Har plads i en skydestige i et stykke skov. Hvornår på dagen er det bedst at sidde der?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Dennis82
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 24. apr 2014, 19:02
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 1 time
Been thanked: 14 times

Har plads i en skydestige i et stykke skov. Hvornår på dagen er det bedst at sidde der?

Indlæg af Dennis82 » 22. maj 2019, 20:36

Hej alle sammen.

Det er første gang jeg får mulighed for at sidde i en skydestige i et lille skovområde hvor man ved der er råvildt der overnatter. Der er fodertønde lidt væk fra stigen. Er der en retningslinje for hvornår på dagen det er bedst at sidde der når det er skov område.? Er råvildtet ikke mest ude på markerne i dagstimerne?

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Har plads i en skydestige i et stykke skov. Hvornår på dagen er det bedst at sidde der?

Indlæg af Bullitt » 22. maj 2019, 20:56

Lad os fra start få lukket den med fodertønden, da udfodring af vildt med jagt for øje er forbudt i Danmark. Du må derfor ikke skyde vildt, der står og æder ved tønden, men det er som jeg læser det heller ikke din hensigt. Mht tidspunktet, så er råvildtet jo skumrings- og nataktivt, så lige efter solopgang og lige før solnedgang er oplagte tidspunkter. Hvis det har regnet eller været koldt om natten, så kommer råvildtet ofte ud på marken for at tørre eller varme sig i solen. Derfor kan en stige i kanten af skoven være værdifuld.

Venlig hilsen Bullitt

Dennis82
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 24. apr 2014, 19:02
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 1 time
Been thanked: 14 times

Re: Har plads i en skydestige i et stykke skov. Hvornår på dagen er det bedst at sidde der?

Indlæg af Dennis82 » 22. maj 2019, 21:05

Bullitt skrev:
22. maj 2019, 20:56
Lad os fra start få lukket den med fodertønden, da udfodring af vildt med jagt for øje er forbudt i Danmark. Du må derfor ikke skyde vildt, der står og æder ved tønden, men det er som jeg læser det heller ikke din hensigt. Mht tidspunktet, så er råvildtet jo skumrings- og nataktivt, så lige efter solopgang og lige før solnedgang er oplagte tidspunkter. Hvis det har regnet eller været koldt om natten, så kommer råvildtet ofte ud på marken for at tørre eller varme sig i solen. Derfor kan en stige i kanten af skoven være værdifuld.

Venlig hilsen Bullitt
Tak fro svaret Bullitt.

Jeg kunne aldrig finde på at skyde vildt der står og æder. Skrev det mere som hvis det havde betydning for hvornår på dagen vildtet æder.:)

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Har plads i en skydestige i et stykke skov. Hvornår på dagen er det bedst at sidde der?

Indlæg af Kortmentyk » 22. maj 2019, 21:32

Jeg har skudt bukke på alle mulige og umulige tider af dagen. Jeg går på jagt når jeg har tid. Der er måske nok mest aktivitet morgen og aften, men jeg har skudt mange bukke formiddag, middag og eftermiddag. Kør ud og sæt dig i stigen når du har et par timer til rådighed hvor du kan slappe af og sidde og nyde det lidt.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Har plads i en skydestige i et stykke skov. Hvornår på dagen er det bedst at sidde der?

Indlæg af Ras.Killing » 22. maj 2019, 21:43

Jeg har skudt bukke både morgen, middag og aften. Der er ikke et rigtig og forkert tidspunkt :smile:

I sidste ende handler det om hvornår det passer dig - jo flere timer i stigen, jo større chance for at møde bukken!

Generelt syntes der dog at være mest aktivitet tidlig morgen og i skumringstid. Men så sent som i eftermiddags havde jeg et fint dyr rendende rundt på marken omkring kl. 14.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Har plads i en skydestige i et stykke skov. Hvornår på dagen er det bedst at sidde der?

Indlæg af Bobo » 22. maj 2019, 22:01

Dennis82 skrev:
22. maj 2019, 21:05


Jeg kunne aldrig finde på at skyde vildt der står og æder. Skrev det mere som hvis det havde betydning for hvornår på dagen vildtet æder.:)
[/quote]

Der er ikke noget forkert ved at skyde vildt der spiser, du må bare ikke fodre det ind med nedskydning for øje - på nær mårhund osv, så hvis en buk spiser toppen af et grantræ så skyd løs

Men prøv på alle tider af dagen - nogle steder kommer de hellere ud midt på dagen hvis der er mere ro end om aftenen.
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Har plads i en skydestige i et stykke skov. Hvornår på dagen er det bedst at sidde der?

Indlæg af C-X » 22. maj 2019, 22:27

Tag derud når du selv er klar til det. Man kan opstille et hav af hypoteser, men hvis man sidder og kæmper med Ole Lukøje, når bukken er der, så er det hele alligevel tabt, og så er det bedre at kun være i terrænet, når man er oppe på dupperne.

Knæk og bræk!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bowman76
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 13. feb 2015, 14:18
Interesser: Buejagt, lystfiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 55 times

Re: Har plads i en skydestige i et stykke skov. Hvornår på dagen er det bedst at sidde der?

Indlæg af Bowman76 » 23. maj 2019, 06:47

Vi har altid brugt grundreglen, at råvildt er i bevægelse/fouragerer ca. hver 4. time. Resten af tiden feder de den med drøvtygning.
Men selvfølgelig ingen regel uden undtagelser og det kan da også være, det bare er nogen sludder gamle gubber har lært fra sig.

Så der er bare ud på forskellige tider af døgnets lyse timer og prøve sig frem.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Har plads i en skydestige i et stykke skov. Hvornår på dagen er det bedst at sidde der?

Indlæg af GåsPåGaffelen » 23. maj 2019, 07:13

Jeg har købt et par vildtkameraere og ind til videre er der tydeligt mønster med aktivitet omkring solopgang og halvanden time frem og så igen fra en halv time før solnedgang til ca. en halv time efter. Og så regelmæssig aktivitet midt om natten.

Men som de andre siger, så er der også aktivitet på andre tider, så man har altid en chance.

Hvis jeg havde godt med tid, så sad jeg solopgang og solnedgang så meget som muligt. Og også formiddag, ind til omkring middag en gang imellem.

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Har plads i en skydestige i et stykke skov. Hvornår på dagen er det bedst at sidde der?

Indlæg af Wildlife » 23. maj 2019, 13:32

GåsPåGaffelen skrev:
23. maj 2019, 07:13
Jeg har købt et par vildtkameraere og ind til videre er der tydeligt mønster med aktivitet omkring solopgang og halvanden time frem og så igen fra en halv time før solnedgang til ca. en halv time efter. Og så regelmæssig aktivitet midt om natten.
"Mine" rådyr plejer at gå på marken nord for stuehuset om morgenen mellem kl. 4 og kl. 7 for tiden, og så igen nogle timer senere.

Og så plejer de at være i området igen omkring kl. 20 - 22 om aftenen.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Har plads i en skydestige i et stykke skov. Hvornår på dagen er det bedst at sidde der?

Indlæg af Sierra13 » 23. maj 2019, 18:31

Når jeg kommer ud et nyt sted, eller sætter stigen et nyt sted. Så plejer jeg at starten med "klassikeren" altså morgen- og aftenjagt.
Når jeg så har tiden, vejret er godt eller hvad det nu kan være, så sætter jeg mig evt ud til middag/eftermiddag eller hvis det er træls vejr i morgenstunden, jamen så prøver jeg formiddagen.

Og jeg har faktisk skudt overraskende mange bukke efter middag hen mod eftermiddagen, kan jeg se i min jagtjournal.
Men jeg synes hurtig man får et indblik i om det er et morgen eller aften sted man har. Mit forrige sted var altid sikker når jeg var der om aftenen. Der jeg har nu skal jeg tidligt op. Og jeg ser meget af råvildtet omkring solopgang.


Kort historie kort, trail and error.... lav evt lidt noter om hvornår du observerer hvad :smile:

Dennis82
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 24. apr 2014, 19:02
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 1 time
Been thanked: 14 times

Re: Har plads i en skydestige i et stykke skov. Hvornår på dagen er det bedst at sidde der?

Indlæg af Dennis82 » 24. maj 2019, 22:46

Var afsted igår aftes men så ikke skyggen af vildt. De andre der har sat. Istiden siger godt nok der er mest aktivitet derude om aftenen. Men nu tror jeg at jeg prøver i morgen tidlig. Har stadigvæk mit første dyr ti gloede så håber da snart jeg bare ser et rådyr :D

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Har plads i en skydestige i et stykke skov. Hvornår på dagen er det bedst at sidde der?

Indlæg af Sierra13 » 24. maj 2019, 23:49

Dennis82 skrev:
24. maj 2019, 22:46
Var afsted igår aftes men så ikke skyggen af vildt. De andre der har sat. Istiden siger godt nok der er mest aktivitet derude om aftenen. Men nu tror jeg at jeg prøver i morgen tidlig. Har stadigvæk mit første dyr ti gloede så håber da snart jeg bare ser et rådyr :D
Der er altså også bare ,efter min mening, noget særligt over at sidde ude og se solen stå op, og dyrene vågne!
Ligesom der er noget romantisk over at se solnedgangen, og høre fugle slukke, mens nattelivet vågner op :biggrin:

NiTre62
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 18. jul 2018, 09:38
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: Har plads i en skydestige i et stykke skov. Hvornår på dagen er det bedst at sidde der?

Indlæg af NiTre62 » 24. jun 2019, 11:58

Råvildt vil med få timers mellemrum veksle mellem at bevæge sig/spise og ligge stille/tygge drøv. Det kan variere meget, hvor langt der er imellem, men 3-4 timer er ikke helt ved siden af.

Det betyder så også, at man kan træffe råvildt hen over hele døgnet. men når det er sagt, så er det også helt sikkert, at råvildet og det meste andet vildt, er mest aktivt omkring solopgang og solnedgang - og vil jeg påstå - især før solopgang og efter solnedgang :-)

Det sætter jo nogle begrænsninger i dansk jagt, men jeg ville stadigvæk sige, at de vigtigste tidspunkter er timen efter solopgang og timen før solnedgang. Og vær på plads i god tid inden, så man ved bevægelsen frem til tårnet ikke støder det vildt, der lige er begyndt at bevæge sig forbi.

Har i øvrigt lige været på jagt i et stort militært øvelsesterræn i Tyskland, med et meget lavt jagttryk. Her var vildtet tydeligvis meget mere aktivt i dagtimerne og jeg vil gætte på, at jo højere jagttryk/menneskelig aktivitet jo mindre vil vildtet være at se i de lyse timer.

Besvar