Tips til rågeregulering?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Tips til rågeregulering?

Indlæg af PSindrup » 1. apr 2020, 14:15

Hej

Så er det lykkedes at få en rågereguleringstilladelse i hus, efter i første omgang at have fået afslag.
Det førte afslag lød på at der var søgt om tilladelse i den forkerte hjemmel. Dernæst blev det poienteret at der kun kunne søges om tilladelse om regulering af råger fra redekant, gældende fra 1/5

Anden ansøgning blev sendt afsted, og 2 timer efter lå tilladelsen i grundejerens indbakke. :thumbup:

Men nu til det rent praktiske: Hvornår kommer rågeungerne typisk ud af reden, så man kan komme på skudhold af dem?

Her tænker jeg både på hvornår på året, men også deres "døgnrytme". Som jeg forstår det kommer de typisk frem morgen og aften.

Jeg ser frem til at høre om jeres erfaringer og også gerne hvis der er nogen der har nogle fantastiske opskrifter med råger. :giggle:

Peter

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Tips til rågeregulering?

Indlæg af Bjarne41 » 1. apr 2020, 15:00

Jeg har indtil nu kun reguleret om morgen. Ikke alle unger at hoppe ud af reden og sætte sig på nærliggende grene.
Men, det sker jo længere de lever, at de skal lære at baske med vingerne.
Set nedefra vil jeg mene, at de hopper ud af reden. Hvor langt de vil ud og sidde på grenen, svinger også.
Hvis der er 4-5 unger i reden, kan de sætte sig rundt om reden eller på samme gren.

Æggende bliver jo klækket over flere dage og ungerne har derved forskellig alder. Derfor kan det også være derfor, at de yngste unger bliver nervøse når de ældre pludselig mister fodfæstet :giggle:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tips til rågeregulering?

Indlæg af PSindrup » 1. apr 2020, 15:18

Hvornår på året begynder de at hoppe op på redekanten eller ud på grenene?

Reguleringstilladelsen gælder jo først fra 1. maj.

Peter

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Tips til rågeregulering?

Indlæg af Bjarne41 » 1. apr 2020, 17:09

Nu har jeg kun haft chancen de sidste 3 år at være med på rågeregulering, så der er andre, som sikkert har mere erfaring om hvornår ungerne hopper ud af reden. Ungerne skal jo også være store nok til at kunne forlade reden og komme ud og nyde udsigten.
Måske der kan være forskel rundt i landet. De 3 år jeg har reguleret, har det mest været fra omkring 10. maj og ca. 3 uger frem jeg har nedlagt ungerne. Pludselig basker de så meget med vingerne, de flyver bort når forældrene stikker af - voksne fugle har respekt for personer med rifler :biggrin:

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: Tips til rågeregulering?

Indlæg af Buffalo » 5. apr 2020, 15:34

vi har en Præstegårds have 45m fra min hoved dør , man har fældet en masse træer med reder i , og jeg var lykkelig , nu er der :mob: 16 reder hwa faen gør vi for at komme det satans lort til livs lovligt ...............jeg ligger med våde drømme om byens ungdom vil bonbe lortet med fyrværkeri batterier :nolisten: det er desværre både ulovligt og for dyrt
:cry:
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Tips til rågeregulering?

Indlæg af Rulab » 5. apr 2020, 17:57

Rågeunger kan skydes i alle dagens lyse timer. Om morgen, midt på dagen eller aften er bedst, tør jeg ikke sige, jeg har haft ture med stort udbytte på alle tidspunkter.
Når jeg kigger jagt journalerne igennem, har jeg dog haft flest gode ture i aftentimerne og det er personligt mit foretrukne tidspunkt til regulering.

Langt den største udfordring med rågeungerne, er at få øje på dem! Det lyder måske let at se en rågeunge sidde på en gren, men det siger du kun indtil du har prøvet det :giggle:
Der er ingen nemme løsninger, det er spørgsmål om øvelse og tålmodighed.

Jeg vil desuden anbefale at bruge subsonisk HP ammunition, det er væsentlig mere effektiv til at få fuglene ned i første skud og den øgede kødskade er begrænset.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tips til rågeregulering?

Indlæg af PSindrup » 5. apr 2020, 20:13

Buffalo skrev:
5. apr 2020, 15:34
vi har en Præstegårds have 45m fra min hoved dør , man har fældet en masse træer med reder i , og jeg var lykkelig , nu er der :mob: 16 reder hwa faen gør vi for at komme det satans lort til livs lovligt ...............jeg ligger med våde drømme om byens ungdom vil bonbe lortet med fyrværkeri batterier :nolisten: det er desværre både ulovligt og for dyrt
:cry:
Ro på nu! :Hug:

Få præsten/jordejeren/lodsejeren/kirkeministeriet eller hvem der nu ejer jorden som præstegården ligger på til at søge om en reguleringstilladelse. Det tager ca. 10 minutter at søge og max. to dage senere ligger tilladelsen i vedkommendes E-box.

Har du ikke selv jagttegn er det en smal sag at finde en jæger der vil stå for reguleringen for dig.

Peter

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Tips til rågeregulering?

