At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Danser Med Ulve
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 28. mar 2009, 12:54
Interesser: gl. våben sordtkrudt
Geografisk sted: syddanmark
Been thanked: 17 times

At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af Danser Med Ulve » 1. maj 2019, 15:11

jeg kunne godt tænke mig at skyde en buk i år med forlader, men hvad cal skal jeg vælge og hvilket cal er det mindste man må/kan bruge
Senest rettet af Lycon 1. maj 2019, 15:58, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: forlader

Indlæg af Langenge » 1. maj 2019, 15:14

De lovmæssige krav er de samme, om du anvender en moderne riffel med patron, eller om du anvender en forlader:

§ 3. Jagtammunition til riflede våben må anvendes til jagt på og regulering af de nævnte arter, når følgende krav er opfyldt, jf. også bilag 1:
1) Til kronvildt, dåvildt, sikavildt, muflon, vildsvin og spættet sæl samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 2-5, enten kuglevægt mindst 9 g (139 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2700 J, eller kuglevægt mindst 10 g (154 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2000 J.
2) Til råvildt samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 3-5, kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og anslagsenergi E100 mindst 800 J.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: forlader

Indlæg af C-X » 1. maj 2019, 15:21

Du har 1 skud at gøre med, lad det tælle for noget og vælg en stor kanon!

Med rette kugle, ført i moderat hastighed, går rådyr ikke i smadder med en .45, som de gør med en hurtig .22-.30, men de lægger sig ned. Jeg ville fokusere mere på hvilket våben du kunne finde, som falder i smagen og holder et pænt overskud i energi, samtidig med at du kan finde de komponenter du skal bruge hertil.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: forlader

Indlæg af Flugteren » 1. maj 2019, 15:31

Danser Med Ulve skrev:
1. maj 2019, 15:11
jeg kunne godt tænke mig at skyde en buk i år med forlader, men hvad cal skal jeg vælge og hvilket cal er det mindste man må/kan bruge
Du er nødt til at give lidt mere information. Jagt med forlader er et nicheområde i Danmark, og generelt er udvalget af moderne forladere ikke omfattende i Danmark, for nu at sige det mildt. Jeg kan se på din brugerprofil, at du har interesse for sortkrudt, så jeg formoder, at du selv ved, hvor du får fat i et egnet våben og eventuelt kan støbe egen information.

Thompson Center laver faktisk flere forladere i .50 kaliber, hvilket giver dig mulighed for at støbe nogle gode piller til rådyrene.

Og som C-X skriver, så skal man være helt sikker på, at man kan træffe dyret dødeligt, inden man sætter fingeren på aftrækkeren.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: forlader

Indlæg af T-REX » 1. maj 2019, 15:53

En kaliber 45 eller større, med en 280 grain+ konisk kugle og omkring 80 Grain sortkrudt/Pyrodex(eller mere), bør løse opgaven.

Her: http://pages.sssnet.com/go2erie/muzzle.htm viser de en "BULLET 45 caliber, 285 grain HP maxistyle, Black Powder* = 85 grains FFg" den giver 649FPE(880 Joule) på 200 yards
Med en 325 grains projektil, giver den ca. 50% mere.

En M1848 Tapriffel bør vel også klare de 800 Joule, på 100 meter.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af Boryx » 1. maj 2019, 17:12

Jeg har faktisk i år (øhh, det var egentlig sidste år) købt endnu en gammel engelsk riffel. Kaliberet er født som sortkrudt, men jeg har fået en ladning til riflen som er “nitro for blackpowder”.
Det er også min målsætning for denne sæson at skyde en buk med den pågældende riffel, den holder ikke energikravene til større end råvildt. Ellers var efterårets projekt at skyde då og kronvildt med den.
Men så må det blive en ræv, og muligvis kronvildt i Skotland.

Det er hyggeligt med disse hobbyer i hobbyen - for mig er det fuldstændig ligeså stor en del af jagten som selve skuddet.

//Boryx

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af Langenge » 1. maj 2019, 17:16

Er du medlem af Danske Forladerjægere? Ellers kunne du jo, med fordel, melde dig ind og suge lidt på de øvrige medlemmers viden og erfaring :smile:
www.Bricksite.com/sortkrudt
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af T-REX » 1. maj 2019, 17:23

Boryx skrev:
1. maj 2019, 17:12
Jeg har faktisk i år (øhh, det var egentlig sidste år) købt endnu en gammel engelsk riffel. Kaliberet er født som sortkrudt, men jeg har fået en ladning til riflen som er “nitro for blackpowder”.
Det er også min målsætning for denne sæson at skyde en buk med den pågældende riffel, den holder ikke energikravene til større end råvildt. Ellers var efterårets projekt at skyde då og kronvildt med den.
Men så må det blive en ræv, og muligvis kronvildt i Skotland.

