SIG 210 (P M/49) - der tabte jeg penge

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Henning
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 199
Tilmeldt: 11. okt 2005, 22:53
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 42 times

SIG 210 (P M/49) - der tabte jeg penge

Indlæg af Henning » 12. okt 2019, 00:00

Måske forkert emne .... men har lige erfaret jeg har "tabt" lidt mønt, på værdien af min SIG Neuhausen P210-2-tidliger slog af forsvaret omkring 1991.. Forsvaret lukker knapt 10.000 stk ud på det "åbne marked", i civilt salg, ved overgangen til P-320.... man vil ikke sælge flere fordi man ikke vil "forringe" værdien af di som allerede er i civilt omløb...så knapt 9.000 ryger i skrotpressen....Hvem opkøberen er - Europa eller USA kunne jeg ikke få oplyst....Jeg kunne heller ikke købe min egen udleverede.... så mangler lidt en "græde-smiley)

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: SIG 210 (P M/49) - der tabte jeg penge

Indlæg af Bofhenator » 12. okt 2019, 07:19

Henning skrev:
12. okt 2019, 00:00
Måske forkert emne .... men har lige erfaret jeg har "tabt" lidt mønt, på værdien af min SIG Neuhausen P210-2-tidliger slog af forsvaret omkring 1991.. Forsvaret lukker knapt 10.000 stk ud på det "åbne marked", i civilt salg, ved overgangen til P-320.... man vil ikke sælge flere fordi man ikke vil "forringe" værdien af di som allerede er i civilt omløb...så knapt 9.000 ryger i skrotpressen....Hvem opkøberen er - Europa eller USA kunne jeg ikke få oplyst....Jeg kunne heller ikke købe min egen udleverede.... så mangler lidt en "græde-smiley)
Smider du ikke et link til nogle oplysninger om det?

Eller kommer med en kilde?

Det sidste jeg hørte var de var så slidt at man måske ikke mente det var forsvarligt at sælge dem videre.

Jeg tvivler på værdien af dem der allerede er på markedet indgår i nogen som helst kalkyle :-D
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: SIG 210 (P M/49) - der tabte jeg penge

Indlæg af 10-22 » 12. okt 2019, 08:22

Henning skrev:
12. okt 2019, 00:00
Måske forkert emne .... men har lige erfaret jeg har "tabt" lidt mønt, på værdien af min SIG Neuhausen P210-2-tidliger slog af forsvaret omkring 1991.. Forsvaret lukker knapt 10.000 stk ud på det "åbne marked", i civilt salg, ved overgangen til P-320.... man vil ikke sælge flere fordi man ikke vil "forringe" værdien af di som allerede er i civilt omløb...så knapt 9.000 ryger i skrotpressen....Hvem opkøberen er - Europa eller USA kunne jeg ikke få oplyst....Jeg kunne heller ikke købe min egen udleverede.... så mangler lidt en "græde-smiley)
Den der sølvpapirshat kan du godt pille af.
Der er ikke noget forsvaret heller vil end at få nogle penge i kassen for de gamle våben.
Men der er rigtig mange regler som skal overholdes, og der er kommet nye til siden den andre blev solgt.
Hvis der er tvivl så ender de desværre nok i kværnen.
Og hvis de skulle blive solgt så kan det amerikanske marked med lethed opsuge dem, også så priserne holdes fornuftigt.
10-22

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: SIG 210 (P M/49) - der tabte jeg penge

Indlæg af NSander » 12. okt 2019, 08:41

Blev det ikke på et tidspunkt forbudt at sælge til det civile danske marked ? har vi ikke større tradition for at forære ting til et østland.

Brugeravatar
WRanG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 24. feb 2009, 17:07
Interesser: Krybdyr, våben,
Geografisk sted: 7800 skive
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: SIG 210 (P M/49) - der tabte jeg penge

Indlæg af WRanG » 12. okt 2019, 09:10

En dejlig pistol. Og jeg ville da glædes over flere på markedet herhjemme, også selvom det betød prisen måtte falde på dem...
At jeg så tvivler på de kommer på det danske marked er en helt anden sag. De bliver vel doneret til et andet militær, eller kværnet.
- History is written by the victors -

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: SIG 210 (P M/49) - der tabte jeg penge

Indlæg af Refraktorius » 13. okt 2019, 19:00

Henning skrev:
12. okt 2019, 00:00
Måske forkert emne .... men har lige erfaret jeg har "tabt" lidt mønt, på værdien af min SIG Neuhausen P210-2-tidliger slog af forsvaret omkring 1991.. Forsvaret lukker knapt 10.000 stk ud på det "åbne marked", i civilt salg, ved overgangen til P-320.... man vil ikke sælge flere fordi man ikke vil "forringe" værdien af di som allerede er i civilt omløb...så knapt 9.000 ryger i skrotpressen....Hvem opkøberen er - Europa eller USA kunne jeg ikke få oplyst....Jeg kunne heller ikke købe min egen udleverede.... så mangler lidt en "græde-smiley)
Hvad/hvem er din kilde?


Der skal nok være anvendelige eksemplarer på depoterne, men indtil jeg hører andet, er jeg stærkt i tvivl om, at de vil blive frigivet til civilt salg.
At man skulle begrænse tallet "af hensyn til markedsprisen" lyder heller ikke sandsynligt.
:???:

Man brændte fingrene da politiets PPK'ere blev solgt og dukkede op de forkerte steder.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: SIG 210 (P M/49) - der tabte jeg penge

Indlæg af OverSjanten » 13. okt 2019, 19:08

:popkorn:
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: SIG 210 (P M/49) - der tabte jeg penge

Indlæg af 10-22 » 13. okt 2019, 20:31

Refraktorius skrev:
13. okt 2019, 19:00
Henning skrev:
12. okt 2019, 00:00
Måske forkert emne .... men har lige erfaret jeg har "tabt" lidt mønt, på værdien af min SIG Neuhausen P210-2-tidliger slog af forsvaret omkring 1991.. Forsvaret lukker knapt 10.000 stk ud på det "åbne marked", i civilt salg, ved overgangen til P-320.... man vil ikke sælge flere fordi man ikke vil "forringe" værdien af di som allerede er i civilt omløb...så knapt 9.000 ryger i skrotpressen....Hvem opkøberen er - Europa eller USA kunne jeg ikke få oplyst....Jeg kunne heller ikke købe min egen udleverede.... så mangler lidt en "græde-smiley)
Hvad/hvem er din kilde?


Der skal nok være anvendelige eksemplarer på depoterne, men indtil jeg hører andet, er jeg stærkt i tvivl om, at de vil blive frigivet til civilt salg.
At man skulle begrænse tallet "af hensyn til markedsprisen" lyder heller ikke sandsynligt.
:???:

Man brændte fingrene da politiets PPK'ere blev solgt og dukkede op de forkerte steder.
Olfi har skrevet en fin artikel om sagen, kræver dog man har abonnement.
https://olfi.dk/2019/09/11/hvad-skal-de ... -pistoler/

Jeg kan desværre ikke oplyse min kilde,
Men hvis det ender med et salg, så bliver de nok solgt til en af de store godkendte våben leverandører.
Jeg ved at SIG mil gerne tager dem retur, men problemet er at vi forlanger en masse klausuler om at hvis de skal sælges civilt så må det kun ske til det amerikansk markedet. Den bedste pris fås også klart på det civil markedet, men det er bare pokers svært at styre hvem som er End User og det er et krav fra vores side.
10-22

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: SIG 210 (P M/49) - der tabte jeg penge

Indlæg af LJ » 13. okt 2019, 21:03

10-22 skrev:
13. okt 2019, 20:31
Refraktorius skrev:
13. okt 2019, 19:00
Henning skrev:
12. okt 2019, 00:00
Måske forkert emne .... men har lige erfaret jeg har "tabt" lidt mønt, på værdien af min SIG Neuhausen P210-2-tidliger slog af forsvaret omkring 1991.. Forsvaret lukker knapt 10.000 stk ud på det "åbne marked", i civilt salg, ved overgangen til P-320.... man vil ikke sælge flere fordi man ikke vil "forringe" værdien af di som allerede er i civilt omløb...så knapt 9.000 ryger i skrotpressen....Hvem opkøberen er - Europa eller USA kunne jeg ikke få oplyst....Jeg kunne heller ikke købe min egen udleverede.... så mangler lidt en "græde-smiley)
Hvad/hvem er din kilde?


Der skal nok være anvendelige eksemplarer på depoterne, men indtil jeg hører andet, er jeg stærkt i tvivl om, at de vil blive frigivet til civilt salg.
At man skulle begrænse tallet "af hensyn til markedsprisen" lyder heller ikke sandsynligt.
:???:

Man brændte fingrene da politiets PPK'ere blev solgt og dukkede op de forkerte steder.
Olfi har skrevet en fin artikel om sagen, kræver dog man har abonnement.
https://olfi.dk/2019/09/11/hvad-skal-de ... -pistoler/

Jeg kan desværre ikke oplyse min kilde,
Men hvis det ender med et salg, så bliver de nok solgt til en af de store godkendte våben leverandører.
Jeg ved at SIG mil gerne tager dem retur, men problemet er at vi forlanger en masse klausuler om at hvis de skal sælges civilt så må det kun ske til det amerikansk markedet. Den bedste pris fås også klart på det civil markedet, men det er bare pokers svært at styre hvem som er End User og det er et krav fra vores side.
Hvis du læser indlægget igen vil du se at det er Hennings kilde der spørges til...

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: SIG 210 (P M/49) - der tabte jeg penge

Indlæg af 10-22 » 13. okt 2019, 22:42

Ja tak jeg læste det faktisk godt men jeg valgte alligevel at skrive mit indlæg.
Fordi jeg er stadig lidt forbløffet over at læse at nogle kan blive skuffet over at de ikke får lov til at købe et udleveret våben.
Men som nogle siger næste gang der skal skiftes våbensystem, så behøver vi ikke være nervøse for at der er en stor civil interesse for de gamle våben selv ikke i US.
:popkorn:
10-22

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: SIG 210 (P M/49) - der tabte jeg penge

Indlæg af NSander » 14. okt 2019, 11:46

Intet er afgjort endnu. Alt andet er rygter

RELEASABLE TO INTERNET TRANSMISSION

Kære xxxxx



Tak for din henvendelse vedrørende udfasning af P210-2 eller pistol M/49, som Forsvaret benævner den.



Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har ikke taget stilling til afhændelsen af pistol M/49. Det forventes at ske i 2020 i takt med levering af et betydeligt antal nye pistoler, samt afklaring af evt. behovet for fortsat at have rådighed over et, endnu ikke fastlagt, antal pistol M/49 til Forsvaret.



Jeg håber at ovenstående besvarer din henvendelse. Såfremt det ikke er tilfældet, er du velkommen til at skrive eller ringe til undertegnede.



Med venlig hilsen
Xxxxxx

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: SIG 210 (P M/49) - der tabte jeg penge

Indlæg af Refraktorius » 17. okt 2019, 20:39

:goodpost:

Det var præcis samme melding jeg havde hørt fra folk i “systemet”.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Henning
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 199
Tilmeldt: 11. okt 2005, 22:53
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 42 times

Re: SIG 210 (P M/49) - der tabte jeg penge

Indlæg af Henning » 24. okt 2019, 09:30

Tjaaeee… "rygter eller ej"....Jeg har mine informationer direkte fra den projektofficer, som står for afviklingen af P M/49.
Hvordan det ? Jo - jeg søgte på mit regiments vegne om at beholde en lille håndfuld - på dispensation for foreløbigt et 1 år, indtil der var købt flere P-320 hjem/fordelt.
Det blev et direkte afslag, idet afleveringsprojektet skal være afsluttet inden nytår - med undtagelse af de våben som skal hjemroteres fra missionsområder.....så nu er "mine" P M/49 behørigt afleveret "ad kommandovejen".
Så de ærede medlemmer kan selv vurderer om det er "rygter"..
Som krølle …. Det er ikke "naivt" at tro man kan købe sit "ex-tjenestevåben"....men de rigtige kontakter, kan det lade sig gøre - og er set før (forudsat våbnet er under udfasning/kassabel)

Besvar