Hvad I vil anbefale af tøj til bukkejagten?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
EgonOverArm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 12. jun 2016, 13:25
Interesser: jagt mc musik
Geografisk sted: østjylland
Been thanked: 2 times

Hvad I vil anbefale af tøj til bukkejagten?

Indlæg af EgonOverArm » 6. jun 2019, 11:30

Jeg var på bukke jagt med min svigerfar, han brokke sig over mine bukser larmer, så vil høre jer af hvad I vil anbefale af jagtsæt til bukkejagten?
Senest rettet af Refraktorius 7. jun 2019, 00:58, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Tøj til bukkejagt

Indlæg af Ingsorsi » 6. jun 2019, 11:46

Erimitageslottet er da et meget fint jagtslot :giggle:

Jeg bruger bukser fra Northern Hunting. De er gode.
Jeg vil tro, at det meste jagttøj der kan købes som værende jagttøj er temmeligt lydløst. Hvis du går i noget friluftstøj som ikke er udviklet primært til jagt (som f.eks. fra Haglofs, Bergans, Helly Hansen, osv.) så kan det godt være, at de bruger nogle materialer, hvor det støjer når stoffet gnides.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Tøj til bukkejagt

Indlæg af Kalthoff » 6. jun 2019, 12:34

EgonOverArm skrev:
6. jun 2019, 11:30
Jeg var på bukke jagt med min svigerfar, han brokke sig over mine bukser larmer, så vil høre jer af hvad i vil anbefale af jagtslot til bukkejagten
Personligt foretrækker jeg Fjällräven bukser.

Voks dem og de bliver vandskyende.
Senest rettet af Kalthoff 6. jun 2019, 13:16, rettet i alt 1 gang.

EgonOverArm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 12. jun 2016, 13:25
Interesser: jagt mc musik
Geografisk sted: østjylland
Been thanked: 2 times

Re: Tøj til bukkejagt

Indlæg af EgonOverArm » 6. jun 2019, 12:54

Altså det sæt jeg havde på var fra seeland ... Men må indrømme da han sagde det kunne jeg godt høre det

Slettet bruger

Re: Tøj til bukkejagt

Indlæg af Slettet bruger » 6. jun 2019, 13:45

Jeg bruger et par Härkila Jämtland læderbukser, et par Härkila ankelstøvler og en camo Härkila fleece.
Det kunne ligesåvel have været et par Fjällräven bukser, nogle gamle Ecco sko etc.
Sættet er endt der ad åre.

Jeg har også et ældre camoufleret sæt fra Deerhunter, men det er til at koge i. Kun jakken bruges og det kun om efteråret.
Læderbukserne er ikke så varme, som man skulle tro. De er tilgengæld praktiske og bliver kun sejere af lidt indsmurt blod.

Svend

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Tøj til bukkejagt

Indlæg af Sunscale » 6. jun 2019, 18:05

Svend-A skrev:
6. jun 2019, 13:45
Jeg bruger et par Härkila Jämtland læderbukser, et par Härkila ankelstøvler og en camo Härkila fleece.
Det kunne ligesåvel have været et par Fjällräven bukser, nogle gamle Ecco sko etc.
Sættet er endt der ad åre.

Jeg har også et ældre camoufleret sæt fra Deerhunter, men det er til at koge i. Kun jakken bruges og det kun om efteråret.
Læderbukserne er ikke så varme, som man skulle tro. De er tilgengæld praktiske og bliver kun sejere af lidt indsmurt blod.

Svend
+1 til læder bukser

Generelt bruger jeg læderbukser til jagt det meste af året, dog bliver de for varme, når temperaturen sniger sig over 20 grader.

Gå lidt langsommere, hvis tøjet larmer :giggle:
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Tøj til bukkejagt

Indlæg af Sierra13 » 6. jun 2019, 18:09

Til bukkejagt?
Helst shorts og t shirt :giggle: Det har det hvertfald været de sidste par gange, når vejret er så lækkert.

Men generelt ikke så sart, lige pt har jeg et groft sæt fra harkila

Slettet bruger

Re: Tøj til bukkejagt

Indlæg af Slettet bruger » 6. jun 2019, 19:26

Med hensyn til at larme, så tænker jeg langt mere over hvor jeg sætter mine str. 46 end over om mine bukser larmer.
Går på lavt græs frem for højt græs eller grus. Jeg pürscher aldrig for jeg er ikke noget stille menneske, når jeg transporterer mig selv.
Jeg skramler med kikkert og stok og riffel om jeg forsøger mig med det.

Jeg vil vælge komfortabelt jagttøj fremfor lydløst.

kh Svend

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Tøj til bukkejagt

Indlæg af TheDarkSide » 6. jun 2019, 20:14

Jeg bruger Fjallræven bukser og en gammel, slidt Laksen jakke. Bukserne er ikke så lydløse, men det går nu fint. Har pürschet mig ind på <20 meter af modne bukke flere gange i alm. "larmende" grønt jagttøj. Det handler både om tempoet se hvor man går. og hvordan man går. Man lærer med tiden at bevæge både hurtigt og lydløst.

Men tag da ind i en jagtforretning og mærk på stoffet, så kan man da hurtigt afgøre hvad der støjer mindst.

Læder vil jeg ikke anbefale. Efter at have prøvet det i et par sæsoner, må jeg konstaterer at det må være det ringeste materiale man kan lave beklædning af og i særdeleshed til jagt.

Breeks (Tweed) eller Fjallræven bukser det duer derimod til alt og er virkelig holdbart.

SuneHJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1. dec 2015, 15:11
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 25 times

Re: Hvad i vil anbefale af tøj til bukkejagten?

Indlæg af SuneHJ » 7. jun 2019, 12:54

Jeg tror at lydløst jagttøj skal være uden membran, og det er nu også det rareste hvis det er varmt. Så noget tyndt fleece kunne være en vej.
Jeg er normalt ude med buen på bukkejagt, så der er lydløshed essentielt. Jeg har købt et sæt jagttøj fra Snipe'n'Strike og det er det mest fantastiske tøj jeg har. Kan klart anbefales. :rock:

/Sune

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Hvad i vil anbefale af tøj til bukkejagten?

Indlæg af Badaka » 7. jun 2019, 20:03

Härkilä optifade eller pro hunter.

Det er verdens bedste mærke! Punktum:-)

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Re: Hvad I vil anbefale af tøj til bukkejagten?

Indlæg af Overtroldmand » 16. jun 2019, 20:14

EgonOverArm skrev:
6. jun 2019, 11:30
Jeg var på bukke jagt med min svigerfar, han brokke sig over mine bukser larmer, så vil høre jer af hvad I vil anbefale af jagtsæt til bukkejagten?
Går ud fra du har nogle ganske almindelige udendørs bukser på?.
Men det løser sig ved at gå langsomt!!, jeg har gået med goretex overtræks regnbukser (pga jeg senere vidste jeg skulle kravle på knæ gennem højt græs med morgen dug), med gummistøvler på en grus-sti og sneget mig ind på råvildt, fokus er at være langsom!. Mit største problem har altid været døde grene, ukrudt etc. der giver en høj 'knas' lyd hvis man træder på det...Bukser der krøller/gnider mod hinanden tror jeg ikke larmer mange meter, og det mere er en psykologisk faktor fordi ens øre er så tæt på.

Når jeg typisk er kommet på plads, så er den altafgørende faktor vinden (mht. lyde og lugt), samt bevægelser. Jeg har stået og fedtet med min riffel og 'larmet' men pga vinden ikke har båret lyden ned mod dyrene, så har de ikke hørt noget.

Mit første jagtsæt var faktisk dette billige sæt, der er ud over det er billigt overhoved ikke larmer da det er blødt på ydresiden, men ikke vandtæt når man går gennem morgen dug :-)

https://www.jagd.de/set-il-lago-prestig ... 29898.html

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvad I vil anbefale af tøj til bukkejagten?

Indlæg af Raptor357 » 16. jun 2019, 21:09

+1 til Fjeld ræven
og husk så at de skal være med G-1000 silent ikke den normale G-1000 som larmer rigeligt. også når de er vokset.
Og når man vokser dem, så kan man komme galt afsted hvis man beror på friktionen i rumpetten kan holde en siddende på noget der bevæger sig :mad:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

NiTre62
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 18. jul 2018, 09:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvad I vil anbefale af tøj til bukkejagten?

Indlæg af NiTre62 » 24. jun 2019, 11:36

Først og fremmest bør det være mørkt og ikke blåt. Mørke farver vil i sagens natur "lyse mindre op". Mht. til farver kan klovbærende vildt ikke skelne rødt fra grønt, men ser sandsynligvis blåt fint, herunder ultraviolet. Det betyder, at man ikke bør anvende tøj, der er vasket i vaskemiddel med optisk hvidt - det vil for en buk få dig til at fremstå som et lysstofrør. Det er normalt kun vaskemiddel til hvidvask, der indeholder optisk hvidt.

Mht. støj er det nemmeste bare at føle på stoffet og høre hvad det siger. Uld er efter min erfaring aller mest stille, men også upraktisk, hvis det regner. Skind er rigtig praktisk i tæt bevoksning, men kan ofte "knirke". Bløde kunststoffer som fleece og fiberpels er som regel meget stille, men du kan sagtens få andre kunststoffer og bomuld, der også er stille - og det behøver ikke være dyre jagtsæt. En membran vil nok sjældent gøre tøjet mere stille, men behøver heller ikke larme, så det betyder noget. En membran er nu meget rar, hvis det styrter ned - selvom en regnbyge under bukkejagten jo er nemmere at leve med end en skylle i november. Billigt regntøj af plastic er ofte meget larmende.

Sløringsmønstre/camouflage gør næppe nogen skade, men er oftest mere udformet til glæde for det menneskelige øje end for vildtets. Det vigtigste er, hvis mønstret bidrager til at sløre dine (menneskelige) konturer.

Vigtigst af alt er at sidde stille - ingen lyde eller pludselige bevægelser. Og skal man bevæge sig, på vej til tårnet eller på pyrsch - så husk at man står mere end man går.

NB: Købte for et stykke tid siden Biltemas jagtsæt til knægten. Det ser jo rigtigt ud, men når man sidder en nat i Sverige på Åteljagt efter gris, så larmer det altså som et eksprestog. Det kunne jeg ha' konstateret i butikken, men al opmærksomhed var på prisskiltet :grimasse:

Besvar