Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Rigsby » 10. jun 2019, 18:13

Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Glock 17 CO2 i 4,5mm

Indlæg af Timber » 10. jun 2019, 18:14

Rigsby skrev:
10. jun 2019, 18:13
Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?
Nej, der skal tilladelse til.. Ikke umulig, men dog sjælden..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Glock 17 CO2 i 4,5mm

Indlæg af Rigsby » 10. jun 2019, 19:39

Timber skrev:
10. jun 2019, 18:14
Rigsby skrev:
10. jun 2019, 18:13
Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?
Nej, der skal tilladelse til.. Ikke umulig, men dog sjælden..
Meddelelse modtaget, tak!

Da jeg fulgte sagen om Nicki Bille blev det nævnt i retten (af hans forsvarer) at den luftpistol som han havde truet med ikke kunne skyde da der ikke var isat nogen Co2-patron og at det var et stykke legetøj som ikke krævede tilladelse, han blev så vidt jeg erindrer ikke dømt for ulovlig våbenbesiddelse.

Er der nogen forklaring på dette?? Glemte politiet at medtage den ting i deres "sag" eller er det sådan at "vi" overfortolker loven eller hva..........
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 393
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 264 times
Been thanked: 87 times

Re: Glock 17 CO2 i 4,5mm

Indlæg af Øboen » 10. jun 2019, 19:45

Det er tilladt for personer over 18 år at købe et hardball våben, der er drevet af gas eller co2. Det er nok sådan en Nicki Bille har brugt.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Glock 17 CO2 i 4,5mm

Indlæg af Timber » 10. jun 2019, 19:47

Øboen skrev:
10. jun 2019, 19:45
Det er tilladt for personer over 18 år at købe et hardball våben, der er drevet af gas eller co2. Det er nok sådan en Nicki Bille har brugt.
Når man ser journalisternes manglende viden om våben, så er det nok den rigtige konklusion..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Glock 17 CO2 i 4,5mm

Indlæg af Rigsby » 10. jun 2019, 19:57

Timber skrev:
10. jun 2019, 19:47
Øboen skrev:
10. jun 2019, 19:45
Det er tilladt for personer over 18 år at købe et hardball våben, der er drevet af gas eller co2. Det er nok sådan en Nicki Bille har brugt.
Når man ser journalisternes manglende viden om våben, så er det nok den rigtige konklusion..
Fuldstændig enig, de har samme viden om våben som Undulater har om atomfysik.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Glock 17 CO2 i 4,5mm

Indlæg af The Mad Viking » 10. jun 2019, 21:05

Rigsby skrev:
10. jun 2019, 19:57
Timber skrev:
10. jun 2019, 19:47
Øboen skrev:
10. jun 2019, 19:45
Det er tilladt for personer over 18 år at købe et hardball våben, der er drevet af gas eller co2. Det er nok sådan en Nicki Bille har brugt.
Når man ser journalisternes manglende viden om våben, så er det nok den rigtige konklusion..
Fuldstændig enig, de har samme viden om våben som Undulater har om atomfysik.
:goodpost: :rolf:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Slettet bruger

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Slettet bruger » 11. jun 2019, 18:44

Cirkulæret om kulsyrevåben; CIS nr 37 af 21/02/1966 (der bl.a. henregnede kulsyregeværer og -pistoler som håndvåben) blev i 1995 ophævet og erstattet af;
CIR1H nr 138 af 29/08/1995.
Som det fremgår af §40 i ovennævnte cirkulære, så...:
”ophæves cirkulæreskrivelse nr. 37 af 21. februar 1966 om kulsyrevåben mv.” helt !
I det nye cirkulære gik man bort fra opfattelsen af, at luftvåben med CO2 som drivmiddel i luftvåben skulle henføres som håndvåben.
Siden har der ikke været regler i hverken, lov, bekendtgørelse eller cirkulære om CO2 som drivmiddel i luftvåben med en kaliber på mindre end 4,5 mm.
I loven fra 1995 blev der stillet krav om våbentilladelse til paintballvåben, men i den nye opdatering af loven fra 2012;
LBK nr. 1005 af 22/10/2012
er dette krav så også helt fjernet.

I dag skelner både lov, bekendtgørelse og cirkulære derfor i praksis alene mellem 2 drivmidler, nemlig eksploderende krudt og ekspanderende luft.

- Når drivmidlet er krudt, skelnes der ikke mellem forskellige typer sprængstof, herunder om det f.eks. er røgsvagt krudt, RP krudt, MRP krudt, N 165, N 540, sortkrudtserstatning eller egentligt sortkrudt.
Når projektilet drives frem af trykket fra en forbrændingsbaseret eksplosion, kaldes det i lovens sammenhæng for krudt, og reglerne er de samme uanset hvilken form for krudt.

- Når drivmidlet er ekspanderende luft, skelnes der tilsvarende heller ikke mellem forskellige luftarter, herunder, om det f.eks. er atmosfærisk luft, argon, propan, butan, Co2 eller helium.
Når projektilet drives frem af trykket fra en komprimeret luftart, der ikke eksploderer i den forbindelse, kaldes det i lovens sammenhæng for luft.

I 1995 ophævede myndighederne i Danmark altså det særlige cirkulære om kulsyrebaserede (luft)våben, og siden har myndighederne i både lov, bekendtgørelse og cirkulære alene omtalt våben, der blev drevet af komprimerede luftarter, som luftvåben, hvilket iøvrigt også er helt i overensstemmende med de øvrige EU-lande, hvor luftvåben, drevet af CO2, også er tilladte.

Skulle man alligevel være usikker, så kan jo blot købe de CO2-våben i kaliber .177, som man ønsker, og så nogle 4,5 mm plastic BBs, som f.eks:
https://www.ebay.co.uk/itm/177-bb-pelle ... SwzgRW1~7x
Dermed er der tale om CO2-drevne hardball våben, der i våbenloven direkte er angivet som tilladelsesfrie for alle over 18 år.

Lad os være tilgivende overfor dem, der i 1966 indførte cirkulæret om CO2-våben og teknemmelige overfor dem, der i 1995 ophævede dette cirkulære.
Lad os derefter forholde os sagligt til den gældende lov og undlade at påføre os selv begrænsninger, der ikke er baserede på denne.
Senest rettet af Slettet bruger 11. jun 2019, 22:12, rettet i alt 3 gange.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Timber » 11. jun 2019, 19:25

FriLuft skrev:
11. jun 2019, 18:44
Cirkulæret om kulsyrevåben; CIS nr 37 af 21/02/1966 (der bl.a. henregnede kulsyregeværer og -pistoler som håndvåben) blev i 1995 ophævet og erstattet af;
CIR1H nr 138 af 29/08/1995.
Som det fremgår af §40 i ovennævnte cirkulære, så...:
”ophæves cirkulæreskrivelse nr. 37 af 21. februar 1966 om kulsyrevåben mv.” helt !
I det nye cirkulære gik man bort fra opfattelsen af, at luftvåben med CO2 som drivmiddel i luftvåben skulle henføres som håndvåben.
Siden har der ikke været regler i hverken, lov, bekendtgørelse eller cirkulære om CO2 som drivmiddel i luftvåben med en kaliber på mindre end 4,5 mm.
I loven fra 1995 blev der stillet krav om våbentilladelse til paintballvåben, men i den nye opdatering af loven fra 2012;
LBK nr. 1005 af 22/10/2012
er dette krav så også helt fjernet.

I dag skelner både lov, bekendtgørelse og cirkulære groft derfor i praksis alene mellem 2 drivmidler, nemlig eksploderende krudt og ekspanderende luft.

- Når det er krudt, skelnes der ikke mellem forskellige typer sprængstof, herunder om det f.eks. er røgsvagt krudt, RP krudt, MRP krudt, N 165, N 540, sortkrudtserstatning eller egentligt sortkrudt.
Når projektilet drives frem af trykket fra en forbrændingsbaseret eksplosion, kaldes det i lovens sammenhæng for krudt, og reglerne er de samme uanset hvilken form for krudt.

- Når drivmidlet er ekspanderende luft, skelnes der tilsvarende heller ikke mellem forskellige luftarter, herunder, om det f.eks. er atmosfærisk, luft, argon, propan, butan, Co2 eller helium.
Når projektilet drives frem af trykket fra en komprimeret luftart, der ikke eksploderer i den forbindelse, kaldes det i lovens sammenhæng for luft.

I 1995 ophævede myndighederne i Danmark altså det særlige cirkulære om kulsyrebaserede (luft)våben, og siden har myndighederne i både lov, bekendtgørelse og cirkulære alene omtalt våben, der blev drevet af komprimerede luftarter, som luftvåben, hvilket iøvrigt også er helt i overensstemmende med de øvrige EU-lande, hvor luftvåben, drevet af CO2, også er tilladte.

Skulle man alligevel skulle være usikker, så kan jo blot købe de CO2-våben i kaliber .177, som man ønsker, og så nogle 4,5 mm plastic BBs, som f.eks:
https://www.ebay.co.uk/itm/177-bb-pelle ... SwzgRW1~7x
Dermed er der tale om CO2-drevne hardball våben, der i våbenloven direkte er angivet som tilladelsesfrie for alle over 18 år.

Lad os være tilgivende overfor dem, der i 1966 indførte cirkulæret om CO2-våben og teknemmelige overfor dem, der i 1995 ophævede dette cirkulære.
Lad os derefter forholde os sagligt til den gældende lov og undlade at påføre os selv begrænsninger, der ikke er baserede på denne.
Hvis ovenstående er tilfældet, bør det vel være en smal sag at få en opdateret bekræftigelse fra JM, om at det vitterligt forholder sig sådan... Jeg finder gerne ja-hatten frem, mens du søger sådan en.. :blink: :razz:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Rigsby » 11. jun 2019, 19:29

FriLuft skrev:
11. jun 2019, 18:44
Cirkulæret om kulsyrevåben; CIS nr 37 af 21/02/1966 (der bl.a. henregnede kulsyregeværer og -pistoler som håndvåben) blev i 1995 ophævet og erstattet af;
CIR1H nr 138 af 29/08/1995.
Som det fremgår af §40 i ovennævnte cirkulære, så...:
”ophæves cirkulæreskrivelse nr. 37 af 21. februar 1966 om kulsyrevåben mv.” helt !
I det nye cirkulære gik man bort fra opfattelsen af, at luftvåben med CO2 som drivmiddel i luftvåben skulle henføres som håndvåben.
Siden har der ikke været regler i hverken, lov, bekendtgørelse eller cirkulære om CO2 som drivmiddel i luftvåben med en kaliber på mindre end 4,5 mm.
I loven fra 1995 blev der stillet krav om våbentilladelse til paintballvåben, men i den nye opdatering af loven fra 2012;
LBK nr. 1005 af 22/10/2012
er dette krav så også helt fjernet.

I dag skelner både lov, bekendtgørelse og cirkulære groft derfor i praksis alene mellem 2 drivmidler, nemlig eksploderende krudt og ekspanderende luft.

- Når det er krudt, skelnes der ikke mellem forskellige typer sprængstof, herunder om det f.eks. er røgsvagt krudt, RP krudt, MRP krudt, N 165, N 540, sortkrudtserstatning eller egentligt sortkrudt.
Når projektilet drives frem af trykket fra en forbrændingsbaseret eksplosion, kaldes det i lovens sammenhæng for krudt, og reglerne er de samme uanset hvilken form for krudt.

- Når drivmidlet er ekspanderende luft, skelnes der tilsvarende heller ikke mellem forskellige luftarter, herunder, om det f.eks. er atmosfærisk, luft, argon, propan, butan, Co2 eller helium.
Når projektilet drives frem af trykket fra en komprimeret luftart, der ikke eksploderer i den forbindelse, kaldes det i lovens sammenhæng for luft.

I 1995 ophævede myndighederne i Danmark altså det særlige cirkulære om kulsyrebaserede (luft)våben, og siden har myndighederne i både lov, bekendtgørelse og cirkulære alene omtalt våben, der blev drevet af komprimerede luftarter, som luftvåben, hvilket iøvrigt også er helt i overensstemmende med de øvrige EU-lande, hvor luftvåben, drevet af CO2, også er tilladte.

Skulle man alligevel skulle være usikker, så kan jo blot købe de CO2-våben i kaliber .177, som man ønsker, og så nogle 4,5 mm plastic BBs, som f.eks:
https://www.ebay.co.uk/itm/177-bb-pelle ... SwzgRW1~7x
Dermed er der tale om CO2-drevne hardball våben, der i våbenloven direkte er angivet som tilladelsesfrie for alle over 18 år.

Lad os være tilgivende overfor dem, der i 1966 indførte cirkulæret om CO2-våben og teknemmelige overfor dem, der i 1995 ophævede dette cirkulære.
Lad os derefter forholde os sagligt til den gældende lov og undlade at påføre os selv begrænsninger, der ikke er baserede på denne.
Fu.k, fakta kan da også lige ødelægge diskussionen :goodpost:

Tak for den MEGET UDFØRLIGE opremsning af loven, det er rigtig rart at læse 😎

Selvstrammeri er vores værste fjende !
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Langenge » 11. jun 2019, 19:37

Vi har haft denne diskussion op flere gange. Desværre med negativt resultat. Prøv at læse de sidste indlæg i denne tråd:
viewtopic.php?f=53&t=55630&p=833262
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Rigsby » 11. jun 2019, 19:54

Langenge skrev:
11. jun 2019, 19:37
Vi har haft denne diskussion op flere gange. Desværre med negativt resultat. Prøv at læse de sidste indlæg i denne tråd:
viewtopic.php?f=53&t=55630&p=833262
Ja det har vi, men det betyder absolut ikke andet end at vi har diskuteret det mange gange.

Jeg tænker at vi i de andre tråde kan have taget fejl fordi nogen f.eks. har vedtaget at CO2 ikke er luft men en gasart, dette gør friluft op med i hans forklaring.

Vi skal passe på ikke at lade os forlede af selvstrammeri.

Bare fordi det bliver sagt højt og mange gange er det ikke nødvendigvis rigtigt.

Jeg hælder i hvertfald til friluft's forklaring
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Timber » 11. jun 2019, 19:57

Rigsby skrev:
11. jun 2019, 19:54
Langenge skrev:
11. jun 2019, 19:37
Vi har haft denne diskussion op flere gange. Desværre med negativt resultat. Prøv at læse de sidste indlæg i denne tråd:
viewtopic.php?f=53&t=55630&p=833262
Ja det har vi, men det betyder absolut ikke andet end at vi har diskuteret det mange gange.

Jeg tænker at vi i de andre tråde kan have taget fejl fordi nogen f.eks. har vedtaget at CO2 ikke er luft men en gasart, dette gør friluft op med i hans forklaring.

Vi skal passe på ikke at lade os forlede af selvstrammeri.

Bare fordi det bliver sagt højt og mange gange er det nødvendigvis rigtigt.

Jeg hælder i hvertfald til friluft's forklaring
Er du så manden der lige sørger for en bekræftigelse fra JM, at ovenstående er korrekt fortolket.. Det bør jo være en smal sag..

Jeg henter ja-hatten imens.. :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Slettet bruger

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Slettet bruger » 11. jun 2019, 20:12

Edit:

Jeg huskede forkert
Senest rettet af Slettet bruger 11. jun 2019, 23:14, rettet i alt 1 gang.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Rigsby » 11. jun 2019, 20:23

Slettet bruger skrev:
11. jun 2019, 20:12
Hmmm ja co2 er en luftart i fysikkens verden.
MEN i loven nævnes co2 som en anden slags luftart end luft.....
Ergo når der står at luft er tilladt men ikke står at det er co2 også så er der forskel når selvsamme lov omtaler co2 som noget andet.
Problemet med loven er jo at den er omvendt.
Alle våben er forbudte.
(dog med undtagelse af følgende under følgende betingelser. Så kan de være lovlige. )
Nu tror jeg lige at du har tabt mig fuldstændig, ordet co2, CO2 eller Co2 nævnes ikke noget sted i våbenloven eller våbenbekendtgørelse, ordet kulsyre nævnes ét sted i våbenloven men ikke noget sted i bekendtgørelsen.

Gider du ikke nok lige prøve at linke til det sted som du nævner for jeg kan ikke finde det, eller noget som ligner for den sags skyld.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Langenge » 11. jun 2019, 20:30

I den tråd jeg linker til, er der en udtalelse fra ACV hvor de holder på at det IKKE er lovligt.
Såååe mon ikke man står til en retssag hvis man bliver knaldet? Om man så vinder den eventuelle retssag er jo en anden sag, men jeg agter ikke selv at være forsøgskanin.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Rigsby » 11. jun 2019, 20:37

Langenge skrev:
11. jun 2019, 20:30
I den tråd jeg linker til, er der en udtalelse fra ACV hvor de holder på at det IKKE er lovligt.
Såååe mon ikke man står til en retssag hvis man bliver knaldet? Om man så vinder den eventuelle retssag er jo en anden sag, men jeg agter ikke selv at være forsøgskanin.
Meddelelse modtaget.
Men der står ikke noget i loven om det så måske havde ACV også rod i begreberne, det ville ikke være første gang.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Langenge » 11. jun 2019, 21:00

Rigsby skrev:
11. jun 2019, 20:37
Langenge skrev:
11. jun 2019, 20:30
I den tråd jeg linker til, er der en udtalelse fra ACV hvor de holder på at det IKKE er lovligt.
Såååe mon ikke man står til en retssag hvis man bliver knaldet? Om man så vinder den eventuelle retssag er jo en anden sag, men jeg agter ikke selv at være forsøgskanin.
Meddelelse modtaget.
Men der står ikke noget i loven om det så måske havde ACV også rod i begreberne, det ville ikke være første gang.
Jamen det kan du sagtens have ret i.
Jeg er bare temmelig sikker på, at det vil ende i en retssag, og som sagt så kan den da sagtens ende med, at det viser sig at være lovligt.
Men indtil da, og så længe ACV siger NEJ og ingen har en udtalelse fra en højere myndighed, så....
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Rigsby » 11. jun 2019, 21:11

Langenge skrev:
11. jun 2019, 21:00
Rigsby skrev:
11. jun 2019, 20:37
Langenge skrev:
11. jun 2019, 20:30
I den tråd jeg linker til, er der en udtalelse fra ACV hvor de holder på at det IKKE er lovligt.
Såååe mon ikke man står til en retssag hvis man bliver knaldet? Om man så vinder den eventuelle retssag er jo en anden sag, men jeg agter ikke selv at være forsøgskanin.
Meddelelse modtaget.
Men der står ikke noget i loven om det så måske havde ACV også rod i begreberne, det ville ikke være første gang.
Jamen det kan du sagtens have ret i.
Jeg er bare temmelig sikker på, at det vil ende i en retssag, og som sagt så kan den da sagtens ende med, at det viser sig at være lovligt.
Men indtil da, og så længe ACV siger NEJ og ingen har en udtalelse fra en højere myndighed, så....
Jeg ved godt at det er en teknisk detalje, men ACV siger ikke et klap længere.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Frantz » 11. jun 2019, 21:16

Jamen havde samme spørgsmål og forventning til at det var lovligt for længe siden men det er der flere der siger det ikke er.
viewtopic.php?f=29&t=76549
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Rigsby » 11. jun 2019, 21:30

Timber skrev:
11. jun 2019, 19:57
Rigsby skrev:
11. jun 2019, 19:54
Langenge skrev:
11. jun 2019, 19:37
Vi har haft denne diskussion op flere gange. Desværre med negativt resultat. Prøv at læse de sidste indlæg i denne tråd:
viewtopic.php?f=53&t=55630&p=833262
Ja det har vi, men det betyder absolut ikke andet end at vi har diskuteret det mange gange.

Jeg tænker at vi i de andre tråde kan have taget fejl fordi nogen f.eks. har vedtaget at CO2 ikke er luft men en gasart, dette gør friluft op med i hans forklaring.

Vi skal passe på ikke at lade os forlede af selvstrammeri.

Bare fordi det bliver sagt højt og mange gange er det nødvendigvis rigtigt.

Jeg hælder i hvertfald til friluft's forklaring
Er du så manden der lige sørger for en bekræftigelse fra JM, at ovenstående er korrekt fortolket.. Det bør jo være en smal sag..

Jeg henter ja-hatten imens.. :giggle:
Nej men du kan jo ringe til dem og spørge, du er jo så sikker i din udlægning.

Jeg fandt lige denne sag i en tidligere tråd, den kommer fra Palle Madsen i det gamle ACØ.

Palle Madsen skriver nedenfor:

"Et CO2-drevet luftgevær betragtes som et luft- og fjedervåben, og som du ganske rigtigt oplyser, fritaget for forbuddet i våbenlovens § 1, såfremt kaliberen ikke er over 4,5 mm, og personen er 18 år eller ældre, jf. våbenlovens § 2. Det vil sige i dit tilfælde, at du uden tilladelse kan købe dig et sådant våben, og du kan også skyde til måls, som du beskriver det, på din private grund.

Venlig hilsen

Palle Madsen"


Palle Madsen arbejder stadigvæk i Taastrup og jeg forventer at tale med ham i denne uge i anden anledning, så kan jeg da lige vende om hans holdning stadigvæk er den samme.

Umiddelbart tænker jeg at det er fint nok til mig. Det er en officiel udmelding som jeg ikke har nogen grund til at drage i tvivl, Palle har siddet og administreret tilladelser, både private og forhandlertilladelser fra første dag i ACØ, så igen dem der ikke stoler på en udmelding fra ham bør ringe til JM og spørge om deres våbentilladelser med hans underskrift nu også er gyldige.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Slettet bruger

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Slettet bruger » 11. jun 2019, 21:34

Hvis man har svært ved at forstå loven efter lovændringen 1995 og derfor fortsat er i tvivl om, at loven ikke længere skelner mellem forskellige luftarter, når det gælder luftvåben, så står det selvfølgelig enhver frit for at rådføre sig der, hvor man mener, at man bedst kan få hjælp, inkl. Justitsministeriet.
Det skal understreges, at Justitsministeriet selvfølgelig kun kan afgive svar, som der er belæg for og hjemmel til i loven.

Jeg har (igen) redegjort for både historiske fakta og for bestemmelserne i den gældende lov mht. luftvåben, drevet af forskellige luftarter.

Hvis man mener, at den redegørelse indeholder faktuelle fejl, så synes jeg, at man skal påvise dem.
Alternativt forventer jeg, at man selv kontakter enhver, som man mener kan hjælpe på forståelsen af lov, bekendtgørelse og cirklære, herunder Justitsministeriet.

Det forekommer mig direkte useriøst på den ene side at forbeholde sig sin ret til at mene, at noget er ulovligt, når det samtidigt strider mod de fremlagte kendsgerninger og på den anden side selv helt at undlade at sætte sig ind i sagen.
Særligt når man derudover lægger op til, at andre skal gøre det for en.

Mit forslag er derfor, at hvis hverken lov, bekendtgørelse, cirkulære eller ovenstående redegørelse skaber den klarhed over våbenloven, som man ønsker, så må man selv sørge for at skaffe den ønskede klarhed på anden måde i stedet for, at lægge op til, at andre skal gøre det for en.
Indtil man har sat sig ind i og forstået loven, foreslår jeg, at man undlader at skabe unødig tvivl hos andre om den.

Tom.
Når du har rettet de henvendelser, som du mener, at der skal til for, at loven står klart for dig, herunder tilsyneladende Justitsministereiet, hører jeg gerne resultatet.

Indtil da, mener jeg, at vi har rigeligt med myndighedspålagte begrænsninger indenfor våbenloven, og det forekommer mig både farligt og dumt, hvis manglende vilje eller evne til at læse loven, fører til yderligere selvpålagte begrænsninger.

Hvis du af en eller anden grund alligevel ikke selv vil skabe den klarhed, som du tilsynelande ønsker, kan du blot købe en æske af de nævnte 4,5 mm. plastic hardballs og derefter købe alle de CO2-våben i samme kaliber, som du har lyst til.
- For du er vel ikke også i tvivl om, at hardballvåben med CO2 er lovlige (tilmed i kalibre større end 4,5)?
Senest rettet af Slettet bruger 11. jun 2019, 22:19, rettet i alt 4 gange.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Timber » 11. jun 2019, 21:43

Til både Rigsby og Friluft..

Jeg er helt på jeres side angående fortolkning.. Erfaring siger mig bare at selvom man selv er 100% sikker på en sag, kan man på ingen måde regne med at myndighederne er det..

Jeg synes nu stadig det er en af jer to der skal rette henvendelse til JM og få det bekræftiget, da det jo er jer der fremfører påstanden, og er sikker på den er korrekt.. :thumbup: På den måde undgår vi også misforståelser, og oplysninger på 2. hånd...

Når man læser andre tråde som der er linket til, mener jeg nu stadig der er tvivl desværre... Våbenloven er en stor gråzone snart, så det med fortolkning kan nærmest kun foregå i retten efterhånden. Jeg har bare ikke mod på at lægge mås til...
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Rigsby » 11. jun 2019, 21:53

Timber skrev:
11. jun 2019, 21:43
Til både Rigsby og Friluft..

Jeg er helt på jeres side angående fortolkning.. Erfaring siger mig bare at selvom man selv er 100% sikker på en sag, kan man på ingen måde regne med at myndighederne er det..

Jeg synes nu stadig det er en af jer to der skal rette henvendelse til JM og få det bekræftiget, da det jo er jer der fremfører påstanden, og er sikker på den er korrekt.. :thumbup: På den måde undgår vi også misforståelser, og oplysninger på 2. hånd...

Når man læser andre tråde som der er linket til, mener jeg nu stadig der er tvivl desværre... Våbenloven er en stor gråzone snart, så det med fortolkning kan nærmest kun foregå i retten efterhånden. Jeg har bare ikke mod på at lægge mås til...
Jeg forstå godt hvis du ikke tør købe en co2 pistol hvis du er i tvivl, det betyder ikke det store for mig at du ønsker at gå glip af noget.

Hvis jeg ringer og spørger, så bliver det vel til "andenhåndsoplysninger" for dig, og når JM så har sagt at det som Friluft siger er korrekt og det ikke harmonerer med den generelle opfattelse her på fora, skal jeg så ringe til Hendes Majestæt Droningen?

En ting er sikkert, selvstrammeri er vores største begrænsning.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Slettet bruger

Re: Er en Glock-17 i 4,5mm lovlig hvis den bliver drevet af CO2?

Indlæg af Slettet bruger » 11. jun 2019, 21:57

Kære Tom.

Det svarer jo til, at du beder personer, der er så venlige at udarbejde og fremlægge dokumentation fra trafiklovgivningen, f.eks. om, at der gælder hastighedsbegrænsninger i Danmark, om at kontakte Justitsministeriet og skaffe yderligere dokumentation derfra for det.

Den eneste rimelige reaktion på den absurditet, er selvfølgelig at bede dig om selv at få fingeren ud og selv skaffe alle de redegørelser og al den dokumentation, som du mener, at du behøver for at forstå loven, samt at bede dig om indtil da at undlade at skabe udokumenteret tvivl om noget, som du tilsyneladende ikke vil sætte dig ind i.

Se nu at komme i gang.
Lænestolen siger ingen tak.

Besvar