Er min barrel bushing på CZ 75 SP-01 Shadow slidt?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Er min barrel bushing på CZ 75 SP-01 Shadow slidt?

Indlæg af Rednex » 1. maj 2019, 10:28

Forleden stod jeg og gramsede på min Shadow 1, og jeg blev nysgerrig på at se hvor meget løbet egentlig kunne bevæge sig når slæden var i battery.

Jeg blev lidt overrasket over hvor meget det kunne bevæge sig - slag på tasken så er der vel et par tiendedele slup til siderne.

Det er ikke lige noget jeg har holdt øje med i de par år jeg har haft den og det er min første grovpistol, så spørgsmålet er om det er normalt? Pistolen er købt brugt og har skudt ca. 17-18.000 skud.

Nu er jeg heller ikke den mest habile grovskytte, så jeg har lidt svært ved at vurdere om det er pistolen eller chaufføren der spreder skuddene. Jeg fik da skudt flere 10-skuds grupper på 90+ point for et par uger siden, men i sidste uge kunne jeg ikke ramme en ladeport :wall:

Hvor meget slup bør der være i sådan en barrel bushing, og er der nogen der har erfaringer med at skifte den?

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Er min barrel bushing på CZ 75 SP-01 Shadow slidt?

Indlæg af Gunslinger » 1. maj 2019, 11:26

Præcision (eller mangel på samme) afhænger meget af fit imellem slæde og pibe. Har du slup her, vil det resultere i tab af præcision i mere eller mindre grad. CZ er ikke kendt for hverken snævre tolerancer eller god stålkvalitet. Dog bør der i dette område ikke være slup.

Der findes en del aftermarket "oversize" bøsninger til disse våben. Behovet hertil er næppe kommet ud af ingenting, så det tyder på andre også oplever problemer på området.

Du kunne prøve at sammenligne med en eller flere andre CZ75 pistoler. Der er en del af dem derude, så det burde være en smal sag at finde et par stykker at sammenligne med.

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Er min barrel bushing på CZ 75 SP-01 Shadow slidt?

Indlæg af Rednex » 1. maj 2019, 21:09

Gunslinger skrev:
1. maj 2019, 11:26
Du kunne prøve at sammenligne med en eller flere andre CZ75 pistoler. Der er en del af dem derude, så det burde være en smal sag at finde et par stykker at sammenligne med.
Jeg er vist den eneste i foreningen som har en Shadow, og jeg kommer ikke så meget ud, men jeg må lige prøve at holde lidt øje nu når jeg skal på terræn på Hanebjerg og i Tubæk de kommende søndage. Man kunne jo være heldig at få lov at befamle en fremmed (Shadow altså) :giggle:

Ellers har foreningen en Shadow 2 på vej gennem systemet, som jeg kan prøve at sammenligne med når den engang dukker op.

Hvis der skulle gemme sig en venlig NVF’er med Shadow 1 i Nordsjælland eller Storkøbenhavn som er frisk på en sammenligning, så kom endelig ud af busken.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Er min barrel bushing på CZ 75 SP-01 Shadow slidt?

Indlæg af Cpt » 1. maj 2019, 21:15

Rednex skrev:
1. maj 2019, 21:09
Gunslinger skrev:
1. maj 2019, 11:26
Du kunne prøve at sammenligne med en eller flere andre CZ75 pistoler. Der er en del af dem derude, så det burde være en smal sag at finde et par stykker at sammenligne med.
Jeg er vist den eneste i foreningen som har en Shadow, og jeg kommer ikke så meget ud, men jeg må lige prøve at holde lidt øje nu når jeg skal på terræn på Hanebjerg og i Tubæk de kommende søndage. Man kunne jo være heldig at få lov at befamle en fremmed (Shadow altså) :giggle:

Ellers har foreningen en Shadow 2 på vej gennem systemet, som jeg kan prøve at sammenligne med når den engang dukker op.

Hvis der skulle gemme sig en venlig NVF’er med Shadow 1 i Nordsjælland eller Storkøbenhavn som er frisk på en sammenligning, så kom endelig ud af busken.
Ellers kan du måske befamle en hos en våbenhandler? Du kan jo altid købe noget ammo så det ikke er rent spild af deres tid..

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Er min barrel bushing på CZ 75 SP-01 Shadow slidt?

Indlæg af Rednex » 1. maj 2019, 21:56

Ja, det var selvfølgelig også en mulighed. Jeg kunne jo evt. tage min egen med til sammenligning og så indlevere den til udskiftning af bøsningen, hvis det viser sig at den er helt gal.

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Er min barrel bushing på CZ 75 SP-01 Shadow slidt?

Indlæg af Nielshm » 2. maj 2019, 06:39

Jeg synes at have læst, at bøsningen er af blødt materiale og derfor slides. Om det er bedre på Shadow 2, det må vise sig over tid.

Besvar