Trump tråden, det er sgu svært at skelne nogen gange.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 18. apr 2020, 18:31

PSindrup skrev:
18. apr 2020, 17:18
10-22 skrev:
18. apr 2020, 11:12
Som jeg ser der så er der kun to måder vi kan bekæmper den er virus på og det er enten en vaccine eller flokimmunitet.
Med fare for at lyde kværulerende så er svaret nok nærmere vaccine OG flokimmunitet.
Det ene udelukker ikke det andet. De går hånd i hånd.
Ja, men der er også andre muligheder.
Det ser ikke ud til at flok-immunitet er lige om hjørnet nogen steder i verden overhovedet. Og det ser efterhånden også ud til at blive dyrt at opnå, målt i befolknings reduktion. Vaccine er der ikke nogen der har lavet, og hvor effektiv den bliver ... det er der jo ikke nogen der kan spå om. Ligesom det heller ikke er nemt at forudse, om den bliver fremstillet om et år, eller om 10 år.

Jeg begynder at tro mere på en omlægning af vore omgangsformer, kombineret med behandlingsmuligheder. Det vil nok, ad åre, lede til flok immunitet, men det vil med den smitterate vi har i DK nu, sikkert tage 5-10 år.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Spøgelset
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 24. mar 2020, 19:55
Interesser: Våbenplatforme, samfund
Geografisk sted: Bunden af Öresund
Has thanked: 9 times
Been thanked: 38 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Spøgelset » 18. apr 2020, 18:35

I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt man "burde have vidst bedre", så er det klart, at der er mange relevante betragtninger. Men jeg er grundlæggende bare ikke enig i, at man ikke havde de nødvendige informationer allerede tilbage i januar.

Det handler ikke om at være bagklog. Og for at bevise, at der faktisk var mange, der var "forkloge" allerede dengang, har jeg kigget på to papirer, som jeg mener er en glimrende proxy.

Det første papir er EFTen "TLT". Det er en ETF, der indeholder lange amerikanske statsobligationer, der fortsat nyder status som sikker havn. Det ses meget tydeligt, at i starten af januar, igangsætter TLT en meget voldsomt bullish(opadgående) bevægelse, en bevægelse der oparbejder så meget momentum, at den bryder ud af toppen af sin trendlinje. Dette er ikke en lille illikvid svensk biotekaktie, det er en gigantisk ETF, som ligger med ekstremt likvide statsobligationer i meget store størrelser. Sagt med andre ord, så skal der voldsomt mange penge til, at flytte lidt på stregerne = stort sektor inflow.

Billede

Det næste papir er det amerikanske biotekselskab Gilead Sciences, som jeg tidligere har skrevet om. Nok det selskab i verden med den største virus-franchise, både historisk og i pipelinen, hvor særligt deres Remdesivir er det, som der er størst forhåbning om. Igen er der tale om noget af en vis størrelse, Gileads market cap er pr. lige omkring 700 milliarder kroner, så også her skal der anseelige mængder kapital til at flytte noget. Tendensen er den samme, voldsom stigning, næsten synkront med TLT. Gilead havde ellers været i en flere år lang downtrend, men er nu brudt op igennem trendlinjen, med pæn volumen og i voldsomme bevægelser.

Billede

Lignende bevægelse ses også i guldprisen, der også agerer sikker havn.

Der var altså nogen, der tilbage i januar begyndte at flytte kapital over i traditionelt sikre havne(lange statsobligationer og guld), samt selskaber, der kunne forventes at profitere direkte på virussen.

Dette er blot for at understøtte, at det er en ganske valid position at indtage for dem, der mener at der skulle være handlet tidligere. Vi skal huske på, at i slutningen af januar var den officielle udmelding forsat, at det var usandsynligt, at Covid-19 kom til Danmark. På dette tidspunkt var der allerede foretaget en stor sektorrotation, der talte imod dette narrativ. Med andre ord, var der en del markedsdeltagere, der allerede i januar så skriften på væggen og positionerede sig derefter.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Bjarne41 » 18. apr 2020, 18:50

Spøgelset skrev:
18. apr 2020, 18:35
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt man "burde have vidst bedre", så er det klart, at der er mange relevante betragtninger. Men jeg er grundlæggende bare ikke enig i, at man ikke havde de nødvendige informationer allerede tilbage i januar.

Det handler ikke om at være bagklog. Og for at bevise, at der faktisk var mange, der var "forkloge" allerede dengang, har jeg kigget på to papirer, som jeg mener er en glimrende proxy.
Du behøver heller ikke at enig i noget som helst - du kommer bare ingen steder med det. Tja, måske 10 mm her på NVF, men gå videre med det til relevante myndigheder. Om de så gider bruge 1 minut af deres tid på dig, det vil vise sig.

Og jo, det er netop det med bagklogskaben du holder fast i....... selv om du har en anden mening.
Tilbage i januar var der ikke nok info til at handle anderledes end der skete........ at tingene så eskalere som en atombombe sprang, er en anden sag
.
Ghost - intet personligt imod dig ... kun din bagklogskab :twisted:

Spøgelset
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 24. mar 2020, 19:55
Interesser: Våbenplatforme, samfund
Geografisk sted: Bunden af Öresund
Has thanked: 9 times
Been thanked: 38 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Spøgelset » 18. apr 2020, 18:52

Bjarne41 skrev:
18. apr 2020, 18:50
Spøgelset skrev:
18. apr 2020, 18:35
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt man "burde have vidst bedre", så er det klart, at der er mange relevante betragtninger. Men jeg er grundlæggende bare ikke enig i, at man ikke havde de nødvendige informationer allerede tilbage i januar.

Det handler ikke om at være bagklog. Og for at bevise, at der faktisk var mange, der var "forkloge" allerede dengang, har jeg kigget på to papirer, som jeg mener er en glimrende proxy.
Du behøver heller ikke at enig i noget som helst - du kommer bare ingen steder med det. Tja, måske 10 mm her på NVF, men gå videre med det til relevante myndigheder. Om de så gider bruge 1 minut af deres tid på dig, det vil vise sig.

Og jo, det er netop det med bagklogskaben du holder fast i....... selv om du har en anden mening.
Tilbage i januar var der ikke nok info til at handle anderledes end der skete........ at tingene så eskalere som en atombombe sprang, er en anden sag
.
Ghost - intet personligt imod dig ... kun din bagklogskab :twisted:
Men forstod du, at ufatteligt(!) mange penge allerede i januar forudså udviklingen? Det er det jeg prøver at demonstrere. Der var altså nogen derude, der flyttede vanvittigt meget, fordi de følte, at de havde alle relevante informationer til at retfærdiggøre sektorrotation :smile:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9701
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Bofhenator » 18. apr 2020, 19:24

Spøgelset skrev:
18. apr 2020, 18:52
...
Men forstod du, at ufatteligt(!) mange penge allerede i januar forudså udviklingen?...
Nej, forudså ikke udviklingen, de forudså en eller anden udvikling.

Nu ved vi hvad den uro de reagerede på endte med at blive, men hvis man kigger på din graf er der masser af steder den gør ligesom der hvor du sætter ring om... Men der fortsætter udviklingen bare ikke (eller der sker noget andet ude i verden der får den til at gøre sager).

At vi nu kan se den fortsætter, grafen, for det gør den jo, er ikke det samme som den forudser noget som helst.

Det jeg har markeret med blå var der der også skete noget voldsomt! Som
Men forstod du, at ufatteligt(!) mange penge ... forudså udviklingen?...
InkedGILD_LI.jpg
InkedTLT_LI.jpg
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Spøgelset
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 24. mar 2020, 19:55
Interesser: Våbenplatforme, samfund
Geografisk sted: Bunden af Öresund
Has thanked: 9 times
Been thanked: 38 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Spøgelset » 18. apr 2020, 19:33

Bofhenator skrev:
18. apr 2020, 19:24
Spøgelset skrev:
18. apr 2020, 18:52
...
Men forstod du, at ufatteligt(!) mange penge allerede i januar forudså udviklingen?...
Nej, forudså ikke udviklingen, de forudså en eller anden udvikling.

Nu ved vi hvad den uro de reagerede på endte med at blive, men hvis man kigger på din graf er der masser af steder den gør ligesom der hvor du sætter ring om... Men der fortsætter udviklingen bare ikke (eller der sker noget andet ude i verden der får den til at gøre sager).

At vi nu kan se den fortsætter, grafen, for det gør den jo, er ikke det samme som den forudser noget som helst.

Det jeg har markeret med blå var der der også skete noget voldsomt! Som
Men forstod du, at ufatteligt(!) mange penge ... forudså udviklingen?...
InkedGILD_LI.jpg
InkedTLT_LI.jpg
Billede

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Elbæk » 18. apr 2020, 19:48

At et meget dynamisk og letpåvirkeligt globalt finansmarked i januar lader sig påvirke af ustabilitet og usikkerhed i en så massiv og globalt toneangivende økonomi som den kinesiske, kan ikke i sig selv tages som bevis (endsige indicium) på at der, på samme tidspunkt, forelå oplysninger omkring alvorligheden af Covid-19, som vore folkevalgte burde have reageret på - navnlig ikke når WHO informerede og agerede som de gjorde på det givne tidspunkt.
At man kan påvise en tidlig markedsreaktion ved at anskue tallene retrospektivt, er ikke rimeligt grundlag for den kritik du fremkommer med. Det er ganske enkelt at anskue en meget kompleks - og hastigt udviklende - situation alt for snævert og bagklogt.

