Hvilke støvler til patruljetjeneste?

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Hvilke støvler til patruljetjeneste?

Indlæg af Parfait » 15. maj 2019, 20:28

Hej

Jeg står og skal anskaffe et par militærstøvler til brug for marchtræning (med relativ tung oppakning) og til militært brug efterfølgende.

Sidst jeg var i grønt tøj fik vi M/58, men der må være bedre alternativer nu, og jeg hører at der har været nogen utilfredshed med de p.t. udleverede støvler.

Nogen der har nogle forslag? Har hørt Meindl nævnt flere gange.

Mvh Jakob
Senest rettet af Parfait 15. maj 2019, 21:35, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilke støvler til patruljetjeneste?

Indlæg af Raptor357 » 15. maj 2019, 20:39

Hvad stiller værnet af krav ?
Det ville jeg finde ud af først. formentligt er der kun krav til farven.
Meindl er jeg selv godt tilfreds med. der er et utal af modeller i forskellig facon. men gør dig den tjeneste udover at finde et par støvler du passer, nogle såler som passer og som ikke bare er et stykke flad filt som standard støvle prøvnings sålen.
Sålen i støvler er lidt lige som de batterier der følger med legetøj. noget så man kan se at det virker og som forøvrigt er billigst mulige man kan være bekendt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Sixpence
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. sep 2010, 09:23
Interesser: Jagt, skydning og forsvar
Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
Has thanked: 2 times
Been thanked: 22 times

Re: Hvilke støvler til patruljetjeneste?

Indlæg af Sixpence » 15. maj 2019, 20:53

Der stilles krav til de fastansatte - de udleverede støvler er standard og det er ikke tilladt at bruge civil indkøb, med mindre der gives særskilt tilladelse.
HJV har ikke samme krav endnu, men det er så vidt vides på vej.
Learning by fucking up - Sergent From

I´m just in it for the hat

T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Hvilke støvler til patruljetjeneste?

Indlæg af Fredericianer » 16. maj 2019, 07:09

Der er flere slags der bliver udleveret for tiden (Haix, Arktis, Magnum). Hvilken slags har du nu?

Jeg har Arktis udleveret, og synes de er OK. Jeg overvejer dog at skifte indlægssålen til en anden slags.

Jeg har gode erfaringer med de billige sorbothane såler fra Cush'n'step (købes på ebay til ca. 60kr)
Never confuse verbosity with veracity.

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvilke støvler til patruljetjeneste?

Indlæg af Parfait » 16. maj 2019, 10:40

Hej Fredericianer

M/58, så der skal noget nyt til :-)

Mvh Jakob

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilke støvler til patruljetjeneste?

Indlæg af Kleth » 16. maj 2019, 11:01

Til M/58 fik jeg af flere omgange tilvirket indlæg hos fodterapeuter og ortopædisk skomager; jeg fik lavet med ekstra forstærkning samt stødabsorbering i hælen, forfodspelotte og svangstøtte og med en tilpasning til min fod i termoplast-skum.
M/58 blev med den forbedring dog aldrig en fiks, let støvle med åndbare eller temperaturregulerende egenskaber, men med den rigtige pakning og kombination af sokker, kunne de værste hedeknopper og varmevabler holdes i skak.
Der er jo også muligheden, hvis man kan finde en god hælebar/skomager, at få hele sålen på M/58 udskiftet med en ordentlig Vibram sål :smile:
Ecco' militærstøvler var rare at have på, men med pris i forhold til holdbarheden den gang, er det ikke noget jeg har prøvet sidenhen.
Jeg har selv savlet noget over Lowa' Combat det er en fleksibel og let støvle, men synes den er lidt pebret men hvis den har holdbarheden, så ville jeg nok prøve et par næste gang jeg skal have støvler :rock:

Til patrulje ville jeg ikke vælge noget med snørehægter med mindre jeg også ville bruge gaiters, for de pokkers hægter sidder let fast i alt der er løst og langt; tråde, snørebånd, pigtråd, wire, brombær o.a. ranker og langt græs m.v.. Selvfølgeligt kan snørehægter tapes, men det er så en ting mere der skal gøres.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

SGLaursen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 194
Tilmeldt: 7. dec 2011, 20:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: 4300 Holbæk
Been thanked: 14 times

Re: Hvilke støvler til patruljetjeneste?

Indlæg af SGLaursen » 16. maj 2019, 16:50

Det er lidt 2 modsætninger du ønsker en støvle til hvis de skal være optimale til det enkelte formål.

Til ren march træning på fastbanet vej ville Jeg vælge en relativ stiv sål med indlæg efter behov.

Til PTR TJ havde Jeg gode erfaringer med Ecco Track støvle, den var rimelig blød i sålen og med snøre, en god og lydsvag støvle hvor du næsten kan mærke skovbunden inden det knaser og larmer.
Samtidig fungere den godt til infil og exfil over større afstande med oppakning i blandet terræn.
Ecco'en er godkendt af forsvaret.
Eneste minus er den er længe om at tørre hvis den er blevet gennemblødt, tænker ikke den er længere tid om det end andre forede støvler.
Stig Laursen

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hvilke støvler til patruljetjeneste?

Indlæg af Kenned » 16. maj 2019, 20:20

SGLaursen skrev:
16. maj 2019, 16:50
Det er lidt 2 modsætninger du ønsker en støvle til hvis de skal være optimale til det enkelte formål.

Til ren march træning på fastbanet vej ville Jeg vælge en relativ stiv sål med indlæg efter behov.

Til PTR TJ havde Jeg gode erfaringer med Ecco Track støvle, den var rimelig blød i sålen og med snøre, en god og lydsvag støvle hvor du næsten kan mærke skovbunden inden det knaser og larmer.
Samtidig fungere den godt til infil og exfil over større afstande med oppakning i blandet terræn.
Ecco'en er godkendt af forsvaret.
Eneste minus er den er længe om at tørre hvis den er blevet gennemblødt, tænker ikke den er længere tid om det end andre forede støvler.
Jeg har vandret en del i nogle pænt stive Meindl støvler. Det er IKKE sjovt på asfalt! Vil i hvert fald anbefale nogle mindre stive såler til den del.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilke støvler til patruljetjeneste?

Indlæg af Elbæk » 18. maj 2019, 18:56

Giv de udleverede en chance før du køber selv. Der har aldrig været adgang til et større og mere varierende udvalg af støvler i forsvaret (og HJV har adgang til hele udvalget) - og ingen af de udleverede modeller er decideret dårlige. Har man meget brede fødder kan man have en udfordring, men ellers ikke. Ligesom man pt. akut mangler en ordentlig ørken-/varmtvejrsstøvle, men det er en anden sag.

Jeg har selv moderat brede fødder og har et par Haix Combat Heavy udleveret (udgaven i ruskind) og de er glimrende - siger grej- og støvlepusheren gennem snart 12 år. Jeg bruger normalt 43½-44 i sko - og for mig passer en 44 perfekt i den model.

Der er rigtig meget andet grej man kan bruge penge på, hvor det udleverede enten kommer til kort eller essentielle ting man bare ikke får udleveret - f.eks. basis og turrygsæk (hvis ens kmp. tillader det) og en ordentlig daypack/møderygsæk, kampbukser som ikke sprækker pga. abnorm skridtlængde (kig evt. på Helikon-Tex UTP Flex, dem er jeg personligt meget glad for), kampskjorte, ordentligt bælte til kampbukserne, knæbeskyttere, multitool, lygte/pandelampe, Jetboil, etc.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 520
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Hvilke støvler til patruljetjeneste?

Indlæg af Superliga » 18. maj 2019, 19:08

Giv de udleverede en chance, der er efterhånden mange modeller at vælge mellem, og så spender nogle penge på en ordentlig sål, evt ved en bandagist, det er virkelig det værd. Jeg kan bruge næsten alt fodtøj uden problemer, så længe jeg bruger mine egne såler.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Hvilke støvler til patruljetjeneste?

Indlæg af Elbæk » 18. maj 2019, 19:09

Superliga skrev:
18. maj 2019, 19:08
Giv de udleverede en chance, der er efterhånden mange modeller at vælge mellem, og så spender nogle penge på en ordentlig sål, evt ved en bandagist, det er virkelig det værd. Jeg kan bruge næsten alt fodtøj uden problemer, så længe jeg bruger mine egne såler.
Det er faktisk præcis det jeg har gjort. Mine såler kostede 900,- og de har vist sig at være hver en krone værd.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilke støvler til patruljetjeneste?

Indlæg af Kleth » 20. maj 2019, 06:38

Jeg gik mine fødder i smadder i M/58, så jeg vil på det kraftigste anbefale ordentlige tilpassede indlæg FØR fødderne tager skade. Det gælder også andre støvler, især når man går langt med vægt på; om det er på den Hollandske asfalt, grus i bøgeskoven eller på den arktiske tundra.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar