God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
egidiussen2001
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25. feb 2019, 11:56
Interesser: Jagt, våben
Geografisk sted: Aalborg SØ

God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af egidiussen2001 » 28. maj 2019, 13:08

Hejsa
Jeg er nyjæger som skal have min første riffel og jeg vil gerne høre jer erfarne jægere hvilke jeg bør gå efter og hvilke jeg skal holde mig fra. Jeg er åben for både nyt og brugt og jeg har lagt mig lidt fast på cal 308 da det lader til at være egnet til det meste.Jeg vil gerne have en riffel som jeg kan have i mange år uden at det koster for meget - håber at finde noget i 5-8000 kr området.
Hvad tænker i?

Bjørn
Senest rettet af Refraktorius 28. maj 2019, 13:32, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det er jo et spørgsmål du stiller, ikke en vejledning du vil dele. Læs opslaget i small talk

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Refraktorius » 28. maj 2019, 13:35

Fra en anden tråd:
Refraktorius skrev:
9. apr 2019, 15:15
NSander skrev:
9. apr 2019, 10:32
....så mener jeg at en begynder riffel, er en i en af de mest gængse kalibre, så den er billig at træne med, nem at skaffe ammunition til, og nem at få vejledning om. Samt en ok kikkert....
Og med
- en facon/vægt der gør, at man ikke får tæsk af den.
- 4X eller 3-9X forstørrelse på kikkerten og nogle solide baser
- testet af en erfaren skytte til at have en samling der er konsistent mindre end bunden af en øldåse på 100 m afstand
- gerne gevind til dæmper (igen; mindre brag og rekyl)
- meget gerne en brugt og lidt skrammet kvalitetsriffel, fordi man så får så meget mere for pengene
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af 100Radsbar » 29. maj 2019, 11:11

Armis har en Remington Mohawk i .308 til 5K :smile:

http://armis.dk/rifler-grov.php

Så er der lidt penge til baser og kikkert hvis dit budget er op til 8K
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Halvautomat » 29. maj 2019, 11:23

Sako 75
Sako 75 😎
Du får ikke bedre grej
Uovertruffen magasin og aftræk

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Gunslinger » 29. maj 2019, 11:34

https://www.zeromike.dk/produkter/258-r ... ssfire-ii/

En Ruger American i 308Win, med Vortex Crossfire kikkert. Riflen har justerbart aftræk og flydende koldhamret pibe. Solidt og gennemtestet setup til en samlet pris på under 7000 kr.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Boryx » 29. maj 2019, 11:52

Halvautomat skrev:
29. maj 2019, 11:23
Sako 75
Sako 75 😎
Du får ikke bedre grej
Uovertruffen magasin og aftræk
Enig! Og de kan findes til priser omkring 7-8.000 kr. inkl. en kikkert.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Kenned » 29. maj 2019, 12:09

Vil helt klart anbefale dig at købe brugt, og køb ikke for dyrt, da det snarere er reglen end undtagelsen at folk skifter mening og hellere vil have noget andet når de først har gået lidt på jagt.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Slettet bruger

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Slettet bruger » 29. maj 2019, 18:03

100Radsbar skrev:
29. maj 2019, 11:11
Armis har en Remington Mohawk i .308 til 5K :smile:

http://armis.dk/rifler-grov.php

Så er der lidt penge til baser og kikkert hvis dit budget er op til 8K
Den ville jeg ikke anbefale til en nyjæger.
En fuldskæftet er ikke beregnet til mange skud og det har en nyjæger brug for.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Bobo » 29. maj 2019, 18:44

Brugt :smile: :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af 100Radsbar » 29. maj 2019, 20:52

Gunslinger skrev:
29. maj 2019, 11:34
https://www.zeromike.dk/produkter/258-r ... ssfire-ii/

En Ruger American i 308Win, med Vortex Crossfire kikkert. Riflen har justerbart aftræk og flydende koldhamret pibe. Solidt og gennemtestet setup til en samlet pris på under 7000 kr.
Den ser sgu fin ud. :smile:
Man kan jo altd senere få skåret gevind, og få en lydpotte på.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Langenge » 29. maj 2019, 22:04

egidiussen2001 skrev:
28. maj 2019, 13:08
Hejsa
Jeg er nyjæger som skal have min første riffel ………
Jeg vil gerne have en riffel som jeg kan have i mange år uden at det koster for meget - håber at finde noget i 5-8000 kr området.
Hvad tænker i?