Vi har til gengæld (forhåbentlig) gjort os et sæt meget væsentlige erfaringer på baggrund af ovenstående:
WHO har spillet sig selv til hjørne her ved at lade sit virke og sine udmeldinger influere negativt af et ønske om at tækkes Kina, til skade for alle - og vi skal for fremtiden, ad egne diplomatiske kanaler, holde os bedre orienterede, ikke mindst hvad angår informationer og reaktioner fra de af Kinas naboer, som er vant til hvorledes Kina agerer og forholder sig.
Personligt håber jeg at konsekvensen af dette bliver en massiv udskiftning i de toneangivende personer i WHO - selvom jeg desværre ikke har den helt store tiltro til at det kommer til at ske.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Bjarne41 » 18. apr 2020, 19:49

Men forstod du, at ufatteligt(!) mange penge allerede i januar forudså udviklingen?
Nej, Ghost ................ men vil ikke afvise, at der måske kan være noget om snakken.
.
.
Denne verdens omfattende krise er et helvede. Nogen tjener på den, andre ( mange ) vil tabe krisen. jeg håber bare, at mange vil komme styrket ud på den anden side. Alle kriser de sidste mange år har krævet enorme summer og liv.
.
Så længe denne planet er hærget af mennesker, må menneskerne lære af deres fejl. Desværre ser det ikke ud til, at der er en positiv vej ud af problemerne.
Det er selvfølgelig min personlige mening
.
.
Bare se den globale opvarmning + plastik alle steder hvor det ikke skal være. Nogen fatter budskabet - andre mener, at det kun er: FAKE NEWS

Spøgelset
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 24. mar 2020, 19:55
Interesser: Våbenplatforme, samfund
Geografisk sted: Bunden af Öresund
Has thanked: 9 times
Been thanked: 38 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Spøgelset » 18. apr 2020, 20:05

Elbæk skrev:
18. apr 2020, 19:48
At et meget dynamisk og letpåvirkeligt globalt finansmarked i januar lader sig påvirke af ustabilitet og usikkerhed i en så massiv og globalt toneangivende økonomi som den kinesiske, kan ikke i sig selv tages som bevis (endsige indicium) på at der, på samme tidspunkt
- To papirer(lange statsobligationer, og en storproducent af antivirusmedicin), der normalt er negativt korrelerede, reagerer pludseligt i nærmest 1:1 korrelation.

- Ikke særlig stor volatilitet i januar generelt.

Du har ret i, at vores politikere til dels kan være undskyldt, idet de lænede sig op af WHO. Men det er fuldstændig indiskutabelt, at nogle af de store trendskifts og sektorrotationer, der begyndte i januar er direkte forbundet med risk-off trades, hvor markedsdeltagere søgte mod mere sikre papirer.

Det er så sikkert, at jeg sidder og mangler en emojie hvor hovedet eksploderer, over at folk ikke kan acceptere dette.

Jeg er ude..

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9701
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Bofhenator » 18. apr 2020, 20:17

Spøgelset skrev:
18. apr 2020, 20:05
...
Jeg er ude..
tenor.gif
tenor.gif (425.2 KiB) Vist 5846 gange
Sølle ;-)

Det er da også træls når folk ikke bare er enige selvom man vrøvler ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Elbæk » 18. apr 2020, 20:22

Spøgelset skrev:
18. apr 2020, 20:05
Det er så sikkert, at jeg sidder og mangler en emojie hvor hovedet eksploderer, over at folk ikke kan acceptere dette.

Jeg er ude..
Du udtaler dig i en tone og med en selvsikkerhed som med al tydelighed lader skinne igennem at du anser dig selv for at besidde en vis ekspertise på området. Det kan jeg i sig selv både respektere og sætte pris på. Jeg er tilhænger af princippet om livslang læring - og ved ikke noget bedre end at lære nye ting, få udvidet mine perspektiver og udvikle mine holdninger på den baggrund.

Men, for nu at citere en af mine højt respekterede lektorer fra min tid på universitetet: "Hvis du ikke, ud fra dit stade af ekspertise, kan forklare komplekse emner og problemstillinger så enhver kan forstå det, så besidder du retteligt ikke den ekspertise du selv opfatter dig som værende i besiddelse af." Det er et citat som har fulgt mig i mange år - og plaget mig hver gang jeg, i anfald af selvfuldkommenhed, ikke selv har formået at leve op til det.

