Jeg ønsker mig en Rovfuglefodreplads. Er det overhovedet muligt/realistisk?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Rovfuglefodreplads

Indlæg af 10-22 » 7. feb 2020, 11:22

Slettet bruger skrev:
7. feb 2020, 08:57
10-22 skrev:
29. jan 2020, 10:18
PSindrup skrev:
28. jan 2020, 22:07
10-22 skrev:
28. jan 2020, 18:56
Ellers så må du lige som mig i gang med en grave maskine, min er heldigvis ikke helt så stor som din men tilgengæld er den dyb og helt fyldt med blyp.
Jeg har haft fat i alle mulige kloge folk som har sagt at der kun er en vej det skal væk.
Og så bør jeg fælder de flest af mine løvtræer som står rundt om den.
Når du er færdig med din sø, kommer du så ned til mig og fortsætter? :giggle:

Peter
Jo da, der kan ikke være så meget blyp i din sø. Men du vil nok også gerne have den gravet dybere, hvilket også godt kan lade sig gøre du skal bare lige have styr på at søen stadig holder vand. Typisk så er en sø gjort vandtæt med ler, og graver du under dit ler lag så skal du lægge et nyt lag ler ca 25-35 cm for at få den vandtæt.
Det er slet ikke sikkert, at ler er tæt - ofte sprækker ler og virker direkte drænende.
Sand, der ligger og “ ruller” pakker ganske fint
Det kunne jeg godt tænke mig at høre lidt mere for ifølge de lære bøge jeg er blevet undervist efter, så er det ler som bruges og hvis det skal være rigtig godt så bruges betonit. Tykkelsen af ler laget det variere, nogle har et krav på helt op til 40 cm.
10-22

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Rovfuglefodreplads

Indlæg af PSindrup » 7. feb 2020, 11:26

Slettet bruger skrev:
7. feb 2020, 08:57
10-22 skrev:
29. jan 2020, 10:18
PSindrup skrev:
28. jan 2020, 22:07
10-22 skrev:
28. jan 2020, 18:56
Ellers så må du lige som mig i gang med en grave maskine, min er heldigvis ikke helt så stor som din men tilgengæld er den dyb og helt fyldt med blyp.
Jeg har haft fat i alle mulige kloge folk som har sagt at der kun er en vej det skal væk.
Og så bør jeg fælder de flest af mine løvtræer som står rundt om den.
Når du er færdig med din sø, kommer du så ned til mig og fortsætter? :giggle:

Peter
Jo da, der kan ikke være så meget blyp i din sø. Men du vil nok også gerne have den gravet dybere, hvilket også godt kan lade sig gøre du skal bare lige have styr på at søen stadig holder vand. Typisk så er en sø gjort vandtæt med ler, og graver du under dit ler lag så skal du lægge et nyt lag ler ca 25-35 cm for at få den vandtæt.
Det er slet ikke sikkert, at ler er tæt - ofte sprækker ler og virker direkte drænende.
Sand, der ligger og “ ruller” pakker ganske fint
Det ligner noget jeg kan genkende.

I løbet af den ekstremt tørre sommer for et par år siden tørrede søen stort set helt ud, med sprækker i bunden, som man kender det fra de meget golde ørkenområder ude i verden.

Året efter kunne vi slet ikke få søen fyldt op, selv om nedbøren virkede normal.

Dette efterår og vinter er den igen løbet over sine bredder (I et hjørne af haven hvor det ikke betyder noget) så nu bliver det spændende om den igen er "vandtæt" til sommer.

Peter

Slettet bruger

Re: Jeg ønsker mig en Rovfuglefodreplads. Er det overhovedet muligt/realistisk?

Indlæg af Slettet bruger » 7. feb 2020, 20:55

I mange år troede geologer ( og biologer og andre) jo også, at de vandreservoir der lå under tykke tykke lerlag ( feks på Sjælland) var langt bedre beskyttet mod nedtrængende pesticider (og andre sprøjtemidler)
Det har jo imidlertid vist sig at være forkert - ler kan danne kapilarsprækker i gennem meget tykke lag og “ suge” sprøjtemidler” hurtigere ned, end igennem selv groft sand.

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Jeg ønsker mig en Rovfuglefodreplads. Er det overhovedet muligt/realistisk?

Indlæg af 10-22 » 10. feb 2020, 10:01

Altså de gange jeg har arbejdet med et udbudsmateriale fra vejdirektorater, på etablering at et regnvands bassin oven på et drikkevandsreservoir så er kravet til den kunstige ler membran at den opbygges efter DS/INF 466
Kort for talt så betyder dette at der skal opbygges en kunstigt geologisk barriere som skal bestå af et homogent, lavpermeabelt materiale med en tykkelse på minimum 0,5 meter.
I praktisk betyder det at der udlægges ler i tyndt lag ca 15 cm som gøres homogent og komprimeres til min 5% standart proctor.
Dette gentages indtil der opnås en ler tykkelse på 50 cm
Der skal tages prøver at ler materialet, så man er sikker på at leret er korrekt og at plasticitetsindeks Ip er på over 5 %.

Ler sprækker når det tørre ud, så derfor skal det selvfølgelig forhindres.
Du kan ikke gøre en sø tæt ved brug af sand, sand bruges til at dræne vand.
Så jeg har svært ved at se hvordan du kan gøre en sø tæt ved brug af sand.
10-22

Slettet bruger

Re: Jeg ønsker mig en Rovfuglefodreplads. Er det overhovedet muligt/realistisk?

Indlæg af Slettet bruger » 10. feb 2020, 13:43

Jeg troede egentlig heller ikke på det.
Det er biologen der står for anlæggelse af Løgfrøsøer heri det midtjyske, der siger hvordan det skal laves.
I begyndelsen er sandbunden utæt, men sandet “ slides” efterhånden sammen således den bliver fuldstændig tæt.
Vi har absolut ingen ler her på den jyske hede/kartoffeljord

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Jeg ønsker mig en Rovfuglefodreplads. Er det overhovedet muligt/realistisk?

Indlæg af HR » 10. feb 2020, 15:15

... og jeg som troede at en sø var en lavning hvor jordoverfladen er under grundvandsspejlet. [sarkasme off]
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Jeg ønsker mig en Rovfuglefodreplads. Er det overhovedet muligt/realistisk?

Indlæg af Thors24 » 10. feb 2020, 17:06

HR skrev:
10. feb 2020, 15:15
... og jeg som troede at en sø var en lavning hvor jordoverfladen er under grundvandsspejlet. [sarkasme off]
/HR
Det kan det også være, så er det, mig bekendt, en grundvandssø.

Slettet bruger

Re: Jeg ønsker mig en Rovfuglefodreplads. Er det overhovedet muligt/realistisk?

Indlæg af Slettet bruger » 10. feb 2020, 17:30

Thors24 skrev:
10. feb 2020, 17:06
HR skrev:
10. feb 2020, 15:15
... og jeg som troede at en sø var en lavning hvor jordoverfladen er under grundvandsspejlet. [sarkasme off]
/HR
Det kan det også være, så er det, mig bekendt, en grundvandssø.
Min nabo har netop fået lavet en Løgfrø sø - vi har 19 meter ned til grundvandet.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Jeg ønsker mig en Rovfuglefodreplads. Er det overhovedet muligt/realistisk?

Indlæg af HR » 10. feb 2020, 19:10

De naturlige søer i DK deler vandspejl med grundvandet. Det betyder selvfølgelig ikke at man ikke kan lave en kunstig sø med en membran, eller at der ikke kan dannes en vandpyt på en mark i vintermåneder. Men det er svært lave en kunstig sø så det ser naturligt ud og det er svært at få en balance med frit vandspejl og klart vand. De pågældende løgfrøsøer er vel at regne som vandpytter der bare skal holde vand til ca midsommer? Udtørringen i højsommeren er med til at holde dem åbne og fri for fisk.
HR

On topic: Vores foderplads til mårhund besøges flere gange dagligt af en musvåge, men ikke af andet. Den ligger så nok ikke godt for fugle da der ikke er frit udsyn for dem.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jeg ønsker mig en Rovfuglefodreplads. Er det overhovedet muligt/realistisk?

Indlæg af C-X » 10. feb 2020, 19:22

Der findes masser af højt beliggende søer og moser, langt over grundvandsniveauet, som, mig bekendt, er ganske naturlige.

Løgfrøen kan, modsat andre paddearter i dansk natur, overvintre i haletudsestadiet. Derimod anlægges mange løvfrø vandhuller til, at udtørre mod sensommeren, således fisk ikke kan populere vandhullet og prædatere på æg og larver.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Jeg ønsker mig en Rovfuglefodreplads. Er det overhovedet muligt/realistisk?

Indlæg af 10-22 » 10. feb 2020, 19:29

Slettet bruger skrev:
10. feb 2020, 13:43
Jeg troede egentlig heller ikke på det.
Det er biologen der står for anlæggelse af Løgfrøsøer heri det midtjyske, der siger hvordan det skal laves.
I begyndelsen er sandbunden utæt, men sandet “ slides” efterhånden sammen således den bliver fuldstændig tæt.
Vi har absolut ingen ler her på den jyske hede/kartoffeljord
Det lyder fornuftig, og ret logisk.
Ved du om det et noget særligt sand der skal bruges ?
10-22

Slettet bruger

Re: Jeg ønsker mig en Rovfuglefodreplads. Er det overhovedet muligt/realistisk?

Indlæg af Slettet bruger » 10. feb 2020, 19:35

10-22 skrev:
10. feb 2020, 19:29
Slettet bruger skrev:
10. feb 2020, 13:43
Jeg troede egentlig heller ikke på det.
Det er biologen der står for anlæggelse af Løgfrøsøer heri det midtjyske, der siger hvordan det skal laves.
I begyndelsen er sandbunden utæt, men sandet “ slides” efterhånden sammen således den bliver fuldstændig tæt.
Vi har absolut ingen ler her på den jyske hede/kartoffeljord
Det lyder fornuftig, og ret logisk.
Ved du om det et noget særligt sand der skal bruges ?
Der tilkøres ikke sand ( kunne forestille mig at det er et krav at der ikke må), så der bruges bare det der er under “muld”laget.
Der er etableret 2 lige her omkring mig, en ved min nabo og en 1 km derfra - de er faktisk udført på ret så forskellig bund - den ved min nabo, på sandjord med klæg under - den lidt længere væk, på sandjord med humus/gammel mose under.

Besvar