Sammensætning af et minimalt traumakit

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Sammensætning af et minimalt traumakit

Indlæg af HappyNanoq » 21. jun 2019, 17:22

Cp-Medic skrev:
21. jun 2019, 02:15
den med tamponer og bind er vidst efterhånden blevet manet i jorden mange gange de sidste 10 år.
Ja der er sikkert noget bedre.

Men det skal jeg huske at nævne for det par jeg en sjælden gang er ude og sejle med, læge/fys. :clap: :thumbup: Det er ellers en fast del af deres medpack.

Snakkede med dem om en lille nødpakke til når jeg skulle på jagt eller hyggeskyde. (Ikke skudsår.!!)
Snakkede om det samme med Lasse, han var imod quikclot både gel/granulat/indføringsrør fordi det giver fagfolk helvedes problemer med at hjælpe rigtigt efterfølgende. Han var ikke til at hugge/stikke i på det område, så var det næsten bedre at dø ved at forbløde, end bare bruge noget der giver den mindste chance.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Sammensætning af et minimalt traumakit

Indlæg af HR » 21. jun 2019, 19:00

HappyNanoq skrev:
21. jun 2019, 17:22
Snakkede om det samme med Lasse, han var imod quikclot både gel/granulat/indføringsrør fordi det giver fagfolk helvedes problemer med at hjælpe rigtigt efterfølgende. Han var ikke til at hugge/stikke i på det område, så var det næsten bedre at dø ved at forbløde, end bare bruge noget der giver den mindste chance.
Man skal ikke lede ret længe før man finder kritikken af de originale quikclot. Det drejer sig primært om varmeudvikling og om granulat efterladt i såret der har voldt problemer i den efterfølgende pleje. Begge problemer er løst idag.
HR

Lidt om de forskellige produkter og versioner: https://www.jems.com/articles/print/vol ... civil.html

Lidt om quicklot i civil ambulanceservice: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26351975. (Kræver specialadgang).
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Sammensætning af et minimalt traumakit

Indlæg af HR » 21. jun 2019, 23:10

Faldt lige over en rigtig god artikkel: https://www.wemjournal.org › pdf
Bleeding Control Using Hemostatic Dressings_ Lessons Learned - Wilderness & Environmental Medicine.
The following items are recommended for an individual hemorrhage control kit for use in austere environments: 2 rolls of gauze, 2 pressure dressings, 2 hemostatic dressings, and 2 tourniquets.
Table 2. TCCC Guidelines for the management of bleeding.

Assess for unrecognized hemorrhage and control all sources of bleeding. If not already done, use a CoTCCC-recommended limb tourniquet to control life-threatening external hemorrhage that is anatomically amenable to tourniquet use or for any traumatic amputation. Apply directly to the skin 2–3 inches above the wound.

If bleeding is not controlled with the first tourniquet, apply a second tourniquet side by side with the first.

For compressible hemorrhage not amenable to limb tourniquet use or as an adjunct to tourniquet removal, use QuikClot Combat Gauze as the CoTCCC hemostatic dressing of choice.
.
.
.
Hemostatic dressings should be applied with at least 3 minutes of direct pressure.
.
.
.
If the bleeding site is amenable to use of a junctional tourniquet, immediately apply a CoTCCC-recommended junctional tourniquet. Do not delay application of the junctional tourniquet once it is ready for use. Apply hemostatic dressings with direct pressure if a junctional tourniquet is not available or while the junctional tourniquet is being readied for use.

Reassess prior tourniquet application. Expose the wound and determine if a tourniquet is needed. If it is needed, replace any limb tourniquet placed over the uniform with one applied directly to the skin 2–3 inches above wound. Ensure that bleeding is stopped.

When possible, a distal pulse should be checked. If bleeding persists or a distal pulse is still present, consider additional tightening of the tourniquet or the use of a second tourniquet side by side with the first to eliminate both bleeding and the distal pulse.

Limb tourniquets and junctional tourniquets should be converted to hemostatic or pressure dressings as soon as possible if 3 criteria are met: the casualty is not in shock; it is possible to monitor the wound closely for bleeding; and the tourniquet is not being used to control bleeding from an amputated extremity. Every effort should be made to convert tourniquets in less than 2 hours if bleeding can be controlled with other means. Do not remove a tourniquet that has been in place more than 6 hours unless close monitoring and lab capability are available.

Expose and clearly mark all tourniquet sites with the time of tourniquet application. Use an indelible marker/quote]
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Sammensætning af et minimalt traumakit

Indlæg af Raptor357 » 24. jun 2019, 21:38

Så fik jeg lige brug for en forbinding i dag. Et skinneben skrabet på en mtb pedal med stål skruer for bedre greb. AV. :wheelchair:
Hvilket betød jeg fandt ud af at en almindelig kompress forbinding er noget skrammel.
Hvor finder man forbinder i kvalitet og med de anvendelses muligheder, som den standard forbinding man havde udleveret som værnepligtig i slut halvfemserne?
Specielt folde ud muligheden tiltaler mig.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Sammensætning af et minimalt traumakit

Indlæg af 10-22 » 25. jun 2019, 08:20

Når vi snakker tourniquet, så ville jeg vælge en jeg kunne bruge med en hånd på mig selv.
10-22

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Sammensætning af et minimalt traumakit

Indlæg af Refraktorius » 26. jun 2019, 12:21

Så er der åbnet igen.

Husk at "salg" skal ske i forummet indrettet til det formål og under de regler vi stiller der og at foreningsinfo/arrangementsreklame skal cleares med en moderator først.

:razz:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Lynge
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 8. aug 2006, 11:08
Interesser: skydevåben, genladning,
Geografisk sted: nordjylland
Geografisk sted: hjørring
Has thanked: 68 times
Been thanked: 133 times

Re: Sammensætning af et minimalt traumakit

Indlæg af Lynge » 7. aug 2019, 11:56

Raptor357 skrev:
20. jun 2019, 17:39
Jeg kan tilføje at værktøj kan lave mindst lige så meget ravage som et skud.
Vinkelsliber er blandt de milde og kædesav blandt de grimme. midt imellem kan man finde en kniv.

Det er egentligt underligt man stadig lever med lemmerne i behold med alle de farlige ting man omgiver sig med.
Jeg havde i flere år noget skum der får blodet til at størkne næsten øjeblikligt. nu er det udløbet og jeg kan ikke få det igen.
https://www.brownells.dk/CELOX-BLOOD-CL ... -100025878
Olie sheik - George Gearløs

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Sammensætning af et minimalt traumakit

Indlæg af Scout » 19. nov 2019, 13:29

HR skrev:
20. jun 2019, 16:02
Hvad skal der være i et minimalt traumakit?
Jeg har diverse sæt afhængig af hvordan jeg er undervejs med en skuldertaske eller rygæk til fods i bil eller på MC etc.
Billede
En kompakt årepresse er koblet til min nøglering., således jeg altid har afgang til årepresse, selv om et førstehjælpssæt ikke er inden for rækkevidde.
Godt, når jeg er undervejs på motorcykel, som ikke har store tasker på og hvor jeg ikke kan køre med rygsæk pga airbag.
(Minimalist-sættet kan dog medbringes i eventuel tanktaske eller lign. F.eks under sæde afhængig af MC eller lille sædetaske).

Da der specifikt bliver spurgt til minimalistisk traumakit, vil jeg kun i detaljer beskrive mit minimalistiske sæt.
Billede
Dette er et hjemmelavet 'tear-away IFAK,' som er designet efter militært forbillede og derfor passer i en M4/AR15-magasintaske til et enkelt magasin.
Disse magasintasker kan fåes på overskudslagre, via ebay mv i utallige udførelser og kan monteres på f.eks. enden af en 5.11 'messenger bag' (i mit tilfælde), rygsæk el.lign via MOLLE. De fåes i diskrete farver og udførelser, der bestemt ikke skriger 'tacticlol.'
Uden på en taske er der meget hurtig adgang til sættet men hvis man ikke vil have det uden på en taske, så fylder sættet ikke meget nede i en selv lille taske.
Sættet er så småt, at det sagtens kan bæres i en jeans-lomme eller lommen på en let jakke uden at det er ukomfortabelt.

'Tear away-konceptet' fungerer fint; tag fat i de to fastsyede røde paracord-løkker og flå/riv sættet åbent.
Indhold er fastgjort via elastikremme inde i sætter der udfoldet bliver til en bane af webbing med et (minimalistisk) tag-selv-bord.

Indhold:
Årepresse.
Forbinding
Kompresforbinding
Gaze
Trekant/skulder-forbinding.
Plastre
'Redningstæppe'
Handsker
Kompakt stump rednings-saks fastgjort bag på sættet med elastikremme eller båret inde i sættet. (ingen kniv, da sættet ofte medbringes i/på taske eller lomme uden 'særligt formål').


Sættet lavede jeg i løbet af kort tid. Det er ikke kønt men det virker.
Ikke et stort sæt men lavet efter devisen; hellere det lille førstehjælpssæt med i lommen end det store sæt hjemme i skuffen.

Til fremstilling af sættet brugte jeg følgende;
Webbing, 5cm bredt.
Velcro.
Elastiske remme.
Paracord.
Nål og tråd.

'Ekstraudstyr;' rødt kors :smile:

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Sammensætning af et minimalt traumakit

Indlæg af Scout » 19. nov 2019, 13:38

JRexA skrev:
20. jun 2019, 19:36
One in a Million chances, they happen every time (But it has to be exactly one in a million, not one in 999.999 or one in 1.000.001)
. :twisted:
Point for Pratchett-citat :biggrin:






'He'd been wrong, there was a light at the end of the tunnel, and it was a flamethrower.'
-Mort.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Sammensætning af et minimalt traumakit

Indlæg af T-REX » 19. nov 2019, 13:57

Scout skrev:
19. nov 2019, 13:38
JRexA skrev:
20. jun 2019, 19:36
One in a Million chances, they happen every time (But it has to be exactly one in a million, not one in 999.999 or one in 1.000.001)
. :twisted:
Point for Pratchett-citat :biggrin:






'He'd been wrong, there was a light at the end of the tunnel, and it was a flamethrower.'
-Mort.
Dejligt, at der er andre Discworld fans her. :numberone:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Sammensætning af et minimalt traumakit

Indlæg af Scout » 19. nov 2019, 14:04

JRexA skrev:
19. nov 2019, 13:57
Scout skrev:
19. nov 2019, 13:38
JRexA skrev:
20. jun 2019, 19:36
One in a Million chances, they happen every time (But it has to be exactly one in a million, not one in 999.999 or one in 1.000.001)
. :twisted:
Point for Pratchett-citat :biggrin:






'He'd been wrong, there was a light at the end of the tunnel, and it was a flamethrower.'
-Mort.
Dejligt, at der er andre Discworld fans her. :numberone:
Hvordan kan man ikke være en fan. Terry Pratchett var en fantastisk forfatter. Litteraturens Gary Larson :fun:

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Sammensætning af et minimalt traumakit

Indlæg af O27 » 23. nov 2019, 18:20

Kan i ikke supplere med links til fx amazon.de eller andet? Kunne godt tænke mig et minimum kit til IPSC/alene træning

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Sammensætning af et minimalt traumakit

Indlæg af Freezion » 23. nov 2019, 19:37

Scout skrev:
19. nov 2019, 13:29

Billede
Har du haft prøvekørt Raptoren, enten i en test eller i den virkelige verden? er lidt nysgerrig hvordan den performer.
Har haft kigget på at anskaffe den til et bæltekit til når jeg er ude og lave feltarbejde.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Sammensætning af et minimalt traumakit

Indlæg af Scout » 17. mar 2020, 16:13

Freezion skrev:
23. nov 2019, 19:37
Scout skrev:
19. nov 2019, 13:29

Billede
Har du haft prøvekørt Raptoren, enten i en test eller i den virkelige verden? er lidt nysgerrig hvordan den performer.
Har haft kigget på at anskaffe den til et bæltekit til når jeg er ude og lave feltarbejde.
Ja da, har brugt og båret den i årevis (det er jo, hvad der (endnu) er lovligt at bære på daglig vis i det her land).
Den er fantastisk. God solid kvalitet og den tygger gennem mange forskellige materialer (som f.eks kydex) som var det ingenting. Kan varmt anbefales.

Lidt sent svar men jeg besøger så heller ikke lige NVF hver dag (trafikken ser også ud som den er gået lidt ned).
Vedhæftede filer
20200317_162213.jpg

Besvar