Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af PSindrup » 10. jun 2019, 17:21

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2019-06-10 ... faa-hunner

Har de en pointe og hvorfor er DJF sådan i defensiven?

Peter

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af Lars M. L. » 10. jun 2019, 17:29

Agurketid....
Mvh Lars

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af C-X » 10. jun 2019, 18:03

Vildtforvaltningsrådet har indstillet til skiftende ministre, at man ønsker en arealbegrænsning. Begrænsningen betyder, at hver jæger har lov til at nedlægge én kronhjort per jagtsæson.
Hvis man vil skyde to, kræver det, at jægeren råder over et areal på 100 hektar, mens tre kræver et areal på 200 hektar og så fremdeles.
- Det er meget logisk. Jeg forstår slet ikke, at jægerforbundet er imod det. Jeg synes det er så generøst et forslag overfor den enkelte lodsejer, at selvom han kun har få hektarer, så kan han alligevel skyde en hjort, siger Robert Vestergaard Olsen fra Skov- og Landbrug.

I jægerforbundet kan man dog ikke få øje på generøsiteten.
- Jeg kan ikke se, hvor generøst det er, at man vil begrænse den lille mand, for det er jo det, forslaget lægger op til, lyder det fra Jakob Boni Jakobsen.
Der er vist nogle i storkapitalen, der skal have forklaret begrebet generøsitet en gang mere...

Hvis de mener der skydes for få hundyr, så kan de jo bare skyde dyrene selv, for egen regning, og så lade være med at leje jagten ud, til store summer til jægerne. Alternativt kan de indføre nogle minimumskvoter på nedlagt vildt, mod lavere jagtleje.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af TheDarkSide » 10. jun 2019, 18:14

Landbruget og skovbruget bære selv noget af skylden. Udlejer må jo gerne sætte begrænsninger på f.eks. hjorte og forlange/forvente at der bliver nedlagt hundyr. Men når man laver en jagtlejekontrakt, som begrænser mulighederne for at nedlægge hjorte, så falder prisen jo også og det er træls at miste (sorte) penge :giggle:
Umiddelbart lyder 1 hjort pr. påbegyndt 100 ha vel fint og man kan næppe sige at man tramper på den lille mand. 1 hjort om året er da fint og hvem har lyst til så meget spegepølse?
Ja, godser og herregårde bliver måske ikke så hårdt ramt (nogle ville sige favoritiseret), men det er jo ofte også dem der sikre at der rent faktisk er en fornuftig bestand af både hjortevildt og fuglevildt i området. "Problemet" er så bare at kronvildt (og dåvildt) ofte står så forbandet tæt, at det ikke rigtig giver mening med de 100 ha pr. hjort. Nogle steder står næsten hele områdets bestand på 100 ha i jagtsæsonen..

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af High Standard » 11. jun 2019, 07:17

Hej

Efter min mening skyder man forbi skiven, problemet er at der skydes for få hunner ikke at der skydes for mange krondyr. Hvis man ønsker at løse et problem er det altid en god ide at tage fat i problemet i stedet for noget helt andet. Er man punkteret hjælper det jo heller ikke alverden at skifte køleren :smile:

Hilsen

High Standard

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af 458hunter » 11. jun 2019, 07:47

High Standard skrev:
11. jun 2019, 07:17
Hej

Efter min mening skyder man forbi skiven, problemet er at der skydes for få hunner ikke at der skydes for mange krondyr. Hvis man ønsker at løse et problem er det altid en god ide at tage fat i problemet i stedet for noget helt andet. Er man punkteret hjælper det jo heller ikke alverden at skifte køleren :smile:

Hilsen

High Standard
Enig - de kan jo bare sætte i kontrakterne at der skal skydes flere hundyr og kalve istedet for at tale om hjorte..

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af TheDarkSide » 11. jun 2019, 12:00

Vil man forvalte kronvildt "rigtigt" (som i at sikre en fornuftig andel af modne hjorte og holde hele bestanden på et passende niveau), skal man jo helst forvalte over minimum nogle få tusinde hektar og vide præcist hvad der bliver nedlagt i det område.

I Danmark kan det kun lade sig gøre gennem samarbejde, da der er meget få jordbesiddere der har så store, sammenhængende arealer. Den bedste løssning må være de frivillige hjortelaug, så længe de også tilgodeser land- og skovbrugets interesser, udover jægernes interesser. Her kan man aftale fornuftige, individuelle kvoter for hjorte, baseret på den reelle bestand, og vurderer fra år til år om der bliver skudt for mange eller for få hundyr og kalve.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af Kalthoff » 11. jun 2019, 12:47

PSindrup skrev:
10. jun 2019, 17:21
http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2019-06-10 ... faa-hunner

Har de en pointe og hvorfor er DJF sådan i defensiven?

Peter
Hvor har de pågældende Vestjyske lodsejere annonceret for "hundyrsjagt udlejes billigt"?

Jeg må have overset det.

Jeg har set et par enkelte annoncer - fra Djursland - fra bønder der ønskede deres lokale Kronvildtbestand reduceret og derfor udbød jagt til rimelige priser, med besked på at man ønskede afskydning for bestandreduktion.

Men det har været et par enkelte annoncer, slet ikke en tendens og som nævnt kun fra Djursland.

Så mit råd til Krondyrsramte Vestjyske lodsejere er: "Udbyd jagt på det vildt der ønskes reduceret og sæt prisen derefter".

Hvis man arrangerer noget overnatning kan man måske ligefrem få "noen tovlige kjøvenhavnere" til at komme og gøre det beskidte arbejde. :neutral:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af C-X » 11. jun 2019, 13:25

Det er helt ved siden af pladen, at vi skal have overordnet bureaukrati omkring kronvildt, eller noget andet hjortevildt. Sidst gik den på trofæ størrelser, og det er nok stadig den underliggende plan. Trofæer koster ved kassen og det er hvad der batter for demidt- og vestjyske skovejere.

Kronvildtet har været en dundrende succes og det eneste der er i vejen for problemerne, er førnævnte skovejeres profitoptimering. I stedet forsøger den økonomiske adel, at få grebet om de små bønder og jordbesidderes rettigheder, ved generøst at tilbyde dem krummer, af hvad de allerede har. På den vis reduceres værdien af små jordlodder og disse kan så lettere opkøbes af de store jordbesiddere.

Som Kalthoff skriver, så mangler der nogle gode tilbud på hundyrsjagter. Jeg kunne nok finde ud af, at frembringe kr. 1.000,- for at fjerne et af deres problemdyr, og måske endda gentage dette et par gange årligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af Sunscale » 11. jun 2019, 15:06

Kalthoff skrev:
11. jun 2019, 12:47
Så mit råd til Krondyrsramte Vestjyske lodsejere er: "Udbyd jagt på det vildt der ønskes reduceret og sæt prisen derefter".

Hvis man arrangerer noget overnatning kan man måske ligefrem få "noen tovlige kjøvenhavnere" til at komme og gøre det beskidte arbejde. :neutral:
Jeg er sikker på, at der er mange "kød jægere" der bestemt ikke ser det som beskidt arbejde, og hellere end gerne vil foretage afskydningen for et symbolsk beløb, inklusiv undertegnede.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af C-X » 11. jun 2019, 15:27

Mit første indkøb ville blive en kødhakker :blink:

I klimapolitikkens navn, lad os æde de dyr, inden de udleder for megen CO2!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af TheDarkSide » 11. jun 2019, 17:26

C-X skrev:
11. jun 2019, 13:25
Det er helt ved siden af pladen, at vi skal have overordnet bureaukrati omkring kronvildt, eller noget andet hjortevildt. Sidst gik den på trofæ størrelser, og det er nok stadig den underliggende plan. Trofæer koster ved kassen og det er hvad der batter for demidt- og vestjyske skovejere.

Kronvildtet har været en dundrende succes og det eneste der er i vejen for problemerne, er førnævnte skovejeres profitoptimering. I stedet forsøger den økonomiske adel, at få grebet om de små bønder og jordbesidderes rettigheder, ved generøst at tilbyde dem krummer, af hvad de allerede har. På den vis reduceres værdien af små jordlodder og disse kan så lettere opkøbes af de store jordbesiddere.

Som Kalthoff skriver, så mangler der nogle gode tilbud på hundyrsjagter. Jeg kunne nok finde ud af, at frembringe kr. 1.000,- for at fjerne et af deres problemdyr, og måske endda gentage dette et par gange årligt.
Der er en grund til at det koster kassen at skyde en pæn kronhjort hos et professionelt jagtvæsen, der faktisk laver målrettet afskydning af kronvildt. Hvis et gods har en bestand på 250 krondyr skyder de måske 2-3 store hjorte hvert år. Så det er stadig små beløb de indkassere ved trofæjagt. For at holde sådan en bestand på terrænnet og minimerer markskader (både hos en selv om naboerne), bliver der typisk frataget store arealer til vildtager og fodret. Det er altså dyrt! Der er bare ikke mange penge i trofæjagt i Danmark :blink:

Fasanjagter var, indtil der kom store stramninger omkring udsætninger, meget mere rentabelt, men i dag kan det næsten ikke svare sig. Derfor ser man jo også hos mange godser, at jagten bliver lejet ud til konsortier til højeste pris, hvilket medfører "forkert" afskydning og forringelse af vildtbestandene.

Hvis man på et gods der har 500 ha jord kun skyder 3 store hjorte hvert år, så har jeg svært ved at se hvorfor en jæger der kun råder over 100 ha jord kan retfærdiggøre at skyde mere end en stor hjort om året. Og jeg kan slet ikke se hvordan det er at træde på "den lille mand" :???:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af C-X » 11. jun 2019, 17:38

Tabte rettigheder genvindes i reglen ikke. Kan du fjerne en rettighed, så kan du med samme type argumenter fjerne resten.

Det svarer til ekspropertion, fra en privat til en anden privat, af rettighederne til noget ingen af parterne overhovedet ejer.

Om du eller andre kan se det retfærdige i andres jagtheld, er ikke relevant for disses rettigheder. Nogle steder skyder man flere trækænder end andre. Nogle jordbesiddere fodrer gæs i vildskab, helt ufrivilligt, mens andre nedlægger dem på nabostykkerne. Sådan er jagt, det er helt vildt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af Rulab » 11. jun 2019, 17:46

Hvis problemet er manglende afskydning af hunner og kalve, er løsningen i mine øjne en helt anden end en strammere/mere kontrollret hjorteforvaltning.

På et jagtområde som en af "mine" jagtforeninger har, er der for mange krager og skader. Derfor er det et krav at for hvert nedlagt rådyr, skal jægeren også nedlægges x antal krager/skader.
Et lign. kunne jo passende medtages i en jagtlejekontrakt, for hver skudt kronhjort, skal nedlægges x antal hinder og/eller kalve.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af TheDarkSide » 11. jun 2019, 18:38

C-X skrev:
11. jun 2019, 17:38
Tabte rettigheder genvindes i reglen ikke. Kan du fjerne en rettighed, så kan du med samme type argumenter fjerne resten.

Det svarer til ekspropertion, fra en privat til en anden privat, af rettighederne til noget ingen af parterne overhovedet ejer.

Om du eller andre kan se det retfærdige i andres jagtheld, er ikke relevant for disses rettigheder. Nogle steder skyder man flere trækænder end andre. Nogle jordbesiddere fodrer gæs i vildskab, helt ufrivilligt, mens andre nedlægger dem på nabostykkerne. Sådan er jagt, det er helt vildt.
Derfor er jeg heller ikke tilhænger af kvoter i jagtloven, men derimod tilhænger af at man organiserer sig i lokale hjortelaug og bliver enige om en rimelig afskydningspolitik.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af C-X » 11. jun 2019, 20:16

Problemet med den løsning har blot været, at det, indtil videre, har budt på flertalsdemokrati med flest mandater til de største, og man har fra den front ønsket absolutte beføjelser over de øvrige indenfor området, uanset om de ønskede at deltage eller ej.

Eller husker jeg galt?

Der er absolut ingen der forhindrer naboer i, at lave aftaler indbyrdes.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af TheDarkSide » 11. jun 2019, 21:49

C-X skrev:
11. jun 2019, 20:16
Problemet med den løsning har blot været, at det, indtil videre, har budt på flertalsdemokrati med flest mandater til de største, og man har fra den front ønsket absolutte beføjelser over de øvrige indenfor området, uanset om de ønskede at deltage eller ej.

Eller husker jeg galt?

Der er absolut ingen der forhindrer naboer i, at lave aftaler indbyrdes.
Mig bekendt baserer hjortelaugene sigpå frivillige fredningerne og arealbegrænsninger; præcis som det burde være. Jeg mener bare der skal gøres en større indsats for at få flere lodsejere og jægere med i laugene.

Med mindre man er vildt glad for spegepølse eller samler på flest mulige horn, så er det da en klar fordel at koordinere afskydningen med naboer, uanset om det er råvildt, dåvildt eller kronvildt. Det viser jo også at jægere godt kan finde ud af at forvalte vildtet uden at politikere og forskere skal bestemme alt for dem. Én jæger kan principielt lave meget ravage i en lokal bestand (og andre jægeres image), hvis vedkommende bare åbner ild mod en rudel unge hjorte, fylder traileren og kører til vildthandler.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af C-X » 11. jun 2019, 22:07

Jeg erindrer den tidligere debat som bærende præg af lidt mindre frivillighed, hvor man simpelthen ønskede sig kontrol over andres rettigheder, men jeg må tilstå at det ikke lige bliver i aften jeg graver ned i det.

Stadig ser jeg dog ikke behovet, da der, mange steder, er flere krondyr end nogen kunne ønske sig. Skyd for pokker da.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af Cp-Medic » 12. jun 2019, 02:21

når der er penge involveret regulerer ting sig selv. det kan være der kommer en nedtur men så kommer der et opsving. forstået på den måde at der skal tjenes penge og hvis alt godt skydes væk lukker forretningen. det kan sammenlignes med (og det gøres tit) sydafrika hvor der jages vildt (helt vildt) og Angola hvor der officielt ikke jages. i Sydafrika er der masser af vildt for det er en forretning og i angola intet. når godser eller landmænd tillader voldnedkæmpning af vildt falder deres indtjening med tiden og det reguleres hvis behovet opstår ved strengere regler. har vi virkelig et problem

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af Sunscale » 12. jun 2019, 17:12

Nogle (Måske mange) steder er det sådan hos landmanden, at kreditforeningen godt ved, hvad jagtretten er værd. Derfor er det ikke ualmindeligt, at der budgetteres med en indtægt fra jagtlejen, det er altså en betingelse for at kunne låne penge, at jagten lejes ud. Det er kommer der imidlertid ikke noget god ud af, hvilket blandt andet kan ses på jagtleje priserne. Kreditforeningen er da ligeglad med om der bliver lavet en skæv afskydning, bare de får deres penge... Og hvis der er nogle jægere der er villige til at betale prisen, så bliver den aldrig lavere.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af C-X » 12. jun 2019, 17:21

Det fjerner stadig ikke ansvaret. Og tro mig, jeg er fuld af sympati overfor bøndernes fastlåste økonomi og misunder dem ikke deres hverv. Selv mange af de ret succesfulde af slagsen, arbejder langt mere end en fuldtidsstilling (eller to...).

De kan stadig vælge de konsortier, der vil gøre mest for vildtet og sikre en bedre afskydning, fremfor en marginal forøgelse af profitten (læs stigning i jagtlejen). Det vil samtidig give en gevinst på reducerede vildtskader på afgrøderne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Skovbrug kritiserer jægere - skyder for få hunner

Indlæg af Sunscale » 12. jun 2019, 17:28

C-X skrev:
12. jun 2019, 17:21
Det fjerner stadig ikke ansvaret. Og tro mig, jeg er fuld af sympati overfor bøndernes fastlåste økonomi og misunder dem ikke deres hverv. Selv mange af de ret succesfulde af slagsen, arbejder langt mere end en fuldtidsstilling (eller to...).

De kan stadig vælge de konsortier, der vil gøre mest for vildtet og sikre en bedre afskydning, fremfor en marginal forøgelse af profitten (læs stigning i jagtlejen). Det vil samtidig give en gevinst på reducerede vildtskader på afgrøderne.
Helt bestemt, valget er trods alt stadig deres, men det er lagt fra alle landmænd, som går lige så meget op i dyr og natur, som jægerne gør det, eller for den sags skyld selv er jæger. Hvorfor der ikke nødvendigvis træffes en beslutning på det "rigtige" grundlag, nemlig hvem der gør mest for vildtet.

Jeg misunder bestemt heller ikke landmændene, nogle af dem kan godt arbejde som en tosset i 12 timer om dagen, og så stadig have underskud på bundlinjen.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Besvar