Det er hyggeligt med disse hobbyer i hobbyen - for mig er det fuldstændig ligeså stor en del af jagten som selve skuddet.

//Boryx
Hvad er det, for en riffel, og hvilken kaliber?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af Boryx » 1. maj 2019, 18:19

JRexA skrev:
1. maj 2019, 17:23
Boryx skrev:
1. maj 2019, 17:12
Jeg har faktisk i år (øhh, det var egentlig sidste år) købt endnu en gammel engelsk riffel. Kaliberet er født som sortkrudt, men jeg har fået en ladning til riflen som er “nitro for blackpowder”.
Det er også min målsætning for denne sæson at skyde en buk med den pågældende riffel, den holder ikke energikravene til større end råvildt. Ellers var efterårets projekt at skyde då og kronvildt med den.
Men så må det blive en ræv, og muligvis kronvildt i Skotland.

Det er hyggeligt med disse hobbyer i hobbyen - for mig er det fuldstændig ligeså stor en del af jagten som selve skuddet.

//Boryx
Hvad er det, for en riffel, og hvilken kaliber?

Det er en enkeltskuds riffel i kaliber .360 2-1/4” BPE fra omkring 1890.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af T-REX » 1. maj 2019, 19:49

Boryx skrev:
1. maj 2019, 18:19

Det er en enkeltskuds riffel i kaliber .360 2-1/4” BPE fra omkring 1890.
Det er da ikke en forlader.... :giggle: :oops: Men ganske vist, sortkrudt
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af Boryx » 1. maj 2019, 20:06

JRexA skrev:
1. maj 2019, 19:49
Boryx skrev:
1. maj 2019, 18:19

Det er en enkeltskuds riffel i kaliber .360 2-1/4” BPE fra omkring 1890.
Det er da ikke en forlader.... :giggle: :oops: Men ganske vist, sortkrudt
Har jeg skrevet at det var en forlader?

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: forlader

Indlæg af Bobo » 1. maj 2019, 20:47

C-X skrev:
1. maj 2019, 15:21
Du har 1 skud at gøre med, lad det tælle for noget og vælg en stor kanon!
Hvis ikke et skud er nok skal man blive hjemme fra bukkejagt uanset hvad du skyder med. :blink:

Jeg synes det lyder som et sjovt projekt :rock:
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af C-X » 1. maj 2019, 21:12

Jeg hører tit det argument, og vi er vel ingen der er uenige om, at det er hvad man bør tilstræbe?

Alligevel er der massevis af våben, der markedsføres på, at de kan levere et hurtigt opfølgende skud, vi har et schweisshundefører register og lærer om, hvorledes vi eftersøger anskudt vildt.

Fejl sker, bukkefeder kan indtræffe og små vækster kan flytte sig ind mellem pibens munding og det vildt man skyder til.

Vælger man et marginalt kaliber, og samtidig ekstra benspænd, i form af manglende mulighed for opfølgende skud (muligvis endda med begrænsninger i form af kuglekonstruktion), så har man spændt sig rigtig hårdt for. Altså på vildtets bekostning. Derfor opfordrer jeg til, at man fjerner nogle af disse selvvalgte benspænd, så hvis noget går galt, så går det måske mindre galt. Et stort hul tapper mere hydraulik af, til fuld stop eller schweiss, afsætter mere energi, og påvirkes mindre af den kvist der sprang ind i skuddet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af T-REX » 2. maj 2019, 13:44

Boryx skrev:
1. maj 2019, 20:06
JRexA skrev:
1. maj 2019, 19:49
Boryx skrev:
1. maj 2019, 18:19

Det er en enkeltskuds riffel i kaliber .360 2-1/4” BPE fra omkring 1890.
Det er da ikke en forlader.... :giggle: :oops: Men ganske vist, sortkrudt
Har jeg skrevet at det var en forlader?
Det er bare overskriften, og OP's spørgsmål, der er rettet, mod Forladere. :oops:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af Bobo » 2. maj 2019, 15:36