Indlæg af Marmelade » 6. apr 2020, 08:07

Buffalo skrev:
5. apr 2020, 15:34
vi har en Præstegårds have 45m fra min hoved dør , man har fældet en masse træer med reder i , og jeg var lykkelig , nu er der :mob: 16 reder hwa faen gør vi for at komme det satans lort til livs lovligt ...............jeg ligger med våde drømme om byens ungdom vil bonbe lortet med fyrværkeri batterier :nolisten: det er desværre både ulovligt og for dyrt
:cry:
Et godt tip - byg egern redekasser. De elsker fugle æg og tømmer rederne.
Vi har brugt det i Skjern og der var ikke været mange fugle at skyde de sidste par år.
If it flies
It dies

If it hops
It drops

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Tips til rågeregulering?

Indlæg af LJ » 6. apr 2020, 08:47

Marmelade skrev:
6. apr 2020, 08:07
Et godt tip - byg egern redekasser. De elsker fugle æg og tømmer rederne.
Vi har brugt det i Skjern og der var ikke været mange fugle at skyde de sidste par år.
Ja, for pokker! Det er da en virkelig god idé. De små bæster er grådige nok til at tømme alt for æg :fun: :thumbup:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tips til rågeregulering?

Indlæg af PSindrup » 6. apr 2020, 09:05

Marmelade skrev:
6. apr 2020, 08:07
Buffalo skrev:
5. apr 2020, 15:34
vi har en Præstegårds have 45m fra min hoved dør , man har fældet en masse træer med reder i , og jeg var lykkelig , nu er der :mob: 16 reder hwa faen gør vi for at komme det satans lort til livs lovligt ...............jeg ligger med våde drømme om byens ungdom vil bonbe lortet med fyrværkeri batterier :nolisten: det er desværre både ulovligt og for dyrt
:cry:
Et godt tip - byg egern redekasser. De elsker fugle æg og tømmer rederne.
Vi har brugt det i Skjern og der var ikke været mange fugle at skyde de sidste par år.
Meget sjovt du siget det.
Vi har 8 store nøddetræer og derfor også mange egern. Og på trods af fine betingelser har vi ikke en rågerede.

Peter

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Tips til rågeregulering?

Indlæg af Peter » 6. apr 2020, 10:31

PSindrup skrev:
6. apr 2020, 09:05

Vi har 8 store nøddetræer og derfor også mange egern. Og på trods af fine betingelser har vi ikke en rågerede.

Peter

Råger yngler i kolonier. 8 nøddetræer gør ikke en koloni.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tips til rågeregulering?

Indlæg af PSindrup » 6. apr 2020, 10:42

Peter skrev:
6. apr 2020, 10:31
PSindrup skrev:
6. apr 2020, 09:05

Vi har 8 store nøddetræer og derfor også mange egern. Og på trods af fine betingelser har vi ikke en rågerede.

Peter

Råger yngler i kolonier. 8 nøddetræer gør ikke en koloni.
Du misforstår.

De 8 nøddetræer er dem der sikrer os en kæmpe bestand af egern.
Jeg har ikke sagt at det er der rågerne kunne slå sig ned.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tips til rågeregulering?

Indlæg af PSindrup » 23. apr 2020, 19:31

Hej igen

Er der nogen der har et bud på hvor længe der går fra de første unger viser sig udenfor reden og til at de har forladt reden "for good"?

Jeg har en bekendt der siger at der kun går 3-5 dage - men kan det virkeligt passe?

Peter

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: Tips til rågeregulering?

Indlæg af SKS » 23. apr 2020, 19:44

Der hvor jeg regulerer rågeunger går der 3, i bedste fald 4 uger, fra de første begynder at sidde udenfor rederne til de sidste unger er på vingerne. Det er sjældent at vi når ind i Juni før det er slut. Efter det skal man være heldig at spotte nogen man kan skyde.
Quando Omni Flunkus Moritati

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Tips til rågeregulering?

Indlæg af Rulab » 23. apr 2020, 21:03

I sidste sæson gik der 18 dage fra jeg skød første rågeunge til jeg skød den sidste i en bestemt koloni.
Har du adgang til mere end en koloni, kan du være heldig de ikke er lige tidligt i gang og forlænge sæsonen en uge.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tips til rågeregulering?

Indlæg af PSindrup » 7. maj 2020, 13:00

“Mine” rågeunger er begyndt at blive fodret ude på redekanten men hopper tilbage i reden når jeg nærmer mig og de voksne fugle flyver Bort.

Er det nogen indikation på hvor længe der er til at de hopper ud på grenene?

På forhånd tak.

Peter

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Tips til rågeregulering?

Indlæg af Radis » 7. maj 2020, 13:14

PSindrup skrev:
7. maj 2020, 13:00
“Mine” rågeunger er begyndt at blive fodret ude på redekanten men hopper tilbage i reden når jeg nærmer mig og de voksne fugle flyver Bort.

Er det nogen indikation på hvor længe der er til at de hopper ud på grenene?

På forhånd tak.

Peter
Langt de fleste steder er prime-time fra d. 10.-30. maj...
Små afvigelser forekommer, naturligvis.

Besvar