Bjørn
Jeg tænker:
Jeg har sjældent mødt en nyjæger, som ikke enten skiftede sin riffel eller købte en ekstra efter et par år.
Måske det skyldes, at han lyttede til velmenende råd fra ældre mænd :???:
Naarj, jeg tror det ikke. Jeg tror mere på den med, at den første ALDRIG bliver den perfekte, for der skal bare mere personlig erfaring til, før man finder den.
Jeg vil gå en del efter Refræks idé om en billig, brugt, der ikke tæver dig, og som har en vis garanti for samling af skuddene.
En udkneppet 6,5x55 der stadig skyder præcist er et godt bud.
En ny letvægter i 308 kan snildt tæve dig, men omvendt kan en tung solid skyder i den kaliber være fin.
En 223 er fin og tæver ingen, men kan have sine begrænsninger.
Alt over 308 vil være dumt, hvis du ikke har en del erfaring i skydning med rifler i stor kaliber.
Jeg ville nok finde en brugt skyder til omkring 3000,- og så smide en ny kikkert på til 2000,- (Nikon Prostaf kunne være et fint bud).
Husk på, at du skal træne en masse på skydebanen og bestå riffelprøven og helst ikke blive hverken ruineret eller træt af skyderen inden jagten.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Elbæk » 29. maj 2019, 22:47

Slettet bruger skrev:
29. maj 2019, 18:03
100Radsbar skrev:
29. maj 2019, 11:11
Armis har en Remington Mohawk i .308 til 5K :smile:

http://armis.dk/rifler-grov.php

Så er der lidt penge til baser og kikkert hvis dit budget er op til 8K
Den ville jeg ikke anbefale til en nyjæger.
En fuldskæftet er ikke beregnet til mange skud og det har en nyjæger brug for.
Jeg er enig i ovenstående. Jeg har selv haft præcis samme model riffel, blot i .243 Win. Det lykkedes mig aldrig at få den til at samle en tredskudsgruppe ordentligt med nogen ammunition, heller ikke med lange kølepauser mellem skuddene.
Det er en smuk riffel, men langt fra en jeg vil anbefale som ens primære - og slet ikke til en nyjæger som skal træne op til riffelprøven.

Personligt ville jeg - hvis jeg var nyjæger - se mig om efter en pæn ombygget svensk Carl Gustav/Mauser 96 i 6.5x55 mm, de ligger typisk mellem 1500,- og 3000,- På denne ville jeg smide en Vortex Optics Diamondback 3.5-10x50 (Dead-Hold BDC) til 2499,- i en kvalitetsmontage. Resten af pengene ville jeg bruge på en fornuftig to- eller trebenet skydestok, en blød neoprenrem og ammunition.

Har du ikke mod på at købe brugt og/eller skal det være en .308 Win, så er jeg enig i at en Ruger American Rifle i. 308 Win med en Vortex Optics Crossfire II 3-9x40 er et rigtig fornuftigt sæt til prisen, omend jeg vil spå at du ender med at udskifte både optik og montage med tiden.
Jeg startede selv med præcis den riffel i den kaliber, med en Vortex Optics Diamondback 3.5-10x50 monteret i en Weaver Grand Slam stålmontage (som dog viste sig at være noget hård ved de alu baser riflen kom monteret med). Den er solgt nu, men i dag har jeg dens lillebror i 5.56 mm NATO med selvsamme model kikkert på.
Vær opmærksom på at en let .308 Win, som Ruger American Rifle er, ikke er mild når det kommer til rekyl. For nogle betyder det ikke noget, men for de fleste gør det. Personligt fandt jeg den ikke indbydende at skyde lange skudserier med.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af 458hunter » 30. maj 2019, 01:29

Elbæk skrev:
29. maj 2019, 22:47
Slettet bruger skrev:
29. maj 2019, 18:03
100Radsbar skrev:
29. maj 2019, 11:11
Armis har en Remington Mohawk i .308 til 5K :smile:

http://armis.dk/rifler-grov.php

Så er der lidt penge til baser og kikkert hvis dit budget er op til 8K
Den ville jeg ikke anbefale til en nyjæger.
En fuldskæftet er ikke beregnet til mange skud og det har en nyjæger brug for.
Jeg er enig i ovenstående. Jeg har selv haft præcis samme model riffel, blot i .243 Win. Det lykkedes mig aldrig at få den til at samle en tredskudsgruppe ordentligt med nogen ammunition, heller ikke med lange kølepauser mellem skuddene.
Det er en smuk riffel, men langt fra en jeg vil anbefale som ens primære - og slet ikke til en nyjæger som skal træne op til riffelprøven.

Personligt ville jeg - hvis jeg var nyjæger - se mig om efter en pæn ombygget svensk Carl Gustav/Mauser 96 i 6.5x55 mm, de ligger typisk mellem 1500,- og 3000,- På denne ville jeg smide en Vortex Optics Diamondback 3.5-10x50 (Dead-Hold BDC) til 2499,- i en kvalitetsmontage. Resten af pengene ville jeg bruge på en fornuftig to- eller trebenet skydestok, en blød neoprenrem og ammunition.

Har du ikke mod på at købe brugt og/eller skal det være en .308 Win, så er jeg enig i at en Ruger American Rifle i. 308 Win med en Vortex Optics Crossfire II 3-9x40 er et rigtig fornuftigt sæt til prisen, omend jeg vil spå at du ender med at udskifte både optik og montage med tiden.
Jeg startede selv med præcis den riffel i den kaliber, med en Vortex Optics Diamondback 3.5-10x50 monteret i en Weaver Grand Slam stålmontage (som dog viste sig at være noget hård ved de alu baser riflen kom monteret med). Den er solgt nu, men i dag har jeg dens lillebror i 5.56 mm NATO med selvsamme model kikkert på.
Vær opmærksom på at en let .308 Win, som Ruger American Rifle er, ikke er mild når det kommer til rekyl. For nogle betyder det ikke noget, men for de fleste gør det. Personligt fandt jeg den ikke indbydende at skyde lange skudserier med.
Skulle rekylen i en 308 være mere end en tyk bluse kan klare, så koster en Sonic 45 1.500 incl rynker og sp er den blid som et lam :)

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Kleth » 30. maj 2019, 08:56

En Weatherby Vanguard i .308Win er et godt køb til prisen, hvis ikke den er en del af pakke, så brug lidt penge på Weaver, Warne, Leupold stålbaser og ringe.
Vortex og Nikon laver glimrende kikkerter til rimeligt priser; en 3-9x40 er et glimrende valg til det meste.
En Ruger American, Howa 1500 eller Mauser 18 i .308Win vil også være glimrende valg til prisen.

Som allerede nævnt så vil en brugt riffel i .223Rem, 6,5x55 eller .308Win være et glimrende valg, men vær opmærksom på montagen og om kikkerten passer til dig og få evt. en kompetent bøssemager til at gå riflen og montagen efter hvis der er noget der ikke spiller.

Og frem for alt! Kom ud på en skydebane, hvor der er kompetent hjælp at hente; det gælder ikke om kvantitet af skud men kvalitet - Ment på den måde at 3-4 skud der har din fulde koncentration er bedre end at rykke 6-10 skud af hvor piben bliver varm og koncentrationen ryger.
Flere serier a 3-4 skud er mere lærerigt end få lange serier. Når præcisionen er der kan du øve dig i at sætte 6 skud i bukkeskiven på tid. Den jagtrelevante skydning kan så følge senere efter riffelprøven.
Man bliver ikke en god jagtskytte ved kun at læse om det :thumbup:
Senest rettet af Kleth 30. maj 2019, 11:34, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af C-X » 30. maj 2019, 09:32

Uanset de mange gode forslag, så vil jeg nu give trådstarter ret i, at .308 Win. er det mest logiske valg - forudsat han vil jage det meste og kun have en enkelt riffel, for en tid.

Er budgettet inkl. optik og montager, samt evt. lyddæmper?

Optik i klassen med Nikon Prostaff og opefter, klarer de fleste opgaver rimeligt tilfredsstillende. Bemærk, at du nogle steder, sydover, skal have en maksimal mindste forstørrelse på x3 til driv- og bevægelsesjagt. Vigtigt hvis du kun vil have et stykke optik pr. riffel.

Montager bør man ikke spare for meget på, det kan blive dyrt i tid og frustrationer senere. Nogle systemer tillader skifte af optik, uden indskydning, så man kan bruge samme riffel til f.eks. drivjagt og langdistance, med en sigtekikkert til hver slags og indskudt til respektive ammunition.

En Sonic45 lydpotte er udmærket, uden at imponere, men den sprænger heller ikke tegnebogen, hverken med eller uden gevind.

Har du mulighed for, at komme ud og prøve nogle andres rifler? Evt. i jagtforeningen - de har sikkert et riffeludvalg du kan spørge hos.
Når du prøver en riffel, så husk at der er forskel på følt rekyl om du ligger ned, sidder ved en bænk eller står op.

Nogle parametre der kan have betydning ved en riffel er;

- Løst eller fast magasin. Det løse er hurtigt at skifte, men kan tabes. Det faste kan toppes op og bliver ikke væk.
- Skæftemateriale, træ, laminat eller syntetisk. Det påvirker våbnets vejrbestandighed og æstetik, samt performance.
- Aftrækket - for nogle af os betyder det rigtig meget.
- Den samlede vægt, som du skal slæbe rundt på. Tunge rifler napper mindre i skulderen, mens lette rifler ikke slider remmen ned i skulderen.

Køber du brugt, så er afskrivningen ikke så stor, hvis du senere vil have noget andet, forudsat du handler godt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Æ-Vendelbo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 12. jan 2015, 16:51
Interesser: jagt-riffel-feltskydning-.22
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 26 times
Been thanked: 35 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Æ-Vendelbo » 30. maj 2019, 10:38

Hej.
jeg kan varmt anbefale dig at tage ud på riffelbanen ved Svenstrup og få gode råd og vejledning af medlemmer og instruktører fra Aalborg Jægerklub.
Der er altid hjælpsomme folk og muligheder for at prøve forskellige mærker rifler og kalibre.
http://www.aajk.dk/riffelskydning/
God fornøjelse.
MVH.Knud

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Sierra13 » 30. maj 2019, 14:44

Skulle jeg "starte forfra og lave det fornuftige valg"

Så havde jeg købt enten ny eller nyere riffel af et brand jeg var overbevist om var af fornuftig kvalitet.
Konkret ville jeg nok tage en Tikka T3. Ikke fordi den er THE SHIT, Men fordi out of the box, er den rigelig fin som allrounder, og jeg har endnu til gode at støde på en dårlig Tikka. Samt at jeg ikke synes det er synd at sætte en lyddæmper på den
Og så havde jeg taget en med mulighed for justerbar kindpude.

Kalibervalget var faldet indenfor de 3 store. Altså 6,5x55; 308win; eller 3006 spr. (Man kan måske overveje 223 hvis man vil. Men så ryger allrounder begrebet lidt)
Hvor jeg synes 308 er det logiske valg.
6,5x55 fordi man skal skyde rigtig meget og en del af det på bane.
3006. Hvis jeg satsede på det skulle være eneste riffel i mange mange år, og jeg ville have den med til udlandet.

Kikkertmontage havde jeg helt sikkert nuppet det optilock system selv kører med, det virker ganske glimrende.

På toppen havde jeg nok taget et "medium" brand. Som feks Meopta eller leupold i enten noget 1,5-6x42 eller 2-10x42. Måske objektiv på 50/56 hvis jeg vidste jeg skulle meget på natjagt.
Lys/uden lys ikke så vigtit.


Det er nok de tanker jeg lige hurtigt personligt ville gøre mig, hvis det var.
Og så tænker nogen måske nok, hvad jeg konkret gjorde?

Nu ser jeg dit budget hedder op til små 10.000kr og der kan man godt finde en brugt Tikka/browning/eller andet med fornuftig optik.

Schultz & Larsen (Selvfølgelig fra den rigtige fabrik - Otterup)
EAW Svingmontage
Swarovski 2,5-10x56
I en fornuftig kaliber 308win.

Tungt, stort skrummel, med en spøjs magasin løsning. Ovenikøbet uden lyddæmper da jeg ikke synes det klæder den. Og fik jeg forresten sagt den var rigtig tung? :giggle:

Men den ryger aldrig nogen steder! Men den kunne da godt få selskab af en bedre og yngre model når kapitalen tillader det :oops:

Og det er nok den største overvejelse man skal gøre. Er det en "for ever" eller er det "Indtil der kommer en bedre og yngre model" :giggle:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Kleth » 30. maj 2019, 14:58

Morten273 skrev:
30. maj 2019, 14:44
3006. Hvis jeg satsede på det skulle være eneste riffel i mange mange år, og jeg ville have den med til udlandet.
Det er altså ikke alle der kommer til at skyde godt med .30-06Spr, så hvis det skal være den illusoriske “en riffel til det hele, hele livet” så ville jeg på det kraftigste anbefale lyddæmper fra starten. Rekylskræk er noget møg især for en som endnu ikke har bestået riffelprøven, det kan tage en del tid at komme over det og det kan i det hele taget tage tid at lære at skyde med et våben, der kan straffe en ret kontant for små fejltagelser
Senest rettet af Kleth 30. maj 2019, 15:14, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

egidiussen2001
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25. feb 2019, 11:56
Interesser: Jagt, våben
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af egidiussen2001 » 30. maj 2019, 15:13

Tak for de rigtig fine svar og de gode forslag.
Opklarende kan jeg sige at jeg selv hælder mest kunststof skæfte pga holdbarhed men mest af alt pga udseende og vægt. Lyddæmper er bestemt noget jeg satser på da argumenter som bedre overblik over skudbillede samt bedre mulighed for præcis andet skud giver rigtig god mening i mine uerfarne ører.
Inden jeg skrev denne tråd havde jeg o forvejen en ide om at schultz og larsen er super godt men uden for mit budget og at Browning, Tikka og Sako er rigtig fine mærker - jeg har kigget efter disse mærker og i sidste ende kommer det nok lidt an på hvilke rifler der er til salg brugt der hvor jeg kigger.
Jeg hører rigtig meget godt om Browning X-bolt.
Jeg skal klart på skydebanen og træne inden riffelprøve og inden jeg skal på jagt med riffel - særligt da jeg skal til Tyskland og skyde vildsvin til efteråret :)

Jeg får også denne anbefalet af butikken:
http://jagtgevaer.dk/riffel/nye-rifler/ ... 8-win.html

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Sierra13 » 30. maj 2019, 15:25

Kleth skrev:
30. maj 2019, 14:58
Morten273 skrev:
30. maj 2019, 14:44
3006. Hvis jeg satsede på det skulle være eneste riffel i mange mange år, og jeg ville have den med til udlandet.
Det er altså ikke alle der kommer til at skyde godt med .30-06Spr, så hvis det skal være en illusoriske “en riffel til det hele, hele livet” så ville jeg på det kraftigste anbefale lyddæmper fra starten. Rekylskræk er noget møg især for en som endnu ikke har bestået riffelprøven, det kan tage en del tid at komme over det og det kan i det hele taget tage tid at lære at skyde med et våben, der kan straffe en ret kontant for små fejltagelser

Det er heller ikke alle der kommer til at skyde godt med 308 :blink:

Vi er bestemt ikke uenige om at rekyl kan være et problem, især hvis man ikke er erfaren skytte.

Hvad der har mest rekyl, og mest følt rekyl. Kommer rigtig meget and på vægten af riflen, og udformingen. Samt aktiv/passiv rekyldæmpning


https://www.chuckhawks.com/recoil_table.htm
Her kan ses beregnet rekyl.


En 308 win med 165gr@2700 FPS, riffelvægt på 8 lbs giver 18,1 joule
En 3006 spr med 150gr@2900 FPS, riffelvægt på 8 lbs giver 17,6 joule
Hvor en 3006 med 180gr@2700fps, riffelvæt på 8 lbs giver 20,3 joule
308 Win. (165gr@2700fps) riffelvægt på 7.5 lbs giver 18.1 joule


Mit bud er, hvis man har en fornuftig udformet riffel, med en vægt på omkring 5kg og påmonteret med lyddæmper. Så tror jeg rekylen vil være et problem for de færreste.

Nogle producenter hævder helt op mod 40% i rekyl ved brug af lyddæmper. Selvom vi blot antager det halve. Så er det stadig meget den kan dæmpes

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af C-X » 30. maj 2019, 15:36

Pakken med Winchesteren ville jeg ikke købe, fordi;

Riflen er tyrkisk produceret, om jeg ikke tager fejl, og jeg har lige så lidt fidus til deres produktionskvalitet som deres lokale styre.

Optikken er noget kinesisk bambus. Andre fabrikanter har også bedre garanti - den skal du altid huske.

Montagen er noget billigt hø. Spar aldrig på montagen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af Kleth » 30. maj 2019, 15:43

Morten273 skrev:
30. maj 2019, 15:25
Mit bud er, hvis man har en fornuftig udformet riffel, med en vægt på omkring 5kg og påmonteret med lyddæmper. Så tror jeg rekylen vil være et problem for de færreste.
Det er definitionen af “fornuftig”! Vægt er dejligt konkret, men man slæber oftest ikke en vægt rundt i butikkerne.
De fleste af de billigere rifler med kompositskæfter har nogle kedelige lette hule skæfter, omend at de typisk har rette skæfter, hvad der er positivt for følt rekyl og rekyloptag til skulderen.

BTW lad være med at falde for en Remington 783 pakke; riflen er ok, men montager og kikkert er ikke af respektabel kvalitet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af C-X » 30. maj 2019, 15:53

Nogenlunde til budgettet, ville jeg kigge på en sprit ny Bergara, f.eks. herfra; https://gunsmith.dk/web-shop.html#!/rifler-tilsalg
Hertil nogle Leupold montager, en picatinny rail og Nikon/Vortex optik.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

egidiussen2001
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25. feb 2019, 11:56
Interesser: Jagt, våben
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af egidiussen2001 » 30. maj 2019, 17:23


C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: God riffel til nyjæger: Hvad vil I anbefale?

Indlæg af C-X » 30. maj 2019, 19:20

Jeg kiggede begge forhandlere igennem og helt ærligt, der var ikke noget indenfor dit budget, hvor jeg kunne se noget der lignede en god handel (med mindre man er sælger).

Ved Almas er det gamle, triste Mauser-kloner som Midland, Whitworth, Parker Hale og så lige Sabatti, som ingen brugtværdi har i den ende af prisskalaen, udstyret med optik der burde ligge i en rodekasse til småpenge.

Brasholt har noget lidt sjovere, men igen med optik der er lige til rodekassen, og det er prissat for højt. Særligt sammenholdt med, hvad nyt grej i fornuftig kvalitet kan købes for.

Ved begge forhandlere bør du regne deres brugte optik i sættene til et rundt 0,- og sikkert det samme med deres montager. Havde det været mere værd, var det solgt separat for en reel pris.

Hvis du kan finde 8.000,- kan du sikkert også finde 10.000,- og så købe noget du bliver glad for, i rigtig mange år frem.

Jeg ville kigge meget stift mod den Bergara B14 Hunter jeg linkede til, og bruge den som reference. Det er en Remington M700 klon, bare lavet bedre!

Snakker vi om Remington, så er de nogle steder nede i favorable priser, hvor de hører hjemme. De kan skyde lige så godt som alt muligt andet, men udviklingen er stået stille og man skal styre udenom mandagsmodellerne.

Vortex optik har livstidsgaranti, en af de bedste på markedet, og så nogle kvalitetsbaser og ringe, så er du kørende med grej der både er nyt, lækkert og dit helt eget projekt.

Med mindre du falder over et godt brugttilbud hos en privat (f.eks. herinde), så er det svært at slå.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar