Jagttegn hjemme. Nu skal jeg lære at skyde

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Lorberg
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. sep 2019, 08:36
Interesser: Dyreredning
Geografisk sted: Farum
Has thanked: 3 times

Jagttegn hjemme. Nu skal jeg lære at skyde

Indlæg af Lorberg » 23. sep 2019, 08:42

Hej.
Bestod jagtprøven onsdag og allerede fredag, var jeg godkendt af politiet.
Nu skal jeg så til at lære at skyde. Desværre har jeg ingen venner med jagttegn, så jeg er lidt alene i verden lige nu.

Jeg tænkte om I måske kunne fortælle lidt om hvordan I gik i gang med skydningen.

Man skal jo helst være 2, da den ene skal trykke på lerduen ud, når den anden melder klar. Det andet, kan godt blive et problem :)

Måske nogle også mangler en partner?

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: Jagttegn hjemme. Nu skal jeg lære at skyde

Indlæg af Sixpack » 23. sep 2019, 09:16

Lorberg skrev:
23. sep 2019, 08:42
Man skal jo helst være 2, da den ene skal trykke på lerduen ud, når den anden melder klar. Det andet, kan godt blive et problem :)
Hvis du ikke finder en skydemakker, så opgiv ikke lerduerne. Kan se du angiver Farum som bopæl, så KFK på Selinevej har et anlæg hvor du kan få duerne smidt afsted ved hjælp af stemmeaktivering. Siger du klaaaar, så sender den duen. Det er også muligt at sende dem afsted med 2sek forsinkelse fra du trykker på knappen. Fungerer fint for mig når jeg skyder alene.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Jagttegn hjemme. Nu skal jeg lære at skyde

Indlæg af Mapzter » 23. sep 2019, 09:22

Lorberg skrev:
23. sep 2019, 08:42
Jeg tænkte om I måske kunne fortælle lidt om hvordan I gik i gang med skydningen.
Min lokale flugtskydningsbane tilbød skydetræning efter vi havde bestået jagttegnet, med instruktørbistand. Det virkede fint for mig, jeg gik op til og bestod haglskydeprøven efter 4-5 gange på flugtskydningsbanen, så jeg kunne komme videre med riffel.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Jagttegn hjemme. Nu skal jeg lære at skyde

Indlæg af Aratan » 23. sep 2019, 09:30

Det er her din lokale jagtforenng kommer ind...

Hvis dit jagttegnshold var i jagtforeningen, så har du en flok medkursister i samme båd som dig. Hvis ikke det var, så kan du melde dig ind nu og finde medlidelsesfæller...

Foreningens instruktør kender garanteret en eller flere som han kan "parre" dig sammen med, det er en rigtig god ide at have både en fast instruktør og nogle faste makkere til at holde dig op på at få trænet...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:24
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: Jagttegn hjemme. Nu skal jeg lære at skyde

Indlæg af NKlausen » 23. sep 2019, 09:49

tillykke med jagttegnet!

jeg bor desværre sådan lidt langt væk, ellers har jeg nemlig også lige fået taget jagtprøven her i torsdags, så skal også snart igang

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 661
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Jagttegn hjemme. Nu skal jeg lære at skyde

Indlæg af NWF » 23. sep 2019, 11:38

Var ude på KFK på Selinevej for et par uger siden og så der hang et opslag om de kørte nogle øve-hold med henblik på haglprøven - der kunne du møde nogle i samme båd..
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Jagttegn hjemme. Nu skal jeg lære at skyde

Indlæg af Epae » 23. sep 2019, 13:01

Tillykke med tegnet!
Vil helt klart også anbefale KFK på Selinevej. Der er masser af baner og der køres også nogle hold fra tid til anden. Ellers er der normalt folk nok som er klar med både gode og dårlige råd ;)

Skyder selv derude ca hver weekend, dog mest på Skeet banerne, men du kan altid give et råb hvis du tager derud og vil skyde med nogen.
Husk dog at man i hvert fald på KFK kan skyde alene da der er akustisk installation på samtlige baner.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jagttegn hjemme. Nu skal jeg lære at skyde

Indlæg af Kleth » 23. sep 2019, 14:07

Til tider kan man finde en skyde-buddy her på NVF, ellers vil jeg anbefale en lokal jagtforening, der møder man ofte tordenskjolds soldater eller falder i med nogen nye fra gang til gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Lorberg
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. sep 2019, 08:36
Interesser: Dyreredning
Geografisk sted: Farum
Has thanked: 3 times

Re: Jagttegn hjemme. Nu skal jeg lære at skyde

Indlæg af Lorberg » 23. sep 2019, 16:45

Tak for alle svarene.
Jeg vil nok melde mig ind i Københavns flugtskydebane på Selinevej og finde en der, jeg kan træne sammen med. De tilbyder også instruktører, så det er perfekt. :)

Til NKlausen. Så godt du spurte indtil jagtprøven, inden jeg selv havde været oppe. Vi fik ingen spørgsmål om en isdækket sø, så der har åbenbart været flere forskellige prøver.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Jagttegn hjemme. Nu skal jeg lære at skyde

Indlæg af Epae » 23. sep 2019, 17:25

Lorberg skrev:
23. sep 2019, 16:45
Til NKlausen. Så godt du spurte indtil jagtprøven, inden jeg selv havde været oppe. Vi fik ingen spørgsmål om en isdækket sø, så der har åbenbart været flere forskellige prøver.
Tror nu det er ganske normalt at der er et par prøver de vælger imellem, ellers ville folk jo bare kende svarene fra en som har været oppe i starten af sæsonen.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

NKlausen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16. sep 2019, 10:24
Interesser: Jagt, Flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 10 times

Re: Jagttegn hjemme. Nu skal jeg lære at skyde

Indlæg af NKlausen » 23. sep 2019, 20:07

jeg havde "serie 5", der var heller ikke den med jagt på isbelagt sø.

Kan lige se at politiet har fået godkendt mig, så nu har jeg også betalt jagttegnet og printet midlertidigt ud :D

deho
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. okt 2018, 20:37
Interesser: Biler, natur
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Jagttegn hjemme. Nu skal jeg lære at skyde

Indlæg af deho » 6. okt 2019, 17:52

Jeg har netop bestået haglskydeprøven.

Efter jagttegnet var i hus var jeg på skydebane et par gange med instruktør. Jeg må dog sige, at jeg fik nærmest for meget information af instruktøren. Jeg fandt istedet en skydemakker som ikke rettede hele tiden, men som bare trak duerne og holdt humøret højt. Det fungerede for mig :-)

Ellers er det bare det kedelige svar - træning, træning, træning. Og gerne træning hvor du skal til prøve hvis det er muligt.

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Jagttegn hjemme. Nu skal jeg lære at skyde

Indlæg af Aratan » 6. okt 2019, 19:01

deho skrev:
6. okt 2019, 17:52
Jeg har netop bestået haglskydeprøven.

Efter jagttegnet var i hus var jeg på skydebane et par gange med instruktør. Jeg må dog sige, at jeg fik nærmest for meget information af instruktøren. Jeg fandt istedet en skydemakker som ikke rettede hele tiden, men som bare trak duerne og holdt humøret højt. Det fungerede for mig :-)

Ellers er det bare det kedelige svar - træning, træning, træning. Og gerne træning hvor du skal til prøve hvis det er muligt.
En skydemakker (eller 2) er guld værd, men et check med en instruktør i ny og næ eller også en god ide. Jeg vil dog anbefale en fast instruktør frem for “ham der er på vagt når du kommer” for at sikre ensartetheden i det du får at vide.

Jeg blev i sin tid (2015) snotforvirret af hele tiden at få noget nyt at vide, find en du svinger med og lav aftaler om instruktion... Måske ikke et problem hos dig, men min jagtforening har 10+ instruktører man kan rende på, jeg holder mig til Leif....
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Besvar