Afrensning af kolbe på Kar. 98k

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Foghorn Leghorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 1. nov 2018, 13:04
Interesser: Samlerammunition/Kar.98k
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Afrensning af kolbe på Kar. 98k

Indlæg af Foghorn Leghorn » 7. jul 2019, 12:30

Jeg har erhvervet mig en superfin dot44 Mauser Kar.98k. Karabinen har et fint, lyst laminatskæfte. Det er desværre blever overhældt med fernish, lak eller lignende for flere år siden.
Ny står jeg og vil rigtig gerne rense kolben af, så den får sit oprindelige og naturlige udseende. MEN, jeg ønsker at gøre det forsigtigt og rigtigt fra starten. Er der nogen, der har god erfaring hermed og som har et par gode råd, som jeg kan have glæde af?
På forhånd tak.
Anders.

PS. En ven har købt en tilsvarende laminatkolbe til sin Kar. 98k. Den er imdsmurt i fedt/ferronat. Hvad vil man anbefale til at affedte denne kolbe uden at beskadige den? Jeg ved fra min tid i hæren, at vi brugte noget der hed solvent, men det var til at fjerne ferronat på våbendele. Hvad bruger man i dag og her med henblik på at redde laminatkolben?

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Afrensning af kolbe på Kar. 98k

Indlæg af F U B A R » 7. jul 2019, 20:06

Lak fernis og lign
Køb noget NITROMORS maling og lakfjerner fåes i nok samtlige byggemarkeder
Osse de billige
Feronat og lign snask skal du nok over i noget opløsningsmidler evt
Kan grovrens sæbe beregnet til afvaskning af vægge inden maling bruges
Mvh
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Foghorn Leghorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 1. nov 2018, 13:04
Interesser: Samlerammunition/Kar.98k
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Afrensning af kolbe på Kar. 98k

Indlæg af Foghorn Leghorn » 7. jul 2019, 22:39

Hej Fubar,
Super - men hvad bruger I andre, når I skal rengøre noget, som har ligget i fedtet ind i fedtpapir - en reservedel eller lignende (metal) er grov/grundrens det, som "alle bruger til opgaven" - jeg ville have troet et petroleumsprodukt eller lignende...?
//Anders

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 26. aug 2017, 15:40
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 121 times

Re: Afrensning af kolbe på Kar. 98k

Indlæg af Drikkedunk » 8. jul 2019, 00:25

Fedtede/olierede metaldele renser og affedter jeg med en pensel og en gang rensebenzin. Giver bagefter en gang universalolie/våbenolie.

Brugeravatar
Foghorn Leghorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 1. nov 2018, 13:04
Interesser: Samlerammunition/Kar.98k
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Afrensning af kolbe på Kar. 98k

Indlæg af Foghorn Leghorn » 8. jul 2019, 09:12

Naturligvis! - det er nok det bedste moddel. Tak for råd! :smile:

Brugeravatar
1407
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 124
Tilmeldt: 27. apr 2013, 12:45
Interesser: Jagt og Historiskskydning
Geografisk sted: sydvest jylland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Afrensning af kolbe på Kar. 98k

Indlæg af 1407 » 9. jul 2019, 22:25

Til skæfter har jeg brugt ovnrens det lyder mærkeligt, men virker rigtig godt.
mvh 1407
old soldier never die, they just fade away
Anschütz 1407
Mauser k98k
CarlGustaf 6,5 x 55
Enfield p14 303"
Lanber Norlett 12/70

Brugeravatar
Foghorn Leghorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 1. nov 2018, 13:04
Interesser: Samlerammunition/Kar.98k
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Afrensning af kolbe på Kar. 98k

Indlæg af Foghorn Leghorn » 9. jul 2019, 22:33

Men vel kun til "fedtede" og indsmurte skæfter? - fernis og lak er jo en anden sag....

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Afrensning af kolbe på Kar. 98k

Indlæg af F U B A R » 9. jul 2019, 23:50

Træ= nitromors tager lak og andet snask
Metal som drikkedunk skriver opløsnings midler
Ellers grundrens til træ bedre for åndedræt end salmiak spiritus
Ikke rocket science
Mvh
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Foghorn Leghorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 1. nov 2018, 13:04
Interesser: Samlerammunition/Kar.98k
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Afrensning af kolbe på Kar. 98k

Indlæg af Foghorn Leghorn » 10. jul 2019, 02:55

Super og tak!

Simkro
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. mar 2017, 08:03
Interesser: Jagt, grej og bushcraft
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Afrensning af kolbe på Kar. 98k

Indlæg af Simkro » 10. jul 2019, 07:18

Et hurtigt "dont do" til fjerning af lak. Tippet er desværre baseret på egne erfaringer.

Brug for Guds skyld ikke Biltemas lakfjerner med mindre, det er fordi du virkelig har tænkt dig at bruge en hel weekend på det. Hold dig til den anbefalede nitromors, som er effektiv, og andre har haft gode erfaringer med.

Jeg begik selv fejlen, da jeg skulle have originallakken af en sxs fra 90'erne. Det tog 5 behandlinger hvor det var indpakket i plastfolie i mellem 1 og 2 timer hver gang. Helt håbløst.

Når det så er sagt, så kan det måske anbefales, hvis man vil være ekstra skånsom - selvom jeg i og for sig ikke tror, at det gør den store forskel. Jeg har i hvert fald fået et meget dårligt indtryk af produktet.

Et andet godt tip, hvis lakken er lidt svær at arbejde med, er at bruge en ziehklinge i den blødgjordte lak. Hvis du er i tvivl om hvordan du bruger den, er youtube din ven.
Det er en meget skånsom måde at skrabe lakken af, og det er et absolut minimum af "høvlspor" den sætter. Min erfaring er, at man kan viske dem ud med en let slibning med korn 220 og op. Jeg ville starte med 400 for at minimere, hvor meget træ jeg fjerner, og se om det er tilstrækkeligt.
Når du bruger lakfjerneren, så skyl efter med varmt vand og brug gerne en kraftigt opvaskebørste, eller endnu bedre en neglebørste - det er skånsomt og effektivt. Husk dog et par briller, da lakfjerner og øjne ikke er godt at blande. Prøv dig frem med børsten først, og hvis det driller, så brug ziehklingen.

Til det fedtede skæfte - ligeosm med træ, der er gennemvædet af våbenolie - ville jeg trække det ud med acetone. Her er youtube også din ven. Men vær lidt forsigtigt med acetone og laminatskæfte. Epoxien kan begynde at opføre sig "sjovt". Prøv at spørge en våbensmed, om de har erfaringer. Generelt er mit indtryk dog, at de tyske laminatskæfter er temmelig hårdføre både i forhold til mekanisk og kemisk vold.

Held og lykke med projektet, og som altid: smid gerne et billede :blink:

Brugeravatar
Foghorn Leghorn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 34
Tilmeldt: 1. nov 2018, 13:04
Interesser: Samlerammunition/Kar.98k
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Afrensning af kolbe på Kar. 98k

Indlæg af Foghorn Leghorn » 10. jul 2019, 09:12

Hej Simkro,
Tusind gange mange tak for din udførlige beskrivelse. Det er jeg utrolig glad for.
Jeg kender alt for godt disse projekter som er dyrekøbt erfaring og ikke altid med det ønskede resultat.
Det bliver et vinter-projekt.
Jeg vil følge dine råd kan du tro!

Endnu engang tak skal du ha'!!

Varmeste hilsner
Anders

Simkro
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 3. mar 2017, 08:03
Interesser: Jagt, grej og bushcraft
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Afrensning af kolbe på Kar. 98k

Indlæg af Simkro » 10. jul 2019, 09:47

Strand-Holm skrev:
10. jul 2019, 09:12
Hej Simkro,
Tusind gange mange tak for din udførlige beskrivelse. Det er jeg utrolig glad for.
Jeg kender alt for godt disse projekter som er dyrekøbt erfaring og ikke altid med det ønskede resultat.
Det bliver et vinter-projekt.
Jeg vil følge dine råd kan du tro!

Endnu engang tak skal du ha'!!

Varmeste hilsner
Anders
Ingen årsag, Anders.

- Og en ting til: Når du forhåbentlig står med et flot afklædt, og ikke mindst lyst skæfte, så tænker jeg, at du gerne vil beholde det lyst? Det gjorde jeg selv ved min K98'er, som dog ikke var blevet voldtaget med fernis, men virkelig stod imponerende flot original, blot noget "tør" i det.

Derfor vil jeg råde dig til, - og nu vover jeg virkelig pelsen i forhold til de mange linoliefanatikere(er selv en) - at du holder dig fra linolie. I hvert fald rå-, kogt eller et produkt med et højt indhold. Linolie bliver nemlig mørkere med tiden. Ikke i dag, heller ikke i morgen, med med tiden. Eksempelvis har jeg en gammel m96, som er blevet rigtig flot "dunkel" af linolie efter 1½-års tid. Det er valnøddetræ, og her vil de fleste jo gerne have et mørkere og mere markeret udtryk.

Jeg ville i stedet bruge noget neutral Scherrels eller lign, som jeg selv brugte på min K98. Det indeholder også noget linolie, men det virker mere "stabilt" i forhold til at mørkne - i hvert fald her et års tid efter jeg gav det første gang. Alternativt kunne du måske prøve med Danish oil. Dog skal du være obs på, at det giver en mat overfalde, og kan (hvis du giver mange lag) give en fernisagtig overfalde. Et enkelt eller to lag vil derimod give en neutral, lyst matolieret finish Det er et produkt, der er meget populært i knivsmedekredse til alt fra behandling af læder til skæfteolie.

Kommer du i tvivl om noget undervejs, så siger du bare til :smile:

Venligst,
Simon

Besvar