Hvad koster det at komme ordentlig igang med genladning (til 9mm)?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Hvad koster det at komme ordentlig igang med genladning (til 9mm)?

Indlæg af O27 » 26. nov 2019, 23:32

Hvad koster det at komme ordentlig igang med genladning (til 9mm)

Har luret lidt på en Dillon 750xl men synes hurtigt det læber op med diverse “Nice-to-have” addons. En 1050 ser perfekt ud, men nok desværre udenfor eventuelt budget.

Hvad sjal jeg regne ned st give for
- kugler
- krudt
- hylstre
- fænghætter
- hvad jeg nu har overset

Vil gerne regne lidt på hvor mange patroner der skal til for en break-even
Senest rettet af Refraktorius 30. nov 2019, 18:27, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Intetsigende overskrift skiftet til fremragende linje fra indlægget

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Genladning for begynder

Indlæg af Ras.Killing » 27. nov 2019, 02:21

Det er ikke rigtig til at svare konkret på... der er for mange parametre :giggle: hvor stor en opsætning vil du have, hvor hurtigt vil du kunne lade, går du efter kvantitet eller kvalitet osv.

I princippet kan du lave det på en singlestage presse, og så er du igang for 1000-2000kr. Og i den anden ende kan du have en mere eller mindre fuldautomatisk opsætning til 20-30.000kr eller mere... og så er der alt der imellem :blink:

Hvad skal jeg regne ned at give for:
- kugler: jo flere du køber, jo billigere kan du få det, men regn med omkring 60 øre pr. stk., der afhænger også af type størrelse osv.
- krudt: igen... der findes dyrt krudt og billigt krudt. RS er en fin mellemting syntes jeg selv. Du giver ca. 350kr. for en bøtte med 500g RS12. 500g er ca. 7700gr., en standard 9mm ladning ligger lige omkring 4gr, så du får ca. 1925 ladninger for de 350kr., eller med andre ord 20 øre pr. stk.
- hylstre: dem skal du genbruge, finde eller få. I hvert fald når vi snakker 9mm! Vil du købe nye hylstre... så skrider budgettet.
- fænghætter: ca. 225kr. for 1000 stk. eller ca. 20 øre pr. stk.
- hvad jeg nu har overset: Uh! Det kunne f.eks være caselube, granulat ell. andet medie til ens tumbler, grej der gør i stykker osv., men det er ikke det der rykker det helt store i regnskabet.

Så sammenlagt lander vi på ca. 1kr., personligt plejer jeg at regne 1.5kr. for en færdig patron :thumbup: du kan sikkert få det lidt billigere hvis du køber stort ind af det forskellige, men tror ikke man skal regne med at komme meget længere ned end 1kr. pr. stk.

... og så har vi så heller ikke sat pris på den tid man bruger på det :giggle:

Med andre ord. Jeg tror ikke man skal gå ind i genladning for økonomien alene. Køber du stort ind af færdig 9mm ammunition, så kan man også få det til en fornuftig pris.
Senest rettet af Ras.Killing 27. nov 2019, 06:18, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

PeterB123
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 20. nov 2019, 18:03
Interesser: skydning
Geografisk sted: nordjylland
Been thanked: 1 time

Re: Genladning for begynder

Indlæg af PeterB123 » 27. nov 2019, 06:01

Ras.Killing skrev:
27. nov 2019, 02:21
Det er ikke rigtig til at svare konkret på... der er for mange parametre :giggle: hvor stor en opsætning vil du have, hvor hurtigt vil du kunne lade, går du efter kvantitet eller kvalitet osv.

I princippet kan du lave det på en singlestage presse, og så er du igang for 1000-2000kr. Og i den anden ende kan du have en mere eller mindre fuldautomatisk opsætning til 20-30.000kr eller mere... og så er der alt der imellem :blink:

Hvad skal jeg regne ned at give for:
- kugler: jo flere du køber, jo billigere kan du få det, men regn med omkring 60 øre pr. stk., der afhænger også af type størrelse osv.
- krudt: igen... der findes dyrt krudt og billigt krudt. RS er en fin mellemting syntes jeg selv. Du giver ca. 350kr. for en bøtte med 500g RS12. 500g er ca. 7700gr., en standard 9mm ladning ligger lige omkring 4gr, så du får ca. 1925 ladninger for de 350kr., eller med andre ord 20 øre pr. stk.
- hylstre: dem skal du genbruge, finde eller få. I hvert fald når vi snakker 9mm! Vil du købe nye hylstre... så skrider budgettet.
- fænghætter: ca. 300kr. for 1000 stk. eller ca. 60 øre pr. stk.
- hvad jeg nu har overset: Uh! Det kunne f.eks være caselube, granulat ell. andet medie til ens tumbler, grej der gør i stykker osv., men det er ikke det der rykker det helt store i regnskabet.

Så sammenlagt lander vi på ca. 1.40kr., personligt plejer jeg at regne 1.5kr. for en færdig patron :thumbup: du kan sikkert få det lidt billigere hvis du køber stort ind af det forskellige, men tror ikke man skal regne med at komme meget længere ned end 1kr. pr. stk.

... og så har vi så heller ikke sat pris på den tid man bruger på det :giggle:

Med andre ord. Jeg tror ikke man skal gå ind i genladning for økonomien alene. Køber du stort ind af færdig 9mm ammunition, så kan man også få det til en fornuftig pris.
det var dælme nogen dyre fænghætter du bruger :shock: jeg bruger ginex de koster 18 øre stk https://zeromike.dk/produkter/277-aalborg/ . jeg genlader 9 mm for 95 øre stk med ares kugler, og til ca 40 øre stk med hjemme støbte kugler

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Genladning for begynder

Indlæg af Ras.Killing » 27. nov 2019, 06:17

PeterB123 skrev:
27. nov 2019, 06:01
Ras.Killing skrev:
27. nov 2019, 02:21
Det er ikke rigtig til at svare konkret på... der er for mange parametre :giggle: hvor stor en opsætning vil du have, hvor hurtigt vil du kunne lade, går du efter kvantitet eller kvalitet osv.

I princippet kan du lave det på en singlestage presse, og så er du igang for 1000-2000kr. Og i den anden ende kan du have en mere eller mindre fuldautomatisk opsætning til 20-30.000kr eller mere... og så er der alt der imellem :blink:

Hvad skal jeg regne ned at give for:
- kugler: jo flere du køber, jo billigere kan du få det, men regn med omkring 60 øre pr. stk., der afhænger også af type størrelse osv.
- krudt: igen... der findes dyrt krudt og billigt krudt. RS er en fin mellemting syntes jeg selv. Du giver ca. 350kr. for en bøtte med 500g RS12. 500g er ca. 7700gr., en standard 9mm ladning ligger lige omkring 4gr, så du får ca. 1925 ladninger for de 350kr., eller med andre ord 20 øre pr. stk.
- hylstre: dem skal du genbruge, finde eller få. I hvert fald når vi snakker 9mm! Vil du købe nye hylstre... så skrider budgettet.
- fænghætter: ca. 300kr. for 1000 stk. eller ca. 60 øre pr. stk.
- hvad jeg nu har overset: Uh! Det kunne f.eks være caselube, granulat ell. andet medie til ens tumbler, grej der gør i stykker osv., men det er ikke det der rykker det helt store i regnskabet.

Så sammenlagt lander vi på ca. 1.40kr., personligt plejer jeg at regne 1.5kr. for en færdig patron :thumbup: du kan sikkert få det lidt billigere hvis du køber stort ind af det forskellige, men tror ikke man skal regne med at komme meget længere ned end 1kr. pr. stk.

... og så har vi så heller ikke sat pris på den tid man bruger på det :giggle:

Med andre ord. Jeg tror ikke man skal gå ind i genladning for økonomien alene. Køber du stort ind af færdig 9mm ammunition, så kan man også få det til en fornuftig pris.
det var dælme nogen dyre fænghætter du bruger :shock: jeg bruger ginex de koster 18 øre stk https://zeromike.dk/produkter/277-aalborg/ . jeg genlader 9 mm for 95 øre stk med ares kugler, og til ca 40 øre stk med hjemme støbte kugler
Du har helt ret! :oops:

Havde taget prisen for large pistol hætter kan jeg se... det er rettet til small pistol nu :biggrin:

Bortset fra det, så koster small pistol fra f.eks Federal ca. 320kr. for 1000stk., så prisen kunne nu sagtens være reel nok og vi er tilbage ved kvantitet vs. kvalitet.

De 18 øre får du så også ved at købe en ordentlig stak af gangen :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Genladning for begynder

Indlæg af Mapzter » 27. nov 2019, 08:48

Ras.Killing skrev:
27. nov 2019, 02:21
Med andre ord. Jeg tror ikke man skal gå ind i genladning for økonomien alene. Køber du stort ind af færdig 9mm ammunition, så kan man også få det til en fornuftig pris.
Enig - der hvor det virkelig kan betale sig er med de mere specielle kalibre, .40 S&W, .45 ACP, .44 Special osv. Men selv på 9mm kan det "betale sig", når man ikke tæller arbejdstiden med. For nogle år siden regnede jeg på hvornår en 1050 var sparet hjem for mig, og det var indenfor 2 år, selv om det primært var 9mm jeg lader (en besparelse på ca. 15.000 per år). Indrømmet, jeg skyder også meget og har ekstra gode komponentpriser.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Genladning for begynder

Indlæg af Krung » 27. nov 2019, 09:05

Jeg lavede et par hundrede 9mm, så opgav jeg. Nu laver jeg kun 357mag til de korte våben.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Genladning for begynder

Indlæg af Greyberd63 » 27. nov 2019, 09:31

O27 skrev:
26. nov 2019, 23:32
Hvad koster det at komme ordentlig igang med genladning (til 9mm)

Har luret lidt på en Dillon 750xl men synes hurtigt det læber op med diverse “Nice-to-have” addons. En 1050 ser perfekt ud, men nok desværre udenfor eventuelt budget.

Hvad sjal jeg regne ned st give for
- kugler
- krudt
- hylstre
- fænghætter
- hvad jeg nu har overset

Vil gerne regne lidt på hvor mange patroner der skal til for en break-even
Kan se at du skyder IPSC, men hvor mange skud, skyder du per år, eller hvor mange skud vil du gerne skyde per år.

Har du mulighed for at samle hylstre sammen hvor du skyder

Har du overvejet at støbe og powdercoate,, da det typisk er kuglen, der er den dyre del

Det er lidt nemmere, at rådgive, hvis vi har oven nævnte oplysninger.

Mvh
Grey

KnudP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 124
Tilmeldt: 23. apr 2012, 17:06
Interesser: Pistolskydning, genladning
Geografisk sted: Varde kommune
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Genladning for begynder

Indlæg af KnudP » 27. nov 2019, 09:41

Det er min helt klare fornemmelse at når man starter som genlader skal man starte fra bunden.
Ved at investere i en fancy progressiv presse får man ikke lært hvor lidt der skal til for at lave noget som ikke er brugbart eller ihvertfald underlødigt.
Mit bud er at starte med en ganske alm singlestage presse og så udvide udstyr herfra, når man laver de enkelte operationer hver for sig finder man let ud af hvad der godt og skidt.

Med hensyn til priser på div. Produkter er det jo ikke blot prisen der har indflydelse. Skal man køre 2-300 km for at spare et par ører på fænghætter og måske også have en broafgift oveni, så skal der dæleme købes mange hætter før der er tjent lidt, det samme gælder krudt og projektiler.
Genladeprodukter må jo ikke sendes som alm. fragt :giggle: men kun som specialtransport som nemt koster 500 kr for en lille pakke.
Jeg plejer at hente mit når jeg alligevel er på sommerferie i Tjekkiet det er ikke svært at få en tilladelse, man skal bare huske at være en 3-5 mdr. forud med de sagsbehandlingstider der er hos PAC i øjeblikket. (Har netop afsendt ansøgning for indkøb i sommeren 2020 for at være forud)
Knud

Slave for kvinden, og udstødt af arbejdsmarkedet

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Genladning for begynder

Indlæg af O27 » 27. nov 2019, 09:47

Greyberd63 skrev:
27. nov 2019, 09:31
O27 skrev:
26. nov 2019, 23:32
Hvad koster det at komme ordentlig igang med genladning (til 9mm)

Har luret lidt på en Dillon 750xl men synes hurtigt det læber op med diverse “Nice-to-have” addons. En 1050 ser perfekt ud, men nok desværre udenfor eventuelt budget.

Hvad sjal jeg regne ned st give for
- kugler
- krudt
- hylstre
- fænghætter
- hvad jeg nu har overset

Vil gerne regne lidt på hvor mange patroner der skal til for en break-even
Kan se at du skyder IPSC, men hvor mange skud, skyder du per år, eller hvor mange skud vil du gerne skyde per år.

Har du mulighed for at samle hylstre sammen hvor du skyder

Har du overvejet at støbe og powdercoate,, da det typisk er kuglen, der er den dyre del

Det er lidt nemmere, at rådgive, hvis vi har oven nævnte oplysninger.

Mvh
Grey
Regner med ca. 1000 runder pr. måned, ca 12.000 om året. Jeg har naturligvis mulighed for at samle hylstre når jeg er afsted i et vist omfang. At støbe og powdercoate tænker jeg ikke jeg vil kaste mig ud i.

Min tid brugt og kørsel påregner jeg ikke at tage med i ligningen, og jeg kender mig selv godt nok til at jeg ikke tænker at en single Press er et ønskværdigt start punkt :smile:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Genladning for begynder

Indlæg af Mapzter » 27. nov 2019, 10:00

KnudP skrev:
27. nov 2019, 09:41
Det er min helt klare fornemmelse at når man starter som genlader skal man starte fra bunden.
Ved at investere i en fancy progressiv presse får man ikke lært hvor lidt der skal til for at lave noget som ikke er brugbart eller ihvertfald underlødigt.
Mit bud er at starte med en ganske alm singlestage presse og så udvide udstyr herfra, når man laver de enkelte operationer hver for sig finder man let ud af hvad der godt og skidt.
Hvis målet er genladning til at understøtte IPSC skydning (det er det jeg opfatter her), så kan man lige så godt starte med en progressiv presse. Til det formål er at starte med en single stage presse spild af penge (og i mindre omfang af tid).
Heldigvis er det forholdsvis nemt at lade 9mm. Men man skal ha' fokus på kvaliteten af det man laver.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Genladning for begynder

Indlæg af Bofhenator » 27. nov 2019, 10:02

KnudP skrev:
27. nov 2019, 09:41
...
Genladeprodukter må jo ikke sendes som alm. fragt
...
Det er ikke korrekt.

Krudt og fænghætter må ikke, hylstre og kugler må gerne.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Genladning for begynder

Indlæg af Grendel » 27. nov 2019, 10:52

Kig også på en Dillon 550RL, har selv brugt denne i en 30års tid, meget versatil og nem at bruge, min rutine er 400stk/time og har også gjort det hurtigere (500+/time) :smile:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Genladning for begynder

Indlæg af O27 » 27. nov 2019, 12:17

Mapzter skrev:
27. nov 2019, 10:00
KnudP skrev:
27. nov 2019, 09:41
Det er min helt klare fornemmelse at når man starter som genlader skal man starte fra bunden.
Ved at investere i en fancy progressiv presse får man ikke lært hvor lidt der skal til for at lave noget som ikke er brugbart eller ihvertfald underlødigt.
Mit bud er at starte med en ganske alm singlestage presse og så udvide udstyr herfra, når man laver de enkelte operationer hver for sig finder man let ud af hvad der godt og skidt.
Hvis målet er genladning til at understøtte IPSC skydning (det er det jeg opfatter her), så kan man lige så godt starte med en progressiv presse. Til det formål er at starte med en single stage presse spild af penge (og i mindre omfang af tid).
Heldigvis er det forholdsvis nemt at lade 9mm. Men man skal ha' fokus på kvaliteten af det man laver.
Det er korrekt, intentionen er 9mm til IPSC, er ved at være lidt træt af manglende tilgængelighed på kommercielt genladte 9mm og fabriksammo er smådyr til træning

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Genladning for begynder

Indlæg af Greyberd63 » 27. nov 2019, 12:40

O27 skrev:
27. nov 2019, 09:47
Greyberd63 skrev:
27. nov 2019, 09:31
O27 skrev:
26. nov 2019, 23:32
Hvad koster det at komme ordentlig igang med genladning (til 9mm)

Har luret lidt på en Dillon 750xl men synes hurtigt det læber op med diverse “Nice-to-have” addons. En 1050 ser perfekt ud, men nok desværre udenfor eventuelt budget.

Hvad sjal jeg regne ned st give for
- kugler
- krudt
- hylstre
- fænghætter
- hvad jeg nu har overset

Vil gerne regne lidt på hvor mange patroner der skal til for en break-even
Kan se at du skyder IPSC, men hvor mange skud, skyder du per år, eller hvor mange skud vil du gerne skyde per år.

Har du mulighed for at samle hylstre sammen hvor du skyder

Har du overvejet at støbe og powdercoate,, da det typisk er kuglen, der er den dyre del

Det er lidt nemmere, at rådgive, hvis vi har oven nævnte oplysninger.

Mvh
Grey
Regner med ca. 1000 runder pr. måned, ca 12.000 om året. Jeg har naturligvis mulighed for at samle hylstre når jeg er afsted i et vist omfang. At støbe og powdercoate tænker jeg ikke jeg vil kaste mig ud i.

Min tid brugt og kørsel påregner jeg ikke at tage med i ligningen, og jeg kender mig selv godt nok til at jeg ikke tænker at en single Press er et ønskværdigt start punkt :smile:
Det billigste 9 mm du kan købe ligger nok på omkring 1,5 kr per stk

Hjemmelavet

Ares kugle ca 60 øre
Magtec fænghætte 20
Krudt ca 8-15 øre

Så omkring 1 kr per skud

Så mellem 50 øre og ?? sparet, afhængigt af hvor billigt du kan finde 9 mm ammo

En Dillon 650 kan fås for 5000 kr, ready to go, case feder 2350 kr, (zeromike) en wettumbler 3500 kr,medie separator 700 kr(våbensmeden)

Så for 12000 er du kørende, du kan sikkert finde maskinerne billigere i udlandet, men så må du selv lede, og der er uanede muligheder for at opgradere og bruge flere penge.

Så med 12000 skud per år, mindste besparelse 50 øre per skud, så er det tjent ind på 2 år

Mvh
Grey

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Genladning for begynder

Indlæg af Raptor357 » 27. nov 2019, 15:10

12000kr så er man igang. Break even ca 30.000 skrald.
Man finder let for 3000kr ekstra musthaves
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Genladning for begynder

Indlæg af O27 » 27. nov 2019, 17:08

:10: lige den analyse jeg var ude efter

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Genladning for begynder

Indlæg af Fast Fumble » 27. nov 2019, 21:29

Greyberd63 skrev:
27. nov 2019, 12:40
Det billigste 9 mm du kan købe ligger nok på omkring 1,5 kr per stk

Så med 12000 skud per år, mindste besparelse 50 øre per skud, så er det tjent ind på 2 år
Billigste gode 9mm ligger på 1,35 kr/stk lige nu, og det har jeg kunnet finde længe, så det er nok niveau'et. Aktuelt skyder jeg med Blazer Brass til 1,31 kr/stk, men de er købt i Tyskland.

Så tager det lidt længere at nå break-even, men ... Skyd en masse, så når man det jo på et tidspunkt :biggrin:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Genladning for begynder

Indlæg af O27 » 27. nov 2019, 22:08

Hvor finder du til 1,35kr?

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Genladning for begynder

Indlæg af Greyberd63 » 27. nov 2019, 22:29

Fast Fumble skrev:
27. nov 2019, 21:29
Greyberd63 skrev:
27. nov 2019, 12:40
Det billigste 9 mm du kan købe ligger nok på omkring 1,5 kr per stk

Så med 12000 skud per år, mindste besparelse 50 øre per skud, så er det tjent ind på 2 år
kan du pu
Billigste gode 9mm ligger på 1,35 kr/stk lige nu, og det har jeg kunnet finde længe, så det er nok niveau'et. Aktuelt skyder jeg med Blazer Brass til 1,31 kr/stk, men de er købt i Tyskland.

Så tager det lidt længere at nå break-even, men ... Skyd en masse, så når man det jo på et tidspunkt :biggrin:
Og hvis du bruger Ares 124 grain og køber 10.000 stk så koster de 55 øre, og hvis du bruger Lovex D032 koster 5 grain 7,5 øre, unix fænghætter koster 18 øre
så ligger du på 85 øre per stk,, så stadig 2 år

men spørgsmålet er jo om man gider bruge tiden på genladning, når man kan købe færdige til 1,35 øre(tror ikke jeg gad)
mvh
grey

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Genladning for begynder

Indlæg af Raptor357 » 27. nov 2019, 22:39

Det handler jo også om andet end prisen alene.
Man kan lade den billigste patron man vil skyde med
Med det forstået at skytten kan tilpasse sin patron til sin egen preference, så man får et produkt der er billigt at skyde med, sviner ikke, lugter ikke af gammel gnu, rammer præcist og med lavt følt rekyl, eller i den anden boldgade, med det største brag, størsate flammer og mest muligt følt rekyl. sådan kender jeg en der lader sine .357 magnum.

Jeg er super glad for at lade selv og jeg GIDER ikke fabriks ammo, det føles forkert for mig.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Genladning for begynder

Indlæg af Greyberd63 » 27. nov 2019, 23:02

Raptor357 skrev:
27. nov 2019, 22:39
Det handler jo også om andet end prisen alene.
Man kan lade den billigste patron man vil skyde med
Med det forstået at skytten kan tilpasse sin patron til sin egen preference, så man får et produkt der er billigt at skyde med, sviner ikke, lugter ikke af gammel gnu, rammer præcist og med lavt følt rekyl, eller i den anden boldgade, med det største brag, størsate flammer og mest muligt følt rekyl. sådan kender jeg en der lader sine .357 magnum.

Jeg er super glad for at lade selv og jeg GIDER ikke fabriks ammo, det føles forkert for mig.
Yep, men tråd opretter spurgte efter break even, ved køb af genlade udstyr, så der har pris nok en del at sige

mvh
grey

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvad koster det at komme ordentlig igang med genladning (til 9mm)?

Indlæg af Refraktorius » 30. nov 2019, 18:37

Beregningen af break-even er rigtigt svær.

Der er nemlig en faktor som man bør huske: Hvad er din arbejdstid værd?

Hvis man synes at det er totalt god underholdning at lade sin egen ammunition, så kan man principielt godt ignorere arbejdstiden. Men hvis man lige så gerne ville bruge tiden til noget andet, eller måske ligefrem skal tage tiden fra noget andet, så bliver det relevant.

Jeg anser personligt min tid for at være noget af det mest værdifulde jeg har, så når jeg ruller mine egne, skal det være velbegrundet.
Skulle jeg skyde meget, så ville det ikke være sjovt at lade mere, og jeg skulle klart over på en optimeret progressiv presse, så jeg skulle bruge så lidt tid som overhovedet muligt på det.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar