S&B PMII 5-25 - forskelle i årgange/generationer?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

S&B PMII 5-25 - forskelle i årgange/generationer?

Indlæg af Topcat » 10. aug 2019, 20:03

Jeg har lagt mærke til at nypriserne for en S&B PMII 5-25 svinger fra 19-25 kDKK. Skyldes det mon forskelle i udgaver fra år til år? Jeg synes ikke jeg kan finde noget officiel information.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: S&B PMII 5-25 - forskelle i årgange/generationer?

Indlæg af Lassescout » 11. aug 2019, 10:25

Jeg tror udelukkende det handler om marketingafdelingens respons på salgstallene.

S&B blev for nogle år siden svinsk dyre med deres topkikkerter. Fra at ligge på omkring 18-20 kkr sprang de til 26-30 kkr. Det var som om de troede at "the sky is the limit" også gjaldt hvad folk er parate til at betale. Samtidig mente de at deres militærkontrakter var så fede, så private nærmest skulle stå med hatten i hånden for at få lov at købe deres produkter. Jeg husker en IWA messe hvor indkøberne fra de forskellige våbenhandlere blev pissesure på de arrogante holdninger hos S&B.

Siden da er flere af de store mærker kommet med "entry lines" som er modelserier med færre features og til en mere overkommelig pris, så de kan vænne begyndersegmentet til at bruge deres mærke. Leupold har altid kørt med forskellige prissegmenter fra VX-I til Mark IV, hvorimod den tanke er forholdsvis ny for Zeiss.

Jeg har ikke set S&B gå ned ad den vej endnu, men salgsafdelingen har nok meddelt at der trods alt er grænser for hvor højt man kan prissætte tingene, uden at kunderne forsvinder, og det kan have reguleret priserne lidt ned igen.

Hvad S&B PM II angår, så har de ældre udgaver ikke MTC, altså More Tactile Clicks, hvor hvert 10. klik giver ekstra modstand. Det er en lille ting, som mange endda finder irriterende. Jeg kunne godt tænke mig en brugt PMII igen, for det er en fantastisk kikkert. Men jeg vil ikke betale en krone mere for MTC, snarere tværtimod.

EDIT: Nu lavede jeg lige en hurtig søgning for at se om jeg er helt galt på den. Jeg fandt en ny S&B PMII til kr. 31.449,- og en demo-model af Kahles K624 6-24X 56 til kr. 18.000,- Det er en voldsom prisforskel på to sammenlignelige kikkerter, så S&B rider tilsyneladende stadig på den høje hest,
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Slettet bruger

Re: S&B PMII 5-25 - forskelle i årgange/generationer?

Indlæg af Slettet bruger » 11. aug 2019, 17:11

EDIT: Nu lavede jeg lige en hurtig søgning for at se om jeg er helt galt på den. Jeg fandt en ny S&B PMII til kr. 31.449,- og en demo-model af Kahles K624 6-24X 56 til kr. 18.000,- Det er en voldsom prisforskel på to sammenlignelige kikkerter, så S&B rider tilsyneladende stadig på den høje hest,

Hvordan sammenlignelige ?
For nyligt lå to skytter ved siden af hinanden - 1 med Kahles 10-50 og 1 med S&B 12-50 - vi vurderede “ optisk skarphed” på 600 meter, ingen af skytterne var i tvivl om retfærdigheden af S&B’ens merpris.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: S&B PMII 5-25 - forskelle i årgange/generationer?

Indlæg af Lassescout » 11. aug 2019, 21:00

Jeg er ikke i tvivl om, at den var bedre, men var den virkelig tæt på dobbelt så god ? Jeg er selv kæmpefan af S&B´s kvalitet og jeg fortryder stadig at jeg solgte min i et svagt øjeblik, men guld kan altså også købes for dyrt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Slettet bruger

Re: S&B PMII 5-25 - forskelle i årgange/generationer?

Indlæg af Slettet bruger » 11. aug 2019, 21:15

Lassescout skrev:
11. aug 2019, 21:00
Jeg er ikke i tvivl om, at den var bedre, men var den virkelig tæt på dobbelt så god ? Jeg er selv kæmpefan af S&B´s kvalitet og jeg fortryder stadig at jeg solgte min i et svagt øjeblik, men guld kan altså også købes for dyrt.
Kan det - læs din signatur og tænk :blink:
Svært at sige, men det er jo på de lange hold det virkelig kommer til at betyde noget.
På 100 meter kan man jo bruge en kineserkikkert til 150,-

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: S&B PMII 5-25 - forskelle i årgange/generationer?

Indlæg af Tangloppen » 11. aug 2019, 21:21

Præcis.
Guldet kan købes for dyrt.
At S&B har tævet deres priser på topmodellerne vil jeg nu mene blot er en opfølgning af div. konkurrenter.
Heldigvis er der samtidig kommet tilsvarende aktører ind på markedet som håber på at nappe en bid af det øvre marked. IOR er nok et af de bedre eksempler på dette.

S&B er glade for at fremhæve en evt. forbedring af et produkt, så var der sket en væsenlig forbedring, ville forbrugeren være blevet informeret.
Det virker til at de har holdt snitterne fra 5-25’eren - if it aint broken, dont fix it.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: S&B PMII 5-25 - forskelle i årgange/generationer?

Indlæg af Lassescout » 11. aug 2019, 22:24

Slettet bruger skrev:
11. aug 2019, 21:15
Lassescout skrev:
11. aug 2019, 21:00
Jeg er ikke i tvivl om, at den var bedre, men var den virkelig tæt på dobbelt så god ? Jeg er selv kæmpefan af S&B´s kvalitet og jeg fortryder stadig at jeg solgte min i et svagt øjeblik, men guld kan altså også købes for dyrt.
Kan det - læs din signatur og tænk :blink:
Svært at sige, men det er jo på de lange hold det virkelig kommer til at betyde noget.
På 100 meter kan man jo bruge en kineserkikkert til 150,-


Jamen jeg købte jo for fanden en S&B PMII 5-25 x 56 og det er by far den bedste kikkert jeg har ejet. Jeg ved det godt, jeg skulle aldrig have solgt den :wall: . Men den vejede jo et ton, og jeg er først og fremmest jæger og jeg syntes kun jeg havde råd til én topkikkert. Så jeg solgte S&B og brugte pengene på en Swarovski 3-18 x 50. Det er en mere all round kikkert til jagtbrug, men den kommer ikke i nærheden af S&B til LR-skydning.

Det er som manden sagde: Da jeg ikke havde råd, var de alle sammen perfekte. Nu hvor jeg har, er ingen af dem det. Du kan bare ikke købe èn kikkert der er bedst til det hele, du er nødt til at vælge og vælge fra.
Senest rettet af Lassescout 11. aug 2019, 22:33, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: S&B PMII 5-25 - forskelle i årgange/generationer?

Indlæg af Halvautomat » 11. aug 2019, 22:27

Det er ikke lang tid siden at Køleskabssælgeren solgte en PM 5-25 for ca 19K.....
Og det er ikke dyrt for en kikkert som vel er en af de bedste langdistance kikkerter.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: S&B PMII 5-25 - forskelle i årgange/generationer?

Indlæg af C-X » 11. aug 2019, 22:30

En tur til Hawaii mindre i år :blink: :fun:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: S&B PMII 5-25 - forskelle i årgange/generationer?

Indlæg af Boryx » 11. aug 2019, 22:33

De meget forskellige priser er også ofte afhængig af hvilke tårne og trådkors kikkerten er med.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: S&B PMII 5-25 - forskelle i årgange/generationer?

Indlæg af Boryx » 11. aug 2019, 22:37

Lassescout skrev:
11. aug 2019, 22:24
Slettet bruger skrev:
11. aug 2019, 21:15
Lassescout skrev:
11. aug 2019, 21:00
Jeg er ikke i tvivl om, at den var bedre, men var den virkelig tæt på dobbelt så god ? Jeg er selv kæmpefan af S&B´s kvalitet og jeg fortryder stadig at jeg solgte min i et svagt øjeblik, men guld kan altså også købes for dyrt.
Kan det - læs din signatur og tænk :blink:
Svært at sige, men det er jo på de lange hold det virkelig kommer til at betyde noget.
På 100 meter kan man jo bruge en kineserkikkert til 150,-


Jamen jeg købte jo for fanden en S&B PMII 5-25 x 56 og det er by far den bedste kikkert jeg har ejet. Jeg ved det godt, jeg skulle aldrig have solgt den :wall: . Men den vejede jo et ton, og jeg er først og fremmest jæger og jeg syntes kun jeg havde råd til én topkikkert. Så jeg solgte S&B og brugte pengene på en Swarovski 3-18 x 50. Det er en mere all round kikkert til jagtbrug, men den kommer ikke i nærheden af S&B til LR-skydning.

Det er som manden sagde: Da jeg ikke havde råd, var de alle sammen perfekte. Nu hvor jeg har, er ingen af dem det. Du kan bare ikke købe èn kikkert der er bedst til det hele, du er nødt til at vælge og vælge fra.
Sell the Best, cry forever :rolf:

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: S&B PMII 5-25 - forskelle i årgange/generationer?

Indlæg af Bemoni1 » 11. aug 2019, 23:08

Jeg stod her for nyligt og skulle tage en ret stor beslutning, om hvilket glas jeg skulle have på toppen af min PRS riffel og fik lov til at låne en S&B 3 - 20 ultra short PM II og en Kahles K 318i, som jeg så kunne vurdere.

Det blev så en K318i med SKMR3 sigte, som jeg valgte, på baggrund af, at den simpelthen bare var bedre på alle parametre, forsåvidt angår ergonomi, funktionalitet og glaskvalitet.
Glaskvaliteten var den, for mig afgørende faktor, den har, i forhold til PMII'eren en noget større eye box og absolut ingen tunnel effekt og så er den bare fantastisk klar i billedet, selv i modlys ( hvor alt dårligt bliver afsløret ).

Prisen var for mig, underordnet, jeg ville med glæde have betalt mere, for PMII'eren, hvis den havde været den bedste for mig, men det var den så ikke.
Optik er forbundet med meget religiøsitet og hear-say og mit råd er, at man finder nogen, som har noget af det grej, som man måske vil investere i og få lov til at prøve det, samt få nogle gode råd og noget vejledning.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Besvar