Jeg fik i går et haglgevær fra et dødsbo. Kan I hjælpe mig med at tyde stemplerne?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Bager
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 9. maj 2015, 10:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvest sjælland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 18 times

Jeg fik i går et haglgevær fra et dødsbo. Kan I hjælpe mig med at tyde stemplerne?

Indlæg af Bager » 13. mar 2020, 12:41

Hej kloge hoveder

Jeg fik i går et haglgevær fra et dødsbo. Kan I hjælpe mig med at tyde stemplerne?
Hvilken af numrene er våben nummeret?
850kg er det rrykprøvningen. Kan man få ammo der virker til sådan en?
Nogen ide om alder?
Stempler-1.jpg
Stempler-2.jpg
Stempler-3.jpg
Stempler-4.jpg
Stempler-5.jpg
Senest rettet af Bager 13. mar 2020, 15:37, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Aflæsning af stempler

Indlæg af Caspian1911 » 13. mar 2020, 12:52

Venligst læg dine billeder op direkte på NVF i stedet for eksterne links.

Den dag du ikke har dropbox mere, er tråden ødelagt. Vi har nogle grimme eksempler på tidligere tråde, der er helt ubrugelige netop pga dette.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Jeg fik i går et haglgevær fra et dødsbo. Kan I hjælpe mig med at tyde stemplerne?

Indlæg af T-REX » 13. mar 2020, 14:19

Du kan gå til en bøssemager, og få den trykprøvet, til et højere tryk.

Men læs evt, hvad de skriver her: https://vaabensmeden.dk/jagt/priser/tra ... staalhagl/
Våbnet kan, som regel holde til 3 x trykprøvningen, så at gå til 900 bar, i et 850 bar våben, er sjældent risikabelt.

Men kig på det de skriver, om Trangboring.
Ud fra stemplerne har den 18,6-18=0,6mm(3/4) og 18,6-17,7=0,9mm(1/1) trangboring
Maks for stålhagl er 1/2 eller 0,4mm, så trangboringerne BØR åbnes.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Jeg fik i går et haglgevær fra et dødsbo. Kan I hjælpe mig med at tyde stemplerne?

Indlæg af HR » 13. mar 2020, 16:20

Bøssen er en spansk 12er med 70mm kamre, boret fuld og 3/4. Den skal, som allerede nævnt, bores op hvis du vil skyde med stål. Men det tjener ikke noget formål at få lavet en ny trykprøvning, det bliver lås og overgang i trangborringen ikke stærkere af (problemet er slid på lukketøj og sække i løbene, ikke sprængninger af lås og løb). Datoen er en kode med et bogstav og et tal. Jeg tror at jeg kan se et B, hvilket indikeret 1956 eller 1982 (formodentligt 1982 ud fra hvordan stemplerne ser ud). Men søg selv efter spanish shotgun proof marks via google. Så kan du selv finde ud af det. Efter boring kan du bruge almindelige stålpatroner op til maksimum størrelse 3. Undgå hurtige superpatroner. Men læg lige et billede af våbnet så vi kan se hvad der er for en. Spanske bøsser spænder fra skrammel til rigtigt kræs.

Disclamer: Lige om lidt er der nogen der skriver at de ingen problemer har med store hagl og hurtige patroner. At det gik godt for dem betyder ikke at det vil gå godt for dig.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Jeg fik i går et haglgevær fra et dødsbo. Kan I hjælpe mig med at tyde stemplerne?

Indlæg af Langenge » 13. mar 2020, 16:30

Bager skrev:
13. mar 2020, 12:41
Hej kloge hoveder

Jeg fik i går et haglgevær fra et dødsbo. Kan I hjælpe mig med at tyde stemplerne?
Hvilken af numrene er våben nummeret?
….
Du kigger på løbene og sender billeder af løbene.
Der finder du næppe våbennummer. Det sidder normalt på låsen. (den der klump, der sidder fast på kolben).
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Bager
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 9. maj 2015, 10:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvest sjælland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 18 times

Re: Jeg fik i går et haglgevær fra et dødsbo. Kan I hjælpe mig med at tyde stemplerne?

Indlæg af Bager » 13. mar 2020, 19:21

Jeg ved tydeligvis ikke det store om haglbøsser. Bøssen er en Urgartchea 12/70 med blanke løb. 72cm. Dobbelt aftræk. Jeg ved ikke hvilken model det er. Den er allerede blevet boret op, for jeg fik i dag en våbensmed til måle trangboringen, og den er 1/4 -½.
ug.jpg

Besvar