Så, i stedet for øjenrullende at fortælle os at vi ikke kan eller vil forstå og derefter flamboyant smække med døren - så er det dig, som en der udtaler dig med ekspertens pondus, som må kunne anskueliggøre for os hvad det er du prøver at forklare os. Eller også må du erkende at din ekspertise ikke når det niveau du selv lader skinne igennem at du mener at besidde.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 10-22 » 18. apr 2020, 21:58

PSindrup skrev:
18. apr 2020, 17:18
10-22 skrev:
18. apr 2020, 11:12
Som jeg ser der så er der kun to måder vi kan bekæmper den er virus på og det er enten en vaccine eller flokimmunitet.
Med fare for at lyde kværulerende så er svaret nok nærmere vaccine OG flokimmunitet.
Det ene udelukker ikke det andet. De går hånd i hånd.

Peter

Det ville være dejligt med en vaccine men jeg tror ikke den kommer lige med det samme.
Dem som arbejde på en vaccine arbejder i mange forskellige retninger.
Hvilket er fint men det kan også bliver for sjovt, og det lader ikke til at der er mange som tror på den måde vi i mange år har lavet vaccine på.
Vores vaccination program var/er noget helt unikt.
Se nu vores polio vaccine som vores børn får, den er inaktiveret som betyder at vores børn ikke kan udvikle polio af vaccinen.
Ikke alle lande her iblandt USA synes at det er nødvendigt, så de bruger stadig den gamle type opv som er en levende svækket vaccine.
De medføre desværre at et vis antal børn hvert år bliver syge af vacciner og udvikler polio, mener at det i USA var ca 50 børn i 2016.
Det er bare for at sige at der ingen penge er i vaccine og dem som har drevet vores vacciner udvikling der er IKKE de store firma som nu tror de er 100 meter mester i vaccine. Er ting er sikket jeg eller min familie skal ikke vaccineres med noget som der er den mindste tvivl med, bare fordi vores land er gået totalt i panik. Muligt at jeg har nej hatten på, men jeg ville ikke være forbavset hvis der bliver rullet et tvunget vaccinationsprogram ud, lige så snart den først står klar med noget som bare smager lidt af en vaccine.
https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/n ... inden.html
10-22

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21710
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2367 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 18. apr 2020, 22:11

Men netop poliovaccinen har også gjort, at man er meget forsigtig med ikke at give en utestet vaccine.

På et tidspunkt røg der en abevirus (SV40) med i poliovaccinen, og det lykkedes at inficere imponerende mange tusind amerikanere.
Heldigvis viste den sig ikke at gøre noget specielt i mennesker. (Måske lidt kræft, men ikke noget signifikant).

Men havde den kunnet lave ballade, havde det været rigtigt grimt.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Flugteren » 18. apr 2020, 22:25

10-22 skrev:
18. apr 2020, 21:58

Det ville være dejligt med en vaccine men jeg tror ikke den kommer lige med det samme.
Dem som arbejde på en vaccine arbejder i mange forskellige retninger.
Hvilket er fint men det kan også bliver for sjovt, og det lader ikke til at der er mange som tror på den måde vi i mange år har lavet vaccine på.
Vores vaccination program var/er noget helt unikt.
Se nu vores polio vaccine som vores børn får, den er inaktiveret som betyder at vores børn ikke kan udvikle polio af vaccinen.
Ikke alle lande her iblandt USA synes at det er nødvendigt, så de bruger stadig den gamle type opv som er en levende svækket vaccine.
De medføre desværre at et vis antal børn hvert år bliver syge af vacciner og udvikler polio, mener at det i USA var ca 50 børn i 2016.
Det er bare for at sige at der ingen penge er i vaccine og dem som har drevet vores vacciner udvikling der er IKKE de store firma som nu tror de er 100 meter mester i vaccine. Er ting er sikket jeg eller min familie skal ikke vaccineres med noget som der er den mindste tvivl med, bare fordi vores land er gået totalt i panik. Muligt at jeg har nej hatten på, men jeg ville ikke være forbavset hvis der bliver rullet et tvunget vaccinationsprogram ud, lige så snart den først står klar med noget som bare smager lidt af en vaccine.
https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/n ... inden.html
USA anvender ikke længere svækket vaccine (OPV - Oral Polio Vaccine). Det stoppede i år 2000, så din påstand er forkert. Man anvender IPV (Inactive Polio Vaccine) ligesom resten af Vesten. OPV er iøvrigt stadig en utrolig sikker vaccine, som kun udløser polioinfektion i en til tre tilfælde per million givne vaccinationer.

OPV har visse fordele, som IPV ikke har - den kan f.eks. stoppe spredning af polio fra person til person, fordi IPV forhindrer, at polio går i nervesystemet hos den vaccinerede, men du kan stadig smitte andre ikke-vaccinerede personer. Man anvender derfor OPV i fattige områder og i områder med udbrud af polio for at forhindre smitte mellem mennesker så hurtigt som muligt. Hvis man lever i et tredjeverdensland og skal vælge mellem en utrolig lille risiko for polioinfektion gennem vaccine eller en stor risiko for at blive paralyseret for livet, hvis man ikke får vaccinen, så vælger man det første.

Så snart en vaccine er klar, så skal jeg bestille tid til den. Vacciner i dag er meget, meget sikre og er gennemtestet. Der er ikke nogen medicinalfirmaer eller universiteter, der har interesse i at frigive usikre vacciner - og de får de heller ikke lov til.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 641
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 63 times
Been thanked: 81 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Cpt » 18. apr 2020, 23:39

Flugteren skrev:
18. apr 2020, 22:25
10-22 skrev:
18. apr 2020, 21:58

Det ville være dejligt med en vaccine men jeg tror ikke den kommer lige med det samme.
Dem som arbejde på en vaccine arbejder i mange forskellige retninger.
Hvilket er fint men det kan også bliver for sjovt, og det lader ikke til at der er mange som tror på den måde vi i mange år har lavet vaccine på.
Vores vaccination program var/er noget helt unikt.
Se nu vores polio vaccine som vores børn får, den er inaktiveret som betyder at vores børn ikke kan udvikle polio af vaccinen.
Ikke alle lande her iblandt USA synes at det er nødvendigt, så de bruger stadig den gamle type opv som er en levende svækket vaccine.
De medføre desværre at et vis antal børn hvert år bliver syge af vacciner og udvikler polio, mener at det i USA var ca 50 børn i 2016.
Det er bare for at sige at der ingen penge er i vaccine og dem som har drevet vores vacciner udvikling der er IKKE de store firma som nu tror de er 100 meter mester i vaccine. Er ting er sikket jeg eller min familie skal ikke vaccineres med noget som der er den mindste tvivl med, bare fordi vores land er gået totalt i panik. Muligt at jeg har nej hatten på, men jeg ville ikke være forbavset hvis der bliver rullet et tvunget vaccinationsprogram ud, lige så snart den først står klar med noget som bare smager lidt af en vaccine.
https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/n ... inden.html
USA anvender ikke længere svækket vaccine (OPV - Oral Polio Vaccine). Det stoppede i år 2000, så din påstand er forkert. Man anvender IPV (Inactive Polio Vaccine) ligesom resten af Vesten. OPV er iøvrigt stadig en utrolig sikker vaccine, som kun udløser polioinfektion i en til tre tilfælde per million givne vaccinationer.

OPV har visse fordele, som IPV ikke har - den kan f.eks. stoppe spredning af polio fra person til person, fordi IPV forhindrer, at polio går i nervesystemet hos den vaccinerede, men du kan stadig smitte andre ikke-vaccinerede personer. Man anvender derfor OPV i fattige områder og i områder med udbrud af polio for at forhindre smitte mellem mennesker så hurtigt som muligt. Hvis man lever i et tredjeverdensland og skal vælge mellem en utrolig lille risiko for polioinfektion gennem vaccine eller en stor risiko for at blive paralyseret for livet, hvis man ikke får vaccinen, så vælger man det første.

Så snart en vaccine er klar, så skal jeg bestille tid til den. Vacciner i dag er meget, meget sikre og er gennemtestet. Der er ikke nogen medicinalfirmaer eller universiteter, der har interesse i at frigive usikre vacciner - og de får de heller ikke lov til.
En anden fordel ved OPV er at vaccinestammen er smitsom.. så alle non-vaxxerne får den også :rolf: det giver så ekstremt god mening i ulande hvor vaccinations programmerne ikke når så bredt ud som i vesten.. samt at den ikke kræver sterile utensilier at anvende (ikke behov for sterile kanyler og sprøjter)

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Fast Fumble » 19. apr 2020, 00:23

Spøgelset overfortolker (eller misfortolker, om man vil) også voldsomt på de investeringsudsving.

Det er jo almindeligt kendt, at der er store grupper af investorer, som går meget konservativt til værks, hver gang der er mulighed for udsving på markederne. Så flytter de ret store summer mod de sikreste investeringer, for så igen at rykke mod større risiko, når den "trussel" der fik dem til at søge mod sikkerhed, igen ikke ser ud til at blive til noget.

Dette kan man ikke tolke som at "de vidste noget", for de reagerer på udsigten til en mulig risiko, ikke viden om at noget vil ske.

Alt andet lige, tror jeg ikke der er nogen meget bedre vej igennem denne krise, end den Danmark har taget. Man kan se mod Sverige, som jo lige nu SIGER de sigter mod "en form for flok-immunitet", som de definerer som "omkring 20% smittede". Det tror jeg helt personligt ikke på de får noget godt resultat ud af, men det ved vi om 6-8 mdr.

Det kunne være sjovt om Spøgelset ville komme med en lille forudsigelse, gerne baseret på markedsudsving, på om det var den fornuftige vej at gå. Vi andre ved det jo ikke endnu, men vi ved der kommer et facit på et tidspunkt. (I form af tabstal).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Oscar123 » 19. apr 2020, 09:34

10-22 skrev:
18. apr 2020, 21:58
...
Er ting er sikket jeg eller min familie skal ikke vaccineres med noget som der er den mindste tvivl med, bare fordi vores land er gået totalt i panik. Muligt at jeg har nej hatten på...
Hmmm…

Jeg er ganske uenig i denne holdning. Den svarer til holdningen blandt vaccinefornægtere i andre sammenhænge (MFR, HPV, etc.), hvor man skam gerne vil nyde godt af den generelle immunitet, som udbredt vaccinering i befolkningen giver, men man vil ikke selv tage medansvar og bidrage. I stedet lader andre om at løbe den (ubetydelig) risiko, der måtte være. :hmm:

Jeg har selv qua mit arbejde rejst ganske meget rundt i verden og har i den sammenhæng fået et utal af forskellige vaccinationer mod alskens mærkværdige sygdomme (herunder flere, som jeg aldrig havde hørt om..) – og jeg kører pt. på mit 5. vaccinepas. Når der kommer en vaccine mod COVID-19 vil jeg være at finde blandt de første i køen…

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 10-22 » 19. apr 2020, 10:08

Flugteren skrev:
18. apr 2020, 22:25
10-22 skrev:
18. apr 2020, 21:58

Det ville være dejligt med en vaccine men jeg tror ikke den kommer lige med det samme.
Dem som arbejde på en vaccine arbejder i mange forskellige retninger.
Hvilket er fint men det kan også bliver for sjovt, og det lader ikke til at der er mange som tror på den måde vi i mange år har lavet vaccine på.
Vores vaccination program var/er noget helt unikt.
Se nu vores polio vaccine som vores børn får, den er inaktiveret som betyder at vores børn ikke kan udvikle polio af vaccinen.
Ikke alle lande her iblandt USA synes at det er nødvendigt, så de bruger stadig den gamle type opv som er en levende svækket vaccine.
De medføre desværre at et vis antal børn hvert år bliver syge af vacciner og udvikler polio, mener at det i USA var ca 50 børn i 2016.
Det er bare for at sige at der ingen penge er i vaccine og dem som har drevet vores vacciner udvikling der er IKKE de store firma som nu tror de er 100 meter mester i vaccine. Er ting er sikket jeg eller min familie skal ikke vaccineres med noget som der er den mindste tvivl med, bare fordi vores land er gået totalt i panik. Muligt at jeg har nej hatten på, men jeg ville ikke være forbavset hvis der bliver rullet et tvunget vaccinationsprogram ud, lige så snart den først står klar med noget som bare smager lidt af en vaccine.
https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/n ... inden.html
USA anvender ikke længere svækket vaccine (OPV - Oral Polio Vaccine). Det stoppede i år 2000, så din påstand er forkert. Man anvender IPV (Inactive Polio Vaccine) ligesom resten af Vesten. OPV er iøvrigt stadig en utrolig sikker vaccine, som kun udløser polioinfektion i en til tre tilfælde per million givne vaccinationer.

OPV har visse fordele, som IPV ikke har - den kan f.eks. stoppe spredning af polio fra person til person, fordi IPV forhindrer, at polio går i nervesystemet hos den vaccinerede, men du kan stadig smitte andre ikke-vaccinerede personer. Man anvender derfor OPV i fattige områder og i områder med udbrud af polio for at forhindre smitte mellem mennesker så hurtigt som muligt. Hvis man lever i et tredjeverdensland og skal vælge mellem en utrolig lille risiko for polioinfektion gennem vaccine eller en stor risiko for at blive paralyseret for livet, hvis man ikke får vaccinen, så vælger man det første.

Så snart en vaccine er klar, så skal jeg bestille tid til den. Vacciner i dag er meget, meget sikre og er gennemtestet. Der er ikke nogen medicinalfirmaer eller universiteter, der har interesse i at frigive usikre vacciner - og de får de heller ikke lov til.
Tak du har ret det er mig som er galt på den :oops:, men det er også lidt tid siden jeg skulle skifte tøj 3 gange for at komme på arbejde.
Det er rigtig at USA stoppede i 2000 men her i dk stoppede vi i 1955 som det andet land i verden.
Men OPV medføre stadig at mange børn hvert år udvikler polio, i følge ssi så var der i 2018, 104 tilfælde rundt omkring.
Ja OPV har sine fordele i ulande men mig bekendt har USA ikke været et uland i mellem 1955 og 2000.
Prisen på OPV er ca 100 gange mindre end IPV.
Hvis nogle undre sig over hvordan man inaktivere polio virus så gøres det i Danmark med formaldehyd, som i øvrigt er et dejligt stof til at slå dem mest ihjel med.
10-22

Spøgelset
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 24. mar 2020, 19:55
Interesser: Våbenplatforme, samfund
Geografisk sted: Bunden af Öresund
Has thanked: 9 times
Been thanked: 38 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Spøgelset » 19. apr 2020, 10:57

skrev:
Du udtaler dig i en tone og med en selvsikkerhed som med al tydelighed lader skinne igennem at du anser dig selv for at besidde en vis ekspertise på området. Det kan jeg i sig selv både respektere og sætte pris på. Jeg er tilhænger af princippet om livslang læring - og ved ikke noget bedre end at lære nye ting, få udvidet mine perspektiver og udvikle mine holdninger på den baggrund.

Men, for nu at citere en af mine højt respekterede lektorer fra min tid på universitetet: "Hvis du ikke, ud fra dit stade af ekspertise, kan forklare komplekse emner og problemstillinger så enhver kan forstå det, så besidder du retteligt ikke den ekspertise du selv opfatter dig som værende i besiddelse af." Det er et citat som har fulgt mig i mange år - og plaget mig hver gang jeg, i anfald af selvfuldkommenhed, ikke selv har formået at leve op til det.

Så, i stedet for øjenrullende at fortælle os at vi ikke kan eller vil forstå og derefter flamboyant smække med døren - så er det dig, som en der udtaler dig med ekspertens pondus, som må kunne anskueliggøre for os hvad det er du prøver at forklare os. Eller også må du erkende at din ekspertise ikke når det niveau du selv lader skinne igennem at du mener at besidde.
Fair pointe, selvom jeg ikke er enig med dig. Gundlach, en af de største fixed income experter, er for eksempel ikke særlig god til at lære fra sig, men han er stadig ekstremt dygtig til det han laver.
Du bliver heller ikke nødvendigvis en god fodboldtræner af at have været en god boldspiller selv.
Fast Fumble skrev:
19. apr 2020, 00:23

Det er jo almindeligt kendt, at der er store grupper af investorer, som går meget konservativt til værks, hver gang der er mulighed for udsving på markederne. Så flytter de ret store summer mod de sikreste investeringer, for så igen at rykke mod større risiko, når den "trussel" der fik dem til at søge mod sikkerhed, igen ikke ser ud til at blive til noget.

Dette kan man ikke tolke som at "de vidste noget", for de reagerer på udsigten til en mulig risiko, ikke viden om at noget vil ske.

Det kunne være sjovt om Spøgelset ville komme med en lille forudsigelse, gerne baseret på markedsudsving, på om det var den fornuftige vej at gå. Vi andre ved det jo ikke endnu, men vi ved der kommer et facit på et tidspunkt. (I form af tabstal).
Det gør næsten fysisk ondt på mig at læse.

1, der er ALTID udsving i markedet. Udsving får ikke store markedsdeltagere til at igangsætte store sektorrotationer.

2, sektorrotationerne i januar var derimod voldsomme, synkrone og fik papirer, der normalt er negativt korrelerede til at handle korreleret.

Hvad tror du, at de handlede på baggrund af? Kaffegrums? Stjernerne? Du skriver selv "udsigtrn til uro".

Ja præcis, jeg giver dig ret. Men hvilken uro? De her fonde handler ikke i blinde, og de ved godt hvilken uro de handler på baggrund af. Der var ingen økonomiske indikatorer, der i januar gav udsving, som kunne sende folk over i sikrer havne. Der er kun en trigger, og det er, at Corona begyndte at sprede sig. Sydkorea, Japan, Thailand, Filippinerne etc.

Sagt med andre ord, så var de på forkant med, at det her ville udvikle sig, og de positionerede sig derefter. Det er trods alt også folk, der er eksperter i at kigge fremad.

Angående dit sidste spørgsmål, så kan du jo prøve at kigge på SEK. Den har tabt pusten mod USD, JPY, EUR og DKK. Så lige nu better markedet imod Sverige.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af ReneKJ » 19. apr 2020, 11:03

Elbæk skrev:
18. apr 2020, 19:48
Vi har til gengæld (forhåbentlig) gjort os et sæt meget væsentlige erfaringer på baggrund af ovenstående:
WHO har spillet sig selv til hjørne her ved at lade sit virke og sine udmeldinger influere negativt af et ønske om at tækkes Kina, til skade for alle - og vi skal for fremtiden, ad egne diplomatiske kanaler, holde os bedre orienterede, ikke mindst hvad angår informationer og reaktioner fra de af Kinas naboer, som er vant til hvorledes Kina agerer og forholder sig.
Personligt håber jeg at konsekvensen af dette bliver en massiv udskiftning i de toneangivende personer i WHO - selvom jeg desværre ikke har den helt store tiltro til at det kommer til at ske.
Hvor meget ved vi reelt om Kina - WHO forbindelsen?
Jeg kan godt finde artikler hvor det antydes kraftigt, men er der nogen beviser?

Det er bestemt ikke usædvanligt at supermagterne har kraftig indflydelse, så det er ikke fordi jeg vil benægte muligheden.
Men vi skal heller ikke glemme at lige nu ville det være yderst belejligt for visse statsledere hvis der kunne udpeges en decideret ansvarlig for Corona udbruddet, sådan at der kommer mindre fokus på hvordan de selv har håndteret det.

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af 10-22 » 19. apr 2020, 11:13

Oscar123 skrev:
19. apr 2020, 09:34
10-22 skrev:
18. apr 2020, 21:58
...
Er ting er sikket jeg eller min familie skal ikke vaccineres med noget som der er den mindste tvivl med, bare fordi vores land er gået totalt i panik. Muligt at jeg har nej hatten på...
Hmmm…

Jeg er ganske uenig i denne holdning. Den svarer til holdningen blandt vaccinefornægtere i andre sammenhænge (MFR, HPV, etc.), hvor man skam gerne vil nyde godt af den generelle immunitet, som udbredt vaccinering i befolkningen giver, men man vil ikke selv tage medansvar og bidrage. I stedet lader andre om at løbe den (ubetydelig) risiko, der måtte være. :hmm:

Jeg har selv qua mit arbejde rejst ganske meget rundt i verden og har i den sammenhæng fået et utal af forskellige vaccinationer mod alskens mærkværdige sygdomme (herunder flere, som jeg aldrig havde hørt om..) – og jeg kører pt. på mit 5. vaccinepas. Når der kommer en vaccine mod COVID-19 vil jeg være at finde blandt de første i køen…

:razz:
Oscar123

Har intet at gøre med vaccinefornægtelse, jeg er en stor tilhænger af vaccine.

Min gamle chef fik anafylaktisk chok og efterfølgende multi-organsvigt, umiddelbart efter en difteri boostervaccine han var heldig og fik behandling med det samme og han var tilbage på sit arbejde 3 uger efter. Alle i afdelingen viste at det er kendt risiko og vi blev da også alle vaccineres og fik fortaget antistofmålinger hver 2 måneder uden at folk var bekymret af den grund.
Men ingen af os blev vaccineret i mod influenza selv om den var gratis.
Tror vi var ca 800 ansatte som kunne få den ganske gratis men meget få sagde ja tak.
Jeg har desværre ikke rigtig noget gult pas men tilgengæld står alle mine vaccinationer og antistofs målinger stadig i ssi interne sap system.
Tror stadig mit titer tal er højt nok til at jeg må arbejde med toksinet.
Mit pejlemærke er at hvis mine gamle kollega bliver vaccineres så bliver jeg det også.
10-22

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3334 times
Been thanked: 414 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Kalthoff » 19. apr 2020, 11:14

Oscar123 skrev:
19. apr 2020, 09:34
Jeg har selv qua mit arbejde rejst ganske meget rundt i verden og har i den sammenhæng fået et utal af forskellige vaccinationer mod alskens mærkværdige sygdomme (herunder flere, som jeg aldrig havde hørt om..)
Har du taget imod:
  1. Gennemtestede vacciner?
  2. Vacciner der er opfundet i et rygende hastværk, under ekstremt pres, med dispensation til at springe de normale testforløb over?
Det er to forskellige risikoscenarier.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21710
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2367 times

Re: Tråden om “Wuhan Coronavirus”

Indlæg af Refraktorius » 19. apr 2020, 11:22

En af teorierne om "golfkrigssyndromet" har været, at man var helt klar over, at Saddam arbejdede med en meget bred palet af kemiske og biologiske våben. (Og det gjorde han yderst reelt op til Golf I. Det er veldokumenteret og ikke nogen konspirationsteori)
For at modvirke det, fik mange soldater en modsvarende tæppebombning med alt hvad der var i vaccinekassen. Nogle af dem var velgennemprøvede andre var ret nye.... ingen havde realistisk forestillet sig, at få dem alle på en gang.
Derefter kom de til at tilbringe tid i røgen fra brændende oliekilder.
Jeg har kortvarigt arbejdet med råolie, og det er IMHO en af de ulækreste substanser man kan komme i nærheden af. De er simpelthen "de gule sider" over sundhedsskadelige stoffer.

"Cocktaileffekten" skal tages alvorligt.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar