Aflivning af kælekanin?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af Timber » 11. aug 2019, 21:41

DB89 skrev:
11. aug 2019, 21:28
Lassescout skrev:
11. aug 2019, 20:53
Er jeg den eneste der synes at man skal give dyrlægen de skaldede 1,700,- ?

Tænk på hvor dyrt det er for dyrlægen at køre firhjulstrækker! Han skal også på ferie med kone og børn, på jagtrejser i tide og utide, og på "konferencer" på Hawaii med elskerinden. Det løber sku op! Og der er kun kunderne til at betale det hele.
Jeg synes det lyder lidt billigt. Vi havde på arbejdet (industri) en stor omstrejfende kattekilling, som så virkeligt sølle ud, og begyndte at bevæge sig ind i produktionshaller osv. Vi endte med at få et firma til at indfange den og tage den til aflivning ved dyrlægen. Jeg mener fakturaen lød på 2400kr+moms :shock:
Mon ikke firmaet også har taget lidt for at indfange kræet, og tiden til at køre til dyrlæge?

Jeg mener jeg gav lige under en tusse for at få aflivet en kat, for et års tid siden..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af Lassescout » 11. aug 2019, 22:08

Ja, hvis jeg skal være helt ærlig så synes jeg også at 1.700 lyder dyrt for at aflive en kanin.

Hvis jeg skal forsøge at forklare de ugennemskuelige priser hos dyrlægen, så må det være noget med, at de små ting er med til at betale for de store. Det er ikke fair, men det er sådan det er.

På de store dyrehospitaler har man meget dyrt udstyr. f.eks. blodanalyseapparater, scannere, digital røntgen mm. Det vil blive alt for dyrt hvis røntgenapparatet skal betales udelukkende af de klienter der har brug for et røntgenbillede, så man spreder udgiften på alle klienterne.

Man kan godt sige, at den der får et dyr aflivet, er med til at betale beredskabet, så dyrehospitalet kan klare enhver situation du kan få brug for.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af Great Dane » 11. aug 2019, 23:00

Jeg fik aflivet min gamle labbe for 3 måneder siden, jeg mener det løb op i 850 kr.....
Mvh Great Dane

R2D2
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 252
Tilmeldt: 15. jan 2006, 19:39
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af R2D2 » 12. aug 2019, 00:43

Det kan gøres med knap så meget griseri.

Ninus i transportbur eller lign.
Transportbur i sæk.
Blæs sæk op med slangen fra co2 regulator på svejseværk.
Lad co2 løbe et kvarters tid og sækken stå lidt længere.

Så kan knægten sige ordentligt farvel.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af C-X » 12. aug 2019, 06:32

Er du sikker på at det er lovligt med et dyr i den størrelse?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af Kortmentyk » 12. aug 2019, 07:05

Der går altså lidt tid inden den falder til ro med co2.......
Jeg ville give den et nakkeslag eller et lille puf med 22'er en.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af ESAF » 12. aug 2019, 07:43

KKA skrev:
11. aug 2019, 19:14
Har aflivet fra kreaturer, hunde og nedefter og kan varmt anbefale håndkantslaget som tidligere beskrevet udført...
Jeg synes sgu du er lidt rå, sådan at aflive kreaturer med håndkantsslag :shock: :rolf:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af Lassescout » 12. aug 2019, 07:53

Det er lovligt at aflive kaniner med CO2. De fleste kaniner som bliver brugt til dyreforsøg aflives på den måde.

Den metode R2D2 angiver, hvor sækken starter med at være fyldt med luft, som gradvist udskiftes med CO2 er den helt rigtige hvis man bruger CO2. På den måde undgår kaninen de spasmer og det ubehag der ville være forbundet med pludselig at blive anbragt i ren CO2.

Min bekymring ved metoden går på usikkerheden om, hvornår kaninen er helt død, eller om den evt. bare er dybt bedøvet. Det kan faktisk være svært at konstatere. Så det vil kræve en hel del CO2 for at være på den sikre side. Men det er slet ikke nogen dum måde at gøre det på.

Det ville være endnu bedre at bruge kvælstof, altså nitrogen. Bruger man ikke nitrogensvejsere også ? N2 er en inert gas der ikke reagerer med ret meget, den virker bare ved at fortrænge ilt, så dyret dør af iltmangel. Når iltindholdet i luften falder, falder dyret i søvn, og hvis det opholder sig en vis tid i en atmosfære uden ilt, dør det. Der skulle ikke være nogen smerter eller ubehag forbundet med det, sådan som der kan være ved CO2.

