Jagtpil "set-up" ?

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Brugeravatar
JkMa
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 87
Tilmeldt: 13. dec 2012, 22:12
Interesser: Jagt(bue), og naturen ;o)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af JkMa » 1. feb 2020, 16:18

Hej Forum :NVFrules:

Med håbet om at bestå jagttegnsprøven til bue her i marts - er jeg begyndt at gå i dybere ind i den perfekte set-up for en jagtpil.
Min søgen på nettet med div. youtube videoer og kloge menneskers meninger peger hen imod at man skal gå mere efter en tungere pil (kinetic energy), frem for en lettere pil med høj speed (velocity), for at opnå et hurtigt dræbende skud - og derved undgå at udsætte vildtet for anskydninger med unødige lidelser.

Jeg er nysgerrig på hvad I bruger og har gode erfaringer med i jeres pile set-up til jeres compound buer til jagt på råvildt - pilevægt, incl. FOC (front-of-center), pile spine, jagtspids - mekanisk eller ikke mekanisk? Der er sikkert ligeså mange meninger som medlemmer herinde - men kom gerne med jeres input :smile:

På forhånd tak og fortsat god weekend ....
“træk & slip”. :nolisten:

TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af TGR » 1. feb 2020, 21:30

Det korte svar er, lad nu være at overtænke det.
Naturstyrelsen har gjort det meste af arbejdet for dig, kravene i DK er høje med hensyn til pilevægt. Anslagsenergi kan nemmere diskuteres men med Compound buen er det normal ikke noget problem. Råvildt forender af alt hvad vi må bruge hvis bare skuddet sidder ordentligt.

Vi skyder dyr på 20-25 kg med en mindste pilevægt på 25 gram, det er samme vægt som rigtig mange skyder whitetail med i USA.

Ja høj foc giver en stabil pil men igen vi skyder korte hold, du kan svært finde en pil der vejer 25 gram og som er ustabil ud til 25 meter, hvis du har en rimelig fanestørrelse og foc på mindst 10%.

Compoundbue er ret ligeglad med spine bare pilen er stiv nok, uden at kende din bue, træklængde og pund er det mit bedste svar.

Mekaniske broadheads er lækre hvis dit trim ikke spiller men der er flere rigtig fine små fastbladede som eks shuttle t-lock der flyver godt.

Jeg har den sidste måned testet Danage Biwhunting pilen og den er jeg ret imponeret over, både vægt og rethed er top, ellers har jeg længe også brugt Easton Powerflight som simpelthen bare virker og er rigtig billige.

Brugeravatar
JkMa
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 87
Tilmeldt: 13. dec 2012, 22:12
Interesser: Jagt(bue), og naturen ;o)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af JkMa » 2. feb 2020, 11:14

Tak for dit svar - jeg véd godt at der kan gå lidt nørd i emnet, og jeg måske ikke behøver mere end bare at overholde mindstekravene til jagt i DK.
Men det sjove er jo også at eksperimentere med sit udstyr frem for bare at køre en standard :blink:
Det der tiltaler mig ved en tungere pil med ok høj FOC er selvfølgelig den mere stabile pileflugt, men den skulle også være mere lydløs. Teorien er at vildtet ikke reagerer så voldsomt på skud og træf - og derved ikke løber så langt inden det forender. Resultatet er så forhåbentligt også en kortere søgen bagefter. Og her tiltaler det mig at jeg måske kan undgå at vildtet forender på naboens mark osv.
Men ja - i DK skyder vi på korte afstande og måske kræver det slet ikke så meget "teori".

Tak igen for dit input :thumbup:
“træk & slip”. :nolisten:

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af Freezion » 2. feb 2020, 12:06

FOC har jeg aldrig rigtigt som sådan gået op i, så der kan jeg ikke hjælpe så meget.

Men i henhold til tung vs hurtigt pil, så er der forskellige måder at se på det.
Har man en tung pil, skal du have højere trækvægt for at få en fladere pilebane, men har større anslagsenergi.
Har du en lettere pil vil du have en fladere pilebane ved lavere trækvægt, men skal op i trækvægt for at få mere anslagsenergi.

I danmark skyder vi på så klods hold at det egentligt at hip-som-hap, og det er vigtigere at vælge noget der passer til trækvægten eller har de egenskaber du ønsker. langt de fleste jeg kender går efter en fladere pilebane så de kan bruge samme sigtepind på så mange afstande som muligt.

Mine egne pile er victory vforce fra før de begyndte at opdele dem i ''sport, elite, gamer'' etc.
Spine 450, ca. 32gram totalvægt, 100grain hoved (G5 montec) og blazer vanes. det funker bare.
Jeg er selv mere til faste spidser da der er mindre som kan gå galt mekanisk, og så må du bruge træningsspidser (ikke-skarpe) til prøven, hvor man skal bruge den rigtige version af de mekaniske (da bladende ikke folder sig ud på mekaniske træningsspidser).
Montecs flyver som mine fieldpoints, og larmer ikke synderligt meget. dog kan der forekomme at bagudgående susen, men det hører man umiddelbart ikke på den anden ende af pilen.

vedr. spine, så har TGR delvist ret i at det er ''ligemeget, så længe det er stift nok'', men i det større billede så vil en for blød eller for stiv pil gøre at den flyver til den ene eller den anden side (Se: Archers paradox). men typisk er det noget man kan trimme sig ud af, og det vender igen tilbage til at vi skyder på så korte afstande at det ikke har så stor betydning; det er stadig godt at have i tankerne.
Følger man producentens spinechart går man sjældent galt.
Senest rettet af Freezion 2. feb 2020, 21:42, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af CO » 2. feb 2020, 12:37

Jeg er selv mere til faste spidser da der er mindre som kan gå galt mekanisk, og så må du bruge træningsspidser (ikke-skarpe) til prøven, hvor man skal bruge den rigtige version (da bladende ikke folder sig ud på mekaniske træningsspidser).
Man må bruge helt almindelige spidser til prøven, bare vægt og energi er tilstrækkelig til råvildt.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
JkMa
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 87
Tilmeldt: 13. dec 2012, 22:12
Interesser: Jagt(bue), og naturen ;o)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af JkMa » 2. feb 2020, 15:24

Fedt med flere synspunkter her i tråden og Buejagt emnet generelt :thumbup:

@CO : Yes det må være ok med trænings spids som holder vægt/energi svarende til din jagtspids. Sådan har jeg forstået det, men andre må gerne byde ind hvis det viser sig at være anderledes.

Mht. til mit bue/pile setup: Med min korte træklængde på 27" valgte jeg den kompakte Mathews TX-5 - hvor jeg kan opnå pæne hastigheder trods min træklængde. Jeg gik bevidst også efter en kort bue på max. 30". TX-5 er 28". Den kan skrues op til 70 pound, men lige nu fungerer 60 pound fint for mig.
Pilene jeg er startet op med er lidt i den økonomiske ende og er en Carbon Express Predator 6075, dertil en træningsspids på 125 grain. Samlet vægt 28 gram og en FOC på 13%. Jeg er gået efter en jagtspids med faste blade og valget endte på QAD Exodus Swept blade 125 grains. Denne spids har ry for at være holdbar og flyve som en træningsspids.

Jeg har ikke fået målt feet/sec, men det ser jeg at man får målt ud på det obligatoriske kursus inden prøven. Som udgangspunkt tænker jeg det er fino - men da jeg ikke er bange for at kunne trække 70 pound tror jeg at jeg senere vil bygge en jagtpil med indsats som ender på 500+ grains :blink:
“træk & slip”. :nolisten:

LarsRas
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 30. aug 2015, 22:22
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af LarsRas » 2. feb 2020, 20:46

du kan ligeså godt få bygget nogen pile der er over de "magiske" 33 gram til at starte med. det ville da være temmelig irreterende at sidde på en jagt, og frem kommer den store 14 ender kronhjort, men du må ikke skyde da dine pile kun vejer 25 gram. personligt skyder jeg med pile der vejer 530 grains. de falder en del på de længere afstande, til jagt har det ingen betydning overhovedet, men når man står og leger på træningsbanen skal der selvfølgelig tages højde for det..

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af Freezion » 2. feb 2020, 21:38

CO skrev:
2. feb 2020, 12:37
Jeg er selv mere til faste spidser da der er mindre som kan gå galt mekanisk, og så må du bruge træningsspidser (ikke-skarpe) til prøven, hvor man skal bruge den rigtige version (da bladende ikke folder sig ud på mekaniske træningsspidser).
Man må bruge helt almindelige spidser til prøven, bare vægt og energi er tilstrækkelig til råvildt.
Det er jeg helt klar over, fordelen ved træningsspidserne er dog at du ikke skal til at slibe dem op m.fl. som du nok ender op med at skulle med de almindelige.

Ud over det var det mere ment som et versus mod mekaniske spidser.
som vi fik det forklaret, både til kursus og prøve, skal du bruge den ''jagtklare'' version af de mekaniske spidser e.g bladende skal kunne folde sig ud. træningsspidser/blade af mekaniske folder sig typisk ikke ud, og må derfor ikke anvendes (ret mig endelig hvis det har ændret sig siden).
Hvilket lidt er grunden til at almindelige mekaniske spidser er trælse at bruge til prøven; de er mere irriterende at trække ud af skiven, og man kan risikere at bladene bliver beskadiget i processen.

