Indskydnings problem: Jeg er løbet tør for klik, hvad gør jeg nu?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Vejlbjerg
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. nov 2018, 20:33
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning

Indskydnings problem: Jeg er løbet tør for klik, hvad gør jeg nu?

Indlæg af Vejlbjerg » 9. maj 2019, 20:01

Hej Folkens.

Jeg var på indskydnings banen idag med en nyindkøbt riffe(ny riffel, ny montage brugt kikkert).
Det er en Savage Axis i .308 og en ældre swarovski kikkert, mener det var weaver baser/montage i stål.
Mit problem består i at højdemæssigt sidder skuddet ca. 10 cm for lavt og der er ikke flere klik at gøre godt med.
Er det noget nogen af jer har prøvet/oplevet?
Instruktøren på banen mente, at jeg måske kunne lægge noget papir under basen. Det vil jeg bestemt helst være fri for, synes det lyder som en dårlig løsning.
Senest rettet af Refraktorius 10. maj 2019, 00:00, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Indskydnings problem

Indlæg af Marius » 9. maj 2019, 20:03

Har du prøvet at måle ringenes højde?
Hvis forreste er højere end den bageste, så kan du prøve at bytte rundt på dem.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Indskydnings problem

Indlæg af Flugteren » 9. maj 2019, 20:08

Vejlbjerg skrev:
9. maj 2019, 20:01
Hej Folkens.

Jeg var på indskydnings banen idag med en nyindkøbt riffe(ny riffel, ny montage brugt kikkert).
Det er en Savage Axis i .308 og en ældre swarovski kikkert, mener det var weaver baser/montage i stål.
Mit problem består i at højdemæssigt sidder skuddet ca. 10 cm for lavt og der er ikke flere klik at gøre godt med.
Er det noget nogen af jer har prøvet/oplevet?
Instruktøren på banen mente, at jeg måske kunne lægge noget papir under basen. Det vil jeg bestemt helst være fri for, synes det lyder som en dårlig løsning.
Jeg ville først og fremmest undersøge, om montage og kikkert er monteret og spændt korrekt. Det plejer at være den store synder i den slags sager. Alternativt har ringene en fabrikationsfejl, eller bagerste ring sidder for lavt.

Uanset hvad ville jeg få dit setup inspiceret hos en bøssemager.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Indskydnings problem

Indlæg af Kleth » 9. maj 2019, 20:10

Man kan shimme baser/rail, jeg ville dog bruge messing eller aluminium. Men først ville jeg prøve at finde ud af hvorfor kikkerten åbenbart hælder:
Hvis du lægger et vaterpas på baserne, er der da fuld kontakt på begge baser? Eller ridder vaterpasset?
Er du sikker på at ringene er helt nede på baserne?
Er ringene af samme type og model? Og er de lige høje?
Skyder du med lyddæmper? Og hvis du gør, har du prøvet uden?
Er riflen ordentligt tilspændt i skæftet og ikke overspændt?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Vejlbjerg
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. nov 2018, 20:33
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning

Re: Indskydnings problem

Indlæg af Vejlbjerg » 9. maj 2019, 20:18

Først og fremmest, tak for jeres hurtige respons.
Jeg er lige kommet tilbage fra skydebanen, så jeg har ikke gjort noget endnu.
Vi prøvede at løsne montagen derude og tilspænde det på ny, men det var samme resultat.
Hvis jeg måler på baser / montage hvor meget tolerance skal man så forvente?

Vejlbjerg
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. nov 2018, 20:33
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning

Re: Indskydnings problem

Indlæg af Vejlbjerg » 9. maj 2019, 20:21

Kleth skrev:
9. maj 2019, 20:10
Man kan shimme baser/rail, jeg ville dog bruge messing eller aluminium. Men først ville jeg prøve at finde ud af hvorfor kikkerten åbenbart hælder:
Hvis du lægger et vaterpas på baserne, er der da fuld kontakt på begge baser? Eller ridder vaterpasset?
Er du sikker på at ringene er helt nede på baserne?
Er ringene af samme type og model? Og er de lige høje?
Skyder du med lyddæmper? Og hvis du gør, har du prøvet uden?
Er riflen ordentligt tilspændt i skæftet og ikke overspændt?
Det er uden lyddæmper, det ser ud til at det hele sidder fint i baser og ringe.

Slettet bruger

Re: Indskydnings problem

Indlæg af Slettet bruger » 9. maj 2019, 20:25

Vejlbjerg skrev:
9. maj 2019, 20:21
Kleth skrev:
9. maj 2019, 20:10
Man kan shimme baser/rail, jeg ville dog bruge messing eller aluminium. Men først ville jeg prøve at finde ud af hvorfor kikkerten åbenbart hælder:
Hvis du lægger et vaterpas på baserne, er der da fuld kontakt på begge baser? Eller ridder vaterpasset?
Er du sikker på at ringene er helt nede på baserne?
Er ringene af samme type og model? Og er de lige høje?
Skyder du med lyddæmper? Og hvis du gør, har du prøvet uden?
Er riflen ordentligt tilspændt i skæftet og ikke overspændt?
Det er uden lyddæmper, det ser ud til at det hele sidder fint i baser og ringe.
Du skal ikke se, du skal måle.
Hvad var højden på bagerste base kontra forreste. Gerne målt med skydelære eller tilsvarende.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Indskydnings problem

Indlæg af Kleth » 9. maj 2019, 20:29

Prøv at tage kikkerten af og læg et vaterpas på! Er der ikke fuld kontakt hele vejen på begge baser, så er der et problem.
Jeg har en FN98 låsestol og der måtte jeg lægge 0,9mm messing under den foreste base, da jeg løb tør for klik (under optisk indskydning). Det er nødvendigvis ikke meget der skal til, så ren visuel evaluering er ikke nok, der skal instrumenter/værktøjer til.

Det er mere sandsynligt at der er noget med montagen, end at piben er skæv, selv om det også er en mulighed.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Vejlbjerg
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. nov 2018, 20:33
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning

Re: Indskydnings problem

Indlæg af Vejlbjerg » 9. maj 2019, 20:59

Kleth skrev:
9. maj 2019, 20:29
Prøv at tage kikkerten af og læg et vaterpas på! Er der ikke fuld kontakt hele vejen på begge baser, så er der et problem.
Jeg har en FN98 låsestol og der måtte jeg lægge 0,9mm messing under den foreste base, da jeg løb tør for klik (under optisk indskydning). Det er nødvendigvis ikke meget der skal til, så ren visuel evaluering er ikke nok, der skal instrumenter/værktøjer til.

Det er mere sandsynligt at der er noget med montagen, end at piben er skæv, selv om det også er en mulighed.
Tak for svaret.
Det må jeg lige prøve at undersøge nærmere imorgen.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Indskydnings problem: Jeg er løbet tør for klik, hvad gør jeg nu?

Indlæg af Bullitt » 10. maj 2019, 09:40

Mht. at lægge noget under baserne, så er her en lille advarsel. Jeg havde på et tidspunkt monteret en 56 mm kikkert, men havde det problem, at lysåbningen stødte mod piben. Derfor lagde jeg alu under baserne. Riflen ramte fint i starten, men det ændrede sig ret hurtigt. Det viste sig, at skruen i den ene base var knækket lige ved anlægsfladen på piben. Måske har skruen været for klein i forhold til den tunge kikkert og lette/rekylkraftige riffel ?

Mvh Bullitt

Vejlbjerg
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. nov 2018, 20:33
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning

Re: Indskydnings problem: Jeg er løbet tør for klik, hvad gør jeg nu?

Indlæg af Vejlbjerg » 10. maj 2019, 11:32

Nu har jeg haft kikkerten af. Hvis jeg lægger et vaterpas henover baserne så tipper den bagerste lidt bagud og den forreste tipper lidt forud, ikke mere end man lige kan fornemme lys under, men der er ikke fuld kontakt.
Forhandleren hvor riffelen er købt, siger de har haft en del tilfælde hvor låsestolen har været skæv og det bare skulle files til :S

Der hvor jeg har købt og fået monteret kikkert/montage og baser har jeg bedt om stålmontage og stål baser, men jeg synes baserne ligner alu når jeg kigger nærmere på dem. Er det uden betydning at bruge alu base og stålringe sammen?

Vejlbjerg
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. nov 2018, 20:33
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning

Re: Indskydnings problem: Jeg er løbet tør for klik, hvad gør jeg nu?

Indlæg af Vejlbjerg » 10. maj 2019, 11:35

Bullitt skrev:
10. maj 2019, 09:40
Mht. at lægge noget under baserne, så er her en lille advarsel. Jeg havde på et tidspunkt monteret en 56 mm kikkert, men havde det problem, at lysåbningen stødte mod piben. Derfor lagde jeg alu under baserne. Riflen ramte fint i starten, men det ændrede sig ret hurtigt. Det viste sig, at skruen i den ene base var knækket lige ved anlægsfladen på piben. Måske har skruen været for klein i forhold til den tunge kikkert og lette/rekylkraftige riffel ?

Mvh Bullitt
Jeg ville også helst være fri for at skulle have noget under baserne, synes det virker lidt mystisk at købe nyt og så skal til at udligne eller file i det (måske er jeg bare lidt sippet)

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Indskydnings problem: Jeg er løbet tør for klik, hvad gør jeg nu?

Indlæg af Kleth » 10. maj 2019, 12:40

Vejlbjerg skrev:
10. maj 2019, 11:32
Nu har jeg haft kikkerten af. Hvis jeg lægger et vaterpas henover baserne så tipper den bagerste lidt bagud og den forreste tipper lidt forud, ikke mere end man lige kan fornemme lys under, men der er ikke fuld kontakt.
Forhandleren hvor riffelen er købt, siger de har haft en del tilfælde hvor låsestolen har været skæv og det bare skulle files til :S

Man vil forhåbentligt file baserne til og ikke låsestolen! :mrgreen:
På mig lugter det nu mere som "bag-disken-klams" end at en ny riffel skulle være så skæv at det kan ses. Og spørgsmålet er så hvad der ellers er lidt skævt . . . . . . . . .
Vejlbjerg skrev:
10. maj 2019, 11:32
Der hvor jeg har købt og fået monteret kikkert/montage og baser har jeg bedt om stålmontage og stål baser, men jeg synes baserne ligner alu når jeg kigger nærmere på dem. Er det uden betydning at bruge alu base og stålringe sammen?
Det burde ikke have den store betydning så længe der ikke overspændes og jeg foretrækker stål mod stål eller alu mod stål - Baserne er så det billigste af delene - Men hvis du har betalt for stål burde du vel også få stål?!? Er baserne magnetiske og hvad står der på fakturaen?

Hvilken riffel er der tale om?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Vejlbjerg
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25. nov 2018, 20:33
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning

Re: Indskydnings problem: Jeg er løbet tør for klik, hvad gør jeg nu?

Indlæg af Vejlbjerg » 10. maj 2019, 14:53

Kleth skrev:
10. maj 2019, 12:40
Vejlbjerg skrev:
10. maj 2019, 11:32
Nu har jeg haft kikkerten af. Hvis jeg lægger et vaterpas henover baserne så tipper den bagerste lidt bagud og den forreste tipper lidt forud, ikke mere end man lige kan fornemme lys under, men der er ikke fuld kontakt.
Forhandleren hvor riffelen er købt, siger de har haft en del tilfælde hvor låsestolen har været skæv og det bare skulle files til :S

Man vil forhåbentligt file baserne til og ikke låsestolen! :mrgreen:
På mig lugter det nu mere som "bag-disken-klams" end at en ny riffel skulle være så skæv at det kan ses. Og spørgsmålet er så hvad der ellers er lidt skævt . . . . . . . . .
Vejlbjerg skrev:
10. maj 2019, 11:32
Der hvor jeg har købt og fået monteret kikkert/montage og baser har jeg bedt om stålmontage og stål baser, men jeg synes baserne ligner alu når jeg kigger nærmere på dem. Er det uden betydning at bruge alu base og stålringe sammen?
Det burde ikke have den store betydning så længe der ikke overspændes og jeg foretrækker stål mod stål eller alu mod stål - Baserne er så det billigste af delene - Men hvis du har betalt for stål burde du vel også få stål?!? Er baserne magnetiske og hvad står der på fakturaen?

Hvilken riffel er der tale om?
Det er stål jeg har bedt om så går ud fra jeg også har betalt for det. Jeg har ikke fået en egentlig faktura, kun en bon hvor der står våbendele på.
Det er en Savage Axis riffel.

Besvar