Bergara B13 TD - mulighed for løbsskifte?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Bergara B13 TD - mulighed for løbsskifte?

Indlæg af C-X » 7. aug 2019, 09:49

Jeg har en kløe jeg ikke kan nå, og inden jeg finder ud af om jeg skal gå til læge med det, eller om der er andre muligheder, vil jeg lige høre panelet.

Bergara laver jo nogle fine sager, bl.a. den rockerfede B14 HMR, men jeg har set mig lun på deres små knækløbsrifler.

Men, men, men; mon man kan købe den som vekselsystem, eller mon hver pibe er tilpasset sin modpart? :help:

Da man både kan få en 16,5" .308 Win. pibe med 1-8" twistrate og en 20" .45-70 Govt. 1-20", så har man jo en rigtig spændende platform til at lege med subs., både tunge og rigtig tunge!
For mit vedkommende endda på eksisterende komponenter. Og så er pakken jo bare sweet. En .300 BLK har ikke rigtig interesse, da den ikke kan så meget nyt, som en .308 Win. ikke også kan (og jeg har allerede en sådan i 1-10", det fint skyder med subs).
Det sjove ved .45-70 Govt. i single loader er, at man nu ikke er begrænset til FN kugler, og kan man høvle noget gusten tungt bly stabilt afsted, meget stille, så har det da bestemt sin charme!

Tillægsspørgsmålet bliver så - hvor tunge kugler mon en .458 i 1-20" kan stabilisere ved subsonisk hastighed? :what:

Det er nu en skam, at de ikke laver dem til det europæiske marked, i revolver kalibre, såsom .357 Mag/.38 Spl. og .44 Mag./.44 Spl., for så havde de allerede fået mine penge.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Bergara B13 TD - mulighed for løbsskifte?

Indlæg af Bofhenator » 7. aug 2019, 10:23

C-X skrev:
7. aug 2019, 09:49

Tillægsspørgsmålet bliver så - hvor tunge kugler mon en .458 i 1-20" kan stabilisere ved subsonisk hastighed? :what:
Det kan du regne på her:
https://bergerbullets.com/twist-rate-calculator/
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Bergara B13 TD - mulighed for løbsskifte?

Indlæg af C-X » 7. aug 2019, 10:39

Ja, men jeg synes der er meget divergerende oplevelser af, hvad de forskellige, især støbte kugler, kan i virkeligheden, kontra hvad de kan teoretisk. Så jeg håbede lidt, at der er nogen herinde, der allerede har prøvet efter.

Luluskrammer er måske bedste bud pt., det er lang tid siden vi har set noget til Hønseluskeren.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Bergara B13 TD - mulighed for løbsskifte?

Indlæg af Bofhenator » 7. aug 2019, 11:30

Min Marlin er 1:20 twist og kan stabilisere en 500gr kugle ved 285m/s (en 500gr Ares FN, vil du have flere detaljer på kuglen?)
(Jeg kunne forøvrigt også godt overveje en 45/70 pibe til min Thompson Encore knæk riffel :-D )
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Bergara B13 TD - mulighed for løbsskifte?

Indlæg af C-X » 7. aug 2019, 11:46

Nu snakker du jo dirty igen, det kan jeg godt lide. Rixen prøvede med nogle forskellige ladninger til min Marlin, inden den blev min, og det gik ikke ret godt med stabiliseringen. Jeg kan dog ikke huske hvilke kugler de rodede med dengang, da jeg har købt en form mere til samlingen siden, så der nu er Lee fladnæser i 340, 405 og 450 gr.

Ja, gu vil jeg da så have de slibrige detaljer på den ladning! :Hug:

Bergaras største fejl med B13'eren er, imho, det ringe udvalg af kalibre. Hvis priserne var fornuftige, hvad de tyder på at være, så kunne jeg sagtens forestille mig sådan en riffel med et bredt udvalg af piber til, fra .22 LR, .223 Rem., .357 Mag. og op til .45-70 Govt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Bergara B13 TD - mulighed for løbsskifte?

Indlæg af Bofhenator » 7. aug 2019, 12:11

C-X skrev:
7. aug 2019, 11:46
Nu snakker du jo dirty igen, det kan jeg godt lide.
Uhhh ja!
Rixen prøvede med nogle forskellige ladninger til min Marlin, inden den blev min, og det gik ikke ret godt med stabiliseringen. Jeg kan dog ikke huske hvilke kugler de rodede med dengang, da jeg har købt en form mere til samlingen siden, så der nu er Lee fladnæser i 340, 405 og 450 gr.
Ares kuglen ligner den her en del:
https://leeprecision.com/mold-dc-c457-500-f.html
IMG_20190807_115523120.jpg
Ares 500gr
Ja, gu vil jeg da så have de slibrige detaljer på den ladning! :Hug:
Naturligvis vil du det :-D
Den er som sådan ikke noget særligt, Ovenstående Ares kugle OAL er 2.550" Krudtet er Trailboss og der er fyldt 13.7gr i.
Den opfylder kravet til råvuldt (og en god sjat mere) og spredningen i min riffel ville godt kunne bestå riffelprøven, den er ikke fantastisk fremragende, men ok, knytnævestørrelse.
Bergaras største fejl med B13'eren er, imho, det ringe udvalg af kalibre. Hvis priserne var fornuftige, hvad de tyder på at være, så kunne jeg sagtens forestille mig sådan en riffel med et bredt udvalg af piber til, fra .22 LR, .223 Rem., .357 Mag. og op til .45-70 Govt.
Jeg valgte Thompson over Bergara bla fordi udvalget af piber er temmelig stort, at jeg stadig kun har en pibe i 308W er kun min egen skyld. De kan fint bestilles hjem til lille DK og udvalget er stort:
https://accessories.tcarms.com/shop/bar ... e-barrels/

Jeg har ikke lige kigget på prisen på en B13, men en thompson står til knap 9k (piber står til i omegnen af $400).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Bergara B13 TD - mulighed for løbsskifte?

Indlæg af NWF » 7. aug 2019, 12:26

C-X skrev:
7. aug 2019, 09:49
Jeg har en kløe jeg ikke kan nå, og inden jeg finder ud af om jeg skal gå til læge med det, eller om der er andre muligheder, vil jeg lige høre panelet.

Bergara laver jo nogle fine sager, bl.a. den rockerfede B14 HMR, men jeg har set mig lun på deres små knækløbsrifler.

Men, men, men; mon man kan købe den som vekselsystem, eller mon hver pibe er tilpasset sin modpart? :help:
Jeg fik et svar fra importøren omkring det med vekselpibe sidste år da jeg spurgte ind til det, og de sagde det ikke var muligt :(

Men hold kæft hvor er jeg glad for min .308 - har købt en i .243 også, men ikke fået den brugt
Senest rettet af NWF 7. aug 2019, 12:32, rettet i alt 1 gang.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Bergara B13 TD - mulighed for løbsskifte?

Indlæg af C-X » 7. aug 2019, 12:29

Tak, det er simpelthen så smukt :thumbup:
Kan endda se, at ZMA ikke tager alverden for de tunge kugler, så det er til at overleve, for at kunne lege lidt.

Bergara står til omkring 5.500,- alt efter model, så de er en del billigere, hvilket gør det attraktivt, sammen med deres ry for kvalitetspiber.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Bergara B13 TD - mulighed for løbsskifte?

Indlæg af C-X » 7. aug 2019, 12:30

NWF skrev:
7. aug 2019, 12:26
C-X skrev:
7. aug 2019, 09:49
Jeg har en kløe jeg ikke kan nå, og inden jeg finder ud af om jeg skal gå til læge med det, eller om der er andre muligheder, vil jeg lige høre panelet.

Bergara laver jo nogle fine sager, bl.a. den rockerfede B14 HMR, men jeg har set mig lun på deres små knækløbsrifler.

Men, men, men; mon man kan købe den som vekselsystem, eller mon hver pibe er tilpasset sin modpart? :help:
Jeg fik et svar fra importøren omkring det med vekselpibe for sidste sommer, og de sagde det ikke var muligt :(

Men hold kæft hvor er jeg glad for min .308 - har købe en i .243 også, men ikke fået den brugt
Det er da pænt trist... Men tak alligevel. Det kunne have været et dejligt kuffertsæt.

Bare lige for at være helt sikker - det er den nuværende Take Down model du forhørte på, og ikke en af de tidligere, såsom Scout?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Bergara B13 TD - mulighed for løbsskifte?

Indlæg af NWF » 7. aug 2019, 12:56

C-X skrev:
7. aug 2019, 12:30

Bare lige for at være helt sikker - det er den nuværende Take Down model du forhørte på, og ikke en af de tidligere, såsom Scout?
Det var BA13 - Scout er ikke TD
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Bergara B13 TD - mulighed for løbsskifte?

Indlæg af C-X » 7. aug 2019, 13:02

Aeh, det er da rigtigt, den detalje havde jeg glemt :oops:

Æv igen... Det tager noget af ideen.
Jeg manglede ikke ret megen undskyldning for at mangle en.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Bergara B13 TD - mulighed for løbsskifte?

Indlæg af C-X » 7. aug 2019, 13:11

Tror min kløe er aftagende. Jeg vil prøve Bofhs kugler og se om de duer i min nuværende Marlin.

Da jeg allerede har korte våben i .223 Rem., .308 Win. (1-10") og .45-70 Govt., så er der ikke rigtig noget der frister mig, kalibermæssigt, ved udvalget fra Bergara. Men konstruktionen er stadig hamrende fræk og forførende, så det er slet ikke utænkeligt, at der en dag putter sig sådan en blandt de øvrige.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Bergara B13 TD - mulighed for løbsskifte?

Indlæg af NWF » 7. aug 2019, 14:25

C-X skrev:
7. aug 2019, 13:11
Tror min kløe er aftagende. Jeg vil prøve Bofhs kugler og se om de duer i min nuværende Marlin.

Da jeg allerede har korte våben i .223 Rem., .308 Win. (1-10") og .45-70 Govt., så er der ikke rigtig noget der frister mig, kalibermæssigt, ved udvalget fra Bergara. Men konstruktionen er stadig hamrende fræk og forførende, så det er slet ikke utænkeligt, at der en dag putter sig sådan en blandt de øvrige.
Tag ud og pil ved en, så kommer kløen igen :biggrin: Glem kaliberet, du køber at den er handy af h til - skulle jeg skiller mig af med mine 10-11 rifler så var BA13 en af de sidste der røg
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Besvar