C-X skrev:
1. maj 2019, 21:12
Jeg hører tit det argument, og vi er vel ingen der er uenige om, at det er hvad man bør tilstræbe?
Hvad med buejagt ?
Alligevel er der massevis af våben, der markedsføres på, at de kan levere et hurtigt opfølgende skud, vi har et schweisshundefører register og lærer om, hvorledes vi eftersøger anskudt vildt.
Jeg har aldrig været i stand til at skyde et hurtigt opfølgende skud på bukkejagt,- drivjagt er en anden snak

Fejl sker, bukkefeder kan indtræffe og små vækster kan flytte sig ind mellem pibens munding og det vildt man skyder til.
Korrekt
Vælger man et marginalt kaliber, og samtidig ekstra benspænd, i form af manglende mulighed for opfølgende skud (muligvis endda med begrænsninger i form af kuglekonstruktion), så har man spændt sig rigtig hårdt for. Altså på vildtets bekostning. Derfor opfordrer jeg til, at man fjerner nogle af disse selvvalgte benspænd, så hvis noget går galt, så går det måske mindre galt. Et stort hul tapper mere hydraulik af, til fuld stop eller schweiss, afsætter mere energi, og påvirkes mindre af den kvist der sprang ind i skuddet.
Jeg har mødt folk der skyder mange bukke som har 5 eller flere numre til schweisshundefører og bruger dem 3 ud af 4 gange, men det siger jo intet om deres våben (som sjovt nok ofte er meget moderne med rettrækkerlåse osv.) men mere om deres dømmekraft og evner.
Og muligvis rammer de dårligt men jeg kender ingen der har ramt en sommer buk med mere en et skud :getout:
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af C-X » 2. maj 2019, 16:01

Bobo skrev:
2. maj 2019, 15:36
C-X skrev:
1. maj 2019, 21:12
Jeg hører tit det argument, og vi er vel ingen der er uenige om, at det er hvad man bør tilstræbe?
Hvad med buejagt ?
C-X skrev:Alligevel er der massevis af våben, der markedsføres på, at de kan levere et hurtigt opfølgende skud, vi har et schweisshundefører register og lærer om, hvorledes vi eftersøger anskudt vildt.
Jeg har aldrig været i stand til at skyde et hurtigt opfølgende skud på bukkejagt,- drivjagt er en anden snak

C-X skrev:Fejl sker, bukkefeder kan indtræffe og små vækster kan flytte sig ind mellem pibens munding og det vildt man skyder til.
Korrekt
C-X skrev:Vælger man et marginalt kaliber, og samtidig ekstra benspænd, i form af manglende mulighed for opfølgende skud (muligvis endda med begrænsninger i form af kuglekonstruktion), så har man spændt sig rigtig hårdt for. Altså på vildtets bekostning. Derfor opfordrer jeg til, at man fjerner nogle af disse selvvalgte benspænd, så hvis noget går galt, så går det måske mindre galt. Et stort hul tapper mere hydraulik af, til fuld stop eller schweiss, afsætter mere energi, og påvirkes mindre af den kvist der sprang ind i skuddet.
Jeg har mødt folk der skyder mange bukke som har 5 eller flere numre til schweisshundefører og bruger dem 3 ud af 4 gange, men det siger jo intet om deres våben (som sjovt nok ofte er meget moderne med rettrækkerlåse osv.) men mere om deres dømmekraft og evner.
Og muligvis rammer de dårligt men jeg kender ingen der har ramt en sommer buk med mere en et skud :getout:
Ryddede lige op i citaterne, tror det lykkedes. :biggrin:

Buejagt er, ganske korrekt, riffeljagt underlegent, på visse parametre. Ved træf, selv ret ringe træf, vil der oftere ske en afblødning af vildtet, pga. odens størrelse og virkemåde. Modsat kan en riffelkugle have dårlig ekspansion eller træffe ikke-vitale zoner. Begge stiller krav til udførslen, og det er alligevel de færreste riffeljægere der pürcher sig ind på de 20 meter.
Når jeg har været på buejagt, har jeg været pinligt bevidst om, hvilke begrænsninger jeg havde sat mig og at det nok betød en nul-tur, i jagtligt udbytte, men det er jo så heller ikke længere det primære objektiv på oplevelsen - lidt som man tager en forlader med sig.

Har du haft behov for, at skyde et opfølgende skud på bukkejagt? Forsøgt? (man er jo ligesom lidt nede i gear, tænker jeg)

Det er fornuftigt nok, at have indkodet telefonnumre på schweisshundeførere, men det skulle helst være som med forsikringen, at man ikke får brug for den. Som tidligere hundemand har jeg også affanget min del med hund og kniv - det er noget griseri man helst ikke vil være skyld i selv.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af TheDarkSide » 2. maj 2019, 21:50

C-X skrev:
1. maj 2019, 21:12
Jeg hører tit det argument, og vi er vel ingen der er uenige om, at det er hvad man bør tilstræbe?

Alligevel er der massevis af våben, der markedsføres på, at de kan levere et hurtigt opfølgende skud, vi har et schweisshundefører register og lærer om, hvorledes vi eftersøger anskudt vildt.

Fejl sker, bukkefeder kan indtræffe og små vækster kan flytte sig ind mellem pibens munding og det vildt man skyder til.

Vælger man et marginalt kaliber, og samtidig ekstra benspænd, i form af manglende mulighed for opfølgende skud (muligvis endda med begrænsninger i form af kuglekonstruktion), så har man spændt sig rigtig hårdt for. Altså på vildtets bekostning. Derfor opfordrer jeg til, at man fjerner nogle af disse selvvalgte benspænd, så hvis noget går galt, så går det måske mindre galt. Et stort hul tapper mere hydraulik af, til fuld stop eller schweiss, afsætter mere energi, og påvirkes mindre af den kvist der sprang ind i skuddet.
Jeg har aldrig afgivet et ekstra riffelskud til et stykke vildt umiddelbart efter det første skud og det har heller aldrig været nødvendigt eller en god ide i de situationer jeg har oplevet. Når vildtet har været ramt skidt, har jeg aldrig overvejet et opfølgende skud, heller ikke i bagklogskabens klare lys. Enten har det ikke været muligt eller også har jeg ikke haft en chance for at vide at skuddet ikke sad godt nok.
Jeg har før givet fangstskud, men det har altid været på klods hold og grunden har altid været waidskud, hvor dyret er gået ned i knaldet eller efter en overskuelig flugt. Oftest har jeg dog affanget med kniv.

Jeg går med glæde på bukkejagt med min .222 selvom nogen synes den er for "marginal". Jeg ville ikke betænke mig ved at bruge en enkeltskuds...

Med en forlader der sender en .45-.50 kugle afsted, der minimum vejer 18-20 gram ville jeg vurdere at bare man rammer et sted mellem øjnene og bagkøllerne, så skal bukken nok lægge sig inden for rimelig afstand :blink:
Ej, det er et stort hul og et skud på bladet eller lidt længere bagud er helt sikkert hurtigt dræbende :smile:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af Bobo » 2. maj 2019, 22:05

Har du haft behov for, at skyde et opfølgende skud på bukkejagt? Forsøgt? (man er jo ligesom lidt nede i gear, tænker jeg)
Nej og ikke engang med dobbeltriffel ville jeg kunne nå det - hvis den ikke falder i knaldet, hopper den højt og løber 5 meter og falder eller er væk i vegetation, så opfølgende skud er kun for ninja typer - og jeg er jyde :oops:

P S : jeg ved ikke hvad gear jeg er i :blink:
Senest rettet af Bobo 2. maj 2019, 22:11, rettet i alt 1 gang.
Bobo ------ Igen uden billeder

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af Bobo » 2. maj 2019, 22:06

TheDarkSide skrev:
2. maj 2019, 21:50
C-X skrev:
1. maj 2019, 21:12
Jeg hører tit det argument, og vi er vel ingen der er uenige om, at det er hvad man bør tilstræbe?

Alligevel er der massevis af våben, der markedsføres på, at de kan levere et hurtigt opfølgende skud, vi har et schweisshundefører register og lærer om, hvorledes vi eftersøger anskudt vildt.

Fejl sker, bukkefeder kan indtræffe og små vækster kan flytte sig ind mellem pibens munding og det vildt man skyder til.

Vælger man et marginalt kaliber, og samtidig ekstra benspænd, i form af manglende mulighed for opfølgende skud (muligvis endda med begrænsninger i form af kuglekonstruktion), så har man spændt sig rigtig hårdt for. Altså på vildtets bekostning. Derfor opfordrer jeg til, at man fjerner nogle af disse selvvalgte benspænd, så hvis noget går galt, så går det måske mindre galt. Et stort hul tapper mere hydraulik af, til fuld stop eller schweiss, afsætter mere energi, og påvirkes mindre af den kvist der sprang ind i skuddet.
Jeg har aldrig afgivet et ekstra riffelskud til et stykke vildt umiddelbart efter det første skud og det har heller aldrig været nødvendigt eller en god ide i de situationer jeg har oplevet. Når vildtet har været ramt skidt, har jeg aldrig overvejet et opfølgende skud, heller ikke i bagklogskabens klare lys. Enten har det ikke været muligt eller også har jeg ikke haft en chance for at vide at skuddet ikke sad godt nok.
Jeg har før givet fangstskud, men det har altid været på klods hold og grunden har altid været waidskud, hvor dyret er gået ned i knaldet eller efter en overskuelig flugt. Oftest har jeg dog affanget med kniv.

Jeg går med glæde på bukkejagt med min .222 selvom nogen synes den er for "marginal". Jeg ville ikke betænke mig ved at bruge en enkeltskuds...

Med en forlader der sender en .45-.50 kugle afsted, der minimum vejer 18-20 gram ville jeg vurdere at bare man rammer et sted mellem øjnene og bagkøllerne, så skal bukken nok lægge sig inden for rimelig afstand :blink:
Ej, det er et stort hul og et skud på bladet eller lidt længere bagud er helt sikkert hurtigt dræbende :smile:
sådan skal det skrives :thumbup:

Og jeg bruger enkelt skuds bøsse/gevær/skyder :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 606
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 159 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af Depecheyawl » 5. maj 2019, 08:07

Bobo skrev:
2. maj 2019, 22:05
Har du haft behov for, at skyde et opfølgende skud på bukkejagt? Forsøgt? (man er jo ligesom lidt nede i gear, tænker jeg)
Nej og ikke engang med dobbeltriffel ville jeg kunne nå det - hvis den ikke falder i knaldet, hopper den højt og løber 5 meter og falder eller er væk i vegetation, så opfølgende skud er kun for ninja typer - og jeg er jyde :oops:

P S : jeg ved ikke hvad gear jeg er i :blink:
Jeg åbenbart ninjatypen der kan nå det.
Sidste år lavede jeg et opfølgende skud da jeg var overrasket over bukken ikke gik ned i knaldet.
Det var helt sikkert ikke nødvendigt, for ved nærmere inspektion sad begge kugler inden for en 5'er og havde ryddet lunger og lign.
Men....i øjeblikket var det rart at kunne sende et ekstra skud afsted :razz:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af TheDarkSide » 5. maj 2019, 10:48

Jeg bliver sgu nød til at rette mig selv :oops: Jeg har faktisk skudt et opfølgende skud til et dådyr engang, hvilket var unødvendigt, da første skud tog hjertet.. Men det er jo så 1 ud af 100-150 gange det er sket..

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af Sierra13 » 30. maj 2019, 15:06

Uanset om man har 1 eller flere skud til rådighed.

Så synes jeg man skal have det i tankerne, at man ikke hurtigt kan repetere og sende nummer 2.
Jeg ville ikke kunne lide ikke at have muligheden. Men nu skyder jeg også som svenskerne :oops: Og det er altså indtil det ligger stille, uanset om første skud er dødeligt eller ej. Og om det er gris, rådyr eller elg.


Ifht spørgsmålet.
Er det så ikke muligt at kigge lidt rundt i USA?
Hvis jeg husker rigtigt så er der stater hvor jagten begynder 14 dage før med forladere.
Så de har deres popularitet derovre.
På den måde er det muligt at få en moderne forlader såfremt det er det man ønsker sig.

Men .45 eller større lyder bestemt som noget et råvildt ville dø af ;) Overvej om det skal være et kaliber hvor du skal kunne støbe kuglerne selv

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 776
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 25 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af LQS » 21. jul 2019, 02:39

HVAD MED AT TAGE SKRIDTET FULD UD? skyde med et gammelt våben. det er i hvert fald min drøm.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af Luluselsker » 12. dec 2019, 23:22

LQS skrev:
21. jul 2019, 02:39
HVAD MED AT TAGE SKRIDTET FULD UD? skyde med et gammelt våben. det er i hvert fald min drøm.
Original jaeger forlader i. 38 med 250grain koniske er ihvertfald en oplevelse

Samme er kentucky i 50 på råvildt

Forlader er virkelig kræs for sjælen
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: At skyde en buk med forlader - hvilken kaliber?

Indlæg af Ras.Killing » 13. dec 2019, 00:43

Hvordan er lovgivningen forhold til de gamle forladere?

Må man, hvis man har jagttegn, gå på jagt med en gammel forlader der ikke skal/er registreret? (Såfremt man kan finde en i god stand).
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar