Skrue går løs ved skud, S/S.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
M ikael
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. maj 2019, 12:51
Interesser: Jagt, haglgevær
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Skrue går løs ved skud, S/S.

Indlæg af M ikael » 16. jul 2019, 16:37

Hej,

Jeg har en gammel side-by-side, så jeg bruger til at træne op til haglskydeprøven.
Jeg har dog lige opdaget at den bagerste skrue langsomt går løs, når jeg skyder; 1/8 omgang ved ca. 100 skud.

Jeg tænkte på noget med en tændstik i skruehullet eller noget Loctite skruesikring, ved dog ikke om Loctite kan bruges i træ.

Har I eller et godt råd; jeg er nok ikke den første :smile:
Halvautomat kal. 12 Remmington 1100, skeet.
S/S kal. 12 Simson Suhl Thuringen, 1961.
O/U kal. 12 Sabatti Olimpo.
O/U kal. 12 Baikal IJ-27E.
Hatsan Mod 60 5,5mm luftgevær.
CZ455 salonriffel .22lr+Schultz Larsen mini lyddæmper+kikkert 3x9-40, vekselløb til .17HMR+en Schultz Larsen mini.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Skrue går løs ved skud, S/S.

Indlæg af Rulab » 16. jul 2019, 16:58

Hvilken skrue på geværet er der tale om?
Den bagerste skrue, er det en af skruerne til rembøjlen eller?

Jeg har haft flere ældre s/s, men har aldrig selv oplevet problem med at træskruer går løs, medmindre at skruehullet i træet har været skadet.

M ikael
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. maj 2019, 12:51
Interesser: Jagt, haglgevær
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Skrue går løs ved skud, S/S.

Indlæg af M ikael » 16. jul 2019, 17:00

Rulab skrev:
16. jul 2019, 16:58
Hvilken skrue på geværet er der tale om?
Den bagerste skrue, er det en af skruerne til rembøjlen eller?

Jeg har haft flere ældre s/s, men har aldrig selv oplevet problem med at træskruer går løs, medmindre at skruehullet i træet har været skadet.
Jo, den bagerste skrue på aftrækkerbøjlen :thumbup:
Halvautomat kal. 12 Remmington 1100, skeet.
S/S kal. 12 Simson Suhl Thuringen, 1961.
O/U kal. 12 Sabatti Olimpo.
O/U kal. 12 Baikal IJ-27E.
Hatsan Mod 60 5,5mm luftgevær.
CZ455 salonriffel .22lr+Schultz Larsen mini lyddæmper+kikkert 3x9-40, vekselløb til .17HMR+en Schultz Larsen mini.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Skrue går løs ved skud, S/S.

Indlæg af Rulab » 16. jul 2019, 17:23

Ok.
Skruen skal bestemt ikke overspændes, men lige spændes til.
Mangler skruen "bid" i skruehullet, virker en tandstik eller flig fra en tændstik i hullet som en nødløsning.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Skrue går løs ved skud, S/S.

Indlæg af HappyNanoq » 16. jul 2019, 18:01

En tændstik kan sikkert gøre det - alt efter størrelsen på hullet/skruen.
Hvis den er lille, så klip en tændstik over på langs.

Er det et ældre haglgevær som i forvejen har lidt skrammer, så kan man hvis det er lige kærv spænde skruen til, og kørne lidt af metallet fra aftrækkerbøjlen ind i udskæringen til skruetrækkeren - og dermed mekanisk låse skruen fast.
Men det er nok lidt på "gefühl" om du syntes geværet er stabilt nok, og der ikke er andre ting som gør at geværet vrider sig lidt, og dermed mekanisk løsner skruen under skud.

Tricket med tandstikken vil dog sikkert være nok - ellers har din våbensmed sikkert nogle skruer til at ligge som er lidt større i diameter.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

M ikael
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. maj 2019, 12:51
Interesser: Jagt, haglgevær
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Skrue går løs ved skud, S/S.

Indlæg af M ikael » 16. jul 2019, 18:22

Den er gammel, fra '61, men på ingen måde slidt. Jeg kan spænde skruen så den sidder stramt og så løber kærven også langs geværet; lækkert.
Tænker at træet bare er blevet lidt tørt med årene.

Jeg prøver med tændstikke og ser, hvad den siger til det.

:thumbup:
Halvautomat kal. 12 Remmington 1100, skeet.
S/S kal. 12 Simson Suhl Thuringen, 1961.
O/U kal. 12 Sabatti Olimpo.
O/U kal. 12 Baikal IJ-27E.
Hatsan Mod 60 5,5mm luftgevær.
CZ455 salonriffel .22lr+Schultz Larsen mini lyddæmper+kikkert 3x9-40, vekselløb til .17HMR+en Schultz Larsen mini.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Skrue går løs ved skud, S/S.

Indlæg af Langenge » 16. jul 2019, 19:38

M ikael skrev:
16. jul 2019, 18:22
Den er gammel, fra '61, men på ingen måde slidt. Jeg kan spænde skruen så den sidder stramt og så løber kærven også langs geværet; lækkert.
Tænker at træet bare er blevet lidt tørt med årene.

Jeg prøver med tændstikke og ser, hvad den siger til det.

:thumbup:
Den rigtige metode/en af de mere brugte og mere holdbare løsninger, er noget med at skrue det hele fra hinanden, bore hullet godt op, lime et nyt stykke træ i hullet, bore for og give den en ny skrue (eller den gamle skrue, hvis den stadig er okay)
Og det tager faktisk ikke ret lang tid og koster ikke mange penge og er ikke særligt svært og virker fantastisk :smile:
Ellers hedder det en ny skrue med større diameter. Min erfaring er bare, at ny skrue eller tændstikker er en stakket frist.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Skrue går løs ved skud, S/S.

Indlæg af Ras.Killing » 16. jul 2019, 21:58

Hva’ med at fylde hullet med epoxy? Og så efterfølgende bore hullet op i en størrelse der er passende til skruen?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Skrue går løs ved skud, S/S.

Indlæg af Langenge » 16. jul 2019, 22:08

Ras.Killing skrev:
16. jul 2019, 21:58
Hva’ med at fylde hullet med epoxy? Og så efterfølgende bore hullet op i en størrelse der er passende til skruen?
Enig, det ville være lige så nemt, men det ville da være pænere og mere "rigtigt" med en træpløk :smile:
Find et stykke træ af rette sort, der passer med skæftet, kig på skæftet og dit stykke træ, find ud af hvor stort et hul du kan bore og hvor stor en tilsvarende pløk du kan lave (måske en centimeter eller så, måske bare 8mm) og bor et hul, hæld hvid trælim i, bank pløk i, lad tørre, skær/snit/fil/slib til og eventuelt lidt farve.
Bor for og skru.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Skrue går løs ved skud, S/S.

Indlæg af Hansen-Martin » 16. jul 2019, 22:26

bor hullet op i fx. 6mm og sæt en dyvel i bor et hul til skruen igen, og så den ged barberet!
du kan købe et sæt i biltema der kan lave dyvler :smile: eller bare sætte en alm. i den kan alligevel ikke ses, når bøjlen er på :smile:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Skrue går løs ved skud, S/S.

Indlæg af Ras.Killing » 17. jul 2019, 04:32

Langenge skrev:
16. jul 2019, 22:08
Ras.Killing skrev:
16. jul 2019, 21:58
Hva’ med at fylde hullet med epoxy? Og så efterfølgende bore hullet op i en størrelse der er passende til skruen?
Enig, det ville være lige så nemt, men det ville da være pænere og mere "rigtigt" med en træpløk :smile:
Find et stykke træ af rette sort, der passer med skæftet, kig på skæftet og dit stykke træ, find ud af hvor stort et hul du kan bore og hvor stor en tilsvarende pløk du kan lave (måske en centimeter eller så, måske bare 8mm) og bor et hul, hæld hvid trælim i, bank pløk i, lad tørre, skær/snit/fil/slib til og eventuelt lidt farve.
Bor for og skru.
Hvis hullet alligevel sidder under aftrækkerbøjlen... så ski’ da hul i om det er pænt :biggrin: det er jo ikke synligt. Det er da klart den nemmeste løsning.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Skrue går løs ved skud, S/S.

Indlæg af Boryx » 17. jul 2019, 08:49

Der hvor skruen sidder er det mest sårbare sted på et skæfte, hvis det knækker - så er det lige her det knækker.

Hvis man borer hullet op til f. eks. 8mm, så fjerner man en masse langsgående fibre som man så erstatter med en dyvel med fibrene i modsatte retning...... ikke godt/stærkt.

Jeg ville også fylde skruehuller med tyndtflydende epoxy i en kanyle og så bore for til den samme originale skrue.

M ikael
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. maj 2019, 12:51
Interesser: Jagt, haglgevær
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Skrue går løs ved skud, S/S.

