GRS skæfte til Blaser R8 - første indtryk

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

GRS skæfte til Blaser R8 - første indtryk

Indlæg af 458hunter » 15. dec 2019, 16:42

654E7DE5-7DA2-40DC-9174-98358A4D0A90.jpeg
654E7DE5-7DA2-40DC-9174-98358A4D0A90.jpeg (67.84 KiB) Vist 5716 gange
Har købt ovenstående til min R8, da jeg gerne ville have lidt indstillingsmuligheder.

Første indtryk var egentlig ikke imponerende. Syntes finish på samlinger mv var lidt skidt for et skæfte til 5.000kr. Og indmaden til justeringsdelene er i plastik, hvor jeg klart forventede metaldele til prisen.

Når det er sagt, er ergonomien ret overbevisende. Pistolgrebet leder hånden til en god aftrækkerposition og det er fedt at kunne stille både kindpudens højde og bagkappens højde samt vinkel. Delene går ikke specielt lækkert - der skal arbejdes lidt med at få låsene i position. Håber det kommer til at gå lettere efter lidt brug.

Yderligere på plussiden er at man let får rails monteret til fx støtteben og lygter samt en masse muligheder for montering af bærerem.

Montering var ret ligetil - sværeste del var at få receiveren ud af det gamle skæfte.

Min største overraskelse er at korteste mulige skæftelængde er ret lang. Faktisk så lang at jeg har lidt problemer med at få fuldt billede i kikkerten i kun en trøje. Det er lidt surt da det netop var ønsket om at kunne få lidt kortere skæfte når man skulle have vintertøjet på, der motiverede købet. Det må der arbejdes lidt med :)

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: GRS skæfte til Blaser R8 - første indtryk

Indlæg af KKA » 16. dec 2019, 07:01

Har bemærket, at R8 Ultimate Silencer har et justerbart skæfte.
Jeg spekulerer på, om ikke du kunne have opnået det samme, både kostmæssigt, såvel som ergonomisk ved at investere i dette.
( har selv en R8 prof succes og det fungerer upåklageligt til jagt - jeg dyrker ikke baneskydning.)

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: GRS skæfte til Blaser R8 - første indtryk

Indlæg af Marmelade » 16. dec 2019, 12:01

KKA skrev:
16. dec 2019, 07:01
Har bemærket, at R8 Ultimate Silencer har et justerbart skæfte.
Jeg spekulerer på, om ikke du kunne have opnået det samme, både kostmæssigt, såvel som ergonomisk ved at investere i dette.
( har selv en R8 prof succes og det fungerer upåklageligt til jagt - jeg dyrker ikke baneskydning.)
Jeg skulle præcis til at nævne det samme. Ultimate serien er helt fantastisk!
Om end en større investering end et GRS skæfte :blink:
If it flies
It dies

If it hops
It drops

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: GRS skæfte til Blaser R8 - første indtryk

Indlæg af 458hunter » 16. dec 2019, 12:12

Ultimate giver så vidt jeg kan se kun mulighed for højdejustering af kolbehøjde - ikke justering af bagkappens højde og vinkel.

Derudover er der ingen muligheder for rails på forskæftet, hvilket også var en feature jeg var ude efter.

Den med øjenafstanden tror jeg at jeg løser ved at skifte ringene til en rail fra HG og så bruge alm Picatiny ringe.

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: GRS skæfte til Blaser R8 - første indtryk

Indlæg af Marmelade » 16. dec 2019, 13:42

Chrstn_Olsen skrev:
16. dec 2019, 12:12
Ultimate giver så vidt jeg kan se kun mulighed for højdejustering af kolbehøjde - ikke justering af bagkappens højde og vinkel.
Den findes i to modeller: En med rekyldæmper og en med justering af bagkappen :)

Men ja, det en justering hvis der skal rail på
If it flies
It dies

If it hops
It drops

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: GRS skæfte til Blaser R8 - første indtryk

Indlæg af 458hunter » 16. dec 2019, 15:30

Marmelade skrev:
16. dec 2019, 13:42
Chrstn_Olsen skrev:
16. dec 2019, 12:12
Ultimate giver så vidt jeg kan se kun mulighed for højdejustering af kolbehøjde - ikke justering af bagkappens højde og vinkel.
Den findes i to modeller: En med rekyldæmper og en med justering af bagkappen :)

Men ja, det en justering hvis der skal rail på
Tænker også at original Blaser upgrade er noget dyrere end GRS.

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: GRS skæfte til Blaser R8 - første indtryk

Indlæg af Halvautomat » 16. dec 2019, 19:54

Hvor langt har du fra bagkappe til okularet... (lodret) op fra gulvet... mine ligger på 28-29 med kikkerter med 9 cm øje afstand... hvis man er dværg skal den være mindre 😄

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: GRS skæfte til Blaser R8 - første indtryk

Indlæg af Randy M » 20. dec 2019, 07:15

Kan du ikke rykke kikkerten tættere på øjet? Jeg har samme GRS på en Tikka CTR, og skal justere bagkappen lidt ud for at få den rigtige afstand. I forhold til om justeringen af skæftet bliver lettere / bedre med tiden må jeg skuffe dig, det har det ihvertfald ikke gjort på mit og jeg har haft det noget tid efterhånden og justeret kindpuden hver gang den skal på skydebanen for at få plads til en boreguide så jeg kan køre den tør for olie, og følsen af justeringen du snakker om har jeg stadigvæk, og er enig i din oplevelse af justerings delen af skæftet. Der hvor jeg syntes det har været pengene værd for mig, er at præcisionen blev en hel del bedre fra day one med det nye skæfte ( den var fin i forvejen, men mærkant bedre med GRS skæftet ) og det andet er ergonomien som jeg er virkelig glad for. Det er også fedt at kunne justere lenght of pull og kindpuden, som jeg syntes er et must på enhver riffel jeg skal gide bruge, men som du selv skriver er følsen af justeringen ikke i top på dette skæfte, men dog funktionelt.

Besvar