Der er faktisk eksempler på forskere som har aflivet sig selv med N2 helt uden at vide det. Hvis de sidder i et lille laboratorium og f.eks. arbejder med vævssnit der opbevares i flydende kvælstof, er det sket at de har fortsat arbejdet ud på aftenen. Hvis så ventilationssystemet har været programmeret til at slukke om natten, kan fordampet kvælstof fortrænge luften i lokalet, så der ikke er ilt til rådighed. Man finder forskeren næste morgen, hvor det ser ud som om han er faldet i søvn. Det er tragisk, men det viser at N2 virker uden at man mærker det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Slettet bruger

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af Slettet bruger » 12. aug 2019, 08:19

Nej, man bruger ikke nitrogensvejsere.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af Kortmentyk » 12. aug 2019, 09:09

Lassescout skrev:
12. aug 2019, 07:53
Det er lovligt at aflive kaniner med CO2. De fleste kaniner som bliver brugt til dyreforsøg aflives på den måde.

Den metode R2D2 angiver, hvor sækken starter med at være fyldt med luft, som gradvist udskiftes med CO2 er den helt rigtige hvis man bruger CO2. På den måde undgår kaninen de spasmer og det ubehag der ville være forbundet med pludselig at blive anbragt i ren CO2.

Min bekymring ved metoden går på usikkerheden om, hvornår kaninen er helt død, eller om den evt. bare er dybt bedøvet. Det kan faktisk være svært at konstatere. Så det vil kræve en hel del CO2 for at være på den sikre side. Men det er slet ikke nogen dum måde at gøre det på.

Det ville være endnu bedre at bruge kvælstof, altså nitrogen. Bruger man ikke nitrogensvejsere også ? N2 er en inert gas der ikke reagerer med ret meget, den virker bare ved at fortrænge ilt, så dyret dør af iltmangel. Når iltindholdet i luften falder, falder dyret i søvn, og hvis det opholder sig en vis tid i en atmosfære uden ilt, dør det. Der skulle ikke være nogen smerter eller ubehag forbundet med det, sådan som der kan være ved CO2.

Der er faktisk eksempler på forskere som har aflivet sig selv med N2 helt uden at vide det. Hvis de sidder i et lille laboratorium og f.eks. arbejder med vævssnit der opbevares i flydende kvælstof, er det sket at de har fortsat arbejdet ud på aftenen. Hvis så ventilationssystemet har været programmeret til at slukke om natten, kan fordampet kvælstof fortrænge luften i lokalet, så der ikke er ilt til rådighed. Man finder forskeren næste morgen, hvor det ser ud som om han er faldet i søvn. Det er tragisk, men det viser at N2 virker uden at man mærker det.
Jeg har arbejdet med co2 bedøvningsanlæg til grise i 13 år og det er ikke en metode jeg ville bruge til en kælekanin med ejeren som tilskuer. Der er mange faktorer, der spiller ind når man bedøver/afliver med co2.
Desuden er jeg sikker på at kaninen vil være utryg og skræmt af at komme i en sæk sammen med en sydende co2-slange.
Det er hurtigere, sikrere og mere humant med en 22'er.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af Langenge » 12. aug 2019, 11:54

Nu har jeg jo jagttegn og går på jagt, så som de fleste andre her på forum, så har jeg jo flere gange taget livet af et dyr.
Men jeg er også opvokset med en farfar/farmor, der havde slagtekaniner og en morfar/mormor, der havde høns, så den form for aflivning har jeg været vant til fra barn af.
Jeg er enig med de første svar i tråden her fra C-X og Bentx:
At tage den i bagbenene og gokke den i nakken med et metalrør eller en solid rundstok, virker perfekt. At bruge hånden (gerne med en handske på) kræver en lille smule mere øvelse. Men er du utryg ved den metode med et nakkeslag og/eller har aldrig set den udført, så tag en .22 short i nakken.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af NWF » 12. aug 2019, 12:31

PSindrup skrev:
11. aug 2019, 13:18

Nevøen og hans kæreste er midt i tyverne og de ønsker Ninus aflivet fordi den er træt af dage.
Hvis man er 2 voksne mennesker midt i tyverne så er man voksen nok til at betale det som det koster at få sine kæledyr aflivet hvis man ikke kan gøre det selv - eller skulle man ikke have dem i første omgang - at kaste sådan en omgang videre til 3. person for at spare pengene er i min optik egoistisk.

1.700 er dyrt, men med lidt søgen er det nok ikke umuligt at finde en dyrelæge som er billigere. Kan se min lokale her på Frederiksberg tager kr. 475 for det, så mon ikke de kunne fixe dette selv med lidt god vilje
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af Sierra13 » 12. aug 2019, 12:32

Hey Sindrup,

Jeg kan godt forstå du søger råd, især når det er kæledyr der er tale om, det er ofte dyr som man selv eller dem omkring en har en hvis form for tilknytning til


Hvis det var mig, ville jeg gøre op med mig selv:
Skyder eller nærkontakt (kniv, hånd, kølle, økse)

Jeg vælger altid gerne skyder da jeg føler mig fint tilpas ved det og uden det sviner. Samt jeg ofte har aflivet husmor i fælder, og ikke ønsker at få snitter i klemme.


Jeg gør gerne det, at jeg venter til dyret er roligt (her er de jo så typisk i bur for mig) mens jeg står ved siden af med 22LR'eren ved side af og venter, når de sidder stille sætter jeg lige lyddæmperen lige over toppen af kraniet på dem, evt en anelse bagud. Trykker på aftrækkeren, og sikrer mig at dyret er dødt.
Til kanin kan luftgevær sagtens benyttes, men jeg er glad for min salon da den larmer mindre end et luftgevær.

På husmår giver den beskrevne metode et pænt lille hul i toppen af kraniet hvor blod og hvad jeg formoder er hjerne evt flyder en lille smule ud, men ikke mere end det kan tørres væk med papir og hullet nærmest ikke er synligt. Hvis det er til åben kiste.



En ting jeg altid gør mig i, er at tænke på hvad jeg gør hvis noget kikser? Hvordan aflives der så? Jeg sikrer det ved at have 4 ekstra bønner tilbage i magasinet.



Som andre nævner så overvej om man gider være bøddel for venner/familie/naboer. Det generer mig slet ikke på de fleste dyr, men der er bestemt dyr jeg ikke selv ville aflive.


Håber du får styr på sagen

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af PSindrup » 12. aug 2019, 12:51

NWF skrev:
12. aug 2019, 12:31
PSindrup skrev:
11. aug 2019, 13:18

Nevøen og hans kæreste er midt i tyverne og de ønsker Ninus aflivet fordi den er træt af dage.
Hvis man er 2 voksne mennesker midt i tyverne så er man voksen nok til at betale det som det koster at få sine kæledyr aflivet hvis man ikke kan gøre det selv - eller skulle man ikke have dem i første omgang - at kaste sådan en omgang videre til 3. person for at spare pengene er i min optik egoistisk.

1.700 er dyrt, men med lidt søgen er det nok ikke umuligt at finde en dyrelæge som er billigere. Kan se min lokale her på Frederiksberg tager kr. 475 for det, så mon ikke de kunne fixe dette selv med lidt god vilje
Den første del har vi taget interne i familien. Den behøver du ikke bekymre dig om. :giggle:

Til gengæld vil jeg meget gerne have navn og adresse på dyrlægen der vil aflive så billigt.

Peter

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af Peter » 12. aug 2019, 12:54

Morten273 skrev:
12. aug 2019, 12:32
...Samt jeg ofte har aflivet husmor i fælder, og ikke ønsker at få snitter i klemme....
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af Langenge » 12. aug 2019, 13:01

Peter skrev:
12. aug 2019, 12:54
Morten273 skrev:
12. aug 2019, 12:32
...Samt jeg ofte har aflivet husmor i fælder, og ikke ønsker at få snitter i klemme....
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
MEN, Morten har jo ret. I de tilfælde hvor det er husmor, der aflives i fælden, så er det MEGET vigtigt, ikke at få snitterne i klemme. Det kan være nogle grimme, hysteriske sataner, sådan nogle husmødre.....
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af Sierra13 » 12. aug 2019, 13:04

PSindrup skrev:
12. aug 2019, 12:51
NWF skrev:
12. aug 2019, 12:31
PSindrup skrev:
11. aug 2019, 13:18

Nevøen og hans kæreste er midt i tyverne og de ønsker Ninus aflivet fordi den er træt af dage.
Hvis man er 2 voksne mennesker midt i tyverne så er man voksen nok til at betale det som det koster at få sine kæledyr aflivet hvis man ikke kan gøre det selv - eller skulle man ikke have dem i første omgang - at kaste sådan en omgang videre til 3. person for at spare pengene er i min optik egoistisk.

1.700 er dyrt, men med lidt søgen er det nok ikke umuligt at finde en dyrelæge som er billigere. Kan se min lokale her på Frederiksberg tager kr. 475 for det, så mon ikke de kunne fixe dette selv med lidt god vilje
Den første del har vi taget interne i familien. Den behøver du ikke bekymre dig om. :giggle:

Til gengæld vil jeg meget gerne have navn og adresse på dyrlægen der vil aflive så billigt.

Peter
En skam jeg ikke lige er i nærheden, så havde jeg gerne gjort det for en kølig cola

Og her er en fra vejledene 300kr i KBH NV
https://grundtvigs-dyreklinik.dk/priser/

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af Sierra13 » 12. aug 2019, 13:07

Langenge skrev:
12. aug 2019, 13:01
Peter skrev:
12. aug 2019, 12:54
Morten273 skrev:
12. aug 2019, 12:32
...Samt jeg ofte har aflivet husmor i fælder, og ikke ønsker at få snitter i klemme....
:shock: :shock: :shock:
MEN, Morten har jo ret. I de tilfælde hvor det er husmor, der aflives i fælden, så er det MEGET vigtigt, ikke at få snitterne i klemme. Det kan være nogle grimme, hysteriske sataner, sådan nogle husmødre.....
Jaja i to :oops: Kun en tåbe frygter ikke autocorrect :rolf:

Men ja er man i det tilfælde at have fanget en husmor i fælde, så skal man nok passe lidt på snitterne :fun:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af C-X » 12. aug 2019, 14:45

Lassescout skrev:
12. aug 2019, 07:53
Det er lovligt at aflive kaniner med CO2. De fleste kaniner som bliver brugt til dyreforsøg aflives på den måde.
Tak, jeg havde glemt om man måtte :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af Greyberd63 » 12. aug 2019, 15:02

Morten273 skrev:
12. aug 2019, 12:32
Hey Sindrup,

Jeg kan godt forstå du søger råd, især når det er kæledyr der er tale om, det er ofte dyr som man selv eller dem omkring en har en hvis form for tilknytning til


Hvis det var mig, ville jeg gøre op med mig selv:
Skyder eller nærkontakt (kniv, hånd, kølle, økse)

Jeg vælger altid gerne skyder da jeg føler mig fint tilpas ved det og uden det sviner. Samt jeg ofte har aflivet husmor i fælder, og ikke ønsker at få snitter i klemme.


Jeg gør gerne det, at jeg venter til dyret er roligt (her er de jo så typisk i bur for mig) mens jeg står ved siden af med 22LR'eren ved side af og venter, når de sidder stille sætter jeg lige lyddæmperen lige over toppen af kraniet på dem, evt en anelse bagud. Trykker på aftrækkeren, og sikrer mig at dyret er dødt.
Til kanin kan luftgevær sagtens benyttes, men jeg er glad for min salon da den larmer mindre end et luftgevær.

På husmår giver den beskrevne metode et pænt lille hul i toppen af kraniet hvor blod og hvad jeg formoder er hjerne evt flyder en lille smule ud, men ikke mere end det kan tørres væk med papir og hullet nærmest ikke er synligt. Hvis det er til åben kiste.



En ting jeg altid gør mig i, er at tænke på hvad jeg gør hvis noget kikser? Hvordan aflives der så? Jeg sikrer det ved at have 4 ekstra bønner tilbage i magasinet.



Som andre nævner så overvej om man gider være bøddel for venner/familie/naboer. Det generer mig slet ikke på de fleste dyr, men der er bestemt dyr jeg ikke selv ville aflive.


Håber du får styr på sagen
Hvad lokke mad bruger du til en husmor

Mvh
Grey

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Aflivning af kælekanin?

Indlæg af Caspian1911 » 12. aug 2019, 15:11

Så kom vi til punktet, hvor tråden har udlevet sig selv.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Låst