Indlæg af M ikael » 17. jul 2019, 11:26

Boryx skrev:
17. jul 2019, 08:49
Der hvor skruen sidder er det mest sårbare sted på et skæfte, hvis det knækker - så er det lige her det knækker.

Hvis man borer hullet op til f. eks. 8mm, så fjerner man en masse langsgående fibre som man så erstatter med en dyvel med fibrene i modsatte retning...... ikke godt/stærkt.

Jeg ville også fylde skruehuller med tyndtflydende epoxy i en kanyle og så bore for til den samme originale skrue.
Ja, er enig her. Mindre en 8mm kan dog godt gøre det. En 4mm dyvl med tilsvarende hul burde kunne gøre det, uden at svække i forhold til nuværende hul. Og de kan snittes i hånden :rock:
Halvautomat kal. 12 Remmington 1100, skeet.
S/S kal. 12 Simson Suhl Thuringen, 1961.
O/U kal. 12 Sabatti Olimpo.
O/U kal. 12 Baikal IJ-27E.
Hatsan Mod 60 5,5mm luftgevær.
CZ455 salonriffel .22lr+Schultz Larsen mini lyddæmper+kikkert 3x9-40, vekselløb til .17HMR+en Schultz Larsen mini.

Slettet bruger

Re: Skrue går løs ved skud, S/S.

Indlæg af Slettet bruger » 17. jul 2019, 11:53

M ikael skrev:
17. jul 2019, 11:26
Boryx skrev:
17. jul 2019, 08:49
Der hvor skruen sidder er det mest sårbare sted på et skæfte, hvis det knækker - så er det lige her det knækker.

Hvis man borer hullet op til f. eks. 8mm, så fjerner man en masse langsgående fibre som man så erstatter med en dyvel med fibrene i modsatte retning...... ikke godt/stærkt.

Jeg ville også fylde skruehuller med tyndtflydende epoxy i en kanyle og så bore for til den samme originale skrue.
Ja, er enig her. Mindre en 8mm kan dog godt gøre det. En 4mm dyvl med tilsvarende hul burde kunne gøre det, uden at svække i forhold til nuværende hul. Og de kan snittes i hånden :rock:
Hvorfor så spørge ?
Boryx’s forslag vil jo, alt andet lige, forstærke ( et i forvejen svagt punkt) skæfte, være en nem/ bedste løsning.

M ikael
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. maj 2019, 12:51
Interesser: Jagt, haglgevær
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Skrue går løs ved skud, S/S.

Indlæg af M ikael » 17. jul 2019, 12:37

Slettet bruger skrev:
17. jul 2019, 11:53
M ikael skrev:
17. jul 2019, 11:26
Boryx skrev:
17. jul 2019, 08:49
Der hvor skruen sidder er det mest sårbare sted på et skæfte, hvis det knækker - så er det lige her det knækker.

Hvis man borer hullet op til f. eks. 8mm, så fjerner man en masse langsgående fibre som man så erstatter med en dyvel med fibrene i modsatte retning...... ikke godt/stærkt.

Jeg ville også fylde skruehuller med tyndtflydende epoxy i en kanyle og så bore for til den samme originale skrue.
Ja, er enig her. Mindre en 8mm kan dog godt gøre det. En 4mm dyvl med tilsvarende hul burde kunne gøre det, uden at svække i forhold til nuværende hul. Og de kan snittes i hånden :rock:
Hvorfor så spørge ?
Boryx’s forslag vil jo, alt andet lige, forstærke ( et i forvejen svagt punkt) skæfte, være en nem/ bedste løsning.
Tjo, nogle gange er det vel i orden at høre andre, som måske er mere klog end en selv? Det ku' jo være at der var en, som havde en idé jeg ikke selv havde tænkt på.
Halvautomat kal. 12 Remmington 1100, skeet.
S/S kal. 12 Simson Suhl Thuringen, 1961.
O/U kal. 12 Sabatti Olimpo.
O/U kal. 12 Baikal IJ-27E.
Hatsan Mod 60 5,5mm luftgevær.
CZ455 salonriffel .22lr+Schultz Larsen mini lyddæmper+kikkert 3x9-40, vekselløb til .17HMR+en Schultz Larsen mini.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Skrue går løs ved skud, S/S.

Indlæg af Rulab » 17. jul 2019, 12:56

Jeg ville også undersøge om bagskæftet sad en smule løst på baskylen og skruen derfor kan arbejde sig løs ved brug.

Besvar