Ulvesikre hegn finansieres af jagttegnsmidlerne.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Ulvesikre hegn finansieres af jagttegnsmidlerne.

Indlæg af Ras.Killing » 2. dec 2019, 17:52

Og hvorfor i alverden er det så lige jægerne, der skal dække udgifterne for de skader ulven forvolder? :mad:

Vi sætter lige ulvedebatten fuldstændig til side her - den er der blandede meninger om.

Men at jagttegnsmidlerne skal dække sådanne udgifter, fra er dyr som der ikke engang er jagttid på... det er mig da en gåde?

Forstå mig ret. Jeg var da i den tro at jagttegnsmidlerne gik til at forbedre div. naturforhold osv., men ulvesikret hegn til landmænd?

Er det ikke noget samfundet bør tage hånd om? Såfremt man ønsker ulve i Danmark? :???:


https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... gnsmidler/
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Ulvesikre hegn finansieres af jagttegnsmidlerne.

Indlæg af Kalthoff » 2. dec 2019, 18:53

Lad os kigge nærmere på lovgrundlaget for anvendelse af "jagttegnsmidlerne":
Bekendtgørelse af lov om jagt og vildtforvaltning

§ 45. Miljø- og fødevareministeren opkræver ved udstedelse og fornyelse af jagttegn en årlig afgift, hvis størrelse fastsættes af ministeren. Samtidig hermed kan ministeren opkræve den årlige præmie for den ansvarsforsikring, der er nævnt i § 44.

Stk. 2. Midlerne fra jagttegnsafgiften anvendes til hel eller delvis dækning af udgifterne ved varetagelse af lovens formål, herunder til sikring af vildtet og vildtets levesteder, tilskud efter § 12, oprettelse og drift af vildtreservater efter § 33 og § 34, konsulentvirksomhed på jagt- og vildtforvaltningsområdet samt vildtbiologisk forskning og overvågning, herunder til bygningsmæssige rammer for vildtbiologisk forskning og overvågning. Desuden afholdes udgifter til lovens administration i det omfang, de ikke er dækket af gebyrer efter § 53.
Lad os så se på de paragraffer som §45 stk. 2 henviser til:
§ 1. Lovens formål er at sikre arts- og individrige vildtbestande og skabe grundlag for en bæredygtig forvaltning heraf ved

1) at beskytte vildtet, særlig i yngletiden,

2) at sikre kvantiteten og kvaliteten af vildtets levesteder gennem oprettelse af vildtreservater og ved på anden måde at etablere, retablere og beskytte vildtets levesteder og

3) at regulere jagten således, at den sker efter økologiske og etiske principper og under varetagelse af hensynet til beskyttelse af vildtet, især af sjældne og truede arter.

Stk. 2. Ved lovens administration skal hensynet til befolkningens rekreative behov afvejes over for hensynet til beskyttelse af vildtet.


§ 12. Til fremme af de interesser, som loven tilsigter at varetage, kan miljø- og fødevareministeren yde tilskud til

1) ophjælpning af vildtbestanden, herunder forbedring af vildtets levesteder,

2) oplysning om jagt og vildtpleje,

3) landsdækkende jagtforeninger,

4) gennemførelse af forvaltningsplaner for sjældne eller truede vildtarter,

5) forskning, uddannelse og overvågning og

6) andre jagt- og vildtforvaltningsformål efter miljø- og fødevareministerens nærmere bestemmelse.
Der var ikke rigtigt noget at komme efter mht. ulvehegn i hverken "§1 lovens formål" eller §12

§33 og §34 handler om udgiftene til "vildtreservater". Det må siges at være irrelevant for indhegninger til landbrugsdyr.

§53 derimod rummer en reference til miljøskadeloven mht. beskyttede arter:
Kapital 8a "Miljøskade på beskyttede arter eller internationale naturbeskyttelsesområder"

§ 53 a. En miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade forstås i overensstemmelse med §§ 7, 10 og 11 i miljøskadeloven.
Bekendtgørelse af lov om undersøgelse, forebyggelse og afhjælpning af miljøskader (miljøskadeloven)1)

§ 7. Ved en miljøskade på beskyttede arter eller internationale naturbeskyttelsesområder forstås i denne lov en skade, som medfører en betydelig negativ påvirkning af opnåelse eller opretholdelse af en gunstig bevaringsstatus for sådanne arter og områder. Påvirkningen vurderes i forhold til den hidtidige tilstand, jf. § 16 og regler fastsat efter § 18.
Der er måske noget der, som kan bruges til at argumentere for at bruge jagttegnsmidler til ulvehegn.

Dog synes det at kræve at man vender logikken på hovedet. Paragraffen virker som om den er tænkt til situationer hvor der gøres skade på en truet arts levevilkår. Men i tilfældet med ulven i Jylland, er det jo den truede art - ulven - der gør skade på landbrugets dyrehold.

Så min foreløbige konklusion, efter en hurtig gennemlæsning af paragrafferne, er at lovgrundlaget for at tage jagttegnsmidler til ulvehegn omkring husdyrhold enten er fraværrende eller i det mindste så spinkelt og kræver så kreative fortolkninger af paragraffernes betydning, at jægerne vil have en god sag ved retten.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=208198
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=188403

PeterB123
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20. nov 2019, 18:03
Interesser: skydning
Geografisk sted: nordjylland
Been thanked: 1 time

Re: Ulvesikre hegn finansieres af jagttegnsmidlerne.

Indlæg af PeterB123 » 2. dec 2019, 19:27

Ras.Killing skrev:
2. dec 2019, 17:52
Og hvorfor i alverden er det så lige jægerne, der skal dække udgifterne for de skader ulven forvolder? :mad:

Vi sætter lige ulvedebatten fuldstændig til side her - den er der blandede meninger om.

Men at jagttegnsmidlerne skal dække sådanne udgifter, fra er dyr som der ikke engang er jagttid på... det er mig da en gåde?

Forstå mig ret. Jeg var da i den tro at jagttegnsmidlerne gik til at forbedre div. naturforhold osv., men ulvesikret hegn til landmænd?

Er det ikke noget samfundet bør tage hånd om? Såfremt man ønsker ulve i Danmark? :???:


https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... gnsmidler/
misbrug af vores penge :mob:

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Ulvesikre hegn finansieres af jagttegnsmidlerne.

Indlæg af 100Radsbar » 3. dec 2019, 09:24

Nu har jeg lige læst den linkede artikel.
Og jeg kan ikke se om DJ aktivt går ind i det, eller om Claus Lind Christensen bare snakker ud i den blå luft?
Men det kan jo være at jeg ikke har læst den godt nok?
7,62x54R Glory to the Mosin.

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Ulvesikre hegn finansieres af jagttegnsmidlerne.

Indlæg af Styer SSG » 3. dec 2019, 22:24

100Radsbar skrev:
3. dec 2019, 09:24
Nu har jeg lige læst den linkede artikel.
Og jeg kan ikke se om DJ aktivt går ind i det, eller om Claus Lind Christensen bare snakker ud i den blå luft?
Men det kan jo være at jeg ikke har læst den godt nok?
Jeg tror vildtforvaltningsrådet er på sagen.
Var det ikke bedre at afsætte midlerne på finansloven i stedet, spørger DJ-formanden, som i øvrigt bakkes op af Vildtforvaltningsrådet.
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Ulvesikre hegn finansieres af jagttegnsmidlerne.

Indlæg af High Standard » 4. dec 2019, 10:01

Hej,

Har lige talt med en kollega som faktisk arbejdede i ministeriet da man i sin tid begyndte at få jagttegnsmidlerne ind og i følge ham var det på daværende tidspunkt understreget fra Justitsministeriet at midlerne kun lovligt kunne bruges på aktiviteter til gavn for jægerne, men måske har man ændret forvaltningsloven siden :smile:

Hilsen,

High Standard

Besvar