TGR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 114
Tilmeldt: 5. sep 2012, 19:21
Interesser: Buejagt, Bueskydning
Geografisk sted: Rødekro
Been thanked: 4 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af TGR » 3. feb 2020, 05:53

Der kan være forskelle i de forskellige prøvesteder, men er 99% sikker på du må tage prøven med feltspids. Det gør det meget nemmere for os og meget billigere for naturstyrelsen. Det brugte jeg ihvertfald da jeg var til fornyelse.

Brugeravatar
JkMa
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 87
Tilmeldt: 13. dec 2012, 22:12
Interesser: Jagt(bue), og naturen ;o)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af JkMa » 3. feb 2020, 07:53

LarsRas skrev:
2. feb 2020, 20:46
du kan ligeså godt få bygget nogen pile der er over de "magiske" 33 gram til at starte med. det ville da være temmelig irreterende at sidde på en jagt, og frem kommer den store 14 ender kronhjort, men du må ikke skyde da dine pile kun vejer 25 gram. personligt skyder jeg med pile der vejer 530 grains. de falder en del på de længere afstande, til jagt har det ingen betydning overhovedet, men når man står og leger på træningsbanen skal der selvfølgelig tages højde for det..
Mit mål er helt sikkert en pil på 500+ grain. 😉
Også selvom en 28 grams pil virker fint på et stykke råvildt.
“træk & slip”. :nolisten:

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af Mister.30-06 » 3. feb 2020, 08:58

Har nedlagt whitetail (som er lidt større end dåvildt) i USA, med 100grain 4-blade fixed broadhead, og pil 340-spine.
Compound med trækvægt på 51lb. Det gik aldeles udemærket.
Vedhæftede filer
Udklip.PNG
Udklip.PNG (58.08 KiB) Vist 15394 gange
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Brugeravatar
JkMa
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 87
Tilmeldt: 13. dec 2012, 22:12
Interesser: Jagt(bue), og naturen ;o)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af JkMa » 3. feb 2020, 09:41

Mister.30-06 skrev:
3. feb 2020, 08:58
Har nedlagt whitetail (som er lidt større end dåvildt) i USA, med 100grain 4-blade fixed broadhead, og pil 340-spine.
Compound med trækvægt på 51lb. Det gik aldeles udemærket.
Lyder godt - tak for input 😉👍🏻
Off tropic:
Har de regler for skudafstandene derover i USA.?
Synes ofte de nedlægger vildtet på 40+ meter når man lurer på YouTube 🤔
“træk & slip”. :nolisten:

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af Mister.30-06 » 3. feb 2020, 10:51

JkMa skrev:
3. feb 2020, 09:41
Mister.30-06 skrev:
3. feb 2020, 08:58
Har nedlagt whitetail (som er lidt større end dåvildt) i USA, med 100grain 4-blade fixed broadhead, og pil 340-spine.
Compound med trækvægt på 51lb. Det gik aldeles udemærket.
Lyder godt - tak for input 😉👍🏻
Off tropic:
Har de regler for skudafstandene derover i USA.?
Synes ofte de nedlægger vildtet på 40+ meter når man lurer på YouTube 🤔
Ja, min kollega var ikke bleg for at slippe pilen/bolten ved 50yards (45,5m)
Havde justeret mine tre pinde ind til 15-20-25m, og gik ikke ud over det (havde heller ikke brug for det).
Men har ikke hørt der er en minimums afstand.
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Brugeravatar
JkMa
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 87
Tilmeldt: 13. dec 2012, 22:12
Interesser: Jagt(bue), og naturen ;o)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af JkMa » 3. feb 2020, 11:41

Mister.30-06 skrev:
3. feb 2020, 10:51
JkMa skrev:
3. feb 2020, 09:41
Mister.30-06 skrev:
3. feb 2020, 08:58
Har nedlagt whitetail (som er lidt større end dåvildt) i USA, med 100grain 4-blade fixed broadhead, og pil 340-spine.
Compound med trækvægt på 51lb. Det gik aldeles udemærket.
Lyder godt - tak for input 😉👍🏻
Off tropic:
Har de regler for skudafstandene derover i USA.?
Synes ofte de nedlægger vildtet på 40+ meter når man lurer på YouTube 🤔
Ja, min kollega var ikke bleg for at slippe pilen/bolten ved 50yards (45,5m)
Havde justeret mine tre pinde ind til 15-20-25m, og gik ikke ud over det (havde heller ikke brug for det).
Men har ikke hørt der er en minimums afstand.
Spændende 😉
Håber da selv at kunne komme på buejagt i udlandet en dag 😬
“træk & slip”. :nolisten:

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af Mister.30-06 » 3. feb 2020, 11:48

If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af C-X » 3. feb 2020, 11:59

Er der nogen der har den danske lovgivning om afstand ved hånden? Jeg husker den kun som en jagtetisk betragtning, men det er også nogle år siden jeg tog prøven.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
JkMa
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 87
Tilmeldt: 13. dec 2012, 22:12
Interesser: Jagt(bue), og naturen ;o)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af JkMa » 3. feb 2020, 12:36

Mister.30-06 skrev:
3. feb 2020, 11:48
Sorry for :offtopic:

Lidt om afstand i US

https://www.wasparchery.com/blog/determ ... bow-range/
Helt okay - jeg tog selv hul på emnet 😉
Tak for link 👍🏻
“træk & slip”. :nolisten:

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af Mister.30-06 » 3. feb 2020, 13:40

C-X skrev:
3. feb 2020, 11:59
Er der nogen der har den danske lovgivning om afstand ved hånden? Jeg husker den kun som en jagtetisk betragtning, men det er også nogle år siden jeg tog prøven.
Kan ikke finde noget om skudafstande i jagtloven.
Man skal hen i de jagtetiske regler for finde noget der ligner, men der er bue ikke nævnt.
https://naturstyrelsen.dk/media/179143/ ... regler.pdf

https://www.ft.dk/samling/20041/almdel/ ... 122922.pdf
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Brugeravatar
JkMa
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 87
Tilmeldt: 13. dec 2012, 22:12
Interesser: Jagt(bue), og naturen ;o)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af JkMa » 3. feb 2020, 16:28

Mister.30-06 skrev:
3. feb 2020, 13:40
C-X skrev:
3. feb 2020, 11:59
Er der nogen der har den danske lovgivning om afstand ved hånden? Jeg husker den kun som en jagtetisk betragtning, men det er også nogle år siden jeg tog prøven.
Kan ikke finde noget om skudafstande i jagtloven.
Man skal hen i de jagtetiske regler for finde noget der ligner, men der er bue ikke nævnt.
https://naturstyrelsen.dk/media/179143/ ... regler.pdf

https://www.ft.dk/samling/20041/almdel/ ... 122922.pdf
Jeg kunne heller ikke finde andet information omkring emnet - jeg tænker at det bliver vendt på bue kursus. :thumbup:
“træk & slip”. :nolisten:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af C-X » 3. feb 2020, 16:39

Hvis ikke lige nogen falder over den inden, så vær velkommen til, at følge op på spørgsmålet, når du har været på kurset :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
JkMa
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 87
Tilmeldt: 13. dec 2012, 22:12
Interesser: Jagt(bue), og naturen ;o)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af JkMa » 3. feb 2020, 17:26

C-X skrev:
3. feb 2020, 16:39
Hvis ikke lige nogen falder over den inden, så vær velkommen til, at følge op på spørgsmålet, når du har været på kurset :razz:
Det skal jeg nok gøre :blink:
“træk & slip”. :nolisten:

Slowhand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. jan 2011, 13:50
Interesser: jagt ,våben
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af Slowhand » 4. feb 2020, 04:45

til råvildt er der ikke ikke de store krav ud over lovens . og at den trimmmer til buen så du laver et rent bullet hole med den fane løse pile . i hele bukkejagten bruger jeg en hurtig pil så let som buen og loven tillader. mir opsæt til efterår er en pil på 36 gram i spine 300 og med en foc på 22% . giver for mig gennemskud på både kronhjort (10ender) og dåhjort en spidshjort .træk og slip :smile:

Brugeravatar
JkMa
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 87
Tilmeldt: 13. dec 2012, 22:12
Interesser: Jagt(bue), og naturen ;o)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Jagtpil "set-up" ?

Indlæg af JkMa » 4. feb 2020, 18:27

Slowhand skrev:
4. feb 2020, 04:45
til råvildt er der ikke ikke de store krav ud over lovens . og at den trimmmer til buen så du laver et rent bullet hole med den fane løse pile . i hele bukkejagten bruger jeg en hurtig pil så let som buen og loven tillader. mir opsæt til efterår er en pil på 36 gram i spine 300 og med en foc på 22% . giver for mig gennemskud på både kronhjort (10ender) og dåhjort en spidshjort .træk og slip :smile:
En rigtig “voksen-pil” som nogen kalder dem derude 😉👍🏻
Lyder spændende - træk og slip herfra 😁👌🏻
“træk & slip”. :nolisten:

Besvar