Et par knive fra Buck.

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Langenge » 25. nov 2019, 19:25

Som nævnt i ovenstående, så er det et misfoster.
Bare så uvidende ikke kommer i tvivl om hvad der menes, så skal den se således ud:
.
Udklip.JPG
Udklip.JPG (58.14 KiB) Vist 10417 gange
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Bofhenator » 25. nov 2019, 19:27

Langenge skrev:
25. nov 2019, 19:25
Som nævnt i ovenstående, så er det et misfoster.
Bare så uvidende ikke kommer i tvivl om hvad der menes, så skal den se således ud:
.
Udklip.JPG
Ahhh, ja, nu ser det jo helt neutralt og almindeligt ud :-D
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Langenge » 25. nov 2019, 19:29

Bofhenator skrev:
25. nov 2019, 19:27
Langenge skrev:
25. nov 2019, 19:25
Som nævnt i ovenstående, så er det et misfoster.
Bare så uvidende ikke kommer i tvivl om hvad der menes, så skal den se således ud:
.
Udklip.JPG
Ahhh, ja, nu ser det jo helt neutralt og almindeligt ud :-D
Jada :biggrin:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Scout » 25. nov 2019, 19:41

Jeg har altid trukket på smilebåndet, når jeg læser om kniven. Nogle såkaldte eksperter påstår uværgerligt, at kniven er beregnet til at man binder en line til kniven og kaster den op over en mur eller op i et træ, for at man så kan klatre op :giggle:

Ja goddaw do. Kan lige se, at man får forfejlet sit kast .......hvor efter den tunge kniv kommer retur i højre øje med expressfart.

Som ooooom!

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Scout » 25. nov 2019, 19:53

Som Elbæk siger, så er 184eren et design-ikon.
Her lidt baggrund fra år tilbage, da jeg også lige havde bæstet oppe at vende.

viewtopic.php?p=440288#p440288

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Lycon » 25. nov 2019, 20:45

Jeg havde forstået at formålet var at kunne bruge kniven som "anker". Via den lanyard-loop kan man fastgøre en paracord hvor i grejet kan hænge fra "ankeret", som så kan forankres fra bro, bolværk, ræling og andet.

Endvidere kan den anvendes som "fiskekrog" så man i en nødsituation kan trække reb eller andet grej til sig, som man ellers ikke lige kan nå på anden vis. Jeg havde ikke fantasi til forestille mig at spydende i sig selv kan anvendes som knager, men man lærer nyt næsten hver dag. :smile:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Scout » 25. nov 2019, 21:10

Lycon skrev:
25. nov 2019, 20:45
Jeg havde forstået at formålet var at kunne bruge kniven som "anker". Via den lanyard-loop kan man fastgøre en paracord hvor i grejet kan hænge fra "ankeret", som så kan forankres fra bro, bolværk, ræling og andet.

Endvidere kan den anvendes som "fiskekrog" så man i en nødsituation kan trække reb eller andet grej til sig, som man ellers ikke lige kan nå på anden vis. Jeg havde ikke fantasi til forestille mig at spydende i sig selv kan anvendes som knager, men man lærer nyt næsten hver dag. :smile:
Jeg opfatter det således, at man kiler kniven fast et passende sted og hænger sit grej fra de to ankre (med de to ankre monteret på kniven) det er dog kun sådan jeg opfatter det. Som du ganske rigtigt skriver, så er en line/snor involveret (se nedenstående).

Som et 'aber dabei' kan det nævnes, at de to ankre faktisk benævnes 'grappling hooks' og beskrives i patentmaterialet komplet med max vægtbelastning etc. Altså som om de kunne kastes hen til eller over et eller andet og som du skriver rage reb eller grej til sig. Hvad man nu kan forestille sig sådanne kroge brugt til. Måske endda kaste op i et træ eller over en mur.

Senere knive kom med en skriftlig advarsel om endelig ikke at benytte kniven som kaste-krog. Der er nok en der har prøvet, at kaste kniven over en mur ...og fået kniven tilbage i fjæset :giggle:

Buck-184 skrev:Regarding the grappling hooks, these are described it the patent which CAN BE SEEN HERE. In brief, the patent discusses the attachment of the grapples to the quillon with sufficient strength to support a load of 600 pounds and reference is made to a casting line. With this said, it is generally accepted that using the knife as a grappling hook, which implies the act of tying a rope to the pommel and throwing the knife, could be very hazardous! In fact, the last of the BUCKMASTER knives came with small flyers saying that using the knife as a grappling hook would void the warranty. A better use of these hooks are as anchor pins where knife can be wedged in some rocks or the crotch of a tree and used with a securing line off the lanyard loop attached to the hollow handle cap/pommel.
Kilde
https://buck-184.com/
Senest rettet af Lycon 25. nov 2019, 23:13, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Scout » 25. nov 2019, 21:26

Min 184 er sandsynligvis blevet taget fra produktionen før den har nået vejs ende. Altså måske havnet i en medarbejders taske og taget med hjem. Den er hærdet men mangler sidste behandling. Altså blånering eller anden finish afhængig af version. Den mangler den allersidste slibning og så er parerpladen sat omvendt på.

Som nævnt i ovenstående link, så er/var ejerne ganske tilfredse. En 184er ville gøre sig fint som lejrkniv (camp knife). Dog nok uden ankre. Den meget solide skede har monterede tasker til at indeholde de to ankre samt andet grej.

184. Model og variant-info mv.

http://survival-knife-184.com/index.htm

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af ESAF » 25. nov 2019, 22:08

Scout skrev:
25. nov 2019, 21:10
Lycon skrev:
25. nov 2019, 20:45
Jeg havde forstået at formålet var at kunne bruge kniven som "anker". Via den lanyard-loop kan man fastgøre en paracord hvor i grejet kan hænge fra "ankeret", som så kan forankres fra bro, bolværk, ræling og andet.

Endvidere kan den anvendes som "fiskekrog" så man i en nødsituation kan trække reb eller andet grej til sig, som man ellers ikke lige kan nå på anden vis. Jeg havde ikke fantasi til forestille mig at spydende i sig selv kan anvendes som knager, men man lærer nyt næsten hver dag. :smile:
Jeg opfatter det således, at man kiler kniven fast et passende sted og hænger sit grej fra de to ankre (med de to ankre monteret på kniven) det er dog kun sådan jeg opfatter det. Som du ganske rigtigt skriver, så er en line/snor involveret (se nedenstående).

Som et 'aber dabei' kan det nævnes, at de to ankre faktisk benævnes 'grappling hooks' og beskrives i patentmaterialet komplet med max vægtbelastning etc. Altså som om de kunne kastes hen til eller over et eller andet og som du skriver rage reb eller grej til sig. Hvad man nu kan forestille sig sådanne kroge brugt til. Måske endda kaste op i et træ eller over en mur.

Senere knive kom med en skriftlig advarsel om endelig ikke at benytte kniven som kaste-krog. Der er nok en der har prøvet, at kaste kniven over en mur ...og fået kniven tilbage i fjæset :giggle:


Regarding the grappling hooks, these are described it the patent which CAN BE SEEN HERE. In brief, the patent discusses the attachment of the grapples to the quillon with sufficient strength to support a load of 600 pounds and reference is made to a casting line. With this said, it is generally accepted that using the knife as a grappling hook, which implies the act of tying a rope to the pommel and throwing the knife, could be very hazardous! In fact, the last of the BUCKMASTER knives came with small flyers saying that using the knife as a grappling hook would void the warranty. A better use of these hooks are as anchor pins where knife can be wedged in some rocks or the crotch of a tree and used with a securing line off the lanyard loop attached to the hollow handle cap/pommel.

Kilde
https://buck-184.com/
I det fact sheet som Buck udsendte til forhandlerne i '80erne benævnes de anchor pins:
NEWS RELEASE Fact Sheet, Buckmaster (TM) (Model 184) skrev: PINS: Two detachable anchor pins, 2" long.
Machine-threaded to fit securely in the guard, pointing toward the pommel or butt.
Designed to meet the needs of the U.S. Navy SEAL team: to serve as emergency anchors, to secure line, and to provide protection for the hand.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Scout » 25. nov 2019, 22:19

ESAF skrev:
25. nov 2019, 22:08
Scout skrev:
25. nov 2019, 21:10
Lycon skrev:
25. nov 2019, 20:45
Jeg havde forstået at formålet var at kunne bruge kniven som "anker". Via den lanyard-loop kan man fastgøre en paracord hvor i grejet kan hænge fra "ankeret", som så kan forankres fra bro, bolværk, ræling og andet.

Endvidere kan den anvendes som "fiskekrog" så man i en nødsituation kan trække reb eller andet grej til sig, som man ellers ikke lige kan nå på anden vis. Jeg havde ikke fantasi til forestille mig at spydende i sig selv kan anvendes som knager, men man lærer nyt næsten hver dag. :smile:
Jeg opfatter det således, at man kiler kniven fast et passende sted og hænger sit grej fra de to ankre (med de to ankre monteret på kniven) det er dog kun sådan jeg opfatter det. Som du ganske rigtigt skriver, så er en line/snor involveret (se nedenstående).

Som et 'aber dabei' kan det nævnes, at de to ankre faktisk benævnes 'grappling hooks' og beskrives i patentmaterialet komplet med max vægtbelastning etc. Altså som om de kunne kastes hen til eller over et eller andet og som du skriver rage reb eller grej til sig. Hvad man nu kan forestille sig sådanne kroge brugt til. Måske endda kaste op i et træ eller over en mur.

Senere knive kom med en skriftlig advarsel om endelig ikke at benytte kniven som kaste-krog. Der er nok en der har prøvet, at kaste kniven over en mur ...og fået kniven tilbage i fjæset :giggle:


Regarding the grappling hooks, these are described it the patent which CAN BE SEEN HERE. In brief, the patent discusses the attachment of the grapples to the quillon with sufficient strength to support a load of 600 pounds and reference is made to a casting line. With this said, it is generally accepted that using the knife as a grappling hook, which implies the act of tying a rope to the pommel and throwing the knife, could be very hazardous! In fact, the last of the BUCKMASTER knives came with small flyers saying that using the knife as a grappling hook would void the warranty. A better use of these hooks are as anchor pins where knife can be wedged in some rocks or the crotch of a tree and used with a securing line off the lanyard loop attached to the hollow handle cap/pommel.

Kilde
https://buck-184.com/
I det fact sheet som Buck udsendte til forhandlerne i '80erne benævnes de anchor pins:
NEWS RELEASE Fact Sheet, Buckmaster (TM) (Model 184) skrev: PINS: Two detachable anchor pins, 2" long.
Machine-threaded to fit securely in the guard, pointing toward the pommel or butt.
Designed to meet the needs of the U.S. Navy SEAL team: to serve as emergency anchors, to secure line, and to provide protection for the hand.
:thumbup:
Jep, at kalde dem for noget i retning af ankre til at fastgøre noget, er også i tråd med advarslen om bortfald af garanti, hvis man benytter kniven som 'grappling hook.'

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Scout » 26. nov 2019, 18:31

Bucklite Model 426 III.

Jeg købte denne 426er for år tilbage og fik den i brugt tilstand med bøjet spids. Grundet tilstanden var kniven meget billig. Mens den ikke har samme fornemmelse som Buck Model 110 og selv om jeg ikke forventede det store, så har den ydmyge og billige 426 overrasket mig positivt. 426 har genbrugt bladet fra 110 men vejer under det halve pga grebets materiale (Valox). Andre knive skifter men 426eren har nu i årevis haft sin faste plads i rygsækken, når jeg er undervejs i skoven. Den er blevet brugt godt og har lejlighedsvis fået lov til at arbejde hårdt men har bare rystet det af sig. Man tror det ikke, når man ser på den men kniven er solid nok.
Paradoksalt at man kan være vild med f.eks moderne Spyderco-knive og så alligevel finde den gamle grimme kniv charmerende. Køn er den ikke men virke, det gør den.

Kniven har fra fabrikken samme profil som 110 men er lavet i letvægtsmaterialer. Efter en hurtig slibning og ændring af den bøjede spids profil var 426eren kampklar. Nu med let forkortet (4-5mm) og mere sænket spids men fuldt ud så funktionsdygtig som da den var ny.
426 er en rigtig solid arbejdshest og selv om kniven er godt brugt, så er der minimalt slør.
Min 426 er lavet efter 1988, da den har hul til fangsnor. Tidligere modeller havde ikke dette hul men man ændrede designet til at inkludere hul til fangsnor (se nedenstående baggrund for nærmere info).

Jeg ville egentligt også gerne have mig en gammel Bucklite i 'paper micarta.' Den udkom med grebet i en smuk rød-brun farve (man skal se den). Desværre er priser på denne model steget kraftigt. Det er en dejlig kniv men jeg har ikke lyst til at betale helt ublu priser, Det er ikke som om, jeg mangler en kniv...…, jeg har jo 426eren og et par andre :smile:
Billede


Baggrund:

"In 1971, GE Plastics introduced Valox, a new polyester resin designed for making injection-molded plastic components. It combined excellent electrical properties, high strength due to low water absorption, and very good heat resistance. Valoxª immediately became widely used by manufacturers of everything from power plugs and electronic components to car parts and home appliances. Throughout the 1970s, companies used polybutylene terephthalate polymers like Valoxª because they allowed for easy molding of strong, lightweight, oddly-shaped components. In addition to an ability to withstand harsh chemicals, Valoxª also delivered very high color stability, which led to its widespread use in the making of consumer products. Until the invention of liquid crystal polymers for optical applications in the mid-1980s, Valoxª represented the state of the art in modern, space age, engineering-quality thermoplastics.
In the early 1980s, Buck engineers were looking for a new handle material that would allow them to achieve several important goals as the company's product line expanded. First, they needed a material that would allow for lighter weight knives. Second, this new material had to deliver the same strength and rugged durability for which Buck knives were already well known. Finally, it had to allow Buck designers a way to deliver new, modern-looking knives that could be delivered at lower price points, thus expanding the market. GE's Valoxª was the clear choice, and the BuckLite was born.
First introduced in 1984, the BuckLite family of knives started small, with just three models in two handle colors. The model 422 BuckLite was fashioned after the finger-grooved 112 Ranger and used the same modified clip style blade of that model. The handle surface of these first generation BuckLites featured a very small crosshatch pattern to improve grip, with the finger-grooved side and back edge left smooth. All of the first three models were available in a rich, dark, "chocolate bar brown" color and the 422 was also offered in olive drab. These new knives came standard with an entirely new sheath design to boot, essentially a canvas pouch with a belt loop sewn into the upper half and a Velcro closure at the top. The brown knives came standard with a tan and brown sheath, and the olive drab model 422 came with a green camouflage sheath. Both sold for $12.35, and sold quite well.
The model 424 BuckLite II was essentially a thermoplastic handle version of the 501 Esquire, and used the same size and style drop point blade. Overall length of the BuckLite II was 3.75 inches, just like the 501, but sold for seven dollars less. This made for an extremely light, affordable, and very compact folding knife, and extended the BuckLite family "down-market" just enough to address the needs of the penny pinchers or those simply looking for a little less blade to clang around in their pocket. The 424 is clearly the direct ancestor of the 425 MiniBuck, which was introduced in 1987, and this earlier model helped verify that a large market existed for very small and inexpensive blades.
Finally, the model 426 BuckLite III was the real pig sticker of the family, intended for those needing more steel than the mid-sized 422 but who were not willing to accept the weight of a traditional full-sized knife. Based on the finger-grooved 110 Hunter and delivering the same overall dimensions, the 426 was really just that, a plastic handled 110 with the same blade length but a huge weight savings. I recently stopped at the post office and weighed a 1984 BuckLite III (3.4 oz.) against a 110 Hunter (7.4 oz.). The 426 delivered the same size blade at less than half the weight! The name "BuckLite" really could not have been more appropriate. Clearly, this was the lightest way to get a 110-sized blade in your pocket or on your belt, and it certainly couldn't hurt that the 426 cost (in 1984) just $13.25 compared to the 110's $21.00. There was another difference between the 426 and the 110, though. For the first two years, the 426 came with a 3.6-inch drop point blade, and of course the 110 had a 3.6 inch modified clip. But in 1986, the BuckLite III was changed to use the same exact blade as the 110, which makes the drop point style 426 somewhat of a harder find for the collector.
All of the models made during this first generation of BuckLites (1984-1987) were built from two pieces of Valoxª sandwiched on either side of the blade, a standard lockback "rocker" and a small tension bar extending from an inner plate that formed the end of the handle. This was all held together at the end with two brass rivets. The blade rotated on a slightly larger brass rivet up front, and the rocker pivoted on a small steel pin positioned about one-third of the handle length back from the blade. This was a very elegant way to apply the new material to an existing design, and one that allowed for the re-use of a number of components, such as the blades and rocker. It turned out to be a design that helped sales of the BuckLite take off from the very beginning, too, since the overall dimensions and operation so closely matched those of the other models, and were thus very familiar, but with a nice savings in both cost and weight. BuckLites weren't just lighter on your belt; they were lighter on your wallet too!
There were some interesting additions to the BuckLite family during this first generation, including a bead-blasted, black-handled 422 intended for law enforcement, special versions created for customers such as Nikon Cameras and Penn State University, and even a 1986 "scrimshaw" model, which featured a white Valoxª handle and a beautiful scene of trees, mountains, and a soaring eagle on one side. Now, technically, this was not intricate carving on real ivory, but the art scene micro-painted on the side of this inexpensive plastic handled knife nonetheless created a very attractive piece of work. This model is somewhat harder to find these days, but there are seemingly dozens of interesting members of the BuckLite family out there that pop up from time to time.
By a wide margin, the best-known "custom" BuckLites during these first four years were those created for the Boy Scouts of America. Just one year after the first BuckLite hit the streets, Buck introduced the model 412 ScoutLite, using the same design, size, and materials as the 422, but with a gorgeous bright red handle and the BSA's "Official Knife" designation etched on the blade. It came with essentially the same canvas sheath as earlier BuckLites, but in Green and Khaki with the BSA logo stitched on the outside. One year later, the ScoutLite was joined by the model 414 CubLite, intended for younger scouts and, of course, based on the 424 BuckLite II, but this time with a really nice dark blue Valoxª handle and, as expected, an appropriately stitched blue and yellow Cub Scout labeled sheath.
In 1988, the BuckLite family was redesigned. For the next eight years, this "second generation" of models saw evolution mostly in the area of handle color, but no radical physical design changes were made beyond this new iteration. The 422, 424, and 426 all used the same size and style of blade as the previous generation, with the primary change being to the construction of the handle. Instead of the two pieces of Valoxª used in the first model, Buck was able to injection-mold a single piece of thermoplastic for the entire handle. This new design was solid at the handle end and open at the front to accept the blade, which is held in place with and pivots on a single brass rivet. An open groove formed along the back accommodates the rocker, and the tension bar for the lock is inserted into a small hole formed at the base of the handle just for that purpose. This eliminated both of the handle end rivets needed in the previous model to hold the "sandwich" together, and allowed for a lanyard hole, which no previous Bucklite had. This so-called "unitized" handle also delivered a further weight reduction, and the 426 dropped from 3.4 to 3.1 ounces. A series of four small horizontal stripes along the back edge of the handle and a new pattern to the texturing completed the redesign, and this generation is easily identified by these features. Another hallmark of these second generation BuckLites is that they were made available, starting in 1991, with bright orange and even camouflage handles, allowing any BuckLite owner to either more easily find, or more easily lose, their knife, depending on whether the knife was dropped in the woods or in a truck full of pumpkins."

Kilde
https://iknifecollector.com/group/buckk ... te-history

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Scrapper » 26. nov 2019, 19:15

Din kniv der, er produceret i 1992, så en ældre sag er det da.
Det er sgu fedt nok at have knive, som har holdt sig i god form i mange år.
Jeg selv er også glad for Spyderco, men ergonomien i grebet hos Bucks 110 og 112 modeller er bare bedre (i hvertfald i forhold til PM3 og lignende). Hvis denne er formet over 110'eren, så må den ligeledes ligge godt i hånden.

RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 208
Tilmeldt: 30. dec 2011, 19:25
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 16 times
Been thanked: 14 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af RoyalDuck » 26. nov 2019, 19:18

småt fra Buck:
Hartsook.jpg[/attachment][/img]
Lille, let og overraskende brugbar klinge i Crucible S30V.
skeden modificeret så "tolder-kjeld" ikke begynder at hyle op
Vedhæftede filer
Hartsook.jpg

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Scout » 26. nov 2019, 20:47

Scrapper skrev:
26. nov 2019, 19:15
Din kniv der, er produceret i 1992, så en ældre sag er det da.
Det er sgu fedt nok at have knive, som har holdt sig i god form i mange år.
Jeg selv er også glad for Spyderco, men ergonomien i grebet hos Bucks 110 og 112 modeller er bare bedre (i hvertfald i forhold til PM3 og lignende). Hvis denne er formet over 110'eren, så må den ligeledes ligge godt i hånden.
Jeps, streg efter modelnummer ('426-') er 1992 iflg Bucks Date Code Chart.
https://www.buckknives.com/about-knives/how-old/
Jeg er stor Spyderco-fan men har nu altid været glad for 110-modellerne. De virker bare så fint. PM3 siger mig ikke så meget. Den er sikkert fin men falder mellem mine PM2knive og mine Delica'er, så har ikke følt trang til at købe en PM3. Den lader dog til at være populær. Af samme grund har jeg præsteret at modstå trangen til at købe en Endela.
426 er i store træk bygget som en nyere 110 med finger-udskæringer. Må dog tilstå, at jeg mere er til den originale 110 uden finger-udskæringer og uden afrundede 'hjørner.'

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Mito » 4. dec 2019, 20:46

Lige fra fiskegrejs kassen min 1963-1988 Buck 112^USA Famous Ranger 25th Anniversary, ikke noget specielt men bare en god gammel lommekniv som har renset mange fisk.
Buck 112 USA Famous Ranger.jpg

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Mito » 4. dec 2019, 21:12

Jeg har også denne 1994 model BUCKMASTER 188, men da det jo ikke er den jo ikke er særligt brugbar i den danske dagligdag ligger den bare og samler støv i en skuffe :smile:
Buck 188_1994.jpg

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Scout » 5. dec 2019, 15:12

Mito skrev:
4. dec 2019, 21:12
Jeg har også denne 1994 model BUCKMASTER 188, men da det jo ikke er den jo ikke er særligt brugbar i den danske dagligdag ligger den bare og samler støv i en skuffe :smile:

Buck 188_1994.jpg
Herlig 188er.
Jeg er dog ikke sikker på, at den også kaldes for BUCKMASTER (det er navnet for Model 184. Se mit tdligere indlæg)....?

Her min M9 fra en gammel tråd:
Scout skrev:
3. jan 2013, 21:02

Her mine to andre Mickey Finn-designede knive som nævnt i denne tråd:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... buckmaster


PHROBIS M9
Billede

Buckmaster
Billede

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Mito » 5. dec 2019, 16:11

Scout skrev:
5. dec 2019, 15:12
Mito skrev:
4. dec 2019, 21:12
Jeg har også denne 1994 model BUCKMASTER 188, men da det jo ikke er den jo ikke er særligt brugbar i den danske dagligdag ligger den bare og samler støv i en skuffe :smile:

Buck 188_1994.jpg
Herlig 188er.
Jeg er dog ikke sikker på, at den også kaldes for BUCKMASTER (det er navnet for Model 184. Se mit tdligere indlæg)....?


Du har helt sikkert ret, jeg fandt bare en oversigt med de forskellige Buck 188 modeller på nettet hvor en amerikaner forklarede noget om årgangs koderne på klingerne og her kaldte han dem alle ”BUCKMASTER” så jeg gentager sikkert bare en andens fejl. :smile:

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Scout » 5. dec 2019, 16:29

Uanset hvad, så er det en herlig ting.
Så vidt jeg husker, så lavede Buck kun få tusinde i forhold til f.eks min PHROBIS M9 så altså ikke en helt billig bayo.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Lycon » 5. dec 2019, 17:09

Scout skrev:
5. dec 2019, 16:29
Her min M9 fra en gammel tråd:
Har du taget de billeder med en varm bagekartoffel, eller er det Photobucket der lægger et filter over?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Scout » 5. dec 2019, 17:33

Lycon skrev:
5. dec 2019, 17:09
Scout skrev:
5. dec 2019, 16:29
Her min M9 fra en gammel tråd:
Har du taget de billeder med en varm bagekartoffel, eller er det Photobucket der lægger et filter over?
LOMO :fun:

Nej, det svæver i det uvisse*
Bortset fra det, så er PB roden til alt ondt. Simpelthen en svinestreg de lavede, da de holdt folks foto som gidsel og pludseligt forlangte betaling.
I en periode bemærkede jeg fotos, der bevidst var slørede og/eller forsynet med PBvandmærke.

*De fotos er mange kameraer/mobiltelefoner siden. Foto-kvaliteten/kompositionen er dog generelt ikke vanvittig høj her men som på fora flest.

Slettes2
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 361
Tilmeldt: 29. jul 2018, 14:37
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 83 times
Been thanked: 144 times

Re: Et par knive fra Buck.

Indlæg af Slettes2 » 27. dec 2019, 13:36

Jeg har også et par Buck knive. De er ikke i daglig brug, jeg måtte bare eje dem. En 124 og en 119 Special.
Vedhæftede filer
20191227_133114.jpg
20191227_132903.jpg

Besvar