Råd ved køb af Tikka 595 søges

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Medova
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. nov 2019, 21:19
Interesser: Jagt, riffelskydning
Geografisk sted: Fyyn
Been thanked: 2 times

Råd ved køb af Tikka 595 søges

Indlæg af Medova » 29. nov 2019, 10:18

Jeg er faldet over en Tikka 595 i 308 win som min første riffel. Den står hos en forhandler:
Med originale montager, en kikkert i den billigere ende (Optic Science) og får så slået gevind + monteret en S&L dæmper på. Det er et setup jeg bestemt godt kan leve med som første riffel.

Jeg har generelt kun læst positivt om den, men inden jeg giver endeligt besked vil jeg lige høre herinde om der er noget jeg skal/kan være særligt opmærksom på med den model og gode råd til vurdering af den generelle stand.

Alt input er velkommen :smile:

På forhånd tak
Hatsan 55S
Beretta Silver Pigeon 1
Tikka M595; .308 win, Schultz & Larsen Superdome44
CZ 455; .22LR & .17HMR, SAK 2

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Råd ved køb af Tikka 595 søges

Indlæg af Kleth » 29. nov 2019, 11:20

Det er ikke specifikt til Tikka og jeg har oplevet to forskellige rifler hvor træskæftet var flækket på langs mellem rekylstop og den bagerste skrue i låsestolen. De kom ikke til at skyde fornuftigt før det var fikset hhv. med bedding og med ny skæfte.
Tikka 55 og vist nok også 595 har en indstats til rekylstoppet og det er essentielt at den er monteret for at rekylen kan optages i skæftet, ellers skal låsestolen beddes.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Råd ved køb af Tikka 595 søges

Indlæg af GåsPåGaffelen » 29. nov 2019, 12:16

Jeg har en Tikka M55 i 308 som jeg er oven ud lykkelig for. Aftrækket er helt fantastisk. Så her fra får du kun et 'go' på køb.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Råd ved køb af Tikka 595 søges

Indlæg af Kortmentyk » 29. nov 2019, 12:30

Jeg er også fantastisk glad for min og for mine to 695'ere

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Råd ved køb af Tikka 595 søges

Indlæg af Strangeguy » 29. nov 2019, 15:06

nu skriver du selv at du kan leve med den som din første, men du bør nok overveje om du kan leve med den som din eneste, for du kommer ikke til at skille dig af med den igen :blink:

jeg har selv m595 i 308 og en T3 i 223. begge er fine skydere :bowdown: og jeg har svært ved at tro at de kommer til at skifte ejer sådan uden videre :smile:

mvh søren

Medova
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. nov 2019, 21:19
Interesser: Jagt, riffelskydning
Geografisk sted: Fyyn
Been thanked: 2 times

Re: Råd ved køb af Tikka 595 søges

Indlæg af Medova » 28. jan 2020, 11:58

Lige en opdatering på denne.
Jeg købte den omtalte Tikka med tilhørende dæmper og damn, hvor er den lækker :giggle:
Skød den ind på 3 skud i butikken, hvor man jo ikke lige får den store fornemmelse men har siden været en tur på skydebanen.
Jeg har på ingen måde dyrket riffelskydning (Har måske for 25 år siden skudt 50m med 22LR og ellers kun i haven med luftgeværet), så for en første gang på skydebanen med stor kanon og "lige ud af boksen" er jeg helt godt tilfreds med at skyde grupper på C-C <40mm på 100 meter.
Kan vist godt allerede nu sige, at der er tale om et lykkeligt ægteskab :biggrin:
Hatsan 55S
Beretta Silver Pigeon 1
Tikka M595; .308 win, Schultz & Larsen Superdome44
CZ 455; .22LR & .17HMR, SAK 2

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Råd ved køb af Tikka 595 søges

Indlæg af Kleth » 28. jan 2020, 12:27

Medova skrev:
28. jan 2020, 11:58
"lige ud af boksen" er jeg helt godt tilfreds med at skyde grupper på C-C <40mm på 100 meter.
Kan vist godt allerede nu sige, at der er tale om et lykkeligt ægteskab :biggrin:
Tillykke! Det er godt at høre :numberone: og jeg vil tro at "skydejernet" kan gøre det bedre end 40mm C-C :giggle: med den rigtige ammo og når "chaufføren" får mere erfaring og tillid til egne evner :blink:
Hvis jeg må gætte på ammoen, så er det enten Magtech, S&B, GGG eller Remington UMC? :blink: og så er 40mm C-C bestemt helt pænt :thumbup: Ikke dermed sagt at de 4 mærker alle sammen giver det samme resultat i alle rifler . . . .
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Medova
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. nov 2019, 21:19
Interesser: Jagt, riffelskydning
Geografisk sted: Fyyn
Been thanked: 2 times

Re: Råd ved køb af Tikka 595 søges

Indlæg af Medova » 28. jan 2020, 13:58

Jeg skød både med S&B og Winchester Target - begge 147 gr. og billedet var rimeligt ens for de to.
Det er ganske vist, at der er plads til forbedring for "chaufføren"... Med min ringe erfaring tør jeg slet ikke tænke på min indflydelse - spændende hvad jeg kan få den ned på.
Jeg er bare glad for at den er så behagelig at skyde og at aftrækket føles helt rigtigt - så er der kun nørderiet og selvfølgelig jagten at se frem til :smile:
Hatsan 55S
Beretta Silver Pigeon 1
Tikka M595; .308 win, Schultz & Larsen Superdome44
CZ 455; .22LR & .17HMR, SAK 2

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Råd ved køb af Tikka 595 søges

Indlæg af Kleth » 28. jan 2020, 14:07

Medova skrev:
28. jan 2020, 13:58
Jeg skød både med S&B og Winchester Target - begge 147 gr. og billedet var rimeligt ens for de to.
Umiddelbart er det også vigtigst at få trænet teknik og selvtilliden :thumbup: . Først til riffelprøven, som du måske har bestået?!?
Og efterfølgende træne forskellige jagtrelevante skydestillinger eks. siddende på jagtstol med skydestok, lavt siddende med skydestok, siddende fra skydestol og stående med skydestok :smile:
Hvis du føler du står i stampe og din præcision ikke bliver bedre, så prøv flere forskellige ammunitions mærker og produkter :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Medova
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28. nov 2019, 21:19
Interesser: Jagt, riffelskydning
Geografisk sted: Fyyn
Been thanked: 2 times

Re: Råd ved køb af Tikka 595 søges

Indlæg af Medova » 29. jan 2020, 13:46

Kleth skrev:
28. jan 2020, 14:07
Umiddelbart er det også vigtigst at få trænet teknik og selvtilliden :thumbup: .Først til riffelprøven, som du måske har bestået?!?
Helt enig - og få opbygget et godt kendskab til egne begrænsninger, så man både kan gå på jagt og tage hjem fra jagt med ro i maven.
Nope, men de åbner først for tilmelding til prøver midt i februar, så er spændt på hvornår de første prøver ligger - skal nok blive klar til bukkejagten.
Hatsan 55S
Beretta Silver Pigeon 1
Tikka M595; .308 win, Schultz & Larsen Superdome44
CZ 455; .22LR & .17HMR, SAK 2

Besvar