Legalitets spørgsmål er denne lovlig i DK og i så fald hvad regnes den som

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Legalitets spørgsmål er denne lovlig i DK og i så fald hvad regnes den som

Indlæg af Luluselsker » 13. apr 2019, 20:14

Sad og lurede YouTube faldt over denne pileskydende genstand men er det en bue en armbrøst eller en luftriffel?

Og vil den mon være lovlig i DK?


youtu.be/46wa00lQ_Eo
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Legalitets spørgsmål er denne lovlig i DK og i så fald hvad regnes den som

Indlæg af Lycon » 13. apr 2019, 23:18

Luluselsker skrev:
13. apr 2019, 20:14
Sad og lurede YouTube faldt over denne pileskydende genstand men er det en bue en armbrøst eller en luftriffel?

Og vil den mon være lovlig i DK?
Det er et luftvåben der affyrer et projektil større end 4,5mm så det er vel at betragte som tilladelseskrævende.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Legalitets spørgsmål er denne lovlig i DK og i så fald hvad regnes den som

Indlæg af Luluselsker » 13. apr 2019, 23:20

Lycon skrev:
13. apr 2019, 23:18
Luluselsker skrev:
13. apr 2019, 20:14
Sad og lurede YouTube faldt over denne pileskydende genstand men er det en bue en armbrøst eller en luftriffel?

Og vil den mon være lovlig i DK?
Det er et luftvåben der affyrer et projektil større end 4,5mm så det er vel at betragte som tilladelseskrævende.
Men som hvad riffel armbrøst eller?
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Legalitets spørgsmål er denne lovlig i DK og i så fald hvad regnes den som

Indlæg af Lycon » 14. apr 2019, 00:05

Luluselsker skrev:
13. apr 2019, 23:20
Lycon skrev:
13. apr 2019, 23:18
Luluselsker skrev:
13. apr 2019, 20:14
Sad og lurede YouTube faldt over denne pileskydende genstand men er det en bue en armbrøst eller en luftriffel?

Og vil den mon være lovlig i DK?
Det er et luftvåben der affyrer et projektil større end 4,5mm så det er vel at betragte som tilladelseskrævende.
Men som hvad riffel armbrøst eller?
Jeg kan ikke med selv min bedste vilje få den til at være en armbøst. Så er den tættere på et harpungevær.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Legalitets spørgsmål er denne lovlig i DK og i så fald hvad regnes den som

Indlæg af Lassescout » 21. apr 2019, 18:02

Jeg ville kalde det en luftbøsse med kaliber over 4,5 mm. DVS. jeg ville anmelde til onkel blå at jeg havde købt den, ligesom man ville gøre med en .22 luftbøsse eller et haglgevær. Alle luftbøsser kan skyde med pile, de er som regel bare lidt mindre.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Legalitets spørgsmål er denne lovlig i DK og i så fald hvad regnes den som

Indlæg af Ras.Killing » 21. apr 2019, 23:43

Luluselsker skrev:
13. apr 2019, 20:14
Sad og lurede YouTube faldt over denne pileskydende genstand men er det en bue en armbrøst eller en luftriffel?
Det mest rigtige svar må være, at det er en bastard som den danske lovgivningen endnu ikke rigtig har taget stilling til.

At en pil eller bolt skulle være et projektil vil jeg sætte ? ved. Desuden vil det vel kræve en form for pibe, hvis noget skal kunne betegnes som enten en bøsse eller riffel? Det syntes jeg personligt udelukker tanken et et luftgevær.

Definitationen for en arbrøst er (dette er ikke lovtekst): En armbrøst er en bue med en mekanisk anordning, der kan holde den spændt med en pil eller bolt, og som udløses ved tryk på en aftrækker.. Der er ingen bue på anordningen - så det er ikke armbrøst.

Jeg hælder også mest til en tryklufts harpun - som er tilladelseskrævende :thumbup:

Men igen... intet i den nuværende lovgivning er spot on :???:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Legalitets spørgsmål er denne lovlig i DK og i så fald hvad regnes den som

Indlæg af Luluselsker » 21. apr 2019, 23:47

Ras.Killing skrev:
21. apr 2019, 23:43
Luluselsker skrev:
13. apr 2019, 20:14
Sad og lurede YouTube faldt over denne pileskydende genstand men er det en bue en armbrøst eller en luftriffel?
Det mest rigtige svar må være, at det er en bastard som den danske lovgivningen endnu ikke rigtig har taget stilling til.

At en pil eller bolt skulle være et projektil vil jeg sætte ? ved. Desuden vil det vel kræve en form for pibe, hvis noget skal kunne betegnes som enten en bøsse eller riffel? Det syntes jeg personligt udelukker tanken et et luftgevær.

Definitationen for en arbrøst er (dette er ikke lovtekst): En armbrøst er en bue med en mekanisk anordning, der kan holde den spændt med en pil eller bolt, og som udløses ved tryk på en aftrækker.. Der er ingen bue på anordningen - så det er ikke armbrøst.

Jeg hælder også mest til en tryklufts harpun - som er tilladelseskrævende :thumbup:

Men igen... intet i den nuværende lovgivning er spot on :???:

Kan se at jeg ikke er alene om at stå med stort?? Tegn så for jeg kan ikke lure det og PAC var iøvrigt ikke til meget hjælp heller harpun mener de nemlig ikke må kunne bruges over vand :rolf: stakkels studine jeg fik fat i derinde
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Legalitets spørgsmål er denne lovlig i DK og i så fald hvad regnes den som

Indlæg af Ras.Killing » 21. apr 2019, 23:54

Luluselsker skrev:
21. apr 2019, 23:47
harpun mener de nemlig ikke må kunne bruges over vand :rolf: stakkels studine jeg fik fat i derinde
Den historie holder i hvert fald ikke... At jeg så heller ikke selv syntes det er en harpun er en anden sag, men det er det i vores lovgivning som kommer tættest på.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Legalitets spørgsmål er denne lovlig i DK og i så fald hvad regnes den som

Indlæg af Luluselsker » 22. apr 2019, 00:02

Ras.Killing skrev:
21. apr 2019, 23:54
Luluselsker skrev:
21. apr 2019, 23:47
harpun mener de nemlig ikke må kunne bruges over vand :rolf: stakkels studine jeg fik fat i derinde
Den historie holder i hvert fald ikke... At jeg så heller ikke selv syntes det er en harpun er en anden sag, men det er det i vores lovgivning som kommer tættest på.
Nææ de virker skam glimrende over vand
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Legalitets spørgsmål er denne lovlig i DK og i så fald hvad regnes den som

Indlæg af Lycon » 22. apr 2019, 00:45

Ras.Killing skrev:
21. apr 2019, 23:43
At en pil eller bolt skulle være et projektil vil jeg sætte ? ved. Desuden vil det vel kræve en form for pibe, hvis noget skal kunne betegnes som enten en bøsse eller riffel?
Et projektil er en betegnelse for et hvilket som helst legeme der bevæger sig gennem atmosfæren, som følge af udslyngning, kast eller afskydning. Så jo en bolt/pil/spyd/sten m.m. er at betegne som et projektil under dets færd gennem luften.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Legalitets spørgsmål er denne lovlig i DK og i så fald hvad regnes den som

Indlæg af Ras.Killing » 22. apr 2019, 08:15

Lycon skrev:
22. apr 2019, 00:45
Ras.Killing skrev:
21. apr 2019, 23:43
At en pil eller bolt skulle være et projektil vil jeg sætte ? ved. Desuden vil det vel kræve en form for pibe, hvis noget skal kunne betegnes som enten en bøsse eller riffel?
Et projektil er en betegnelse for et hvilket som helst legeme der bevæger sig gennem atmosfæren, som følge af udslyngning, kast eller afskydning. Så jo en bolt/pil/spyd/sten m.m. er at betegne som et projektil under dets færd gennem luften.
OK. Men set i forhold til våbenlovens §1 stk. 3 ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler, kan vi se ikke blive enige om, at en pil i dette tilfælde ikke er et projektil?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Legalitets spørgsmål er denne lovlig i DK og i så fald hvad regnes den som

Indlæg af Lassescout » 22. apr 2019, 10:45

Jeg er enig i, at den kommer tæt på et harpungevær i virkemåde.

Er der nogen der har set hvad den kan præstere i form af pilevægt, udgangshastighed og præcision? Er den til at regulere duer og rotter med, eller kunne man sidde på anstandsjagt efter et vildsvin med sådan en krabat ?

Grunden til jeg spørger er, at jeg har bemærket i flere udsendelser fra Afrika, at man der sidder på anstandsjagt med armbrøst. Det har den fordel at man kan tage enkeltdyr ud, uden at forstyrre hele flokken (særlig meget). Derved kunne man regulere vildsvin mere effektivt end med riffel. Problemet er bare at en armbrøst vel nærmest er umulig at få tilladelse til i DK, så denneher type våben har måske en berettigelse hvis den er kraftig nok, og den kan ramme der hvor man sigter.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Tak-Tik-Tak
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 128
Tilmeldt: 3. apr 2011, 12:49
Interesser: IPSC, Jagt, Taktisk skydning
Geografisk sted: Fionia
Has thanked: 40 times
Been thanked: 13 times

Re: Legalitets spørgsmål er denne lovlig i DK og i så fald hvad regnes den som

Indlæg af Tak-Tik-Tak » 12. maj 2019, 04:57

Lassescout skrev:
22. apr 2019, 10:45
Jeg er enig i, at den kommer tæt på et harpungevær i virkemåde.

Er der nogen der har set hvad den kan præstere i form af pilevægt, udgangshastighed og præcision? Er den til at regulere duer og rotter med, eller kunne man sidde på anstandsjagt efter et vildsvin med sådan en krabat ?

Grunden til jeg spørger er, at jeg har bemærket i flere udsendelser fra Afrika, at man der sidder på anstandsjagt med armbrøst. Det har den fordel at man kan tage enkeltdyr ud, uden at forstyrre hele flokken (særlig meget). Derved kunne man regulere vildsvin mere effektivt end med riffel. Problemet er bare at en armbrøst vel nærmest er umulig at få tilladelse til i DK, så denneher type våben har måske en berettigelse hvis den er kraftig nok, og den kan ramme der hvor man sigter.

Nej, en armbrøst er ikke umulig at få tilladelse til. Det er meget svært, men ikke umuligt.
Jeg har kendskab til to personer, der har fået tilladelse til armbrøst. De har dog begge privat skydebane. Ingen af dem er jægere...

Hvis dette er muligt, så bør en tilladelse til indkøb og opbevaring, med henblik på jagt i udlandet, være en mulighed - dog uden at jeg forsøger at blande pærer og bananer...
STI Edge .40 S&W / 9mm
Beretta Silver Pigeon 12/76
Haenel Jaeger 10 .270 win
Baikal MP 12/76

Mito
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 4. maj 2017, 15:33
Interesser: Våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Legalitets spørgsmål er denne lovlig i DK og i så fald hvad regnes den som

Indlæg af Mito » 14. maj 2019, 19:01

Nok ikke det rigtige forum til en bue men også et nyt koncept med et vist potentiale. Hvad mon de siger til det her apparat når det kommer på markedet?[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=YTut3SPhQ5k[/youtube]
Machine Bow.jpg

Besvar