Kom til at købe en Artemis M16

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Engfred

Kom til at købe en Artemis M16

Indlæg af Engfred » 28. nov 2019, 11:51

Hmmm.
Nu havde jeg alligevel en god kikkert liggende - så jeg tænkte at der måtte prøves noget nyt.
Jeg havde set flere være supertilfredse med deres Diana Outlaw eller Artemis M16 fra SPA, så jeg tænkte hvad kan der gå galt.
Så sidende på hotel i England i sidste uge mens jeg tjekkede youtube tests, bestilte jeg en Artemis M16 og 2 ekstra. magasiner hos Krale.

Pakken ankom Tirsdag og jeg fik riflen ud af kassen.
Den så ok ud men kunne hurtigt konstatere at aftrækkeren ikke virkede :thumbdown:
Nå men jeg afmonterede skæftet og afmonterede aftrækker boksen.
Da jeg løftede riflen væk fra skæftet faldt "sear" ud - (Ved ikke hvad den kaldes på dansk.)
Jeg afmonterede side dækslet og kunne se det hele drejer omkring en række cylinderstifter den ene stift manglede. Jeg fandt den i bunden af papkassen. Nå fik det samlet igen og tjekket at det virkede, men kunne konstatere at jeg bør skifte stifterne til nogen der passer bedre.

Med riflen samlet prøvede jeg at affyre et blank mod et stykke træ. Ud kom 4 hagl der sad i løbet :modbat:
Nå så startede jeg rensningen af piben. Efter først Ballistol med fin børste og så finere bomulds rensere og så ca. 30-35 stk renseservietter med ballistol begyndte servietterne at se næsten rene ud. Så samling igen og montering af kikkert.

Jeg havde lidt problemer med ladning af magasinet men fik det fyldt op.

Der var stadig 220bar i røret så jeg prøvede at få grovindskudt kikkerten med JSB Monster redesigned og endte med et fint resultat. Når jeg skød var der pludselig ikke flere hagl efter 4-5 skud. Ud med magasinet og tjekkede flere var sprunget over og jeg havde også fået dobbelt fremført enkelte gang. Ind og læse om fyldning af magasiner - nu kører det.

Men så kunne jeg pludselig ikke lukke side fremførings grebet. Efter lidt analysering opdagede jeg at den ene stift var i mekanismen var ved at falde ud og gik på undersiden af huset. Malingen var ridset af huset hvor stiften havde rørt. :-(
Jeg prøvede at vende stiften og det blev lidt bedre. Jeg kiggede ved de andre stifter og samme problem - de er alt for løse. Nu har jeg brugt FX Crown siden sommer - og jeg må sige at side fremføringen er til 12 i Crown og 5 i M16. Så der er der plads til forbedring.
Tape på til at sikre stiften.

Nu startede jeg så hagl testen. Prøvede ca. 30 forskellige hagl. Umiddelbart var det JSB exact 8.44gr og Monster Redesigned der skød bedst. Jeg har bestilt nogle Baracuda Match 10.65 som Christian G havde succes med. Men på 25 meter skyder den næsten lige så nøjagtig som min Crown. Med JSB 8,44 (4,52mm) skyder den 317 m/s hvilket er noget hurtigere end hvad der er optimalt med min Crown. Crown'en er klart mest nøjagtig ved 225 m/s og hurtigere bliver det ringere indtil det bliver fint igen ved omkring 295 m/s. 300 m/s og hurtigere giver mange "fliers" Så måske skal der leges lidt med hastigheden.

Så åbnede jeg for de 2 ekstra magasiner som jeg købte. Det første magasin fyldtes fint.
Det andet ekstra magasin er tilsynladene samlet af forkerte dele. I huset er hullerne til 4,5 mm men det roterende magasin indeni er til 5,5 mm så det skal byttes :freak:

Fik skudt ca. 300 skud med den og jeg må sige at nøjagtigheden er fin. Det var som om at den blev bedre og bedre jo flere hagl der blev skudt. Det passer jo fint med at hammer og ventiler bliver arbejdet igennem og at der bliver aflejret bly i piben.

Jeg justerede flere gange undervejs på aftrækket og det blev nogenlunde. Det skal også lige skilles ad og rengøres og så skal det smøres med grafitpulver i stedet.

Men her i weekenden får den et totalt strip down til atomer med tilhørende inspektion af alle komponenter. Så bliver den samlet igen hvor alt bliver smurt og alle stifter bliver skiftet så de sidder ordentlig fast. Så bliver det faktisk nok en rigtig fin luftriffel. :thumbup:

Mine forventninger til riflen ud af kassen var noget højere end mine oplevelser.
Hvis man ikke var lidt nørd var man nød til at sende riflen tilbage, men jeg tænker at jeg bare får lignende problemer. I manualen står der at den er "rated til 5000 pellets".
Hos mig skal den gerne blive ved med at virke til +100.000 hagl (Selvfølgelig når den bliver serviceret og fikset løbende).
En hurtig forløbig konklusion er at der I Kina åbenbart er en del flere mandage i hver uge :freak:

En opfølgning kommer når jeg har fået den samlet igen efter weekenden.

Med venlig hilsen
Claus Olsen

Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 326
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 94 times

Re: Kom til at købe en Artemis M16

Indlæg af Andrik » 28. nov 2019, 15:33

Fin og anvendelig test og anmeldelse. Tak skal du have :smile:
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: Kom til at købe en Artemis M16

Indlæg af Spyde » 28. nov 2019, 18:24

Jeg havde da nok lige valgt at sende den tilbage. Et er den var “gået fra hinanden” i æske men at der sidder 4 hagl i løbet virker som om nogle har leget med den og det kan da umuligt være producenten. Men håber du får styr på den og bliver glad for den trods alt.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Kom til at købe en Artemis M16

Indlæg af Timber » 28. nov 2019, 19:16

Jeg købte lillebroderen PR900W'eren.. Den var utæt ab fabrik, men fungerer ellers fint.. Det eneste der er , vidste jeg så godt på forhånd, nemlig at der er en lille unøjagtighed i forhold til kammer og ladeprobe, så haglet går en smule på når man lader.. Men ikke noget der betyder noget som sådan...

Så du har nok ret i at der derned er indtil flere mandage i ugen, samt at alle vist havde fri den dag man lavede kvalitetskontrol... :fun:

Fulgte der også en pose med diverse reservedele og pakninger med til din?
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
SorenSD
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1352
Tilmeldt: 18. jul 2015, 00:01
Interesser: Benchrest target shooting
Geografisk sted: Sydjylland
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 492 times
Been thanked: 657 times
Kontakt:

Re: Kom til at købe en Artemis M16

Indlæg af SorenSD » 28. nov 2019, 19:57

Spyde skrev:
28. nov 2019, 18:24
Jeg havde da nok lige valgt at sende den tilbage. Et er den var “gået fra hinanden” i æske men at der sidder 4 hagl i løbet virker som om nogle har leget med den og det kan da umuligt være producenten. Men håber du får styr på den og bliver glad for den trods alt.
Hvis jeg havde brugt i omegnen af 4.000 kr for en luftriffel med 2 ekstra magasiner, så havde jeg helt sikkert sendt den tilbage til Krale igen, når der var så meget i vejen med den :thumbdown:

Håber at du får den til at hænge sammen og fungere, Claus :smile:
:smile: :thumbup:

Andrik
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 326
Tilmeldt: 2. jun 2011, 18:09
Interesser: luftrifler, elbas, selvsmageri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 87 times
Been thanked: 94 times

Re: Kom til at købe en Artemis M16

Indlæg af Andrik » 29. nov 2019, 13:09

Problemet er, at hvis man selv er vant til at forbedre og rode med tingene, er man tilbøjelig til, at komme for godt i gang ift. garantien og kan derfor lige så godt fortsætte. Men ja, de skulle have den tilbage til forhandleren igen.
They can cut off our fingers one by one, but if we join together, we can make a powerful fist.

Sitting Bull.

Luftskytte
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16. nov 2019, 12:48
Interesser: Luftskydning
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Kom til at købe en Artemis M16

Indlæg af Luftskytte » 30. nov 2019, 14:43

Hvor længe måtte du vente på importtilladelse/tilladelse til lyddæmperen der følger med?
Eller fik du dem bare til at fjerne den fra pakken?

Engfred

Re: Kom til at købe en Artemis M16

Indlæg af Engfred » 30. nov 2019, 14:55

Lyddæmper ??? Både min Crown og Artemis kom begge fra henholdsvis portugal og holland uden nogen bemærkninger...
Så ingen venten.😇

Luftskytte
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16. nov 2019, 12:48
Interesser: Luftskydning
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Kom til at købe en Artemis M16

Indlæg af Luftskytte » 1. dec 2019, 14:28

Spørgsmålet om ventetid var egentlig til OP, fordi jeg selv overvejer en Artemis M16, men vil godt have en lyddæmper med, tænker den larmer en del uden, selvom den er shrouded

Så længe det er indenfor EU tjekker de vist ikke pakkerne, men i og med en lyddæmper kræver tilladelse, så er det jo sådan set ulovlig import. Risikoen er så nok meget lav (og at lyddæmpere efter min mening bør kunne købes frit som i mange andre EU lande, det er så anden sag).

Og besidder man en lyddæmper uden tilladelse er der jo også en, i hvertfald teoretisk, risiko for problemer.

Nu har der været en del snak om import af knive og legetøj fra Kina, der kan give problemer, så det er mest for lige at gøre opmærksom på at man løber en risiko, selvom den nok er mikroskopisk (indenfor EU i hvertfald).

Brugeravatar
DK_Allanmc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 6. maj 2019, 15:32
Interesser: at nørde om alt muligt
Geografisk sted: Vorbasse
Has thanked: 15 times
Been thanked: 36 times

Re: Kom til at købe en Artemis M16

Indlæg af DK_Allanmc » 1. dec 2019, 16:26

Luftskytte skrev:
1. dec 2019, 14:28
Spørgsmålet om ventetid var egentlig til OP, fordi jeg selv overvejer en Artemis M16, men vil godt have en lyddæmper med, tænker den larmer en del uden, selvom den er shrouded

Så længe det er indenfor EU tjekker de vist ikke pakkerne, men i og med en lyddæmper kræver tilladelse, så er det jo sådan set ulovlig import. Risikoen er så nok meget lav (og at lyddæmpere efter min mening bør kunne købes frit som i mange andre EU lande, det er så anden sag).

Og besidder man en lyddæmper uden tilladelse er der jo også en, i hvertfald teoretisk, risiko for problemer.

Nu har der været en del snak om import af knive og legetøj fra Kina, der kan give problemer, så det er mest for lige at gøre opmærksom på at man løber en risiko, selvom den nok er mikroskopisk (indenfor EU i hvertfald).
Da jeg for nylig skulle bruge en import tilladelse til lyddæmper, tog det godt og vel 2 uger :smile:

Spyde
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 14. mar 2014, 18:59
Interesser: Knive
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 96 times

Re: Kom til at købe en Artemis M16

Indlæg af Spyde » 1. dec 2019, 17:22

Ingen tilladelse kræves til en bly samler :fun: :giggle:

Er der ikke noget med at hvis riflen er født med en dæmper kræver det ikke tilladelse?

DrBruun
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 3. aug 2019, 00:24
Interesser: Luftgevær, riffel, langdistanc
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Kom til at købe en Artemis M16

Indlæg af DrBruun » 1. dec 2019, 23:39

Shrouden hjælper på m16’eren men den medfølgende dæmper til montering giver noget mere.
Jeg fik tilladelse til dæmperen efter jeg importerede min artemis.
Remington LTR
Artemis M16
Artemis P15
Artemis 750
Diana bandit aka Artemis PP800
FX Maverick

Besvar