Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af Wildlife » 25. apr 2019, 11:20

Ninjakebab skrev:
25. apr 2019, 10:06
Jeg tør simpelthen ikke bære noget, med knivloven... Jeg har givet op for længst.
Men i min bil har jeg altid en redningskniv liggende, en Smith & Wesson SW911N med bladet udformet som dedikeret bælteskærer. Aner ikke om den er på kant med loven, men så hellere overleve, eller redde liv, i et worst-case scenarie.

Fjederdrevet vinduesknuser og brækjern har den også :)
S&W.PNG

Har også tænkt tit at man burde have en spids kniv til af affange påkørt vildt... Har i det?
Jeg plejer at have en Victorinox foldekniv i lommen derhjemme og bag i bilen sammen med værktøjet ligger der en Gerber Gator.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af C-X » 25. apr 2019, 12:27

Min EDC er altid en Leatherman Style PS - som jo ikke er en kniv :blink:

Når jeg ikke skal til midtbyen, og gøre stop, så er det en Kershaw Injection 3.5 der sidder i lommen. Faktisk en rigtig god kniv, til prisen. Tror dog jeg fik den på tilbud.

Pænere i tøjet er det min Spyderco SpyDK.
Den bor til daglig i min cykelrygsæk, da den er fantastisk til, at skære i sig selv med, om det er punktering af vabler eller torne og splinter, der er skal opereres ud undervejs.

I bilen bor min Leatherman Rebar (tror jeg det er), som Elbæk fik til overs. Den har jeg nok brugt mindre end Elbæk gjorde, så den er stadig næsten som ny, men den er rar at have og meget lidt fjendtlig at se på. Kan også tages med ud af bilen, når der skal rygsækkes eller fixes lidt ad hoc opgaver.

På arbejde er det Hultafors ELK HVK Double Holster - der har været en tur til kniv-helvede og tilbage igen. Naturligvis mit private, håndslebne, moddede/reparerede sæt :mrgreen:

Mit liv og min profession gør det let, at kunne have kniv med, det meste af tiden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af Cpt » 25. apr 2019, 14:44

Ninjakebab skrev:
25. apr 2019, 10:06
Jeg tør simpelthen ikke bære noget, med knivloven... Jeg har givet op for længst.
Men i min bil har jeg altid en redningskniv liggende, en Smith & Wesson SW911N med bladet udformet som dedikeret bælteskærer. Aner ikke om den er på kant med loven, men så hellere overleve, eller redde liv, i et worst-case scenarie.

Fjederdrevet vinduesknuser og brækjern har den også :)
S&W.PNG

Har også tænkt tit at man burde have en spids kniv til af affange påkørt vildt... Har i det?
Den kunne jeg også godt tænke mig at høre om falder under knivloven eller ej..

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1537
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af Wildlife » 25. apr 2019, 14:47

Cpt skrev:
25. apr 2019, 14:44
Ninjakebab skrev:
25. apr 2019, 10:06
Jeg tør simpelthen ikke bære noget, med knivloven... Jeg har givet op for længst.
Men i min bil har jeg altid en redningskniv liggende, en Smith & Wesson SW911N med bladet udformet som dedikeret bælteskærer. Aner ikke om den er på kant med loven, men så hellere overleve, eller redde liv, i et worst-case scenarie.

Fjederdrevet vinduesknuser og brækjern har den også :)
S&W.PNG

Har også tænkt tit at man burde have en spids kniv til af affange påkørt vildt... Har i det?
Den kunne jeg også godt tænke mig at høre om falder under knivloven eller ej..
Producenten kalder den en kniv, så jeg vil tro at den vil være vurderet som kniv.

Havde det været et "rescue tool" ville den måske kunne gå for noget andet, men jeg har svært ved at se at man kan argumentere imod at noget der bliver kaldt en kniv, også er en kniv.


Men den har et noget bredere anderkendelsesværdigt formål end en 14 cm dolk har, så jeg ville ikke være nervøs for at have den i bilen, men næppe i venstre førerdørs lomme eller i midterkonsollen :)
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af Rednex » 25. apr 2019, 19:58

Wildlife skrev:
25. apr 2019, 14:47
Men den har et noget bredere anderkendelsesværdigt formål end en 14 cm dolk har, så jeg ville ikke være nervøs for at have den i bilen, men næppe i venstre førerdørs lomme eller i midterkonsollen :)
Jeg ville så heller ikke være nervøs for at have den liggende i førerdøren eller midterkonsollen. Den er jo ikke meget bevendt som rescue tool hvis du ikke kan nå den fra førersædet.

Og det er muligt at producenten kategoriserer den som en kniv, men jeg synes at udseendet skriger rescue tool. Og hvis betjenten der ser den får samme indtryk, så går han næppe hjem og Googler den for at se om man kan lave en sag ud af det.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af C-X » 25. apr 2019, 20:11

Knivens udformning lægges også til grund for den anerkendelsesmæssige formål. Jeg ville heller ikke frygte at have det i bilen. Som potentielt drabsvåben, vil den nok være rimeligt ringe, med mindre man har nogle meget kreative tendenser.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af ESAF » 25. apr 2019, 23:35

Wildlife skrev:
25. apr 2019, 14:47
...Producenten kalder den en kniv, så jeg vil tro at den vil være vurderet som kniv...
Gælder det også paletknive :giggle: :twisted:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af Scrapper » 26. apr 2019, 00:00

Jeg er en gang blevet truet af en bagerjomfru med en paletkniv.

Så meget for højlydt brok over mangel på thebirkes.

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af DB89 » 26. apr 2019, 00:10

Scrapper skrev:
26. apr 2019, 00:00
Jeg er en gang blevet truet af en bagerjomfru med en paletkniv.

Så meget for højlydt brok over mangel på thebirkes.
Du skulle bare have bedt om en Københavnerbirkes :twisted:

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af Martensit » 26. apr 2019, 08:54

DB89 skrev:
26. apr 2019, 00:10
Scrapper skrev:
26. apr 2019, 00:00
Jeg er en gang blevet truet af en bagerjomfru med en paletkniv.

Så meget for højlydt brok over mangel på thebirkes.
Du skulle bare have bedt om en Københavnerbirkes :twisted:
Risikerer man så ikke at få en på krydderen med en amagerstang?

Ratata
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 12. mar 2011, 23:24
Interesser: mc kørsel
Geografisk sted: sydsjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af Ratata » 27. apr 2019, 11:47

I arbejdsbukserne ligger der en Eka swede 8. Dejlig holdbar kniv til mit brug.
I alm bukser skifter jeg mellem en enzo pk 70 med g10 og titanium skaller, og en böker cox.
De er nogle gode knive, der holder skæret fint til mit brug
Sendt fra verdens navle Herlufmagle

AirgunsAreFun
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 18. apr 2019, 14:18
Interesser: luftpistoler og luftgevær
Geografisk sted: vejle
Been thanked: 2 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af AirgunsAreFun » 30. apr 2019, 13:23

Refraktorius skrev:
23. apr 2019, 19:53
Opinel’erne er absolut også flittigt brugt.

I tiden er det dog de små Gerber “foldehobbyknive” og kiridashien som er mest med.
den kniv du har der på det billed er rigtigt fed. sådan en kunne tænke mig at få vores lokale hobbykniv smed til at lave noget der ligner.

hvad er dimensioner på den ?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af Refraktorius » 30. apr 2019, 15:08

Den har sin egen tråd, hvor den er fotograferet sammen med en lineal her:
Emne: Jeg har lavet en kiridashi:

Dens dimension er langt hen ad vejen bestemt af, at det var en rulle fra et rulleleje jeg tævede ud til et stykke fladjern.

Den ligger godt i hånden, når delen uden æg er en håndsbredde lang.


"Kiridashi" er et meget løst begreb. En billedsøgning vil give dig alt fra virkelig minimalistisk "utility knife" til den vildeste ninja-lir med damasceret klinge osv.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 534
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af Marinerevolver » 30. apr 2019, 15:42

Til daglig har jeg altid min Løvenmesser i lommen, nedkortet fra 72 til 69m/m,
og på jagten min fine foldekniv som låser i bladet.
Mvh. Marinerevolver
Vedhæftede filer
005.JPG

NBK
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. apr 2015, 07:11
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Sjælnd
Has thanked: 4 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af NBK » 30. apr 2019, 21:45

Jeg har stort set altid min buck stockman i lommen

Dennis82
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 24. apr 2014, 19:02
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 1 time
Been thanked: 14 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af Dennis82 » 2. maj 2019, 19:27

Gik egentlig rundt med min Victorinox i lommen men er stoppet med det da jeg syntes den ligger utroligt dårlig i min hånd. Så nu er jeg lidt på bar bund hvad jeg skal have i stedet :D

NBK
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. apr 2015, 07:11
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Sjælnd
Has thanked: 4 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af NBK » 12. maj 2019, 16:30

Jeg har altid min buck stockman i lommen

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af Rednex » 12. maj 2019, 20:19

Efter at have nærstuderet JMs vejledning til knivloven, er jeg begyndt at have min Victorinox M/92 i lommen. Og så krydser jeg fingre for at den vil blive vurderet som en lille foldekniv efter de afskaffede 7 cm reglen.

Fidusen ved “lille foldekniv” er, at de ifølge vejledningen som udgangspunkt altid vurderes til at have et anerkendelsesværdigt formål.

Dertil kommer at risikoen for at møde en levende betjent er faldet til noget nær nul efter man indførte fotovognene :oops:

Brugeravatar
DK_Allanmc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 6. maj 2019, 15:32
Interesser: at nørde om alt muligt
Geografisk sted: Vorbasse
Has thanked: 15 times
Been thanked: 36 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af DK_Allanmc » 2. jun 2019, 22:09

Jeg har altid min Gerber 400 LST i venstre lomme på mine arbejdsbukser.
Jeg bruger den hovedsageligt til at åbne papkasser og poser med (+ det løse :smile: )
Gerber.jpg

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af Cpt » 3. jun 2019, 13:21

Rednex skrev:
12. maj 2019, 20:19
Efter at have nærstuderet JMs vejledning til knivloven, er jeg begyndt at have min Victorinox M/92 i lommen. Og så krydser jeg fingre for at den vil blive vurderet som en lille foldekniv efter de afskaffede 7 cm reglen.

Fidusen ved “lille foldekniv” er, at de ifølge vejledningen som udgangspunkt altid vurderes til at have et anerkendelsesværdigt formål.

Dertil kommer at risikoen for at møde en levende betjent er faldet til noget nær nul efter man indførte fotovognene :oops:
Jeg var ikke klar over at der var en åbning for små morfar knive, så kunne det da godt være at jeg skulle til at have en lille rød victorinox igen..

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af Rednex » 3. jun 2019, 15:19

Cpt skrev:
3. jun 2019, 13:21
Jeg var ikke klar over at der var en åbning for små morfar knive, så kunne det da godt være at jeg skulle til at have en lille rød victorinox igen..
Jeg skal måske lige præcisere at det er min egen fortolkning af vejledningen. Selve vejledningens ordlyd er lidt mere mudret.

Jeg hæfter mig ved "små foldeknive har et typisk et bredere anvendelsesområde ... og kan bruges til pludseligt opståede praktiske gøremål.", men det er nok også værd at bemærke at en bukselomme IKKE nævnes som et eksempel på gode steder at kunne opbevare en sådan kniv.

http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... lankvaaben
Justitsministeriet skrev: Anerkendelsesværdigt formål

Ifølge forarbejderne til knivloven er det ikke hensigten, at det generelt skal være forbudt at være i besiddelse af almindelige små foldeknive – f.eks. lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere med indbygget kniv – når de medbringes til dagligdags og fredelige, praktiske gøremål. Det vil bero på en konkret vurdering, om der foreligger omstændigheder, som gør, at der foreligger et anerkendelsesværdigt formål med at besidde kniven. Ved denne vurdering vil der, i lighed med hvad der gælder for andre knive og blankvåben mv., skulle lægges vægt på knivens art, anvendelsesområde og den situation, hvorunder kniven besiddes. Det vil her skulle indgå i vurderingen, at de små foldeknive typisk har et bredere anvendelsesområde end andre knive og kan bruges til mange forskellige og pludseligt opståede dagligdags praktiske gøremål.

Derfor vil det efter omstændighederne kunne være anerkendelsesværdigt at medbringe en sådan kniv på offentligt tilgængelige steder, selv om formålet hermed har en bredere karakter end f.eks. en fisketur eller spejderlejr. En kniv af denne type vil således f.eks. kunne opbevares i en bil, båd eller campingvogn i tilfælde af, at der skulle opstå behov for f.eks. reparationer.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af Cpt » 3. jun 2019, 22:03

Rednex skrev:
3. jun 2019, 15:19
Cpt skrev:
3. jun 2019, 13:21
Jeg var ikke klar over at der var en åbning for små morfar knive, så kunne det da godt være at jeg skulle til at have en lille rød victorinox igen..
Jeg skal måske lige præcisere at det er min egen fortolkning af vejledningen. Selve vejledningens ordlyd er lidt mere mudret.

Jeg hæfter mig ved "små foldeknive har et typisk et bredere anvendelsesområde ... og kan bruges til pludseligt opståede praktiske gøremål.", men det er nok også værd at bemærke at en bukselomme IKKE nævnes som et eksempel på gode steder at kunne opbevare en sådan kniv.

http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... lankvaaben
Justitsministeriet skrev: Anerkendelsesværdigt formål

Ifølge forarbejderne til knivloven er det ikke hensigten, at det generelt skal være forbudt at være i besiddelse af almindelige små foldeknive – f.eks. lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere med indbygget kniv – når de medbringes til dagligdags og fredelige, praktiske gøremål. Det vil bero på en konkret vurdering, om der foreligger omstændigheder, som gør, at der foreligger et anerkendelsesværdigt formål med at besidde kniven. Ved denne vurdering vil der, i lighed med hvad der gælder for andre knive og blankvåben mv., skulle lægges vægt på knivens art, anvendelsesområde og den situation, hvorunder kniven besiddes. Det vil her skulle indgå i vurderingen, at de små foldeknive typisk har et bredere anvendelsesområde end andre knive og kan bruges til mange forskellige og pludseligt opståede dagligdags praktiske gøremål.

Derfor vil det efter omstændighederne kunne være anerkendelsesværdigt at medbringe en sådan kniv på offentligt tilgængelige steder, selv om formålet hermed har en bredere karakter end f.eks. en fisketur eller spejderlejr. En kniv af denne type vil således f.eks. kunne opbevares i en bil, båd eller campingvogn i tilfælde af, at der skulle opstå behov for f.eks. reparationer.
Tak for linket, det lyder da til at mit multitool igen kan komme i bilens hanskerum uden at skulle frygte bål og brand

Timonster
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 3. feb 2011, 10:49
Interesser: Flyvning
Geografisk sted: Kjellerup
Has thanked: 2 times

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af Timonster » 6. sep 2019, 22:39

Min le thiers ligger altid i lommen, nogle gange en sak.
Jeg slidgigt så den er uundværlig i hverdagen. Men supplere snart med et multitool.
Vedhæftede filer
IMG_20190906_222909.jpg

Superhelten
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20. sep 2019, 00:31
Interesser: Natur, håndværk
Geografisk sted: Tølløse

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af Superhelten » 20. sep 2019, 00:39

Hultafors kulstofstål kniv der hjemme til alle mulige opgaver. Den koster ingenting så man er ikke øm overfor den.


https://www.ep.dk/vaerktoej/haandvaerkt ... gJVPPD_BwE

I bilen ligger en oldgammel kniv som min farmor fik da hun var barn i WW2 af en gammel mand.

Har lige fået en opinel, den virker mega sej .. hold da op den blev skarp efter en slibning

Brugeravatar
Ghost84
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26. sep 2019, 00:04
Interesser: Knive
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Re: Hvad bærer folket som deres EDC kniv?

Indlæg af Ghost84 » 26. sep 2019, 00:09

Cold Steel Micro Recon 1 Spear Point
https://www.lamnia.com/da/p/5060/knive/ ... kniv-27tds
Dejlig lille sag...

Besvar