Privat køb af pistol - SKV: Hvad gør jeg med betaling?
-
- Gold Member
- Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 8 times
Privat køb af pistol - SKV: Hvad gør jeg med betaling?
Er ved at købe en pistol privat. Den befinder sig på Sjælland og jeg bor og skyder i Århus. Vi har aftalt pris etc. og er i gang med at få formanden til at ansøge om SKV etc. MEN hvordan foregår det normal i praksis. Sælger anmoder om fuld betaling up front og jeg får så efterfølgende tilsendt serienummer etc. ansøgning, og kan afhente den i sælgers skytteklub når SKV er gået igennem.
Er det normal praksis? Jeg vil gerne lukke handlen og vise god tro, men er også lidt tilbageholdende med at overføre et fornuftigt beløb til en jeg kun har mailes/sms´et med.
Er det normal praksis? Jeg vil gerne lukke handlen og vise god tro, men er også lidt tilbageholdende med at overføre et fornuftigt beløb til en jeg kun har mailes/sms´et med.
Senest rettet af Refraktorius 2. jun 2019, 13:45, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det sparer andres tid og giver dig bedre svar. Læs gerne opslaget i Small Talk
Begrundelse: overskrift præciseret. Det sparer andres tid og giver dig bedre svar. Læs gerne opslaget i Small Talk
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 755 times
Re: Privat køb af pistol - SKV
Personligt vil jeg aldrig betale et fuldt beløb, når jeg køber privat, medmindre jeg får varen med hjem med det samme - hvilket man jo ikke gør med våbenhandel her i Danmark (undtagen haglgeværer).O27 skrev: ↑1. jun 2019, 22:28Er ved at købe en pistol privat. Den befinder sig på Sjælland og jeg bor og skyder i Århus. Vi har aftalt pris etc. og er i gang med at få formanden til at ansøge om SKV etc. MEN hvordan foregår det normal i praksis. Sælger anmoder om fuld betaling up front og jeg får så efterfølgende tilsendt serienummer etc. ansøgning, og kan afhente den i sælgers skytteklub når SKV er gået igennem.
50% af beløbet overført til sælger må være overbevisende nok om, at køber har reel intention om at købe våbnet, og køber får samtidigt også vished om, at sælger ikke bare sælger pistolen til en anden, eller skyder mere med den.
Ja enigFlugteren skrev: ↑1. jun 2019, 22:34
Personligt vil jeg aldrig betale et fuldt beløb, når jeg køber privat, medmindre jeg får varen med hjem med det samme - hvilket man jo ikke gør med våbenhandel her i Danmark (undtagen haglgeværer).
50% af beløbet overført til sælger må være overbevisende nok om, at køber har reel intention om at købe våbnet, og køber får samtidigt også vished om, at sælger ikke bare sælger pistolen til en anden, eller skyder mere med den.
dog har jeg normalt overført ca 1000kroner ved våben over 4-5 k hvor jeg har sagt at de tilfalder sælger hvis jeg af den ene eller anden grund ikke kan få en tilladelse til pistolen (våbenet) og dermed færdiggøre handlen.
Hvis jeg overfører det hele så skal jeg også havde den med hjem samtidigt og som Flugteren siger så kan man jo ikke det I Danmark med mindre man er våbenhandler.
Det handler ikke så meget om tillid som det handler om at man ved aldrig hvad fremtiden byder på og at overføre det hele er for mig for stor en risiko. Så hellere begrænse den potentielle skade til 1000kr.
-
- Gold Member
Godt input. Jeg har aftalt 1.000 kr overført og en overførsel mere når formændene har sagt ok til SKV og resten ved afhentning, så det virker til at være reelt nok.
Evt. Nogen der skyder på iSAS, selinevej, Kalvebod der kan PM mig?
Evt. Nogen der skyder på iSAS, selinevej, Kalvebod der kan PM mig?
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 630 times
Jeg har aldrig betalt forud ved køb af private våben. Ej heller har jeg krævet det ved salg. Andre har det lige modsat
så der er ikke noget som er hverken normalt eller unormalt.

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 101 times
Pistolen kan godt skifte hænder inden SKV2 er
godt igennem.
Det kan ske på følgende måde :
Ejer udlåner den til sin egen klub.
Hans Klubben udlåner den til din klub.
Pistol ligger nu i din klubs boks indtil
du har fået SKV2 men du kan så låne
den af din egen klub ganske som et klub våben.
Man kan læse det her :
https://www.dgi.dk/media/3173/overdragelse-240.pdf
godt igennem.
den af din egen klub ganske som et klub våben.
Man kan læse det her :
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
-
- Newbie
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Næstved
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
Nej, det må man ikke i forbindelse med salg.FBN skrev: ↑2. jun 2019, 01:56Pistolen kan godt skifte hænder inden SKV2 er
godt igennem.
den af din egen klub ganske som et
Man kan læse det her :
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Hvor læser du det i det dokument FBN linker til? Eller har du evt læst det et andet sted (som du så lige linker til)?JesperSL skrev: ↑2. jun 2019, 08:04Nej, det må man ikke i forbindelse med salg.FBN skrev: ↑2. jun 2019, 01:56Pistolen kan godt skifte hænder inden SKV2 er
godt igennem.
Man kan læse det her :
Det står intet i skvs vejledning om i hvilke forbindelser man må, ej heller ikke må. Kun at man kan låne et våben ud mellem to foreninger.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
Skriv til SKV og spørg. De siger klart at det må man ikke hvis du spørger.Bofhenator skrev: ↑2. jun 2019, 08:12Hvor læser du det i det dokument FBN linker til? Eller har du evt læst det et andet sted (som du så lige linker til)?JesperSL skrev: ↑2. jun 2019, 08:04Nej, det må man ikke i forbindelse med salg.FBN skrev: ↑2. jun 2019, 01:56Pistolen kan godt skifte hænder inden SKV2 er
godt igennem.
Man kan læse det her :
Det står intet i skvs vejledning om i hvilke forbindelser man må, ej heller ikke må. Kun at man kan låne et våben ud mellem to foreninger.
Been there done that.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Jeg er ikke i tvivl om de kan finde på at sige den slags i kampens hede. Men jeg ved hvor travlt de har, så jeg vil ikke forstyrre dem med den slags detaljer, jeg forholder mig i stedet til deres glimrende vejledninger. Jeg er overbevist om de der udtømmende beskriver de begrænsninger der evt måtte være. Det er jo voksne mennesker der tager deres funktion alvorligt.Slettet bruger skrev: ↑2. jun 2019, 08:21Skriv til SKV og spørg. De siger klart at det må man ikke hvis du spørger.Bofhenator skrev: ↑2. jun 2019, 08:12Hvor læser du det i det dokument FBN linker til? Eller har du evt læst det et andet sted (som du så lige linker til)?JesperSL skrev: ↑2. jun 2019, 08:04Nej, det må man ikke i forbindelse med salg.FBN skrev: ↑2. jun 2019, 01:56Pistolen kan godt skifte hænder inden SKV2 er
godt igennem.
Man kan læse det her :
Been there done that.
(Det lyder som et "nej" der er givet fordi det var nemmest. Må en skyttekammerat I købers klub låne pistolen? Må en evt køber for at bedømme om han vil købe den, men kun indtil ansøgningen bliver indsendt og må resten af købers klub så stadig skyde med den? Hvad hvis jeg har lånt en pistol til et stævne og jeg midtvejs får lyst til at købe pistolen, skal jeg så omgående lægge den fra mig? Jeg tror, at hvis jeg skal spørge SKV, så må jeg have alle de mulige kombinationer med. Og når de giver fjollede svar må man jo have alle de fjollede muligheder med, så man er sikker på ikke at gøre noget forkert.)
Det virker som et svar det enten er givet fordi nogen ikke har ville tage stilling eller fordi man har ville gøre noget unødigt besværligt. Begge dele gør mig nysgerrig, især når det ikke er beskrevet i deres vejledning.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Re: Privat køb af pistol - SKV: Hvad gør jeg med betaling?
for lang. hvem skal behandle DGI eller Unionen?
ang udlånet, så mener jeg at det står i lovgivningen. hvor det netop er defineret som udlån, altså noget hvor man får tingene retur igen.
ang udlånet, så mener jeg at det står i lovgivningen. hvor det netop er defineret som udlån, altså noget hvor man får tingene retur igen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Gold Member
Aner ikke hvem der skal behandle den, men min klub er under DSF aner ikke med klubben på Kalvebod/Selinevej - ser ud til betstyrelsen er både DGI/DSF
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
så er det unionen.
et bud er 2 måneder. husk at det er sommerferie tid.
et bud er 2 måneder. husk at det er sommerferie tid.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Gold Member
For pokker det lyder sløvt, der er jo først sommerferie medio juli går jeg ud fra. Nå, men er også ok skydende nu her, så det går nok. Selv om det naturligvis kribler i fingrene for at få den nye pistol i hånden.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Roooolig nu!
OP's klub, er den KUN medlem af Unionen, eller er den også medlem af DGI? Hvilken disciplin skal pistolen primært bruges til?
Det KAN jo være at købers klub også er medlem af DGI, og at pistolen mest skal bruges til en DGI disciplin, og så er det SKV Vingsted der skal registrere den.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Vi har flere gange her på NVF drøftet hvad den ”rette procedure” er i fm. privat handel med våben. Og, der er flere ganske forskellige holdninger til emnet. Nu kan man i Danmark jo aftale (næsten) hvad som helst – og hvis både sælger og køber er enige i en bestemt procedure, der passer dem skal de naturligvis blot følge den.O27 skrev: ↑1. jun 2019, 22:28Er ved at købe en pistol privat. Den befinder sig på Sjælland og jeg bor og skyder i Århus. Vi har aftalt pris etc. og er i gang med at få formanden til at ansøge om SKV etc. MEN hvordan foregår det normal i praksis. Sælger anmoder om fuld betaling up front og jeg får så efterfølgende tilsendt serienummer etc. ansøgning, og kan afhente den i sælgers skytteklub når SKV er gået igennem.
Der er dog et par juridiske faldgruber som det er værd at holde sig for øje. Jeg har selv handlet våben privat flere gange og for at være på sikker grund har jeg fået en jurist til at skitsere den juridisk mest holdbare måde. Om der er tale om jagtvåben eller våben på SKV gør i princippet ingen forskel:
1. Sælger og køber legitimerer sig fuldt overfor hinanden med billed-ID, adresse und alles... Ønsker én af parterne ikke at gøre dette er det i sig selv grundlag nok til at afbryde handlen.
2. Sælger og køber bliver enige om pris og vilkår - og handlen gennemføres. Sælger modtager den aftalte betaling og det formelle ejerskab overgår herved til køber, som dog ikke må få våbnet udleveret før tilladelsen er modtaget.
Køber tilsikrer sig, at han modtager en specificeret kvittering samt alle nødvendige data på våbnet aht. til ansøgningen om våbentilladelsen. I praksis vil det være mest praktisk at køber modtager en kopi af sælgers våbentilladelse.
3. Køber sørger for at indsende anmodning om tilladelse til pågældende våben til politiet (jagtvåben) – eller fremsender ansøgning om en SKV2 gennem sin formand (skytteforeningsvåben).
4. Når køber har modtaget våbentilladelsen kan (skal) han afhente våbnet snarest muligt derefter.
5. Såfremt der ikke kan opnås våbentilladelse har såvel køber som sælger et problem:
a. Køber har juridisk ejerskab over et våben, som han ikke kan modtage. Han kan her forespørge om sælger vil tage det retur – hvilket sælger dog formelt ikke er forpligtet til.
b. Sælger opbevarer et våben, som formelt ikke er hans – og som han derved ikke kan disponere over.
Det er oplagt, at de to bør finde en løsning sammen ved at sælger tager våbnet tilbage – evt. mod en mindre dekort i prisen.
Der er tydeligvis en god del forvirring omkring rette procedure. Det er utvivlsomt, at mange købere vil kvie sig ved at betale hele beløbet ”up front”. Mange tror (fejlagtigt), at det er tilstrækkeligt at ”reservere” våbnet (evt. med et forskud) og derefter ansøge om tilladelse. Men her kan der opstå nogle issues, idet det juridiske ejerskab over våbnet derved ikke har skiftet når tilladelsen (forhåbentlig) går igennem. Sælger har her ikke længere ret til våbnet og hvis køber i sidste øjeblik springer fra har sælger et reelt problem ved at ligge inde med et våben, som han ikke længere har tilladelse til.
I det konkrete tilfælde ønsker sælger hele beløbet ved handlens indgåelse, hvilket er ganske i overensstemmelse med ovenstående.

Oscar123
On scene - but unseen
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Ja, det er da en måde at gøre det på. Sådan har jeg aldrig handlet, nyt eller brugt!Oscar123 skrev: ↑2. jun 2019, 18:095. Såfremt der ikke kan opnås våbentilladelse har såvel køber som sælger et problem:
a. Køber har juridisk ejerskab over et våben, som han ikke kan modtage. Han kan her forespørge om sælger vil tage det retur – hvilket sælger dog formelt ikke er forpligtet til.
b. Sælger opbevarer et våben, som formelt ikke er hans – og som han derved ikke kan disponere over.
Netop pkt. 5 er noget rod.
Derfor har alle mine handler - nyt og brugt, såvel køb som salg - været: Læg et depositum, typisk 10-25% ved indgåelse af aftale. Afvent tilladelse. Dukker tilladelse op, gennemføres handel, men kan tilladelse ikke opnås, er det op til sælgers velvilje, og depositum tilbage betales eller er tabt. Det aftales typisk ved aftalens indgåelse.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Jeg foretrækker et depositum, som er relevant for våbnets værdi, såfremt der skulle mangle tillid mellem sælger og køber. Heldigvis har jeg været heldig med de handler jeg har indgået, og der har været en god dialog med sund tillid. Nu handler jeg så heller ikke meget kostbare våben, eller med tvivlsomme typer.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 216 times
Jeg har typisk fået et depositum på 10%, som så ville være mit hvis køber afbrød handlen(frivilligt eller ufrivilligt). Det er dog endnu ikke sket.
Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
- Ølgaard
- This member is
- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
Depositum på 1000,- er helt fint, men sjovt nok har jeg altid fået hele beløbet for skydere, når der er handlet, jeg har da handlet en hel
del skydere, med bla. NVF,er og vi har aldrig talt om depositum, det er måske fordi NVF,ere stoler på hinanden
Det var skydere fra 1300,- til 8000,- NO problem
Så havde jeg også til at STYRTE ud og købe nyt

del skydere, med bla. NVF,er og vi har aldrig talt om depositum, det er måske fordi NVF,ere stoler på hinanden

Det var skydere fra 1300,- til 8000,- NO problem

Så havde jeg også til at STYRTE ud og købe nyt

-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 216 times
Helt enig- Jeg går også bare og venter på at køber får sin tilladelse, så jeg kan få mine resterende 5T og få bestilt 2 våddragterØlgaard skrev: ↑3. jun 2019, 07:24Depositum på 1000,- er helt fint, men sjovt nok har jeg altid fået hele beløbet for skydere, når der er handlet, jeg har da handlet en hel
del skydere, med bla. NVF,er og vi har aldrig talt om depositum, det er måske fordi NVF,ere stoler på hinanden![]()
Det var skydere fra 1300,- til 8000,- NO problem![]()
Så havde jeg også til at STYRTE ud og købe nyt![]()
![]()
![]()

Jeg vil ikke bestille inden - HVIS nu der går noget galt med udstedelse af tilladelsen - fx at køber ikke længere har en vandelsgodkendelse

Hilsen Kenneth
-
- Gold Member
Nå ser ud til sælger har valgt at annullere vores handel og sælge til anden side! Det er nok ulempen ved ikke at kunne lave en formel aftale.
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Det er altid svært med våben synes jeg.
Normalt bruger jeg altid "først til mølle", det er bare ikke super let når man skal indhente tilladelse.
Så ligeså snart vi har en aftale, sørger jeg altid for at få den skriftligt så den lettere kan dokumenteres. Og så ellers sige "hul i det" hvis der kommer en anden og byder over.