Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af Kleth » 20. maj 2019, 08:27

På skydebanen har jeg set hvor godt man kan skyde fra en Viper Flex skydestok, så jeg anskaffede mig en og rent stabilitet-mæssigt er jeg ikke blevet skuffet; det er nærmest som at skyde fra bænk. Den er dog ikke voldsomt handy, selv når den kun skal slås ud, men det kræver nok lidt yderligere øvelse. Min Viper Flex har indtil videre leveret 3 guldmærker, så der må være noget om snakken.

På vej ud forleden, der opdagede vi så at ved middel-vind, der fløjter den lystigt med mindre den bliver båret i læ eller hvor der er turbolenser om kroppen. Jeg kan så se at jeg ikke er den eneste med den oplevelse: viewtopic.php?f=32&t=64566
Jeg synes så at skinnerne er noget hat og det er noget bavl at skulle tape de ubrugte huller.

Skulle der være en smartere metode til at begrænse fløjteriet?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Grydesvamp
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 59
Tilmeldt: 27. aug 2018, 18:13
Interesser: Jagt, og alt mekanik
Geografisk sted: 9381 sulsted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 8 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af Grydesvamp » 20. maj 2019, 08:57

Klar isolerbånd er nemmere, så lader du kun de huller som du bruger stå åbne..

Sort isolerbånd funker også fint men så kan du ikke se hvilket falsk hul den er landet i når den blokere..

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af Krung » 20. maj 2019, 10:03

Hvilke / Hvor mange huller bruger I? (Hey, det er mandag morgen og IKKE fredag eftermiddag)
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Bigfoot
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 263
Tilmeldt: 2. apr 2004, 17:54
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 7 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af Bigfoot » 20. maj 2019, 11:33

Hvis man spiller rigtigt på skydestokken, kan den bruges som lokkekald. :smile:
Bigfoot

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK"

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af 1900 » 20. maj 2019, 12:02

jeg har brugt camo gaffatape

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af Kleth » 20. maj 2019, 12:32

Krung skrev:
20. maj 2019, 10:03
Hvilke / Hvor mange huller bruger I? (Hey, det er mandag morgen og IKKE fredag eftermiddag)
Jeg bliver dig lige svar skyldig! Jeg skal prøve om fruen og jeg har brug for samme højde; ellers bruger jeg to indstillinger til hhv siddende og stående.
Virker den for fruen, så får hun nok hendes egen og så er der kun to indstillinger på hver skydestok :smile:
(for den rene er alting rent)
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af 1900 » 20. maj 2019, 13:31

du behøver kun en indstilling hvis der er den nye viper: den kan spredes så meget at den kan bruges stående og siddende på stol

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af Kleth » 20. maj 2019, 13:34

1900 skrev:
20. maj 2019, 13:31
du behøver kun en indstilling hvis der er den nye viper: den kan spredes så meget at den kan bruges stående og siddende på stol
Det er bestemt rigtigt, jeg synes så bare at den fylder så ekstremt meget i bredden
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af NWF » 20. maj 2019, 13:42

Super skydestok at skyde fra, og har også lagt mærke til det med vinden - har dog ikke oplevet det har skræmt noget væk

Men jeg savner en helt anden løsning fra dem end den nuværende.

Synes den er uhandy at rode med og få ramt hullerne rigtigt når man regulere ben længden - de burde lave en løsning uden huller, men med håndtag eller lign. som let og hurtigt ville kunne løsne og spænde benene istedet for. Jeg vil gerne kunne gå ud med en sammenslået kompakt skydestok istedet for en som er langt og af og til lidt i vejen pga dens længde.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Torben Dahl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 542
Tilmeldt: 23. maj 2012, 14:12
Interesser: jagt
Geografisk sted: roslev
Has thanked: 141 times
Been thanked: 92 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af Torben Dahl » 20. maj 2019, 16:49

det er en fin skyde stok jeg har haft både den gamle og den nye styx,men har solgt dem begge igen ,jeg er træf af at det hyler i hullerne, og monterer man den med de medfølgende skaller bliver den så tyk at man næsten ikke kan nå rundt om den, ,jeg kan faktisk bedere lide decoy til en tusse ,den virker fuldstændig på samme måde ,bare uden larm ,og så er den meget lettere,men jeg har købt mig en jakele z4 som laves i Tyskland,det er absolut den bedste og smarteste skydestok jeg endnu har set søg evt på youtube for at se video,
Blaser R8 Lux grade 4
3006
zeiss victory HT 3-12x56 asv
aimpoint H34s
zeiss victory RF 8x42
zeiss sfl 8x30
blaser f 16 grade 4 12/76
pulsar digex c50
pulsar axion 2 lrf 35 xq
sako finnfire 2 22 LR
leupold freedom rimfire 2-7x33

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af Sortseer » 20. maj 2019, 17:14

I frisk vind hyler den mere bestemt mere end godt er. Jeg er også til tape. Bruger pt. en sort fra Biltema der vist er som camotape, men bare uden camo. Den er blød og behagelig at holde på, når det er frost.

Stiller forøvrigt aldrig på min Viper Flex. Jeg anvender den kun stående, og tvivler på at jeg kan opnå bedre resultater siddende.

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af Tikka B93 » 20. maj 2019, 17:51

der findes en anden dansk version som hedder ph skydestok har aldrig prøvet den men tror den er fin den justeres ved at dreje og låse så ingen huller der fløjter,kunne være en mulighed hvis man ikke vil have musik på jagten :giggle: :fun: :rolf:

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af Peter » 20. maj 2019, 21:40

Tikka B93 skrev:
20. maj 2019, 17:51
der findes en anden dansk version som hedder ph skydestok har aldrig prøvet den men tror den er fin den justeres ved at dreje og låse så ingen huller der fløjter,kunne være en mulighed hvis man ikke vil have musik på jagten :giggle: :fun: :rolf:
Jeg har PH skydestokken og er rigtig glad for den. Princippet er det samme som Viper Flex, og mon ikke, at Viper Flex har anet i PH's retning, da de udviklede skydestokken (PH kom før Viper Flex)?
Der er en snor mellem støtterne, så den er fleksibel indtil snoren strammes. Den kan ganske rigtigt justeres i højden ved at dreje/skrue/spænde stængerne. Når den er skubbet sammen, kan den ligge i en riffelkuffert. Jeg har med en sort tusch markeret hvor langt den skal trækkes ud for at den passer til min højde ved stående skydning, så jeg ikke skal stå og højdeindstille den hver gang. Og nej, den fløjter ikke...
Den er måske en smule uhandy, men med lidt øvelse, kan man hurtigt slå den ud, hvis det skal gå stærkt.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af Kleth » 22. maj 2019, 09:00

Jeg må ud og have noget klart isolerbånd og hvis fruen også skal have ny skydestok bliver den en PH-skydestok :numberone: men hun har ikke fået prøvet Viper Flex'en endnu så der starter vi :smile:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af NWF » 22. maj 2019, 10:35

Er er nogle herinde som har erfaring med denne skydestok eller noget tilsvarende?

https://4stablestick.com/produit/monter ... k/?lang=en

Kunne godt tænkte mig at høre lidt omkring hvor stabil den er/ikke er....
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af 1900 » 22. maj 2019, 10:49

ved egentlig ikke hvilken stick der kom først, men jeg har kendt Claus (viper flex ) fra feltskydningerne fra før han behøvede at barbere sig, og allerede dengang eksperimenterede han med " Den sorte Død " som kælenavnet var dengang.

dengang syntes jeg at der ikke var nogen grund til at bruge andet end den gode gamle tobenede stok, men de fire skaber en stærk afhængighed :smile:

med lukkede huller er den nye model perfekt: selv fra en lav stol kan benene spredes så langt ud at et stabilt skud er et fakta.
Den forreste vugge er altid stabil, altid vandret og så bred at jeg kan følge et essende dyr uden at flytte stokken.
vingen foroven til at udfolde stokken med har jeg bare skruet af: jeg synes det er nemmere bare at slå benene ud som jeg plejer med den gamle

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af Centurion » 22. maj 2019, 11:11

NWF skrev:
20. maj 2019, 13:42
Super skydestok at skyde fra, og har også lagt mærke til det med vinden - har dog ikke oplevet det har skræmt noget væk

Men jeg savner en helt anden løsning fra dem end den nuværende.

- de burde lave en løsning uden huller, men med håndtag eller lign. som let og hurtigt ville kunne løsne og spænde benene
Synes den er uhandy at rode med og få ramt hullerne rigtigt når man regulere ben længden istedet for. Jeg vil gerne kunne gå ud med en sammenslået kompakt skydestok istedet for en som er langt og af og til lidt i vejen pga dens længde.
Yes, og hvis det er den tid på året, hvor man har fået stive fingre, er den simpelthen møgirriterende at rode med.
"In case of panic: don't panic"

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af Peter » 22. jun 2019, 07:30

NWF skrev:
22. maj 2019, 10:35
Er er nogle herinde som har erfaring med denne skydestok eller noget tilsvarende?

https://4stablestick.com/produit/monter ... k/?lang=en

Kunne godt tænkte mig at høre lidt omkring hvor stabil den er/ikke er....
Jeg har prøvet 4 Stable Stick'en, og den er fremragende. Minder meget om Viper Flex'en, men nok en anelse spinklere (og dermed lettere). Jeg har kun prøvet den til låns, så jeg kunne godt tænke mig at sammenligne den med Viper Flex på samme tid.

Slettet bruger

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af Slettet bruger » 22. jun 2019, 09:02

Peter skrev:
22. jun 2019, 07:30
NWF skrev:
22. maj 2019, 10:35
Er er nogle herinde som har erfaring med denne skydestok eller noget tilsvarende?

https://4stablestick.com/produit/monter ... k/?lang=en

Kunne godt tænkte mig at høre lidt omkring hvor stabil den er/ikke er....
Jeg har prøvet 4 Stable Stick'en, og den er fremragende. Minder meget om Viper Flex'en, men nok en anelse spinklere (og dermed lettere). Jeg har kun prøvet den til låns, så jeg kunne godt tænke mig at sammenligne den med Viper Flex på samme tid.
Alt efter på hvilke af dine “ hjem” du vil afprøve, har jeg en Viper du kan låne.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af Kleth » 22. jun 2019, 12:49

Peter skrev:
22. jun 2019, 07:30
Jeg har prøvet 4 Stable Stick'en, og den er fremragende. Minder meget om Viper Flex'en, men nok en anelse spinklere (og dermed lettere). Jeg har kun prøvet den til låns, så jeg kunne godt tænke mig at sammenligne den med Viper Flex på samme tid.
Jeg kan have min Viperflex med på skydebanen efter aftale :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af Peter » 22. jun 2019, 19:10

Slettet bruger skrev:
22. jun 2019, 09:02
Peter skrev:
22. jun 2019, 07:30
NWF skrev:
22. maj 2019, 10:35
Er er nogle herinde som har erfaring med denne skydestok eller noget tilsvarende?

https://4stablestick.com/produit/monter ... k/?lang=en

Kunne godt tænkte mig at høre lidt omkring hvor stabil den er/ikke er....
Jeg har prøvet 4 Stable Stick'en, og den er fremragende. Minder meget om Viper Flex'en, men nok en anelse spinklere (og dermed lettere). Jeg har kun prøvet den til låns, så jeg kunne godt tænke mig at sammenligne den med Viper Flex på samme tid.
Alt efter på hvilke af dine “ hjem” du vil afprøve, har jeg en Viper du kan låne.
:fun: Deal, CP.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Viper Flex Styx - Eller "Panfløjten" som fruen kalder den

Indlæg af Peter » 22. jun 2019, 19:11

Kleth skrev:
22. jun 2019, 12:49
Peter skrev:
22. jun 2019, 07:30
Jeg har prøvet 4 Stable Stick'en, og den er fremragende. Minder meget om Viper Flex'en, men nok en anelse spinklere (og dermed lettere). Jeg har kun prøvet den til låns, så jeg kunne godt tænke mig at sammenligne den med Viper Flex på samme tid.
Jeg kan have min Viperflex med på skydebanen efter aftale :thumbup:
:fun: Deal, så kan du låne min PH efter aftale!

Besvar